بیزینس و بازاریابی معماری در ایران

بیزینس و بازاریابی معماری در ایران با وجود اینکه بخش زیادی از گردش مالی کشور در حوزه های عمرانی و ساختمانی در گردش است همچنان بسیار ضعیف بوده.

شاید برای درک این بازار بیان همین جمله کافی باشد که رشته ی طزاحی معماری جزو 5 رشته ی بد بازار ایران است.!!!

اما چطور در همین رشته ی طراحی معماری عده ای هرچند کم به سطحی از موفقیت دست یافته اند که به درآمد نجومی رسیده اند؟ در عین حال عده ی بسیار زیادی با وجود داشتن فاکتور هایی چون علاقه و مدارک عالی تحصیلی معماری حتی به موفقیت نسبی نمیرسند؟

 

طراح معمار موفق

 

اگر پاسخ شما به سوالات زیر مثبت است به این معنی است که شما به اطلاعات بیشتری در بیزینس معماری نیاز دارید.

 

  1. آیا تفاوت طراحان موفق داشتن شانس ، سرمایه اولیه ، شغل خانوادگی مرتبط و غیره است؟
  2. آیا به نظرتان تنها فاکتور موفقیت تلاش و پشتکار است؟
  3. آیا آنها با فعالیت روی ایده ی خاصی به موفقیت رسیده اند؟
  4. آیا به نظر شما همه ی افراد فعال در این رشته در یک میدان واحد و در یک مارکت با هم رقیب هستند؟

 

توجه : این مقاله از سوی کسی برای شما نوشته شده که در روزهایی که تمامی شرکت ها در حال تعطیل کردن شرکت و یا تعدیل کردن نیروهای خود بودند بدون هیچ نوع امکاناتی شروع به کار کرده

در این مقاله تلاش شده به اتفاقات پیش روی یک دانشجوی معماری فارق التحصیل از زمان شروع فعالیت تا رسیدن به یک نقطه با ثبات پرداخته شود. 

 

بیزینس-معماری بازار-معماری

 

همه ی افرادی که کارآفرینی را تجربه نکرده اند بازار هر شغلی را تنها با نوع خدمات آنها دسته بندی میکنند.

به عنوان مثال همه ی افرادی که در حوزه خدمات طراحی معماری فعالیت دارند را با همدیگر رقیب میدانند. این در حالی است که هر خدمات به دسته های کوچکتر و کوچکتری تقسیم شده و هر کدام در دسته ی مربوط به خود با رقیب هایی در رقابتند.

برای درک بهتر مفهوم مارکت بهتر است مقاله ی کوتاه مفهوم مارکت در معماری نگاهی بیاندازید.

زمانی که در حوزه دانشگاهی در حال مطالعه هستیم با مارکت های بسیار قدرتمندی در این حوزه آشنا میشویم ولی زمانی که استارتاپ میکنیم اتفاقات جوری رقم میخورد که گاها شوکه میشویم و حتی شکست سنگینی را متحمل میشویم.

در مقاله ی ذکر شده به خوبی درک خواهید کرد که چطور مجبورید تمامی مطالعات و هنجارهای معماری را در کف بازار معماری کنار کذاشته و خود را با نیازهای غیر متعارف و ضد معماری تطابق دهید.

 از جمله موضوعات مورد برسی :

  • چگونه بیزینس طراحی خود را شروع کنید؟
  • ابزارها و توانایی های لازم برای شروع استارت آپ معماری
  • شناخت بهتر نرم افزار های رایج و مورد استفاده و بررسی اجمالی هرکدام
  • تطبیق دادن کانسپت در طراحی های کف بازار
  • اصول طراحی معماری با احترام بیشتر به نیاز کارفرما برای فروش واحد
  • تنها خلا موجود در بازار معماری ایران
  • راه حل های طراحی با بودجه کم کارفرما
  • اصول طراحی نما کلاسیک
  • اصول طراحی نما مدرن
  •  طراحی نما مدرن با کمک کانسپت های الگویی
  • تعداد متریال های نما
  • تاثیر تئوری less is more در کلیه هنر های مدرن و روش تزریق آن در طراحی

برای ورود به بازار طراحی معماری چه باید کرد؟

امیدوارم لحظه ای که این مقاله را مطالعه میکنید یک دانشجوی معماری باشید. چرا که بهترین زمان برای پیریزی بیزینس خود و سرمایه گذاری روی قابلیت های مورد نیاز خود همین زمان است.

