ارتباط طراحی صنعتی و معماری به ارتباط دو رشته در زمینه های پژوهشی ختم نمی شود. بلکه هر یک از این مفاهیم وقتی در کنار یکدیگر و با یک هدف مشترک کار کنند منجر به خلق آثاری خارق العاده خواهد شد. در این مقاله قصد داریم تا در ابتدا به هر یک از مفاهیم طراحی صنعتی و طراحی معماری به صورت جداگانه بپردازیم و سپس ارتباط این دو را با یکدیگر بررسی نماییم. با فرید- ارجمند همراه باشید.

طراحی صنعتی طراحی صنعتی چیست؟

طراحی صنعتی رشته ای بسیار گسترده است که در آن روند طراحی و تولید محصول محور بررسی شده و سپس برای هر یک از گرایشات و محصولات خاص روند مخصوص خود طی می شود. طراحی صنعتی از کوچکترین قسمت هر محصول مانند یک پیچ شروع شده و تا قطعات بزرگ کشتی ها و … ادامه پیدا میکند.

فردی که وارد حرفه ی طراحی صنعتی می شود، طراحی قطعات و محصولات را با جزئیات تمام و به صورت کاربردی می تواند پیش ببرد. شاید کوچکترین چیزها که حتی به ذهن مصرف کننده کالا نرسد مورد تفکر و چالش طراح قرار گیرد. بسته بندی محصولات و چگونگی استفاده از آن بحثی است که در مورد کالاهای روزانه مورد توجه قرار میگیرد. طراحی صنعتی در ارتباط با سایر حرفه ها و صنایع شکل دقیق میگیرد.

طراحی معماری چیست؟

طراحی معماری نیز یک نوع آفرینش و ساختن است. جز به جز یک ساختمان در نقشه ها با تفکر رسم شده و سپس به صورت اجرایی درمیایند. در طراحی معماری یک بنا و ساختمان مورد توجه است و ساخت دیگر چیزها مورد نظر نیست و علم یک فرد طراح در ساخت بنا مد نظر است.

یک طراح معمار، طراحی تمام جزئیات داخلی یک فضا را از لحاظ تاسیسات و امکانات را بر عهده دارد. به طور مثال در یک طراحی حرفه ای سیستم ها صوتی و نورپردازی دیجیتال و هوشمند امروزه جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند. یک طراح معمار باید با ویژگی های این نوع از سیستم ها آشنا باشد و محل قرارگیری دستگاه های دیجیتال و کنترل پنل ها را مشخص نماید.

همچنین در برخی از پروژه ها، به دلیل کوچک بودن فضا و یا بیش از حد بزرگ بودن فضا نیاز به طراحی فضاهای ذخیره سازی خاص وجود دارد که یک طراح معمار می بایست بتواند از عهده آن بربیاید.

ارتباط بین طراحی صنعتی و معماری

همانطور که گفتیم طراحی صنعتی می تواند در بسیاری از رشته ها و علوم ادغام شود و آنها را به کمال برساند. حرفه ی معماری نیز از این موضوع مستثنی نبوده و طراحی صنعتی در بسیاری از قسمت ها به کمک معماری می آید. معماری ساخت بناست. هرگونه خلاقیت در معماری و ساخت اجزای جدید و عملکردهای جدید نیازمند دانش ساخت است. دانش ساخت خود زیرمجموعه ای از طراحی صنعتی است. در معماری کلی و به خصوص در طراحی نما طراحی صنعتی می تواند در مورد نحوه ی خاصی از بازشوها، به کار بردن نوعی متریال جدید در نما، تاسیسات جدید و … به کار برده شود.

معماری داخلی و طراحی صنعتی

در طراحی داخلی و دکوراسیون خانه ها بسیار می توان از طراحی صنعتی استفاده کرد. ساخت بسیاری از کمدهای مخصوص که با خلاقیت و برای فضاهای خاص طراحی می شوند زیر مجموعه طراحی صنعتی می باشد. یا به طور مثال طراحی کابینت های مناسب با فضای داخلی، طراحی مبلمان خاص که برای کاربرد های مخصوص به خود طراحی شده اند. مبلمان برای فضای انتظار یک مطب که به صورت قطعات یک پازل به یکدیگر متصل و یا جدا می شوند نمونه ای از اینگونه طراحی هاست.

به طور کلی طراحی های محصول محور در دکوراسیون داخلی می تواند بیشتر از طراحی معماری و معماری داخلی با طراحی صنعتی گره خورده باشد. شاید نمونه های مثال زده شده در دکوراسیون داخلی بسیار ملموس تر باشد اما باید بدانیم که طراحی صنعتی بیشترین نقش را در هر قسمت از طراحی های ما دارد.

طراحی پارامتریک

طراحی پارامتریک یکی از انواع سبک های طراحی در معماری است که امروزه بسیار محبوب شده است. پارامتریک بودن ساختمان کلی بنا و یا پارامتریک بودن قسمت هایی از دکوراسیون داخلی از جمله مواردی است که به کمک طراحی صنعتی انجام می شود.

طراحی پارامتریک به صورت قطعاتی است که در کنار یکدیگر قرار میگیرند و یک واحد کلی را تشکیل میدهند. واحد هایی شبیه به هم که در نهایت به یک کل منسجم تبدیل می شوند.

سخن پایانی

برای هر گونه از طراحی در ابتدا با طراحی صنعتی مواجه می شویم. اما شاید به صورت دقیق و تفکیک شده ای به آن نگاه نکنیم. بنابراین طراحی صنعتی را در ارتباط با دنیایی که در آن هستیم می بینیم. برای هر علمی که داریم به خصوص در علم معماری که ما طراحان با آن مواجه هستیم بهتر است آن را با جزئیات و در ارتباط با دیگر رشته ها ببینیم تا پروژه های خلاقانه تری داشته باشیم.