طراحی آرایشگاه زنانه به افزایش مشتریان سالن های زیبایی کمک میکند. همانند طراحی انواع فضاهای متنوع طراحی سالن زیبایی نیز اصول خاصی دارد. متراژ فضای شما، محل قرارگیری آن، میزان نورگیر فضا همگی در طراحی آرایشگاه زنانه تاثیرگذار است.

اصول طراحی آرایشگاه زنانه

سوالات مهم را از کارفرمای خود بپرسید:

در ابتدا باید بدانیم چه فضاهایی برای یک سالن زیبایی نیاز است؟ چه خدماتی باید در یک آرایشگاه ارائه داده شود؟ متراژ سالن و پتانسیل های موجود کدامند؟ تبلیغات چگونه می تواند در طراحی دخیل باشد؟

پس از بررسی تمام جوانب کار قسمت جدول بندی و سیرکولاسیون انجام می شود. این بخش می تواند نشانگر قابلیت خدمات دهی به افراد باشد. در این بخش است که با توجه به نیاز ها و متراژ تعداد افرادی که به طور همزمان در لاین های مختلف در حال بهره بردن از خدمات هستند مشخص می شوند.

قسمت بندی فضا در آرایشگاه زنانه

در طراحی آرایشگاه زنانه قسمت بندی فضا اهمیت دارد. لاین های خدمات دهی پس از مشخص شدن باید دارای جایگاه مناسب خود باشند. به این صورت که فرد در ابتدای ورود به سالن بتواند به قسمت مورد نیاز خود به راحتی راهنمایی شود.

خدمات دهی در هر لاین از سالن زیبایی نباید موجب شود تا کار دیگر افراد مختل گردد. در ادامه به بررسی فضاهای مشترک در یک سالن زیبایی می پردازیم:

طراحی کانتر رسیپشن:

در ابتدای فضای ورودی یک مجموعه زیبایی باید کانتر و میزی وجود داشته باشد تا فرد را به قسمت مورد نظر راهنمایی کند. سردرگمی در فضا با توجه به قرارگیری این میز کاهش می یابد. همچنین در هنگام خروج افراد می توانند در این کانتر هزینه خدمات را بپردازند.

پس در دسترس بودن این میز به نظم سالن کمک شایانی می نماید.

طراحی فضای انتظار:

در طراحی آرایشگاه زنانه بهتر است مبلمان و فضایی برای انتظار افراد در نظر گرفته شود. این قسمت شاید در نگاه اول غیر ضروری به نظر برسد اما به شکل گیری نظم سالن کمک می نماید. فرض کنید تمام لاین های ناخن در سالن پر باشد و فرد جدید از راه برسد. برای انتظار می بایست از صندلی های دیگر لاین ها کمک بگیرد. پس این کار خدمات دیگر لاین ها را مختل می می کند. و فرد جدید نیز از زمان انتظار خود ناراضی خواد بود.

سرویس بهداشتی و آشپزخانه:

دو فضایی که در هر طراحی باید به آن توجه داشت سرویس بهداشتی و آشپزخانه است. سرویس بهداشتی هم به مشتریان و هم به پرسنل یک آرایشگاه خدمات میدهد پس بهتر است در مکانی واقع شود که دسترسی به آن برای هر دو گروه ساده باشد.

آشپزخانه نیز یکی از فضاهای مورد نیاز برای هر سالن است. بهتر است آشپزخانه در محلی مخفی و به دور از دسترس و دید مشتریان باشد.

تا این قسمت از طراحی آرایشگاه زنانه به کلیت ها پرداختیم اما جزئیات باید چگونه باشد؟

استفاده از رنگ

رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید و در یک پالت زیبا به همراه دیگر رنگ های مکمل بچینید. سعی کنید از این رنگ ها تخطی نکنید و اکثر فضاها و اشیا را با استفاده از همین رنگ ها طراحی نمایید. یکپارچگی در فضاهایی که اشیای کوچک زیاد است و شلوغی بصری در آن بیشتر است مهم است. طراحی یکپارچه آرایشگاه زنانه موجب آرامش است.

رعایت تناسب

در طراحی آرایشگاه زنانه از تناسب بهره بگیرید. اندازه مبلمان، میزهای خدمات دهی، صندلی های سرشور و … را به گونه ای انتخاب و تهیه کنید تا در طراحی کلی تاثیر مثبتی داشته باشند. رعایت تناسب باعث می شود تا فضای شما چشم پرسنل و مشتریات را آزار ندهد. همین موضوع به آرامش آنها کمک می نماید. و باعث می شود از زمانی که در سالن می گذرانند خرسند باشد. حس آرامش مشتریان شما را دائمی خواهد کرد.

آرایشگاه زنانه انتخاب متریال در طراحی آرایشگاه زنانه

متریال های استفاده شده در طراحی یک آرایشگاه زنانه می بایست علاوه بر به روز بودن و زیبایی، ساده نظافت شوند. ترجیحا باید از متریالی برای کف یک فضا استفاده نمود که به راحتی تمیز شود و هر گونه کثیفی روی آن دیده شود تا نظافت یک سالن رعایت شود.

در ارتباط با دیواره ها و همچنین مبلمان و میزها نیز این موضوع صدق میکند. انتخاب مبلمانی با پارچه های نانو و یا چرمی کمک میکند تا همواره فضای شما تمیز باشد.

مقاومت متریال های استفاده شده نیز مطرح است. زیرا سالن های آرایشی محل های پر رفت و آمدی محسوب می شوند. همچنین مواد استفاده شده در آرایشگاه ها می تواند به متریال های بی کیفیت به سرعت آسیب برساند . خراب شدن سریع مبل ها و صندلی ها و یا کف و دیوارهای سالن به قدیمی دیده شدن سالن کمک میکند. و نارضایتی افراد را در پی خواهد داشت.

استفاده از آینه های بزرگ

آینه یکی از عناصر مهم در سالن های زیبایی است. آینه های بزرگ که بر روی دیوارها نصب می شوند. اما همین آینه ها می توانند نقش جدا کننده فضا را نیز بر عهده داشته باشند. همچنین طراحی قاب آینه ها اگر متناسب با سبک سالن انجام گیرد نیمی از زیبایی بصری را تکمیل می نماید.

نورپردازی مناسب

در طراحی آرایشگاه زنانه نورپردازی مناسب نقش مهمی دارد. زیرا فردی که در حال خدمات گرفتن در این سالن هاست باید بتواند در نور مناسبی کیفیت خدمات ارائه شده به وی را بررسی نماید. همچنین پرسنل برای انجام کارهای حساس نیاز به نورپردازی مناسبی دارند. اگرچه بسیاری از وسایل استفاده شده در سالن های زیبایی به صورت تخصصی دارای لایت بارهای مخصوص هستند اما تعبیه نور مناسب برای میزها و صندلی ها اولویت کار است.

از نور طبیعی نیز نباید غافل شد. زیرا بهترین نوع نور برای ارائه خدمات آرایشی نور طبیعی است.