چند مورد ضروری است که به ظرفیت های خود اضافه کنید.

  1. به نقشه های دو بعدی مسلط باشید و با طراحی فاز یک آشنایی داشته باشید.
  2. حداقل به یک نرم افزار 3 بعدی مسلط باشید.
  3. بیزینس پروفایل در حداقل یکی از شبکه های اجتماعی
  4. نحوه گرفتن اولین کار

1. به نقشه های دو بعدی مسلط باشید و با طراحی فاز یک آشنایی داشته باشید.

در درجه ی اول انواع نقشه های معماری را بشناسید و به نحوه ی ارائه ی آن آشنا باشید. بدانید که در طراحی فاز یک چه مدارکی به کارفرما داده میشود چرا که در مرحله ی بعد همان نقشه ها را در اختیار شما قرار میدهند برای تغییرات احتمالی و در ادامه طراحی 3 بعدی آن.

به ضوابط اولیه طراحی فاز یک همچون ابعاد پاسیو و ضوابط پارکینگ آشنایی داشته باشید. هرچند در این مرحله طراحی فاز یک از شما طلب نمیکنند اما برای مواردی که تغییرات پلان میخواهند لازم است و همچنین علم بیشتر شما از ساختمان تاثیر بسزایی در مذاکره شما با کارفرما دارد.

بهتر است روی مواردی که در جلسه با کارفرما ممکن است مورد بحث قرار گیرد مسلط باشید.

برای نقشه های دو بعدی و طراحی فاز یک باید به نرم افزار های اتوکد مسلط باشید و توسیه میکنم به نرم افزار رویت ( Revit architecture ) تسلط نسبی داشته باشید.

2. آشنایی با نرم افزار های معماری

بهتر است با تمامی نرم افزار های معماری آشنا باشید در حد اینکه بدانید با هر کدام چه خدماتی میتوانید ارائه دهید و حداقل به یک نرم افزار سه بعدی مسلط باشید.

  • Revit Architecture | نرم افزار رویت ، قابلیت ها و فرصت های آن

هر چند نرم افزار رویت هم یک نرم افزار 3 بعدی است اما با توجه به نیاز بازار معماری ایران و جهت گیری ارائه های معماری به سمت رندر ها و انیمیشن ها و موشن های واقع گرایانه، در نتیجه هنوز نمیتوان از این نرم افزار برای ارائه ی رندر استفاده کرد.

هرچند این قابلیت وجود دارد که با اضافه کردن پلاگین enscape به رندرهای قابل قبولی دست یافت اما هنوز در حد کافی نمیتوان برای هر پروژه ای به آن اتکا کرد.

رویت ( Revit architecture ) یکی از بهترین گزینه ها برای ارتباط بین مدارک دو بعدی و 3 بعدی است.
چرا که میتوان با سرعت بالایی و با مقیاس درست حجم های دقیقی از فضای معماری را مدل سازی کرد
که خود باعث کاهش بسیاری از اشتباهات بعدی است.

این نرم افزار در سطح وسیعی در سراسر جهان بخصوص اروپا پر طرفدار است چرا که میتوان تمام پروسه تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و معماری را در یک پروژه رویت پیاده سازی نمود و این قابلیت باعث شده که طراحان بتوانند مدل کاملی از پروژه ی خود را قبل از اجرا داشته باشند و برنامه ریزی دقیقی نیز برای تمامی ابعاد پروژه اعم از هزینه، زمانبندی داشته باشند. به بیانی دیگر این نرم افزار بر پایه BIM ساخته شده.

نرم افزار رویت در واقع آینده دار ترین نرم افزار بین تمامی نرم افزارهای موجود در حوزه معماری است.

 

و اما برای ارائه ی کارهای خود خوب است که حداقل به یکی از نرم افزار های اختصاصی تر برای ارائه ی سه بعدی نیاز دارید

  • 3Ds MAX | نرم افزار تریدی مکس چیست؟ و مقایسه آن

 
3Ds max
3Ds max

نرم افزار 3Ds MAX رایج ترین نرم افزار در بین تمام 3D آرتیست های حرفه ای است. حتی اگر تمایل دارید با دیگر نرم افزارها کار کنید بد نیست کمی با این نرم افزار فراگیر آشنایی پیدا کنید.

