تاثیر سبک بر معماری بر تمامی افراد مبرهن است. سبک در معماری شیرازه ی اصلی کار است. امروزه همه ی ما میدانیم که یکی از اصلی ترین جنبه های هر بنا سبک آن است. هر بنا با توجه به فرهنگ، ملیت، اقلیم، خواست طراح و کارفرما و مقررات هر شهر و خطه ای با یک سبک مخصوص ساخته می شود.

ما در این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل تری به بحث تاثیر سبک بر معماری بپردازیم.

تاثیر سبک بر معماری تاثیر سبک بر معماری

قرن های گذشته تمام بناهای ساخته شده بر طبق یک سبک مخصوص به خود و معاصر آن زمان ساخته می شد. کاخ ها و بناهای فرهنگی و مهم آن زمان با سبک های معاصر و با هزینه های هنگفت ساخته می شد. اما بناهای عادی و ساختمان های مسکونی به ساده ترین شکل و متناسب با نیاز های اولیه مردمان ساخته می شد.

به طور مثال در دوران رومیان باستان، تنها ساختمان ها و کاخ های مهم به سبک رومی و با ستون های بسیار و تزئینات ساخته شده است. به سمت بافت شهری و زندگی عادی مردمان که می رویم معماری ساده مشاهده می شود. پس تاثیر سبک بر معماری در دوره هایی فقط مختص به ساختمان های مهم بوده است.

یکپارچگی در طراحی و ساخت

یکی از تاثیرات سبک بر معماری یکپارچگی است. زمانی که شما سبک مورد نظر برای طراحی و ساخت یک بنا را انتخاب میکنید طراحی نما، طراحی معماری و طراحی داخلی همگی بر اساس سبک انتخابی شما صورت میگیرد. بنابراین شما در انتها بنایی یکپارچه خواهید داشت. به عنوان مثال اگر سبک انتخابی شما پست مدرن باشد طراح نمی تواند نمای پست مدرن در نظر بگیرد اما طراحی داخلی کلاسیک انجام دهد.

این مورد فقط برای بناهای خاص با اهداف خاص مورد قبول خواهد بود. که همه افراد با ورود به بنایی پست مدرن وارد طراحی کلاسیک گردند. و این موضوع باعث آزار افراد نشود.

تاثیر سبک معماری بر سبک زندگی

سبک معماری با سبک زندگی افراد معمولا همگون است. و بر یکدیگر تاثیرگذارند. افرادی که زندگی مینیمالیست دارند، معمولا طراحی داخلی منزل خود را به صورت مینیمالیست و مدرن انجام میدهند.

و برعکس کسانی که به سبک های کلاسیک و پر از جزئیات و تزئینات علاقه مندند طراحی داخلی منزل خود را به سبک کلاسیک انجام میدهند. نمی توان گفت که در ایران کاملا این انتخاب بر عهده ی افراد گذاشته می شود تا بتواند سبک نمای ساختمان و طراحی معماری و طراحی داخلی را به صورت شخصی انتخاب کند.

در ایران نیز مانند دوره های گذشته در ابتدا بناهای مهم شهر از الویت برخوردارند و سپس ساختمان های عادی با سبک و سیاق مورد نظر معمار و به صورت ساده تری ساخته می شوند.

کلان شهرها و معماری

در خیابان های تهران که قدم میزنیم آپارتمان های بسیاری را میبینیم که تقریبا هم شکل هستند. این همسانی در ابتدا از مقررات و کمیته ی نما شهرداری نشات میگیرد تا ظاهر شهر به صورت همگونی درآید. و سپس سلیقه ی معمارانی است که ساختمان ها و آپارتمان ها را طراحی میکنند.

در محدوده هایی در شهر های بزرگ معمولا ساختمان های لوکس و با شاخصه های متفاوت تری از بافت شهری غالب طراحی و ساخته می شوند. این ساختمان ها به دلیل تفاوت هایی که با اکثریت ساختمان ها دارند مورد توجه واقع می شوند. و در روانشناسی نیز به نقطه ی کانونی و آرزو و یا هدف افراد تبدیل می شوند.

ساختمان هایی با ظاهر لوکس و متفاوت جدا از اینکه هر فرد به سبک زندگی خود بنگرد مورد توجه قرار میگیرد. همین امر موجب می شود تا سلیقه ی جمعی به دست گروهی از معماران در کشور تغییر کند. این موضوع در اکثر مواقع نقطه ی قوت محسوب نمی شود زیرا ساختمان های عادی نیز با تقلید از چند ساختمان و با توجه به گرایش اکثر افراد به زندگی لوکس شبیه سازی می شوند. و بدون هویت فقط تکرار میگردند.

سبک های معماریهویت، فرهنگ، سبک

شاید فرهنگی که در آن زندگی میکنیم روز به روز در حال تغییر باشد. این تغییرات همسو با صنعتی شدن و مدرن شدن زندگی افراد اتفاق میافتد. نمی توان از تغییرات فرهنگی در هر کشور و در هر شهری جلوگیری کرد. اما این تغییرات چگونه بر تاثیرات سبک بر معماری تاثیرگذارند؟

فرهنگ تعیین کننده اصلی بسیاری از دیدگاه ها و نگرش هاست. فرهنگ اسلامی ساختمان هایی با اندرونی، هشتی و سلسله مراتب ایجاد میکرد. با گذشت زمان کمرنگ شدن حریم ها و عدم نیاز به اندرونی و … به وضوح قابل مشاهده است. تراس های بیرونی و طراحی های شیشه ای که از فرهنگ غرب نشات گرفته شده است تا حدودی وارد فرهنگ اسلامی شد و با آن ادغام گشت.

روانشناسی و فرهنگ

ما بقی موارد در بحث های روانشناسی و فرهنگی نیز که از دیرباز برای فرهنگ ایران و فرهنگ اسلام مطرح شده اند نیز در طول زمان دستخوش تغییراتی شده اند. سبک های معماری با حضور معماران مطرح در ایران و در سالهای گذشته باعث شد تا بناهایی شاخص با سبک های غیر اسلامی در ایران به وجود بیایند. همین امر موجب شد تا افراد برای تحصیل معماری و هنر به خارج از کشور سفر کنند و سپس برای کار و برای تغییرات دوباره به وطن بازگردند.

امروزه نیز با اینترنت و وسایل ارتباطی دنیای معماری و هنر هر گوشه از دنیا را می توان دید و آن را فرا گرفت.

اما در هر صورت هویت یک بنا و سبک آن را باید متناسب با سلسله مراتب فرهنگی هر جامعه ای در نظر گرفت. خانه هایی تمام شیشه ای در ایران کاربرد نخواهند داشت. زیرا وجود حریم خصوصی در ایران هنوز یکی از دغدغه های اصلی فرهنگی است و این خانه ها در صورت ساخته شدن با پرده های ضخیم پوشانده خواهند شد.

اهمیت تاثیر سبک بر معماری هر کشور و هر فرهنگی به صورت انحصاری و متناسب با مناسبات فرهنگی آن منطقه باید بررسی شود.

در نهایت

برای ساخت ساختمان های ویژه و بناهای خاص باید تمام موارد گفته شده توسط تیم طراحی قدرتمند بررسی شود. تاثیر سبک انتخابی بر معماری غیر قابل انکار است. شرکت معماری فرید-ارجمند آماده همکاری برای ساخت ساختمان های شاخص می باشد.