دکوراسیون داخلی خانه های کوچک

دکوراسیون داخلی خانه های کوچک از جمله مواردی است که امروزه با توجه به بالا رفتن هزینه ها و کوچک بودن منازل باید به آن پرداخته شود.در این مقاله قصد داریم شما را با ترفندهایی که می توان خانه های کوچک را به بهترین شکل دیزاین کرد آشنا کنیم.

تاثیر دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی همیشه به عنوان واژه ای تجملاتی شناخته می شود. اما بهتر است بدانیم بخش بزرگی از المان های اولیه زندگی مانند آرامش و آسایش را در خانه های خود، مدیون دکوراسیون و چیدمان درست خواهیم بود.فضای خانه باید به گونه ای باشد که در انتهای روز پناهگاه ساکنین و موجب حس خوب در آنها باشد.تاثیرات انتخاب رنگ های درست ، نورپردازی های به جا، استفاده صحیح از اکسسوری ها و … بر روحیه انسان به طور ناخودآگاه صورت میگیرد.خلق و خوی انسان تحت تاثیر عوامل بیرونی می تواند به میزان زیادی تغییر کند.

دکوراسیون داخلی خانه های کوچک

تاثیر متراژ بر دکوراسیون داخلی

قطعا همه می میدانیم که متراژ هر خانه تاثیر مستقیمی بر دکوراسیون داخلی آن خواهد گذاشت.با توجه به پلان طراحی شده و سبک و سلیقه اعمال شده در قسمت های متفاوتی از خانه، ابعاد گوناگونی در نظر گرفته می شود.معمولا سرویس های بهداشتی و حمام دارای حداقل ابعاد می گردد.آشپزخانه و پذیرایی تا حد زیادی با یکدیگر ادغام شده و نورگیرهای یکسان خواهند داشت.اتاق خواب ها نیز ابعاد کوچکتری دارند.

در خانه های کوچک مسیرهای حرکتی می تواند بسیار کوتاه باشد .بخش خصوصی و عمومی هر خانه باید جدا بوده و قسمت های خصوصی شامل اتاق خواب و سرویس و حمام باید به گونه ای طراحی گردد که در دید بصری قسمت عمومی نباشد. اما در منازلی با ابعاد کوچک (بسته به متراژ) ممکن است تفکیک به خوبی صورت نگیرد.در خانه هایی که تنها یک اتاق خواب دارند محل قرارگیری حمام می تواند داخل اتاق خواب باشد. دکوراسیون داخلی خانه های کوچک باید به گونه ای باشد که نواقص احتمالی پلان را پوشش دهد و آرامش را به ارمغان بیاورد.

فضا باید در دکوراسیون داخلی خانه های کوچک به گونه ای طراحی گردد که دسترسی ها آسان شده و متراژ بزرگتر به نظر بیاید. نیاز های فردی که در خانه ی کوچک زندگی میکند باید با دکوراسیون داخلی صحیح مرتفع گردد.

طراحی داخلی خانه های کوچک

ترفندهایی برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه های کوچک

یک خانه متشکل از فضاهای زیر می باشد که برای هرکدام در پلان ابعاد خاصی در نظر گرفته می شود.

ورودی،آشپزخانه،نشیمن،سرویس بهداشتی،حمام،اتاق خواب.بسته به متراژ کلی هر فضا ابعاد خاصی دارد.به طور مثال در خانه های کوچک ممکن است ورودی به صورت خاص تعبیه نشده باشد اما با گذاشتن کنسول و یا رختکن می توان به آن هویت بخشید.هم چنین خانه های کوچک معمولا دارای یک یا نهایتا دو اتاق خواب کوچک هستند که برای چیدمان و دکوراسیون داخلی آن ها ممکن است با چالش های فراوانی رو به رو باشیم.

به طور کلی چند ترفند اصلی برای خانه های کوچک بسیار کاربردی است که به آن می پردازیم:

طراحی داخلیدکوراسیونطراحی دکوراسیون

  • استفاده از رنگ های روشن :

همانطور که همه میدانیم رنگ روشن برای بزرگتر و دلباز نشان دادن فضا به کار میرود.استفاده از رنگ های روشن در فضاهای کوچک باعث بازتاب نور شده و فضا بزرگتر به نظر می آید.

  •  استفاده از آینه:

آینه ها جدا از اکسسوری بودن و یا استفاده ابزاری ، کاربردی ترین وسیله برای بزرگتر نشان دادن فضا هستند.انعکاس دوباره فضا و نور در آینه دید بصری وسیع تری ایجاد میکند.

  • نورپردازی:

نورپردازی از اصلی ترین مراحل دکوراسیون داخلی است. در خانه های کوچک نورپردازی درست و به جا، می تواند کمک کننده باشد.فضاهای تاریک بسیار می تواند محیط را خفه کرده و از ابعاد بکاهد.

  • استفاده از پارتیشن های سیال و نیمه عریان:

پارتیشن ها وظیفه جداسازی فضا را برعهده دارند.اما پارتیشن های سخت و کاملا پوشیده مانند دیوار عمل میکند و فضا را کوچک نشان میدهد.برای تفکیک فضا در خانه های کوچک می توان از پارتیشن هایی استفاده کرد که دید را کاملا کور نکند.

  • مبلمان چندکاره:

در خانه های کوچک استفاده از مبلمان چندکاره بهترین ایده می تواند باشد.مبلمان هایی که به گونه ای طراحی شدند تا داخل آن ها فضا برای گذاشتن وسیله باشد. و یا مبلمان های تخت خواب شو و میزهایی که درون خود چندین میز کوچک جای دادند. این مبلمان نه تنها در فضای کوچک شما امکان جاسازی دارند بلکه به بهتر شدن دکوراسیون داخلی نیز کمک میکنند.