  • پلاگین Corona بهتر است یا V-ray ؟

 

کورونا بهتر است یا ویری

 

از بین پلاگین های کورونا (Corona) و ویری (V-ray) از لحاظ قدمت و فراگیر بودن میتوان ویری را انتخاب کرد از لحاظ کیفیت به کمک هردو میتوان صحنه های بسیار حرفه ای ارائه داد اما در کارهایی در حد سوپر حرفه ای مناسب مسابقات 3D artist ها میتوان برتری V-ray را حس کرد.

اما با ارائه ی نسخه های بسیار قدرتمند کورونا 4 و کورونا 5 ، در حال حاضر در سطح ارائه های معماری هر دو پلاگین عالی هستند.

ضمن اینکه پلاگین کورونا بر اساس رشته ی معماری ساخته شده و به کمک آن سریع تر به نتیجه میرسید.

تعداد آجکت ها و متریال هایی که براساس ویری ساخته میشوند بیشتر از کورونا هست. اما میتوان با وارد کردن آن به صحنه و Convert کردن آبجکت به خوبی از آن استفاده کرد. با این کار درصدی از پارامترهای مختلف متریال تغییر میکند در نتیجه متریال ها اندکی با متریال اصلی ای که برای آن آبجکت ساخته شده بود متفاوت خواهد شد که ممکن است در کارهای ژورنال تاثیر گذار باشد که در این صورت بد نیست کمی به متریال پردازی آشنا باشید.

به هیچ عنوان کمپانی هایه آموزش دهنده جوابی نمیدهند در رابطه با اینکه کدام یک در رشته ی معماری برای ما بهتر است. چرا که بخشی از بازار خود را از بین خواهند برد. اما از نظر من در صورتی که قصد ندارید هر دو را یاد بگیرید بهتر است کورونا را یاد بگیرید.

در صورت انتخاب پلاگین کورونا مجبورید که پلاگین ویری را نیز نصب کنید چرا که بسیاری از آبجکت ها و متریال های ساخته شده بر اساس پلاگین ویری هستند و بعد از وارد کردن آنها در صحنه خود باید آنها را Convert کنید به کورونا. برای این کار باید ویری را هم نصب داشته باشید.

  • لومیون ( Lumion )  | نرم افزار لومیون چیست؟ و مقایسه آن

 

بررسی نرم افزار لومیون

 

این نرم افزار در عین سرعت ارائه ی بسیار بالا  کیفیت قابل قبولی را نیز ارائه میدهد تا قبل از سال 2020 این نرم افزار مخاطبان متفاوتی در مقایسه با 3DsMax و غیره داشت چرا که سرعت بالا و کیفیت ضعیفی در مقایسه با آنها داشت
افرادی که اهمیت بیشتری به سرعت میدادند مخاطب Lumion بودند و افرادی که کیفیت های بالاتری را دنبال میکردند به سمت دیگر نرم افزار ها گرایش پیدا میکردند اما با عرضه ی نسخه ی Lumion 10 تقریبا از لحاظ کیفی به رقبای خود نزدیک شده و بسیاری از مخاطبان آنان را جذب کرده.
این نرم افزار بسیار با نرم افزار رویت ( Revit architecture ) تعامل دارد و میتوان به هم لینک کرد.

 

  • آنریل انجین ( UNREAL ENGINE ) | نرم افزار آنریل انجین چیست؟ و مقایسه آن

 

مقایسه آنریل انجین

 

آنریل انجین یک موتور بازی سازی قدرتمند است که توسط استدیو Epic طراحی و توسعه داده شده .
چند سالی میشود که مسئولین اصلی شرکت اپیک تصمیم گرفتند که این موتور فوق العاده رو رایگان و متن باز در سرتاسر جهان به اشتراک بگذارند . این کار باعث شد تا کاربرهای زیادی به سمت این موتور حرکت کنند و با آن بازی های متعددی بسازند.

