آموزش طراحی نما

آموزش طراحی نما یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین آموزش هاست. و برای افرادی که در رشته ی معماری تحصیل می کنند نیز پر اهمیت است. طراحی نما امروزه از پربازده ترین ها بوده اما باید توسط افرادی کارآزموده انجام شود تا شاهد از بین رفتن سیمای شهری نباشیم.

برای یادگیری دقیق و اصولی طراحی نما بهتر است دوره های معتبر گذرانده و تلاش فراوان کنیم تا به صورت تجربی نیز بتوانیم در ارتباط مستقیم با چالش های طراحی باشیم.

آموزش نما

در آموزش طراحی نما شما به اصول کلی آن واقف خواهید شد. وظیفه ی نمای ساختمان پوشاندن هر آنچه که در پشت آن اتفاق می افتد است و ایجاد ظاهری جذاب و کاربردی. و اما در پوسته ی زیرین نما چه اتفاقاتی می افتد؟

در هنگام ساخت بنا بسیاری از عناصر بر روی پوسته ی خارجی قرار میگیرند. همچنین به طور کلی متریال استفاده شده برای دیوارچینی و … دارای ظاهر نازیبا هستند. نمای هر ساختمان وظیفه دارد تا علاوه بر پوشاندن تمام عناصر مانند تاسیسات عبوری، آجر، بلوک و … ظاهری زیبل و همگون با محیط به ساختمان ببخشد.

عملکردهایی که در طراحی یک نما صورت میگیرد تشکیل شده از روابط رفت و برگشتی بین المان هاست. تمام این روابط می توانند در طراحی یک نما تاثیرگذار باشند. رابطه ی شما و کارفرما به صورت کلی به طراحی نما ختم می گردد. اما آیا شما می توانید هر آنچه که در پشت طراحی یک نماست به کارفرما نشان دهید؟

به طور مثال شما برای آبراه (آبچکان) یک ساختمان تاسیساتی را در نما در نظر میگیرید اما آن را با طراحی به صورت المان زیبایی شناسی در نما می پوشانید. کارفرما در انتها دلیل ایجاد قوس و یا برآمدگی را نمیداند اما از نظر او نمای جذابی طراحی شده است.

پس به صورت کلی شما نمی توانید دلیل تک تک خطوط در طراحی را توضیح دهید و به کارفرما آموزش طراحی نما دهید. این کار زمان زیادی از شما خواهد گرفت. اما تمامی آنها در طراحی نمای ساختمان خلاصه می گردد.

آموزش طراحی نماطراحی نما کلاسیک و مدرن

طراحی نما می تواند به سبک های متنوعی صورت بگیرد. شما می توانید نمای کلاسیک و یا مدرن و یا پست مدرن طراحی کنید. برای آموزش طراحی نما کلاسیک شناخت سبک کلاسیک بسیار اهمیت دارد.

اما به صورت کلی چندین مورد در طراحی وجود دارد که باید به آن به دقت عمل کرد:

  • کانسپت یا ایده:

شما به دو شکل می توانید در طراحی نما از کانسپت بهره مند گردید. اولین و پیش پا افتاده ترین راه تکرار عینی طرح است. به طور مثال کانسپت شما سبد انتخاب شود و نمایی دقیقا به شکل یک سبد طراحی گردد!

در نگاه اول سبدی بزرگ در مقیاس ساختمان جالب به نظر می رسد. اما وقتی دید بازتری نسبت به آن داشته باشید یک کپی از یک وسیله ساده را طراحی نمودید.

بیایید کمی پیشرفته تر به موضوع نگاه کنیم. ایده ی اولیه را به صورت دقیق تر و کاربردی تر بررسی کنیم. عملکرد هر قسمت از آن را به صورت دقیق و علمی بیابیم و سپس شروع به طراحی نماییم. طراحی خطوطی که یا آور ایده و کانسپ اصلی ما باشند ولی به طور دقیق به آن اشاره نکنند. این یکی از مهم ترین بخش های خلاقانه طراحی نماست که در آموزش طراحی نما باید به آن توجه گردد.

  • هم ترازی:

یکی از مواردی که در طراحی نما باید به آن توجه شود هم ترازی است. خطوط هم تراز در نما. در طراحی نماهای هندسی خطوط صاف و در امتداد یکدیگر هستند پس بسیار مهم است که این خطوط در هر ردیف یا ستون به یکدیگر برسند و خطاهای بسیار کوچک نیز حتی در این نماها نمود پیدا میکند.

هم ترازی از اصولی است که در معماری داخلی و طراحی داخلی فضاها نیز بسیار اهمیت دارد. هرچند شاید فکر کنیم که نکته ای کوچک است اما تاثیر بسیار زیادی دارد.

  • مقیاس:

مقیاس در طراحی داخلی و طراحی نما از مواردی است که در صورت رعایت نکرد می تواند باعث ایجاد احساسات عجیبی در مخاطب شود. به طور مثال در خانه ای که جدید برای یکی از افراد مشهور طراحی شده است مقیاس به گونه ایست که شاید در نگاه اول شما احساس کنید این خانه برای یک انسان طراحی نشده.

