اهمیت پلان در طراحی رستوارن

اگر بخواهیم از اهمیت پلان در طراحی رستوران بگوییم، باید بدانیم که اولین چیزی که برای شکل گیری هر فضا نیاز است پلان می باشد. پس اهمیت پلان در طراحی انواع فضاها بسیار است. معمارها ابتدا در ذهن خود موضوعی را به تصویر کشیده و سپس /ان را به صورت پلان در می آورند.

پلان ها به چند دسته تقسیم می گردند. ابتدا پلان ها به صورت سیرکولاسیون و جانمایی شکل میگیرند. سپس با متراژ دقیق و به صورت فنی رسم شده و در فاز دوم با جزئیات اجرایی ترسیم می گردند.

همانطور که گفته شد اولین قدم برای طراحی ترسیم پلان است. در این مقاله سعی داریم تا در ارتباط با اهمیت پلان در طراحی رستوران صحبت کنیم :

چگونگی طراحی پلان رستوران و جایگذاری

طراحی پلان رستوراندر ابتدا برای هر فضا پلان جایگذاری و سیرکولاسیون تنظیم می گردد.اما این به چه معناست؟

یعنی شما در ابتدا دیوارهای بیرونی یک فضا را ترسیم می نمایید. متراژ حدودی کل فضا را محاسبه نموده و سپس با توجه به میزان و تعداد فضاهای مورد نیاز شروع به جایگذاری آن ها در پلان می کنیم. به طور مثال در یک رستوران شما نیاز به فضای آشپزخانه، انبار و سردخانه، فضای نشیمن مشتریان ، قسمت صندوق، سرویس بهداشتی، رختکن و فضای وسایل کارکنان و … دارید.

برای جایگذاری در پلان رستوران، هر فضا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. و نیاز به ویژگی های خاصی دارد. به طور مثال شما هرگز نمی توانید سرویس های بهداشتی را در نورگیرهای فضا قرار بدهید!!!

پس از تصمیم گیری در رابطه با قرار گیری هر فضا در قسمت مناسب باید ارتباط بین این فضاها بررسی گردد.توجه به این نکته که مشتریان در کدام قسمت ها رفت و آمد دارند. پرسنل رستوران در کدام فضاها مشغول به کارند. سرویس دهی و غذا از کدام فضا به سالن اصلی می رسند و آیا در این مراحل امکان برخورد و یا پیش آمدن مشکلی هست یا خیر، درطراحی  پلان رستوران اهیمت ویژه ای دارد. به طور مثال برای رسیدن به سرویس بهداشتی رستوران، مشتریان نباید از فضای داخلی آشپزخانه و یا انبار و رختکن عبور نمایند.

ترسیم پلان رستوران

پس از پلان جانمایی طراحی پلان رستوران اهمیت میابد. با توجه به نوع قرارگیری فضاها باید پلان اصلی رسم شده و ایرادات آن برطرف گردد. متراژ هر فضا نیز به طور جداگانه محاسبه شده و در صورت کم یا زیاد بودن آن، جایگاه ها تعویض گردد.

چگونگی قرارگیری المان ها در طراحی رستوران

مطمئنا شما نیز ایده و کانسپت خاصی برای رستوران خود دارید. این ایده ها را در طراحی خود به نحوی جای میدهید. برخی با رنگ، برخی با طراحی های خاص بر روی دیوار و یا میز و صندلی و …

اما یادمان نرود که تمامی این ایده ها باید در پلان رستوران گنجانده شوند.به ویژه در پلان فاز دو و در هنگام ترسیم جزئیات اجرایی نمی توان از طراحی های ویژه غافل شد و آن ها را در نظر نگرفت.

یکی از مواردی که بسیار اهیمت دارد چگونگی قرارگیری این المان ها در پلان رستوران شماست. جدا از اینکه این الملن ها چه چیزهایی می توانند باشند چند توصیه برای شما داریم که به بهتر شدن کیفیت فضای شما کمک میکند.