این موتور رندر اخیرا در حیطه معماری ورود چشم گیری داشته چرا که هر روز اهمیت رسانه ها در بیزینس ها افزایش پیدا کرده و خواهد کرد . به طور کلی ارائه های ملموس تر به شکل انیمیشن چندین برابر بازخورد بیشتری نستبت به تصاویر ثابت دارند.

در این نرم افزار شما میتوانید صحنه معماری خود را ساخته و آبجکت گذاری کنید و بعد از تنظیمات کامل متریال و نور، به جای اینکه یک رندر ثابت بگیرید میتوانید همانند یک بازی در آن صحنه حرکت کنید و در تمام صحنه گشت و گذار کنید.

میتوان فایل های مکس خود را برای این نوع ارائه وارد صحنه آنریل انجین کرد.

  • یونیتی ( UNITY ) | نرم افزار یونیتی چیست؟ و مقایسه آن

 

مقایسع نرم افزار یونیتی

 

به طور کلی یونیتی و آنریل انجین رایج ترین و قویترین نرم افزار های بازی سازی هستند که شاهد حضور هر دوی آنها در بیزینس معماری هستیم.

اینکه کدام یک از این دو نسخه را انتخاب کنیم بستگی دارد به نوع کار و کیفیت کاری که قصد داریم با آن انجام دهیم.

نرم افزار یونیتی امکانات ساده تری برای ما قرار داده تا سریع تر به نتیجه برسیم و در ساخت بازی های دو بعدی از آنریل موفق تر است اما در پروژه های سه بعدی کیفیت ارائه شده توسط نرم افزار آنریل انجین از نرم افزار یونیتی قویتر است.

میتوان فایل های مکس خود را برای این نوع ارائه وارد صحنه آنریل انجین کرد.

 

  • اسکچ آپ به همراه پلاگین V-Ray  | نرم افزار اسکچ آپ چیست؟ و مقایسه آن

 

ویژگی و مقایسه اسکچ آپ

 

از مهم ترین ویژگی های نرم افزار اسکچاپ می توان به سادگی آن و همچنین حجم پایین این نرم افزار و سهولت یادیگری آن اشاره نمود.

در این نرم افزار شما با سرعت بالایی میتوانید حجم های خود رو با دقت بکشید و در نتیجه برای ایده پردازی های حجمی و توسعه ی ایده های اولیه بسیار مناسب است.

یکی از مهمترین ویژگی های این نرم افزار تعامل آن با پلاگین ویری است و میتوانید با نصب این پلاگین رندر های واقع گرایانه ای در سطح عالی بگیرید.

همچنین بعد از طراحی میتوان خروجی های دقیقی برای ایجاد نقشه های دو بعدی از آن گرفت. 

از نقطه نظر نقشه های دو بعدی نرم افزار رویت خروجی های بسیار حرفه ای تر و نقشه های کاملی ارائه میدهد و در زمینه ایده پردازی نسبتا اسکچ آپ سریع تر است اما رویت هم برای ایده پردازی قابل استفاده است. رویت برای رندر مناسب نیست اما با ترکیب رویت و لومیون به دستاورد بسیار بالاتری نسبت به اسکیچ آپ میتوان دست یافت.

 

  • اتوکد ( AutoCAD ) | نرم افزار اتوکد چیست؟ و مقایسه آن

 

نرم افزار اتوکد و نیاز به آن

 

توضیح فنی لازم نیست و فکر میکنم به اندازه کافی این نرم افزار را میشناسید. مطلبی که باید بدانید این است که در حال حاضر حتی با تسلط کامل به نرم افزار رویت به هیچ عنوان نمیتوان این نرم افزار را از چرخه کاری خود حذف کنید چرا که برای تعامل با کارفرما و دیگر مهندسان مجبورید خروجی های رویت را گاها به صورت خروجی اتوکد به افراد ارائه دهید.

 

برای دوام آوردن در این مارکت چه باید کرد؟

 

دوام در بیزینس

 

  1. توجه بیشتر به نیاز نهایی کارفرمای سازنده یا کارفرمای شخصی ساز در بازار معماری
  2. نحوه برخورد با کارفرماهای بی سواد را بدانیم
  3. تغییرات جزئی در زمانی که مارکت معماری شما به سطح بالاتر برسد 
  4. توجه به تعصب بسیار زیاد از طرف کارفرما ها در مورد بازشو ها

 

توجه بیشتر به نیاز کارفرما در بازار معماری

بهتر است از چند مورد ناشیانه که در ابتدا در ناخود آگاه هر طراحی موج میزند پرهیز کنیم.

