سبک های معماری انواع گوناگونی دارند. بیشتر ما سبک هایی مانند مدرن،کلاسیک، سبک رومی و یونانی را شنیده ایم و با آن آشنا هستیم. سبک هایی که هر کدام در معماری جایگاه خاص خود را دارند. امروزه از سبک مدرن و کلاسیک بیشترین استفاده در نما سازی می شود. به خصوص نمای رومی که از نمای کلاسیک سرچشمه گرفته شده است.

در این میان سبک هایی از معماری وجود دارند که کمتر به گوش ما خورده است. یا حتی کمتر دیده ایم. شاید در فضاهایی نیز این سبک های معماری را دیده باشیم اما نام آنها را نشنیده باشیم. یکی از انواع این سبک ها که شاید چشم ما امروزه با ان آشنا باشد سبک بوهو با بوهمین است. که در مقاله ای به آن پرداختیم.

سبک بوهو یا بوهمین چیست؟

در این مقاله قصد داریم تا با چند عنوان از سبک های معماری کمتر شناخته شده آشنا شویم.

سبک های تکسبک معماری های تک

همانطور که از نام این سبک از معماری مشخص است به تکنولوژی پیشرفته اشاره دارد. سبک معماری های-تک زیر مجموعه ای از سبک مدرن شناخته می شود. در سبک مدرن سعی بر ساده انگاری و مینیمال گرایی بیشتر رعایت می شود اما در سبک های تک این موارد کمتر به چشم می آید.

ویژگی سبک های- تک

های- تک سبکی است که بیشتر به جزئیات و تکنولوژی روز میپردازد. معماران این سبک عقیده دارند که تکنولوژی روز دنیا در معماری باید به کار گرفته شود تا آثاری معاصر آن زمان ساخته شود. به طور مثال اهرام ثلاثه مصر از دید معماران این سبک های – تک به شمار می رود. زیرا پیشرفته ترین تکنولوژی های آن زمان برای جا به جایی قطعات بزرگ سنگ و همچنین ملات های مخصوص برای چسباندن آنها استفاده شده است. و تا امروز یکی از عجایب هفتگانه دنیا به شما می آید.

پس های – تک به معنای به کار بردن بهترین و پیشرفته ترین تکنولوژی ها در معماری است. در این سبک از معماری باید تکنولوژی و جزئیات به وضوح به نمایش گذاشته شود.

متریال استفاده شده در سبک های – تک

بیشترین متریال استفاده شده در سبک معماری های – تک شیشه و فلزات است. ترکیب این دو متریال با هم می تواند ویژگی های سبک های تک را به وجود آورد. شیشه تمام تکنولوژی و جزئیات را در ساختمان ها به نمایش می گذارد. فلزات نیز ویژگی صنعتی بودن و یا کاربردی بودن تکنولوژی را یاد آور می شود.

از معماران این سبک می توان به نورمن فاستر، ریچارد راجرز، نیکلاس گریمشاو اشاره کرد.

نمونه ی بسیار معروف سبک های- تک نیز برج ایفل می باشد.

سبک منریسم (شیوه گرایی)

سبک شیوه گرایی در اروپا و در سده هفدهم شکل گرفت. سبک منریسم یا شیوه گرایی یکی از سبک های معماری است که از هنر و ادبیات نشات گرفته است. بسیاری از سبک های معماری از طبیعت الهام میگیرند. اما این سبک از هنر هنرمندان الهام گرفته است.

هنرمندانی مانند میکل آنژ که پیکر تراشی معروف بود سرمشق معماران این سبک شد. در سبک معماری منریسم رفته رفته هر سبک هنری به شکل تصنعی و تظاهر گرایی و افراطی به کار برده شد. و این از ویژگی های سبک شیوه گرایی است. تاریخچه هنری و ریزه کاری های خلاقانه در این سبک بسیار مهم هستند.

در سبک منریسم قواعد در طول سالها تغییر میکند. ساختمان های یادبود، ساختمان هایی که در اثر رفتار های هنری خلق شده اند. ستون هایی که بسیار عظیم تر از آنچه که باید بنا شده اند. سنتوری ها و طاق هایی که در اثر رفتارگرایی خلق شده اند تا حس متفاوتی را انتقال دهند.

عمارت کنگره رم و کتابخانه سن مارکو از نمونه های شاخص این سبک از معماری هستند.

سبک ژاپنیسبک معماری ژاپنی

معماری ژاپنی از سبک های معماری است که بسیار سیال است و از الگوی زندگی هر فرد ساخته می شود.

اما این سبک از معماری نیز در طول زمان دچار تغییراتی شده است تا به سبک امروزی خود در آید. یکی از این تغییرات مدرنیته است. با ظهور سبک مدرنیته و طرفداران آن سبک معماری ژاپنی دچار تغییراتی شد و به نحوی درآمد که بیشتر افراد طرفدار سبک مدرن نیز این گونه از معماری ژاپنی را پذیرفتند. در این سبک الگوهای بومی با فناری و تکنولوژی مدرن تلفیق شد.

معماری ژاپنی در گذشته و امروز الگوها و ارزش های زیبایی شناسی بسیاری را رعایت می نماید. زیبایی شناسی در معماری ژاپنی بسیار مینیمالیستی و به جا عمل کرده است. هدف غایی و نهایی معماری ژاپنی آرامش و آسایش انسان است.

شکل گیری هر یک از عناصر در این سبک معماری با هدف رفع نیاز های انسان و الگوهای رفتاری وی بوده و همین امر موجب شده تا معماری ژاپنی بسیار آرامش بخش باشد.

ویژگی خانه های ژاپنی

معماری خانه های ژاپنی بسیار سیال بوده به طوریکه هر فضا با استفاده از درب ها و پارتیشن های مخصوصی از یکدیگر جدا می شود. مبلمان ارگونومیک و مناسب رفاه هر فرد و در عین حال مینیمالیستی و قابل جا به جایی در هر بخش قرار گرفته است. در معماری ژاپنی دیتیل ها و اکسسوری ها نیز با توجه به نیاز هر فرد و کاربردی بودن آن انتخاب می شود.

معماری پرش کیهانی

معماری پرش کیهانی یکی از سبک های معماری است که بسیار علمی تر به پدیده معماری نگاه میکند. اولین بار چارلز جنکز نظریه معماری پرش کیهانی را مطرح نمود. اما این نظریه به چه معناست؟

به عقیده چارلز جنکز معماری باید معلول باشد. معلول دیدگاه انسان از خود و جهان پیرامون خود. به این معنی که هر آنچه در جهان بیرونی و پیرامون انسان رخ میدهد می تواند دلیلی برای پیدایش معماری و بنا باشد.

فرم در سبک پرش کیهانی باید تابع دیدگاه جهانی باشد.

این نظریه بسیار فلسفی بوده و جنبه های علمی پرش کیهانی را به چالش میکشاند. چارلز جنکز عقیده دارد که موزه گوگنهایم بسیار بر قواعد و پایه های معماری پرش کیهانی استوار است. اگرچه فرانک گری این ساختمان را با عقاید و نظریه های معماری دیگری بنا نموده است. اما چارلز جنکز بیشتر بناها و ساختمان های طراحی شده فرانک گری را در قالب معماری پرش کیهانی بررسی نموده و عقیده دارد که بسیار به این سبک معماری نزدیک است.