انگیزه هایی برای معماری موضوعی است که همیشه در پس ذهن معماران است.معماری نیز مانند هر شغل دیگری برای ادامه و پیشرفت نیاز به انگیزه دارد. معماران برای ادامه ی مسیر طراحی و معماری نیاز به برقراری ارتباط بیشتر با شغل خود دارند. و همچنین می بایست برای خود انگیزه هایی را وجود آورند. شاید در نگاه اول متنوع بودن این شغل و طراحی های گوناگون به فرد انگیزه های لازم را بدهد. تنوع طراح را از یکنواختی خارج می کند و می توان موجب برقراری ارتباط بیشتر طراح با شغلش باشد.

اما فقط عامل تنوع و عدم یکنواختی نمی تواند تمام انگیزه و عامل ارتباط یک معمار با شغلش باشد. پس باید موارد دیگری باشد و به وجود بیاید تا معمار بهتر و با انگیزه تر گردد.

در ابتدا با این سوال به ادامه ی مقاله می پردازیم :

انگیزه هایی برای معماریانگیزه ی یک معمار چیست؟

انگیزه ی هر شخص برای بقا در زندگی و شغل و روابط و … می تواند هر چیزی باشد. اما از مهم ترین آنها کسب درآمد و پیشرفت هاست. انگیزه عامل اصلی حرکت در راستای رسیدن به هدف هاست. معماران به سه دسته وظیفه گرا، هدف گرا و نتیجه گرا در راستای انگیزه های خود تقسیم می شوند.

معمار وظیفه گرا:

حیطه ی کاری معماران وظیفه گرا محدود به مسئولیت هایی است که به آن ها محول شده است. آنها پا فراتر از مسئولیت های خود نمیگذارند. معمولا در ابتدا معمارانی که وارد عرصه ی شغلی خود می شوند به صورت وظیفه گرا مشغول میگردند. این مرحله از ابتدای ورود به حوزه ی معماری است و پیشرفت ها پس از آن صورت میگیرد. به طور مثال شما زمانی که مسئول تهیه نقشه های فاز یک و یا طراحی نما و یا یک وظیفه ی محدود هستید معمار وظیفه گرا شناخته می شوید.

معمار نتیجه گرا:

یک معمار نتیجه گرا درجه ی بالاتری از وظایف را بر عهده دارد. در این راستا می تواند رهبری یک گروه کوچک برای به نتیجه رساندن پروژه را نیز برعهده بگیرد. معمار نتیجه گرا بزرگتر می اندیشد و کار او در راستای معماران وظیفه گرا قرار میگیرد. زیرا باید وظایف انجام شده توسط معماران را جمع آوری کند و به نتیجه ی مطلوب برساند.

معمار هدف گرا:

معماران هدف گرا معمولا در بهترین نقطه پیشرفت خود قرار دارند. زیرا توانایی دید وسیع و محدود نشدن به کارهای کوچک را دارند. در این مرحله از معماری فرد بر رهبری یک پروژه و یا چند پروژه همزمان فائق می آید. معمار هدف گرا ذهنی بسیار باز داشته و کاملا قدرت درک بالایی از پروژه ها دارد.

پس طبق گفته های بالا معماران به سه بخش تقسیم شدند و یکی از انگیزه های ممکن برای معماران می تواند رسیدن به معمار هدف گرا باشد. طی نمودن این راه و پیشرفت در حرفه ی معمار هم از لحاظ شغلی و اجتماعی و هم از لحاظ مالی یکی از دغدغه ها و انگیزه های فرد است.

اما این سوال همیشه در ذهن معماران به خصوص فارغ التحصیلان این رسته وجود دارد که چگونه می توانند با شغل و حرفه ی معماری ارتباط خوبی برقرار کنند؟

همانطور که همه ما می دانیم آموخته های تحصیلی و دانشگاهی فاصله ی زیادی با مارکت و شغل های موجود دارد. و برای بدست اوردن جایگاه شغلی باید خود را آماده ی یادگیری های بیشتر و تجربه های متنوع تری بکنیم.