و چند مورد تجربی را در روند کار از مذاکره تا طراحی نما یا دکوراسیون داخلی را رعایت کنیم.

هر طراحی که عمدتا در تئوری های معماری پرسه زده و جدال جدی ای با طراحی عملی در بازار را نداشته باشد به طور ناخود آگاه در پروسه ی طراحی کانسپت خود را با آزادی عمل بیشتری تجسم کرده گویی که بایک پروژه ی نامحدود در حال رویارویی است.

آنچنان با جسارت مراحل طراحی را پیش میبرد که انگار قرار است (( طراحی )) اولویت مطلق پروژه قرار گیرد

هیچ توجهی نه به نظر های ابتدایی و عامه ی کارفرما و نه به بودجه ی مورد نظر کارفرما دارد. به هر حال کارفرما مالک پروژه است و طراح خدمات دهنده است. واقعیت این است که خواسته ی کارفرماهای سازنده از خدمات طراحی (( فروش بهتر ملک )) است، نه ایجاد یک اثر ماندگار در بستر شهر.

کارفرما های شخصی ساز ( کارفرمایی که برای خودش و اطرافیانش در حال ساختن است ) در مقایسه با کارفرمای سازنده نسبتا توجه بیشتری به دلنشین بودن پروژه از لحاظ بصری دارند و همچنین توجه خاصی به امور عملکردی طرح دارند که این به در چهارچوب ((نیاز نهایی)) کارفرما مطرح میشود ، اما همه ی این نیاز ها نسبی است و در کارفرماهای مختلف متفاوت هستند و دو پارامتر دیگر با عنوان ((بودجه)) و ((سلیقه شخصی)) در کنار مساله ی نیاز مطرح میشود.

با کارفرماهای بی سواد چه کنیم؟

 

خستگی کار معماری

 

چه بخواهیم چه نخواهیم، هرچقدر هم که کارفرما از سواد معماری بی بهره باشد و حتی اگر ایشان ایده هایی کاملا ضد معمارانه داشته باشند در هر صورت نمیتوان کارفرما را نادیده گرفت در حالی که او میتواند ما را نادیده بگیرد.

او همانطور که خودش بخواهد در نهایت کار خودش را اجرا خواهد کرد.

 در بازار معماری ما بهترین طراحی نما یا دکوراسیون داخلی در پروژه ی محدود، طرحی است
که در نهایت با ایده های حداکثری معمار و در تعامل با نظرات کارفرما در نهایت (( اجرا )) بشود. 

حتی طرحی که از نظر معماران بهترین طرح باشد اما کارفرما نتواند با آن ارتباط برقرار کند و اجرا نشود در نهایت یک نقاشی است، چرا که برای همیشه صرفا یک طرح باقی خواهد ماند و تبدیل به معماری نمیشود.

اما زمانی که مارکت معماری شما به سطح بالاتر برسد چطور؟

 

مسیر تجارت موفق معماری

 

این در حالی است که در مراحل بالاتر مارکت خود کم کم شاهد این خواهید بود که کارفرمایان تکیه ی بیشتری به شما خواهند کرد و درست و غلط را از دیدگاه شما قبول میکنند اما در شروع مارکت خود با توجه به برند ضعیف شما قلبه ی کارفرما در طراحی بیشتر خواهد بود.

پس این سختی را ناچارا جزوی از مراحل کار خود بدانید چرا که هرچقدر بیشتر این موضوع را درک کنید راحت تر و سریع تر این مراحل را پشت سر میگذارید.

همچنین در پروژه های نامحدود که در بالاترین سطح از مارکت معماری حضور دارند عمدتا کارفرما حق کمتری برای دخالت در طراحی به خود میدهد.

اما همواره کارفرمایانی بر سر راهتان قرار خواهند گرفت که فارغ از اینکه شما در چه سطح بالایی در مارکت خود قرار دارید آنها باز هم موارد غیر معقولی را به زور در طرح شما درخواست خواهند کرد.

