در دکوراسیون داخلی برای قسمت بندی و جداسازی فضاها گاهی نیاز است تا از پارتیشن های مختلفی استفاده کنیم. این پارتیشن ها با توجه به اینکه در چه فضایی استفاده شوند مدل ها و اشکال گوناگونی دارند.

در این مقاله از فرید-ارجمند قصد داریم تا با انواع پارتیشن بندی در فضای داخلی آشنا شویم.

شاید فکر کنید که پارتیشن بندی ها فقط به فضای داخلی محدود می شوند اما در فضاهای بیرونی نیز با استفاده از سازه های مستحکم تر پارتیشن بندی هایی انجام می شود که گاهی به صورت غرفه نیز از آنها یاد می شود. ما در این قسمت تنها قصد داریم به دکوراسیون داخلی بپردازیم.

پارتیشن سی ان سیپارتیشن بندی چیست؟

هر فضایی که به قسمت های مختلفی تقسیم شود به اصطلاح پارتیشن بندی شده است. مثلا ایجاد درایوهای کامپیوتری که هرکدام حجمی خاص دارند را پارتیشن بندی کامپیوتر میگویند.

در دکوراسیون داخلی پارتیشن بندی به معنای جداسازی فضا و تقسیم بندی آن با متریالی غیر از متریال اصلی ساختمان است. هر قسمتی که تقسیم بندی های آن بدون دیوار های ثابت انجام شده باشد.

انواع پارتیشن بندی در دکوراسیون داخلی

انواع گوناگونی از پارتیشن بندی وجود دارد که هرکدام با متریالی خاص بوده و مناسب فضاهایی با عملکردهای متنوع می باشد.

پارتیشن در دکوراسیون اداری

در دکوراسیون های اداری بیشترین مواجهه با پارتیشن را خواهیم داشت. فضاهای اداری معمولا به صورت فلت طراحی می شوند تا پس از مشخص شدن نوع فضا و امکانات آن به دلخواه طراحی و بخش بندی شوند. قطعا تمام شرکت ها و ادارات تعداد پرسنل یکسان و روند اداری یکسانی ندارند. پس پارتیشن بندی بهترین راه برای تفکیک فضایی به دلخواه افراد خواهد بود.

پارتیشن های ام دی اف

در گذشته هر زمان صحبت از تقسیم بندی فضا می شد همه مشخصا به پارتیشن های ام دی اف روی می آوردند. یکی از بهترین راه ها و با قیمت مناسب قطعا ام دی اف بود. سازه های رانر و استاد در ابتدا با توجه به فضا و تفکیک آن زده می شد و سپس روی آن با ام دی اف پوشانده می شد. ام دی اف ها روکش هایی با رنگ های متنوع داشتند و همین امر به فضا رنگ و تنوع می بخشید. برای پارتیشن بندی حتی می توان پنجره و درب نیز در نظر گرفت.

ارتفاع پارتیشن ها نیز با توجه به درخواست فرد قابل تغییر بود.

پارتیشن های شیشه ای

پارتیشن های شیشه ای نوع دوم پارتیشن های اداری است. این پارتیشن ها به خصوص برای دفاتری که دارای اتاق های کنفرانس هستند و یا اتاق مدیریت و نظارت دارند بیشترین استفاده را دارد. پارتیشن های شیشه ای لوکس تر هستند و برای محدود کردن دید نیز می توان از نوع مات آنها استفاده کرد.

پارتیشن های شیشه ای در انواع با فریم و بدون فریم ساخته می شوند. در پارتیشن های شیشه نیز امکان تغییر قد، گذاشتن درب و … وجود دارد.

پارتیشن در دکوراسیون داخلی خانه ها

گاهی در منازل پیش می آید که برای تفکیک دوفضا از پارتیشن های تزئينی استفاده می شود. پارتیشن هایی که صرفا دید را محدود میکند. مثلا پارتیشن های چوبی که سی ان سی شده با طرح های متنوع و اسلیمی برای جدا کردن فضای ورودی خانه یا نیمه ای آشپزخانه. این دارتیشن ها بیشتر جنبه ی تزئینی دارند و از لحاظ عملکردی برای محدود نمودن دید استفاده می شوند.

پارتیشن بندی در فضاهای بیمارستانی و کلینیک و مطب ها

در فضاهایی مانند بیمارستان ها که بخش های بزرگی دارند برای تفکیک بخش ها می توان از پارتیشن بندی استفاده کرد. پارتیشن بندی های بیمارستانی می بایست دارای ویژگی های خاصی باشند. به طور مثال پوشش این پارتیشن ها باید متریال آنتی باکتریال با خاصیت شستشوی راحت باشد.

در کلینیک ها و مطب ها از پارتیشن هایی استفاده می شود که با پرده تخت ها را از یکدیگر جدا میکنند. این نوع از پارتیشن ها متریال اصلی آن پارچه است.

پارتیشن اداریکلام آخر

برای تفکیک هر فضا می توان از پارتیشن بندی استفاده کرد. پارتیشن بندی در دکوراسیون داخلی به خصوص زمانی که ساختمان ما فلت باشد راه حل بهتری است. زیرا با تغییر ساکنین و یا مالکین دفاتر اداری می توان آن را به راحتی به حالت اول بازگرداند. پارتیشن ها با متریال های مختلفی ساخته می شوند. پارتیشن های اداری ام دی اف، پارتیشن های شیشه ای معرف حضور همه هستند. از پارتیشن های پارچه ای نیز برای جداسازی تخت های بیمارستانی و مطب ها استفاده می شود.

پارتیشن های بیمارستانی برای تفکیک های بخش های مختلف با استفاده از متریال آنتی باکتریال ساخته می شوند تا قابل شستشو و ضدعفونی شدن باشند.

پارتیشن های مسکونی با طرح های جذابی امروزه ساخته و نصب می شوند و پارتیشن هایی که هدف تفکیک فضایی را بدون جداره به بهترین نحو انجام میدهند.

طرح های برگ، اسلیمی، چوب های روسی کنار هم، طرح های انتزاعی و … از نمونه انواع پارتیشن بندی در دکوراسیون داخلی می باشند.