درب های بزرگ (چندین برابر حالت عادی) که حتی استفاده روزمره از آن را سخت میکند. راه پله های بزرگ و عریض برای داخل خانه دوبلکس، سقف بلند و … همه این موارد می تواند برای یک گالری و یا برای گرفتن یک مهمانی چند صد نفری بسیار مناسب و کاربردی باشد. اما زمانی که در خانه ی شخصی این مقیاس ها به کار برده می شود فقط ناکارآمدی فضا را بیشتر به چشم می آورد.

  • تناسب:

تناسب گونه ای از رابطه ی بین مقیاس و هم ترازی است. شما یک واحد کوچک در نظر گرفته و برای طراحی هر قسمت از ضریب این واحد کوچک استفاده می نمایید. این نوع از تناسب به خصوص در طراحی نما کلاسیک و رومی بسیار کاربردی است. به طور مثال شما یه قطعه مربع شکل سنگی در نما را به عنوان واحد در نظر گرفته اید. پس اندازه پنجره ها باید مقیاسی از این سنگ باشد. اندازه سرستون ها و پایه ستون ها و تمامی المان ها نیز همین گونه هستند.

  • جزئیات:

توجه به تمام جزئيات اجرایی در نما از ابتدای کار باعث می گردد تا نمایی به غایت زیبا داشته باشیم. مواردی که شاید در روز بارها و بارها در خیابان و در مواجهه با ساختمان های عمومی و یا مسکونی با آن مواجه باشیم.

قرار گیری درست پلکان و نرده های آن، قرارگیری قاب پنجره به صورت المانی از متریال نما و یا هرچه که ما را به کانسپت نزدیک تر می نماید. تمام این جزئیات باید از ابتدای کار بررسی گردند و به درستی طراحی شوند. اضافه کردن هر جز به نما در پایان کار نتیجه ی خوبی نخواهد داشت.

نمای هوشمندآموزش طراحی نما دو بعدی

طراحی نما ابتدا به صورت دو بعدی انجام می شود. و برای هر وجه بیرونی از ساختمان یک طرح دو بعدی خواهیم داشت. در آموزش طراحی نما چندین روش برای اینکار وجود دارد. شما می توانید طراحی از درون به بیرون و یا از بیرون به درون داشته باشید.

اما به صورت کلی ابتدا حجم یک ساختمان از روی پلان و طرح مورد نظر مشخص شده و جایگاه هر فضا در پلان معلوم میگردد.سپس تمام نورگیرها، فضاهای پیش آمده و یا فرورفته در پلان در بررسی می گردد. و نمای مخصوص به آن طراحی می گردد.

به طور مثال فرض کنید آشپزخانه و نشیمن در یک پلان در کنار یکدیگر قرار دارند. اما دارای نورگیرهای جدا از هم هستند. در نما نیز می توان این دو فضا را با دو متریال متفاوت جدا نمایید. برای نمای آشپزخانه و بالکن از ترموود و برای باقی نما از سیمان و یا سنگ استفاده نمایید. با توجه به سبک انتخابی در طراحی نما می توانید متریال های مناسب هر نما را انتخاب نمایید.

یکی از راه ها برای طراحی نمای ویلا می تواند استفاده خلاقانه از پلان باشد. به این صورت که پلان را به طور کامل در نظر گرفته و آن را به دو نیم تقسیم میکنیم.حال پلان را به صورت عمودی در نظر گرفته و ایده ی مناسبی برای نما به وجود می اید.

آموزش طراحی نما در اسکچاپ، رویت، 3dmax

در طراحی نما نرم افزار ها اهمیت دوچنانی دارند. شما از طریق آموزش نما در برنامه های اسکچاپ، رویت و تر دی مکس می توانید طراحی های خلاقانه ای انجام دهید.

در طراحی نما المان های تکرار شونده می توانند ایده ای مناسب باشند. ساخت پوسته های تکرار شونده در برنامه اسکچاپ ساده بوده و به راحتی می توانید نمایی ساده اما زیبا طراحی نمایید. در برنامه های رویت و 3dmax به دلیل پیشرفته تر بودن و قدرتمند بودن نرم افزار در زمینه متریال دهی و رندر گیری قطعا خروجی بسیار بهتر و با کیفیت تری خواهیم داشت. که بسیار به واقعیت نزدیک تر است.

انتخاب یک برنامه درست و حرفه ای شدن در آن می تواند روند آموزش طراحی نما را بسیار ساده تر و سریع تر کند. پس از آن غافل نشوید.

 

در نهایت اگر شما قصد دارید تا طراحی نمای ساختمان خود را به دست افراد با تجربه و معماران موفق بسپارید می توانید با شرکت طراحی نمای فرید-ارجمند تماس حاصل نمایید.