 

تعصب بسیار زیاد از طرف کارفرما ها در مورد اهمیت بازشو ها

 

اهمیت بازشوها در طراحی نما

 

در این حوزه مقاله های بسیاری به رشته تحریر در آمده که از بازگو کردن آن در این مقاله صرف نظر میکنیم.

در اینجا به نوعی دیگر از اهمیت بازشوها میپردازیم.

 

بهترین طرح از نظر بازشو در نمای ساختمان

بهترین طراحی از نظر بازشوها توسط شخصی ارائه میشود که به خوبی خود را جای کارفرما قرار داده و طرح او باید در درجه اول باعث ارزش افزوده پروژه شود. اکثر کارفرمایان با هدف فروش ساختمان در این حوزه سرمایه گذاری میکنند.

هرچند طراحی یک نمای فاخر در جذب مشتریان برای بازدید از ساختمان بسیار موثر است

اما دلباز بودن فضای داخلی امری به مراتب موثر تر است.

 

اهمیت بازشوها

 

اولویت ارزش بازشوها در مقایسه با زیبایی طراحی نما

یک ساختمان مسکونی با طراحی نما و مشاعات منطقی و پلان بندی و نورگیری خوب بعلاوه یک بالکن هرچند کوچک، به مراتب بهتر از همان ساختمان با طراحی نما و مشاعات عالی و نورگیری ضعیف فروش میرود.

اما اغلب طراحان در پروژه هایی که فقط طراحی نما را برعهده دارند و فضای داخلی به عهده ی آنها نبوده کاملا خودخواهانه و با تاکید تمام بر جلوه های نما طراحی میکنند.

 

خلا بازار طراحی نما و دکوراسیون داخلی ایران

وضعیت اشتغال طراحی معماری در ایران

همانطور که میدانید در هر کشوری آماری برای بازار کار انواع رشته های کاری وجود دارد.

به کمک این جدول میتوان فهمید که کدام رشته ها اشباع شده و کدام رشته ها بازار کار بهتری دارند.

متاسفانه در این جدول رشته معماری جزو 5 شغل آخر وجود دارد. ( در مقاله مفهوم مارکت در معماری به طور کامل بحث و بررسی شده )

در این صورت واضح است که بیزینس طراحی معماری جزو بد بازار ترین رشته های موجود در کشور ایران است.

وضعیت اشتغال طراحی معماری ایران در مقایسه با جهان

کمی عمیق تر به موضوع نگاهی بیاندازیم، اگر فرض را بر این بگذاریم که ایران از لحاظ اشتقال جزو ضعیف ترین کشورهای حال حاضر باشد، به این معنی است که پیدا کردن هر شغلی در هر رشته ای به اندازه ی کافی دشوار خواهد بود،

در نتیجه کار آفرینی و شروع یک فعالیت در چنین محیط اقتصادی ای که بسیاری از شرکت های قدرتمند در حال جدال سخت با ورشکستگی هستند بسیار سخت تر خواهد بود.

پس میتوان گفت پیدا کردن شغل در رشته طراحی معماری یک خوش شانسی به حساب آمده و کار آفرینی در رشته طراحی معماری چیزی نزدیک به معجزه خواهد بود. با در نظر گرفتن این موضوع به راحتی میتوان نتیجه گرفت تنها دلیل انتخاب این رشته در چنین محیط نا امید کننده ای فقط عشق به طراحی است.

در چنین شرایطی حتی با داشتن سابقه ی خانوادگی خوب در عرصه معماری باز هم احتمال عدم موفقیت در آینده کاری این فعالیت کم نیست.

 

تعریف بازار بنفش

اصطلاحا به بازارهایی که در آن میزان عرضه بسیار بالاتر از تقاضا باشد بازار بنفش گفته میشود.

با وجود کثرت خدمات دهندگان در عرصه ی طراحی و کاهش روز افزون پروژه های مورد طراحی و همچنین کاهش انگیزه ی سازندگان برای استفاده حداکثری از طراحی معماری، قطعا تعداد خدمات دهندگان معماری در مقایسه با تعداد پروژه ها هر روز بالاتر رفته و مدت هاست که این رشته شاهد یک بازار شدیدا بنفش است.

