سنگ نما تراورتن یکی از انواع سنگ هایی است که از آن برای ساخت نمای ساختمان ها استفاده می شود. تراورتن به دلیل بافت و خصوصیاتی که دارد از گزینه های اول برای استفاده در نمای ساختمان محسوب می شود. طراحی نمای ساختمان یکی از مهم ترین قسمت های طراحی معماری می باشد. انتخاب متریال مناسب برای نمای ساختمان نیز از مراحل طراحی و ساخت آن است. امروز قصد داریم تا بیشتر با خصوصیات و ویژگی های سنگ تراورتن آشنا شویم:

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن یک سنگ رسوبی شیمیایی می باشد. سنگ های رسوبی لایه لایه از رسوبات تشکیل شده اند و سنگ تراورتن از کربنات کلسیم تشکیل شده است که معمولا در ارتفاعات کم و به خصوص در اطراف نهرها و چشمه ها پدید می آیند و سنگ های رسوبی به دلیل تشکیل لایه لایه دارای نقوشی در بافت خود می باشد که زیبایی آن را دوچندان میکند. رنگ هر لایه از این سنگها با لایه دیگر آن متفاوت است. وزن مخصوص سنگ تراورتن 2500 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. ساختار سنگ به گونه ای است که دارای خلل و فرج است و درجه ی سختی آن از نرنریت ها کمتر است.

رنگ سنگ نما تراورتن معمولا کرم رنگ و با رگه های تیره رنگ است. تنوع رنگی این سنگ ها به دلیل رسوبات موجود در آب رودخانه ها می باشد. هرچه رسوبات کمتر باشد سنگ دارای رنگی یکدست تر و روشن تر خواهد بود. ناگفته نماند که تنوع رنگ در سنگ های تراورتن یکی از گزینه هایی است که معماران و طراحان را برای استفاده از آن در نمای ساختمان ها تر غیب می نماید.

سنگ تراورتنکاربرد های سنگ تراورتن در ساختمان سازی

از سنگ تراورتن به صورت گسترده ای در ساختمان سازی استفاده می شود. سنگ تراورتن در نمای داخلی و نمای خارجی استفاده گسترده ای دارد. سنگ های رسوبی تراورتن به دلیل بافت متخلخلی که دارند لیز نیستند و برای کف ساختمان نیز به راحتی استفاده می شوند. از سنگ های تراورتن در اطراف استخرها و راه پله های بیرونی ساختمان ها نیز استفاده می شود. این سنگ ها می توانند در ساعات زیادی خنک بمانند. همچنین در مقابل رطوبت و تغییرات دمایی هوا مقاوم هستند. از دیگر استفاده های سنگ نمای تراورتن، استفاده از آن در کانتر آشپزخانه ها، حمام ها و سرویس بهداشتی و سایر فضاهاست.

مزایای سنگ نما تراورتن

سنگ نما تراورتن به دلیل وجود خلل و فرج به صورت طبیعی عایق است. بنابراین صدا، سرما و گرما به صورت عایق و کنترل شده ای از این سنگ نما عبور میکنند. مزیت دیگر آن درباره وجود همین خلل و فرج هاست. همین مساله باعث می شود تا در زمان نصب ملات را به خوبی جذب کند و با سطح زیرین درگیرشود. این امر در نمای ساختمان دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد.  هرچه سنگ نما بهتر و راحت تر نصب شود هزینه های جانبی کاهش یافته و امنیت ساختمان نیز بالا می رود.

وزن سنگ نمای تراورتن به نسبت دیگر سنگ ها پایین تر است. همین امر موجب می شود تا انتخاب بسیاری از معماران این سنگ باشد. زیرا به میزان زیادی از بار مرده ساختمان میکاهد.

در تخلخل های سنگ نمای تراورتن آب نفوذ میکند و این موضوع مانع هوازدگی و تغییر رنگ و استحام سنگ می شود. این موضوع از طرفی در روزهای گرم تابستانی می تواند مفید باشد. اما در روز های سرد زمستانی به یک عیب تبدیل می شود که در معایب سنگ نمای تراورتن به آن میپردازیم.

معایب سنگ نمای تراورتن

هر متریالی طبیعتا در کنار مزایای خود معایب نیز دارد. این تصمیم که آیا در بناهای مورد نظر ما از آن استفاده شود یا خیر بر عهده ی ماست. البته می بایست قبل از انتخاب به خوبی متریال مد نظر را بشناسیم و سپس با اطلاعات کافی نسبت به تصمیم گیری اقدام نماییم.

سنگ های تراورتن به دلیل رسوبی بودن دارای رگه های فراوانی هستند. اشاره کردیم که هرچه ناخالصی در آب بیشتر باشد رگه ها نیز بیشتر خواهند بود. رگه ها در واقع ضعیف ترین قسمت یک سنگ تراورتن محسوب می شوند.  هرچه رگه های سنگ تراورتن بیشتر باشد سنگ نامرغوب تر است و سریع تر از قسمت رگه ها ترک برداشته و خورد می شود. این مساله در ساخت نمای بیرونی ساختمان بسیار اهمیت دارد زیرا نما در ارتباط مستقیم با عوامل فرسایشی است. عمر مفید ساختمان با استفاده از نمای مرغوب افزایش می یابد. پس هرچه سنگ مرغوب تری در نمای ساختمان کار شود عمر ساختمان نیز طولانی تر خواهد بود.

جذب آب بالا به دلیل خلل و فرج فراوان که در مزایای سنگ نمای تراورتن به آن اشاره کردیم خود در فصول سرد سال از معایب آن محسوب می شود. در فصول سرد سال آب در تخلخل های سنگ جمع شده و جذب می شود. هنگامی که دمای هوا به حدی پایی بیاید که آب یخ بزند سنگ نیز خورد شده و از بین خواهد رفت.

روش های بالا بردن استحکام نمای سنگی ساختمان

اگر نمای ساختمان شما از سنگ تراورتن ساخته شده است بهتر است دانید که می توان عمر مفید آن با چند روش ساده بالا برد. رزین یکی از فر آورده های نسبتا جدید و شیمیایی در صنعت است که به کمک بسیاری صنایع دیگر مانند ساختمان سازی آمده است. پوشش های کف رزینی، پوشش های سقف و دیوار رزینی همگی در صنعت ساختمان سازی وارد شده اند. مانیز قصد داریم راه حلی برای استحکام بیشتر سنگ تراورتن در نمای ساختمان ارائه دهیم. استفاده از یک لایه پوشش رزین بر روی سنگ نمای ساختمان می تواند باعث پوشاندن خلل و فرج سنگ تراورتن گردد. بنابراین جذب آب و هوای سنگ را بسیار محدود و نزدیک به صفر میکند. همین امر در مرحله اول باعث جلوگیری از هوازدگی سنگ نما میگردد. و سپس از جذب آب و یخ زدگی و خورد شدن سنگ جلوگیری میکند.

کلام آخر

پوشش های بسیاری برای نمای ساختمان وجود دارند که می توان از بین آنها گزینه های متنوعی را نسبت به اقلیم، فرهنگ، بودجه و سبک یک ساختمان انتخاب کرد.  قطعا بهترین گزینه وجود ندارد و در هر شرایط بهترین ها با توجه به موراد گفته شده سنجیده می شود. اما انتخاب متریال نما و طراحی آن را باید به گروهی بسپارید که علم کافی و تجربه ی لازم را داشته باشند. شرکت فرید-ارجمند ارائه دهنده بهترین نماهای ساختمانی بوده و می توانید مشاورات لازم را از ما بگیرید.