دکوراسیون داخلی انگلیسی را می توان به چندین دوره مختلف تفکیک کرد. زیرا انگلستان دوره های تاریخی مختلفی را پشت سر گذاشته است. هر پادشاه برای خود از فرهنگ و هنر و معماری سبکی را برگزیده است. و بر اساس این سبک معماری و دکوراسیون داخلی شکل میگرفت. پس زمانی که از دکوراسیون داخلی به سبک انگلیسی صحبت میکنیم فقط منظور و مقصود ما یک سبک نیست.

دکوراسیون داخلی به سبک های مدرن، کلاسیک، پست مدرن، مینیمال و … را در مقاله های گذشته بررسی کردیم. امروز قصد داریم به بررسی کلی دکوراسیون داخلی انگلیسی بپردازیم.

تاریخ معماری و دکوراسیون داخلی انگلستان

از اوایل قرون وسطی تا عصر حاضر انگلیسی ها دوره های مختلف معماری داخلی و طراحی دکوراسیون را پشت سر گذشته اند. این دوره ها با تغییرات اندکی در جزئیات بوده است. و کلیات سبک و سلیقه انگلیسی ثابت مانده است. به طور کلی می توان گفت که سبک انگلیسی به معنای متریال با کیفیت و یادآور لوکس بودن و دوران سلطنتی است. در دکوراسیون داخلی انگلیسی شما متریال های بی کیفیت نخواهید دید. مبلمان، بوفه و کمد و تخت، پارچه ها، ظروف، فرش و پرده ها همگی از متریال های باکیفیت ساخته شده اند. گاهی این با کیفیت بودن به سمت صفر و صد شدن در این سبک پیش رفته است. یعنی نبود یک المان به بودن بی کیفیت آن ترجیح داده می شده است.

دکوراسیون انگلیسیترکیب رنگ و پالت رنگی در سبک انگلیسی

پالت رنگی در هر دکوراسیون از اهمیت ویژه ای برخوردار است. و از بهم ریختگی و هرج و مرج در فضا و ذهن بیننده جلوگیری می کند.

رنگ اصلی و غالب در پالت رنگی در ابتدا انتخاب شده و سپس رنگ های دیگر از مکمل و متمم انتخاب شده و جای خود را در پالت رنگی پیدا میکنند. ترتیب چیدن رنگ ها در پالت رنگی به ترتیب درصد آنها است و از زیاد به کم رده بندی می شود. به طور کلی رنگ غالب در ابتدای هر پالت گذاشته می شود. پالت رنگی برای دکوراسیون داخلی انگلیسی ترکیبی از رنگ های زمینی است.

رنگ های زمینی به چه رنگ هایی گفته می شود؟

رنگ های زمینی به رنگ هایی گفته می شود که معمولا تناژ گرم یا خنثی دارند. رنگ کرم، رنگ قهوه ای، رنگ قرمز تیره و مات، رنگ سبز خاص و … رنگ های زمینی هستند. به دلیل خنثی بودن و یا گرم بودن این رنگ ها به راحتی می توان آن ها را رنگ غالب انتخاب کرد.

اما در پالت رنگی دکوراسیون انگلیسی به رنگ های براق نیز نیاز داریم. رنگ های سبز و آبی آرامش بخش و رنگ قرمز براق و مات، رنگ زرد نیز در این پالت جایگاه خوبی دارند.

بافت و طرح

بافت و طرح در دکوراسیون انگلیسی بسیار استفاده می شود. طرح های گلدار که به صورت مات و براق بر روی پارچه های مبلمان انگلیسی وجود دارند. و یا پرده های طرحدار. کاغذ دیواری هایی که بافت دارند نیز در دکوراسیون انگلیسی قرار میگیرند.

گل های داماسک یا داماس در دکوراسیون انگلیسی به کار برده می شوند که امروزه نیز در طرح های کاغذ دیواری و مبلمان آنها را می بینیم.

ویژگی دکوراسیون داخلی انگلیسی چیست؟

هر سبکی از دکوراسیون داخلی هدف و ویژگی های خاص به خود را دارد. برای انگلیسی ها گرم بودن و صمیمیت اهمیت بسیاری دارد. شاید در نگاه اول لوکس بودن یک دکوراسیون به سبک انگلیسی مورد توجه واقع شود. اما انگلیسی ها بنای دکوراسیون را بر صمیمیت میگذارند. لوکس بودن عنصر دوم است. سلطنتی بودن تمام ادوار تاریخ انگلستان، دکوراسیون انگلیسی را حتی در ساده ترین شکل ممکن لوکس و سلطنتی جلوه میدهد.

جمع شدن افراد برای نوشیدن چای عصرانه، دور هم بودن و صمیمیت هدف اصلی دکوراسیون داخلی انگلیسی است.

مبلمان

مبلمان های سبک انگلیسی را همه می شناسیم. مبلمان هایی ساخته شده از بهترین چوب ها و با نشیمن پهن برای راحتی هرچه بیشتر. دسته های کوتاه. دسته و پایه های کنده کاری شده، پشتی بلند یا کوتاه راحت. همه ویژگی های گفته شده در مبلمان انگلیسی در دوره های مختلف مشاهده می شود. در برخی از دوره ها تزئينات بیشتر می شود و در برخی دیگر کمتر. در باره پارچه مبلمان نیز در بالا صحبت کردیم. پارچه های گلدار و یا ساده با ترکیب رنگ مات و براق.

چیدمان مبل ها در خانه ها به گونه ای است که ست های کوچک مبلمان در نشیمن خانه ها وجود داشته باشد تا برای معاشرت افراد به یکدیگر نزدیکتر باشند.

شومینه انگلیسیدیگر المان های دکوراسیون داخلی

دیوارهای رنگی در خانه هایی به سبک انگلیسی بسیار مرسوم است. دیوارهایی با رنگ های خنثی و زمینی.

عنصر چوب در دکوراسیون داخلی انگلیسی بسیار دیده می شود. کمدها و قفسه های چوبی، میز کار چوبی، کشوهای چوبی و …

پرده های بلند و سنگین و چند لایه در دکوراسیون داخلی به سبک انگلیسی همواره استفاده می شود. سبک انگلیسی را نمی توان بدون پرده های سنگین تصور کرد. پرده هایی که از چندین لایه تشکیل شده است. و معمولا لایه آخر تزئیناتی دارد که در کوسن مبلمان نیز می توان آن ها را دید. پیوستگی بین پرده و اکسسوری های دیگر مانند کوسن یا آباژور در این سبک مرسوم است.

و در آخر شومینه که عضو مهمی است خانه های انگلیسی است. به دلیل سرد و ابری بودن هوای انگلستان در بیشتر روزهای سال، شومینه و لوازم گرمایشی اهمیت فراوانی دارند. معمولا نقطه کانونی در دکوراسیون داخلی انگلیسی شومینه انتخاب می شود. زیرا جمع شدن، گرما و صمیمیت را پدید می آورد.

شومینه هایی با سنگ های کنده کاری شده و یا با طرح های هندسی از ویژگی های سبک انگلیسی می باشد.

کلام آخر

وجود افراد باتجربه در هر حرفه ای موجب پدید آمدن پدیده های خاص و خلاقانه می شود. قطعا برای دکوراسیون منزل ، باید از افراد حرفه ای بهره گرفت تا از خسته کننده شدن و نازیبا شدن فضا جلوگیری کرد.

برای طراحی انواع دکوراسیون داخلی به سبک های مختلف می توانید با فرید-ارجمند در ارتباط باشید.