 

ضحور و پر رنگ شدن دروغ در بازار بنفش طراحی نما و دکوراسیون داخلی

پدیده ی دروغ زاده ی بازار بنفش است. به این معنی که خدمات دهنده با شعار صداقت وعده های چشمگیری را به مشتری خود میدهد. شعار های مشابهی که افرادی با بالاترین سطح تعهد کاری به آنها عمل میکنند.

اتفاقی که در این شرایط می افتد. این است که تشخیص خدمات دهنده ی متعهد از خدمات دهنده ی دروغ گو در مرحله ی قرار داد سخت میشود. کما اینکه نحوه ی ارائه ی خدمات دروغ گو باعث میشود کارفرما نیاز پروژه به طراحی را بیش از پیش نادیده بگیرد و در حد ممکن طراحی ای نکند.

 

اثر جامعه ی بی حوصله و سطحی بین در طراحی نما و دکوراسیون داخلی

از طرفی ما در دوره ای قرار داریم که جوامع در سراسر کره خاکی بسیار بی حوصله هستند.

جامعه ای که هر چه که بخواهد میتواند در کمترین زمان در اختیار داشته باشد.

امروزه دیگر لازم نیست همچون گذشته برای دیدن فلان فیلم یک هفته صبر کنیم یا برای دسترسی به فلان کالا برنامه ریزی کنیم و مسافتی طولانی را برای تهیه ی آن طی کنیم.

امروزه همه چیز در دسترس است، هر کالا یا اطلاعاتی را که بخواهیم در هر لحظه در دسترس ماست. در چنین جامعه ای کارفرمایان اکثرا با سطحی ترین اطلاعات تصمیم میگیرند.

در نتیجه در اکثر مواقع دروغ گو برنده است. هر چند این شرایط کار را بسیار سخت میکند  اما به این معنی نیست که چنین بازاری هیچ روزنه ای نخواهد داشت.

روزنه ای دیر بازده اما ریشه دار و با دوام و ماندگاری بالا.

 

خلا درست کاری در بازار طراحی نما و دکوراسیون داخلی

بیایید از فاصله ی دورتری به پیکره ی این بازار نگاهی بیاندازیم.

فرض کنید تمام بازار را دروغ فرا بگیرد، آیا خلا این بازار همان حقیقت نیست؟

در این روش، در روز مذاکره شما مجبورید وعده هایی که دروغ گوها به دروغ به کارفرما میدهند را بدهید با این تفاوت که شما قرار است درصد بالایی از آن وعده ها را عملی کنید.

این درحالی است که دروغگو قیمت پایین تری را پیشنهاد میکند چون قرار نیست خیلی از آن خدمات را انجام دهد پس همچنان برایش به صرفه است. در این شرایط شما مجبورید قیمتی نزدیک به قیمت دروغگو پیشنهاد بدهید که بتوانید آن کار را بگیرید.

در این روش شما در سالهای اولیه کار خود هر مقداری که هزینه ای که دریافت میکنید باید صرف ارائه ی خدمات کرده یا حتی بیش از مبلغ دریافتی خدمات دهید.

 

نتیجه خدمات طراحی منصفانه در آینده !

اما اتفاقی که در سالهای بعدی میافتد این است که تفاوت خدمات شما برای اغلب کارفرمایان روشن شده.

دیگر آنها نمیتوانند با طراح دیگری کار کنند.

حال کارفرمایانی را پرورش داده اید که ابتدا تکیه ی کمتری به خدمات طراحی داشته اند اما با وجود شما حاضرند حضور طراحی را در پروژه های خود پر رنگ تر کنند.

از فواید این روش کاری این است که شما در سالهای آینده ضرورت کمتری برای فعالیت های تبلیغاتی احساس میکنید چرا که مشتریان ثابت دارید که همواره به تعدادشان اضافه میشود. ولی معیشت دروغگو همواره وابسته به تبلغ های اغوا کننده و وسوسه بر انگیز و پر هزینه است.

در هر تجارتی یک روزی فرا میرسد که شما در تنگنای مالی قرار میگیرید.

در آن روز اگر وابستگی شدید به تبلیغات داشته باشید به بیرون از بازار پرتاب میشوید.

تبلیغات اجتناب ناپذیر است، هر مجموعه ای با هر جایگاهی باید تبلیغات را در کنار کار خود داشته باشد.

 

ادامه … .

به زودی

مصطفی فرید | https://www.instagram.com/mostafa___farid/