  1. تمامی جزئیات و المان ها در طراحی پلان رستوران اهیمت دارند.پس آن ها را با دقت رسم نموده تا در ابعاد و ساخت آنها دچار مشکل نشوید.
  2. سعی کنید فضای خود را انعطاف پذیر کنید. پس المان های ثابت همیشه گزینه ی مناسبی نخواهند بود.
  3. ابعاد مهمند.در طراحی فضاهایی مانند رستوران قطعا ابعاد نقش ویژه ای دارند. اگر به فکر ایجاد سبک های ویژه و یا طراحی های خاص هستید مواظب بهم خوردن ابعاد باشید.

پلان طراحی رستورانطراحی پلان دکوراسیون داخلی رستوران

در دکوراسیون داخلی رستوران پس از رعایت ضوابط و قوانین اصلی در پلان باید سبک و ایده های مورد نظر را پیاده نمود.

ایده ی اصلی شما برای فضای رستورانتان چیست؟ آن را در پلان طراحی رستوران خود پیاده نمایید. مطمئنا برای طراحی دکوراسیون داخلی رستوران استفاده از نرم افزارهای سه بعدی مهم تر بوده و کمک بیشتری می کنند. اما آیا نباید این موراد را ابتدا در پلان رستوران طراحی نمود و سپس به سه بعدی تبدیل کرد؟

شما می توانید با دیدن یک پلان رستوران به اطلاعاتی درباره نوع رستوران ، هدف از طراحی آن و ایده آن تا حد زیادی پی ببرید.

ایده هایی برای پلان مبلمان رستوران

مبلمان یکی از عضوهای جدانشدنی از رستوران شماست. پس طراحی های راحت و زیبا می تواند به جذاب تر شدن فضا کمک کند. شما باید ابتدا استاندارد های مبلمان و فاصله قرارگیری از آن ها را بدانید. سپس از انواع مختلف مبلمان برای رستوران خود بهره ببرید.

استفاده از مبلمان مدولار

پلان رستورانمبلمان مدولار به شما این امکان را میدهد تا در طراحی رستوران خود از یک ایده و سبک استفاده کنید ولی چندین نوع نشیمن مختلف به کاربران بدهید.

امکان داشتن چندین مدل مبل تک نفره ، دونفره و … فقط با یک سبک مبلمان و صندلی بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

ایجاد فضاهای دو نفره تا جمعی

احتمالا شما هم در بدو ورود به یک رستوران به دنبال فضای مناسب برای تعداد نفرات خود هستید. اگر در طراحی پلان رستوران به انواع مبلمان توجه نشود احتمالا این کمبود و نامناسب بودن فضا برای مشتریان در آینده مشکل ساز خواهد بود. پس بهتر است تا در پلان رستوران میزهای دو نفره، چهارنفره، شش نفره و بیشتر در نظر گرفته شود.

استفاده از مبلمان ثابت در کنار صندلی های متحرک می تواند انعطاف پذیری فضای شما را بیشتر نماید.

فرمول طراحی پلان رستوران

طراحی پلان رستوران ها می تواند با توجه به فضای در اختیار، بسیار متفاوت باشد. از طراحی های شبیه به المانی خاص که داخل مجتمع های تجاری صورت میگیرد و از وید کاملا قابل بازدید هستند تا طراحی ها و چیدمان های ساده اما به جا. بنابراین نمی توان یک فرمول ساده و یکسان برای تمامی رستوران ها در نظر گرفت. رستوران ها با توجه به سبک غذایی و همچنین سبک طراحی طبقه بندی می شوند و سپس ایده های طراحی برای آن ها در نظر گرفته می شود. طراحی پلان یک رستوران پس از بررسی های بسیار و در نظر گرفتن مشخصات و پتانسیل های اولیه شروع شده و تا جزئیات پیش می رود. بنابراین پلان ها در طراحی از اهمیت ویژه ای برخوردارند. برای داشتن یک پلان مناسب و طراحی به روز رستوران خود می توانید با شرکت معماری فرید-ارجمند ارتباط برقرار کنید.