انواع کابینت آشپزخانه و مدل های متنوع آن تاثیر مستقیمی در دکوراسیون داخلی منزل شما خواهد داشت. سبک دکوراسیون شما هر آنچه باشد، کابینت های آشپزخانه نیز باید از این سبک پیروی نمایند. با فراگیر شدن آشپزخانه های اوپن و با پلان باز، طبیعتا نقش دکوراسیون آشپزخانه پررنگ تر خواهد بود. زیرا بخش وسیعتری از فضای آشپزخانه در دید قرار دارد و هماهنگی آن با سبک دکوراسیون سایر بخش های خانه مهم است.

انواع کابینت آشپزخانه

کابینت های آشپزخانه دسته بندی های متنوعی دارند. با توجه به نوع متریال آنها، سبک، رنگ و قیمت دسته بندی می شوند. با توجه به تغییر سبک از گذشته تا به حال، کابینت های فلزی جای خود را به انواع کابینت های ام دی اف، چوبی، پی وی سی و … دادند.

ویژگی کابینت مناسب

یک کابینت مناسب برای منزل باید دارای ویژگی هایی باشد که در ادامه به آن اشاره میکنیم.

متریال کابینت ها به خصوص سطح رویی آن باید ضد آب باشد. کابینت ها باید با متریالی ساخته شده باشند که طول عمر بالایی داشته باشند. دارای رنگبندی و تنوع باشند. همچنین مناسب فضای شما طراحی شده باشند. طبیعتا برای یک آشپزخانه کوچک نمی توان هر نوع کابینتی را در نظر گرفت. و می بایست فضای ذخیره سازی به صورتی طراحی شود که از تمام فضاها به صورت کامل استفاده شود.

سبک کابینت

کابینت شما می تواند به سبک مدرن، نئوکلاسیک، کلاسیک یا پست مدرن باشد. البته سبک های گفته شده عمده سبک هایی هستند که امروزه مورد توجه و علاقه افراد قرار گرفتند. سبک های دیگری نیز وجود دارند که می توانند در کابینت های آشپزخانه شما اجرا شوند.

برای هر سبک گفته شده نام ها و متریال های مخصوصی استفاده می شود.

کابینت کلاسیکسبک کلاسیک

کابینت ممبران یا وکیوم:

برای سبک کلاسیک از چند نمونه کابینت برای آشپزخانه استفاده می شود. کابینت هایی که امروزه به نام ممبران شناخته شده است یا همان کابینت های وکیوم از جمله مدل های مناسب برای سبک کلاسیک می باشد. کابینت های وکیوم با استفاده از ورق های ام دی اف ساخته می شوند.  طراحی ها، تاج ها، ستون ها و قاب بندی های نسبتا زیادی روی این کابینت ها وجود دارد. این طرح ها با استفاده از وکیوم کردن و سی ان سی نمودن بر روی بدنه کابینت به وجود می آیند.

کابینت های چوبی:

کابینت های چوبی، از چوب های طبیعی و گران قیمت ساخته می شوند. این کابینت ها معمولا یا ساده بوده و یا دارای قاب بندی های ساده ای می باشند. اصیل بودن و سنگین بودن این نمونه از کابینت ها برای سبک کلاسیک بسیار مناسب است. کابینت های چوبی معمولا در خانه های بزرگ استفاده می شود. به خصوص در خانه هایی که دارای آشپزخانه تمیز و آشپزخانه کثیف هستند. زیرا کارهای اصلی پخت و پز در فضایی دیگر انجام می شود و کابینت های چوبی گران قیمت دچار آسیب نمی شوند.

کابینت های طرح چوب:

کابینت های طرح چوب شباهت بسیاری به کابینت های چوبی دارند. با این تفاوت که متریال اصلی این کابینت ها ام دی اف بوده و روکش های چوبی بر روی آنها کشیده می شود. همین امر موجب کاهش قیمت این کابینت ها می شود.

کابینت های نئوکلاسیکسبک نئوکلاسیک

کابینت های سبک نئوکلاسیک امروزه بیشتر مورد پسند افراد هستند. از انواع کابینت های سبک نئوکلاسیک می توان به مدل های پولیشی، انزو و پوششی اشاره کرد.

کابینت انزو:

نام این مدل از کابینت بسیار به گوش شما خورده است. کابینت های انزو که توسط طراحی آمریکایی طراحی شد و از ایتالیا نیز به ایران وارد شد تا ما انها را به نام انزو ایتالیا بشناسیم. کابینت های انزو، دارای طرح های ساده هستند و معمولا پوشش رویین آنها طرح سنگ می باشد. رویه کابینت های انزو از پوشش پی وی سی و یا پلی اورتان می باشند. سطح رویین کابینت های صیقلی است و معمولا به رنگ سفید شناخته می شوند.

کابینت پولیشی :

کابینت های پولیشی از ام دی اف خام تشکیل می شوند. این کابینت آشپزخانه بعد از سی ان سی شدن کاملا سمباده میخورد و پولیش شده و سپس رنگ آمیزی می شود. به دلیل سطح پولیش شده کاملا صیقلی است و رنگ روی آن براق می باشد. به دلیل ضد آب بودن کامل این نوع از کابینت برای مناطق مرطوب بسیار مناسب می باشد.

کابینت پوششی:

کابینت های پوششی به دلیل ظاهر خاص و رنگ های مات امروزه بسیار پر طرفدار شده اند. سطح رویی کابینت ها به دلیل اینکه یکدست رنگ آمیزی شود کاملا صاف است. اما رنگ های مات آبی، سبز و … روی بدنه ی این کابینت ها بسیار زیبا و جذاب می باشد.

کابینت مدرنسبک مدرن

از انواع کابینت های آشپزخانه در سبک مدرن می توان به کابینت های های گلاس، ام دی اف و فرامید اشاره کرد.

کابینت های گلاس:

کابینت هایی که از نوع ام دی اف با روکش بسیار براق ساخته شده اند را های گلس می گویند. این کابینت ها به شدت براق هستند و ظاهری بسیار ساده دارند. رنگ معمول این نوع از کابینت سفید، طوسی است. دقیقا رنگ هایی که در سبک مدرن بسیار از آنها استفاده می شود.

کابینت های ام دی اف:

سبک مدرن سبکی است که سادگی خاصی دارد و در عین حال دارای ظرافتی بی پایان است. کابینت های ام دی اف ساده نیز در رنگ های خنثی می تواند برای سبک مدرن استفاده شود.

کابینت های فرامید:

کابینت های فرامید برعکس مدل های گلس سطح صافی ندارد. طرح چوب طبیعی و با برجستگی ها و فرورفتگی های زیاد روی این مدل از کابینت دیده می شود. مغز کابینت های فرامید از ام دی اف خام است اما روکش آنها فرآوری شده و طرح چوب و ضد آب می باشد.