دکوراسیون داخلیبرقراری ارتباط با معماری:

برقراری ارتباط با معماری یکی از مهم ترین مسائلی است که هر طراح و معماری باید به روش خود ان را انجام دهد. این موضوع به خصوص معماران جوان و تازه کار را بسیار درگیر خود می کند. راه های برقراری ارتباط هر فرد با پروژه، کارفرما، روند شرکت و … متفاوت است اما ابزار ها و مواردی وجود دارد که می تواند نحوه ی ارتباط گرفتن شما را با شغل معماری آسان تر کند که در زیر به آن می پردازیم.

ارتباط بصری:

ارتباط بصری از اولین راه های ارتباطی در معماری است. تقریبا تمام دسته بندی های ارتباطی در معماری و انواع مدل سازی ها و نقشه ها و … همه از انواع ارتباط بصری می باشند. اما در اولین قدم می توانیم به ارتباط بصری ساده میان فرد و معماری اشاره کنیم. دیدن ساختمان ها و نمونه پروژه ها و جداول و نقشه ها. حتی اسکچ های دستی و مدل سازی های دستی اولیه. تمامی این موارد می تواند در ابتدای راه به معمار کمک نماید.

روابط عمومی:

یکی از راه های ارتباطی در این رشته ارتباط عمومی قوی است. شما با ارتباط عمومی مناسب می توانید از چندین وجه پیشرفت داشته باشید. در ابتدا نیاز ها و خواسته های کارفرما را به خوبی و با ارتباطی موثر خواهید دریافت. و سپس در حین انجام پروژه به صورت گروهی می توانید از کمک هم تیمی ها و دیگر معماران نیز بهره مند شوید. پس یکی از قدم های مهم در ارتباط با معماری روابط عمومی مناسب و قوی است.

مدل سازی های سه بعدی:

در صورت درک بهتر هر پروژه می توانید ارتباط بیشتری با آن برقرار کنید و این فقط با مدلسازی های سه بعدی صورت میگیرد. نرم افزارهای سه بعدی ساز مانند تری دی مکس، رویت و … یکی از ابزار هایی است که کمک شایانی به معماران در راستای برقراری ارتباط با معماری نموده است. همچنین در بیشتر اتلیه های معماری نمونه های سه بعدی ماکت شده ساخته می شود و پروژه بر روی آن پیشرفت داده می شود. پس فراگرفتن نرم افزارهای معماری می تواند کمک شایانی به یک طراح و معمار بکند.

عکاسی معماری:

عکاسی معماری به بهتر دیدن و توجه فرد به آثار معمار و ساخته های افراد کمک میکند. قطعا اکثر افراد از نعمت دیدن برخوردار هستند اما دیدن و درک پروژه های معماری متفاوت است و نیازمند ریزبینی خاصی است. پس برای بهتر دیدن و بهتر درک کردن در معماری بهتر است دوربینی به دست گرفته و عکاسی معماری را نیز تمرین کنیم. این کار باعث پرورش ویژگی های فردی و پیشرفت و موفقیت خواهد بود.

روزنامه نگاری معماری:

زمانی که شما در یک تحریریه معماری مشغول به کار می شوید و یا نوشتن و نقد و بررسی در رابطه با آثار معماری را شروع میکنید می توانید آنچه را در ذهن دارید برای خواننده به گونه ای دوستانه و جذاب بیان کنید. این عمل هم به شما کمک میکند تا هر انچه در ذهن دارید را به خوبی بیان کنید و همچنین در رابطه با ارتباط با افراد مختلف نیز تقویت شوید و بتوانید حرف های خود را با جذابیت بیشتری برای مخاطب خود بیان کنید.

همچنین نقد و بررسی آثار معماری نیاز به مطالعه ی بیشتر دارد و شما را به بهتر فکر کردن و بهتر تمرکز کردن نیز دعوت میکند.

و در نهایت

شما به عنوان یک معمار تازه کار نیاز دارید تا با شغل خود ارتباط برقرار نمایید و انگیزه هایی برای ادامه ی این حرفه نیز داشته باشید. به یاد داشته باشید که هر کاری با تلاش و مطالعه و دانش ممکن است.

اگر شما یک کارفرما هستید توصیه میکنیم برای پروژه های خود با کارشناسان شرکت فرید-ارجمند در ارتباط باشید.