  • ایجاد لکه رنگی برای تفکیک فضا:

شاید شما فضای زیادی برای پارتیشن و یا تفکیک فضا با وسایل و اکسسوری ها نداشته باشید اما با استفاده از لکه های رنگی روی دیوار ها و یا وسایل می توانید فضا را جداسازی نمایید.به طور مثال دیواری از نشیمن را رنگ متفاوت زده و به عنوان نهارخوری از آن بهره ببرید.

  • ایجاد اختلاف سطح:

اختلاف سطح در خانه های اپارتمانی و با ارتفاع سقف مشخص شاید کار آسانی نباشد. اما می توان با ایجاد اختلاف سطح های جزئی در خانه های کوچک فضای بیشتری به وجود آورد. اختلاف سطح ها بیشتر در دکوراسیون داخلی اتاق ها به کمک خواهند آمد.

  • ایجاد کمد و کشو:

در خانه های کوچک بهترین کار استفاده از هر موقعیتی برای ایجاد کمد و کشوهای متعدد می باشد.دکوراسیون داخلی خلوت و با اکسسوری کمتر باعث بزرگ تر دیده شدن فضا خواهد شد.بنابراین به فضاهای زیادی جهت گذاشتن وسایل نیاز است.

در بالا به نکات اصلی اشاره شد که در فضاهای مختلف خانه امکان پیاده سازی آن وجود دارد.به صورت جداگانه برای قسمت هایی از خانه ترفند هایی پیشنهاد می شود که بهتر است در خانه های کوچک از آن استفاده گردد.

حمام و سرویس بهداشتی :

برای دکوراسیون داخلی حمام و سرویس بهداشتی ابعاد فضا نقش بسیار مهمی خواهد داشت. در سرویس بهداشتی های کوچک یکی از مواردی که کمک میکند تا فضا بهتر و ایده آل تر گردد شلف و یا کمد کوچک و کم عمقی است که وسایل کوچک مانند مسواک ، حوله و … را در خود جای دهد.گذاشتن انواع شوینده ها و یا شلوغ کردن فضای کوچک سرویس بهداشتی از اشتباهات دکوراسیون خوب محسوب می شود.برای حمام ایده های بسیاری ممکن است قابل پیاده سازی باشد اما یکی از بهترین ها جدا سازی قسمت دوش از روشویی خواهد بود. دوش و قسمت خیس حمام با استفاده از شیشه و یا کابین دوش ها می تواند به سادگی از ما بقی فضا جدا شود تا حمام دارای کاربری های بهتر و به جا گردد.

آشپزخانه و پذیرایی:

دکوراسیون داخلی در بخش های عمومی خانه های کوچک، شامل آشپزخانه و فضای نشیمن و پذیرایی است.ادغام بخش های مختلف در خانه های کوچک کمک به استفاده مفید از فضا خواهد کرد. به طور مثال ادغام قسمت نهارخوری با آشپزخانه با استفاده از میزی که به عنوان کانتر آشپزخانه نیز محسوب گردد.فضای آشپزخانه سیال و بدون جدا کننده نیز می تواند به بهبود دکوراسیون داخلی کمک کند.

دکوراسیون داخلی خانه های کوچک

تاثیر سبک بر دکوراسیون داخلی خانه های کوچک

سبک دکوراسیون داخلی از با اهمیت ترین ویژگی های یک دکوراسیون محسوب میشود. اجرای صحیح یک سبک و یا ادغام به جای دو سبک در فضا توسط یک طراح می تواند به بهبود خانه کمک کند.خانه های کوچک نیز می توانند از سبک های مختلفی تبعیت کنند.سلیقه کارفرما و متراژ خانه در تعیین سبک موثرند.حال به بررسی چند سبک در دکوراسیون داخلی خانه های کوچک میپردازیم:

  1. سبک مینیمال: سبک مینیمال موفق ترین سبک برای فضاهای کوچک شناخته می شود. طبق ترفندهای ذکر شده در بالا رنگ های روشن، اکسسوری کم از ویژگی های مناسب دکوراسیون داخلی خانه های کوچک است که در سبک مینیمال به طور ویژه از آن تبعیت میگردد.
  2. سبک کلاسیک: سبک کلاسیک از محبوب ترین سبک های دکوراسیون داخلی می باشد.سبک کلاسیک ، سبکی است پر از تجملات که تداعی کننده فضای لوکس است.اما برای خانه های کوچک این سبک پیشنهاد نمیگردد. سبک کلاسیک ممکن است به صورت ترکیبی و در فضای اصلی خانه های کوچک به کاربرده شود.ترکیب کردن سبک کلاسیک و ساده سازی آن ممکن است جلوه ای ویژه برای خانه های کوچک ایجاد کند.
  3. سبک های بومی: سبک بومی از نمونه سبک هاییست که معمولا برای افرادی خاص طراحی و اجرا میگردد.این سبک از طراحی با خود رنگ و پویایی خاصی به همراه دارد. سبک های بوهمین، سنتی ایرانی ،اسکاندیناوی و … در فضاهای کوچک به خوبی اجرا میگردد. ممکن است این سبک ها بر طبق سلیقه همه افراد نباشد اما بسیار قابل انعطاف بوده و به متراژ فضا بستگی ندارد.
  4. سبک مدرن:سبک مدرن از جمله سبک هاییست که برای فضای کوچک بهتر است به همراه اکسسوری کمتر اجرا شود. سبک مدرن توجه بسیاری را از دیرباز به خود جلب نموده و مورد علاقه واقع گشته است. خانه های کوچک با سبک مدرن می توانند آرامش و راحتی مورد نظر کارفرما را تامین نمایند.