سبک بوهو چیست و از کجا آمده است؟ چگونه این سبک به معماری و طراحی داخلی وارد شده است؟

در این مقاله با فرید-ارجمند همراه باشید تا به تاریخچه ی سبک بوهو و ویژگی های این سبک بپردازیم. همچنین چندین نمونه از سبک بوهمین در طراحی داخلی را با هم ببینیم.

تاریخچه سبک بوهو

سبک بوهو یا بوهمین به سبک کولی وار معروف است. اما چرا؟ زیرا این سبک زندگی مهاجرانی بود که از منطقه ای به نام بوهمیا در چک به مناطق دیگر کوچ می کردند. به دلیل تفاوت بسیار زیادی که این سبک با سبک غالب در کشور مقصد داشت، خیلی زود همه متوجه آن می شدند. و به آن سبک کولی وار میگفتند. در ابتدا این سبک عجیب بود اما مانند هر جرقه ی دیگری این مدل از زندگی نیز وارد دنیای معماری، هنر، طراحی لباس و دیزاین شد. با الهام از سبک بوهمین نقاشی ها و طراحی های لباس بسیاری انجام شده است. و در زمینه ی معماری داخلی سبک چیدمان مردم بوهمیا و استفاده ی آن ها از رنگ و نور مورد توجه قرار گرفت.

سبک بوهوویژگی های سبک بوهمین

سبک بوهمین یا کولی وار پر از نقش و نگار و رنگ است. اما چگونه افراد در این فضا احساس آرامش میکنند؟

زیرا میزان طرح و رنگ در سبک بوهمین کنترل شده است. شما نمی توانید بدون دانستن قوانین کلی سبک بوهمین خلق کنید. همچنین نمی توانید با تقلید از یک فضا به صورت کامل سبک بوهمین را به وجود آورید. سبک بوهمین یعنی خلق فضای شاد، آرامبخش و منحصر برای هر فرد.

رنگ در طراحی داخلی بوهمین

از اولین و مهم ترین ویژگی های هر سبک از طراحی انتخاب پالت رنگی و رنگ غالب است. بهتر است بدانید که برای جداره ها و دیواره ها در سبک بوهمین بهترین رنگ سفید است. سفید در دیوارها به شما اجازه ی استفاده از رنگ را در باقی وسایل میدهد. و این همان راز بوهو است. برای بیشتر دیوارهای فضای خود رنگ خنثی و یا سفید در نظر بگیرید. در نهایت با چیدمان کلی متوجه خواهید شد که زمینه ی سفید تا چه حد بر آرامش تاثیرگذار است.

برای تزئينات و اکسسوری ها که در ادامه به صورت جداگانه به آنها می پردازیم باید از رنگ های شاد و گرم و همچنین رنگ های سلطنتی استفاده کرد. سبز زمردی، سورمه ای، قرمز تیره، بنفش سلطنتی، زرد و …. می توانند این پالت رنگی را تشیل دهند. توجه داشته باشید که از رنگ های نئون در این سبک دوری کنید.

مبلمان در دکوراسیون داخلی به سبک بوهو

مبلمان در سبک بوهو به دارای پایه های کوتاه است. بر روی مبلمان تعداد زیادی کوسن جای میگیرد. کوسن ها و مبل دارای طرح و نقوش شلوغی هستند. اما این طرح ها عموما از یک خانواده بوده و از پالت رنگی انتخاب شده فراتر نمی روند. همچنین هر تکه از مبلمان می تواند دارای یک طراحی باشد. نیازی به ست بودن در سبک بوهو نیست. هرچه وسایل دارای تاریخچه و هویت باشند بیشتر سبک بوهو را تایید میکنند.

طراحی داخلی بوهمیندکوراسیون لایه لایه

شما در سبک بوهو یک دکوراسیون با چندین لایه خواهید داشت. به طور مثال اکسسوری های روی مبل می توانند چندین پارچه روی هم باشند. کوسن های روی هم قرار گرفته و یا تابلوهایی که روی اصل نقاشی با پارچه و یا کاغذ های نقش دار رنگی تکه چسبانده شده باشد. پس شما در این سبک دکوراسیونی لایه لایه خواهید داشت. طراحی تشکیل شده از لایه های مختلف نقش و رنگ.

سادگی اما نه مینیمالیسم

سادگی در سبک بوهمین با مینیمالیسم اشتباه گرفته می شود. اما مینیمالیسم در این سبک جایگاهی ندارد. دکوراسیون داخلی شما پر از نقش و رنگ است و هرگونه اکسسوری دلخواه را می توانید به کار ببرید. پس از مینیمالیسم به دور است. اما شما وارد عتیقه فروشی و یا انبار نمی شوید. در سبک بوهمین آرامش لازم است. پس طرح ها و نقوش شبیه به هم در بیشتر طراحی دیده می شود. رنگ ها فراتر از پالت رنگی نمی روند. اکسسوری ها به صورت دلخواه اما پراکنده چیده شده اند.

گیاهان در سبک بوهو

استفاده از گیاهان در معماری داخلی و دکوراسیون فضای شما در بیشتر سبک ها کاربرد دارد. فقط نوع گل و گیاه و محل رشد و گلدان آن بر طبق سبک انتخاب می شود. در سبک بوهو گیاهان معمولا در سبد های حصیری و یا گلدان های خاص گذاشته می شوند. حتی بیشتر دیده می شود که گیاهان با پایه هایی از سقف آویزان هستند. بودن گل و گیاهان سبز در طراحی داخلی علاوه بر افزایش طراوت و تازگی و اکسیژن به فضا جان می بخشد.

استفاده از آینه و اکسسوری های متالیک

شما برای بزرگ جلوه دادن فضای خود که با سبک بوهمین آن را دیزاین کردید می توانید از آینه استفاده کنید. اما آینه هایی با قاب های آنتیک چوبی یا قطعات بزرگ و کوچکی که کنار یکدیگر نصب گردند. اکسسوری های متالیک مانند گلدان ها و جا شمعی های متالیک نیز می توانند در سبک بوهمین جای داده شوند.

در نهایت

این شما هستید که سبک بوهمین به روش خود را ایجاد می کنید. کولی ها کلکسیونی از طرح ها و رنگ ها و اسباب و وسایل را گرد می آوردند تا خانه ی خود را پر کنند. اما این کار را با چنان سلیقه ای انجام میدادند که منحصر به فرد بود. شما نیز با گرد هم آوردن طرح ها و نقش ها باید دکوراسیونی منحصر به خودتان ایجاد کنید و در عین حال فضایی آرامبخش داشته باشید. می توانید در فضاهایی مانند اتاق خواب از اکسسوری و طرح های کمتری استفاده کنید اما فراموش نکنید که دکوراسیون بوهو هنر سلیقه هاست.