طرطراحی باشگاه ورزشی به روز و همچنین با امکانات مسئله ی حائز اهمیتی است. در روزهایی که زندگی شهرنشینی و یکجا نشینی به شدت بر روی سلامت افراد تاثیر گذاشته است، وجود یک باشگاه ورزشی در هر محله از نیازهای ضروری است. حال اگر این باشگاه هم مجهز باشد و هم از امکانات بالایی برخوردار باشد و در نهایت قیمت مناسبی برای اشتراک آن وجود داشته باشد می تواند مشتریان فراوانی را جذب نماید.

انواع باشگاه ورزشی

باشگاه های ورزشی انواع نختلفی دارند. باشگاه هایی برای ورزش های خاص مانند صخره نوردی، ژیمناستیک، فوتبال، فوتسال، والیبال و … با توجه به نوع ورزش و امکانات خاص مورد نیاز آن ساخته می شوند. اما این باشگاه ها فراگیر نیستند. باشگاه های ورزشی عادی برای افرادی که به دنبال ورزش های روزمره و سلامتی و تناسب اندام هستند تعداد بیشتری دارند.

در این باشگاه ها ی ورزشی دستگاه های بدنسازی، فضایی برای پیلاتس و trx و … و تجهیزات مربوط به آنها قرار دارد.

باشگاه بدنسازیامکانات فضا در طراحی باشگاه ورزشی

در طراحی باشگاه ورزشی در ابتدا باید امکانات فضایی را برشمرد و یک لیست از آنها و ریز فضاها تهیه کرد. پس از تهیه این لیست فضای باشگاه بررسی می شود و برای آنها جایگذاری انجام می گردد. و در نهایت این جایگذاری ها با در نظر گرفتن سیرکولاسیون مناسب نهایی شده و اجرا میگردد.

در ادامه به فضاهای مورد نیاز یک باشگاه بدنسازی میپردازیم:

بررسی متراژ فضا در طراحی باشگاه ورزشی

در ابتدا می بایست با در نظر داشتن متراژ فضا، ظرفیت کلی باشگاه را مشخص نمود. این ظرفیت مشخص میکند که همزمان چند نفر می توانند در این باشگاه مشغول فعالیت های ورزشی شوند بدون اینکه تداخلی در روند ورزش هر یک به وجود آید.

به طور مثال یک باشگاه برای ورزش های بدنسازی و پیلاتس پایه ریزی شده است. در یک زمان واحد تعداد ۳۰ نفر برای استفاده از امکانات دستگاه های بدنسازی و ۱۰ نفر برای شرکت در کلاس پیلاتس به باشگاه ورزشی می آیند. ظرفیت این باشگاه در یک زمان می بایست ۴۰ نفر باشد. همچنین باید به این امر توجه شود که ظرفیت هر فعالیت به طور جداگانه محاسبه شود تا محیط بیش از اندازه شلوغ و ناکارآمد نگردد.

اهمیت ورودی در طراحی باشگاه ورزشی

ورودی یک باشگاه ورزشی می بایست مجهز باشد. کانتر منشی و مسئولین باشگاه باید در ورودی قرار بگیرد تا در بدو ورود افرادی که برای ثبت نام یا برای اطلاع از شرایط باشگاه مراجعه می نمایند دسترسی آسانی به آن داشته باشند. همچنین پس از فضای کانتر باید صندلی هایی جهت تعویض کفش مراجعین وجود داشته باشد. تا فضای باشگاه آلوده نشود.

چیدمان باشگاه ورزشی

چیدمان دستگاه ها و محل برگزاری کلاس ها در باشگاه ورزشی باید به گونه ای باشد که هر دستگاه دارای فضای چرخش مورد نیاز به خود را داشته باشد. همچنین ترتیب چیدمان دستگاه ها باید تحت نظر یک مربی انجام گیرد. تا فرد در هنگام استفاده از دستگاه ها مجبور به چرخیدن در کل فضا نشود. دستگاه ها نباید راه های ارتباطی را مختل نمایند. معمولا تردمیل و الپتیکال ها در بدو ورود قرار داده می شوند زیرا برای گرم کردن از این دستگاه ها شروع می شود.

اگر باشگاه دارای منظره ی بیرونی مناسب است چیدمان دستگاه ها به خصوص تردمیل به سمت منظره حائز اهمیت است.

 رختکن

فضای رختکن باید به اندازه نصف ظرفیت باشگاه باشد. در این فضا کمدها حرف اول را میزنند. به تعداد ظرفیت سالن و تعدادی بیشتر برای مربیان و کارکنان می بایست کمد (لاکر) در نظر گرفته شود. فضای داخل رختکن باید دارای صندلی برای تعویض کفش باشد. همچنین تعدادی دوش و اتاق تعویض لباس چسبیده به دوش باید در نظر گرفته شود.

بهترین گزینه در نظر گرفتن تعداد مناسبی سرویس بهداشتی در پشت فضای رختکن می باشد.

تهویه سالن ورزشی

تهویه سالن بدنسازی باید بسیار مناسب باشد. در نظر گرفتن یک سیستم تهویه با قدرت بالا باعث می شود تا هوای سالن همواره مناسب بوده و باعث آزار افراد نشود.

نورپردازی

نورپردازی در باشگاه نباید نورپردازی خیره کننده و شدید باشد. نور نامناسب و کم نیز باعث خواب آلودگی و خستگی خواهد شد. بنابراین در این زمینه حتما می بایست به صورت حساب شده ای سالن های ورزشی نورپردازی شود.

کفپوش مناسب

کفپوش های باشگاه از نوع خاصی از کفپوش آنتی باکتریال هستند. در برخی از ورزش ها نیاز است تا فرد بدون کفش بر روی کفپوش سالن تمرین نماید. همچنین در تردد افراد و ورزش با کفش های مناسب نیز کیفیت و میزان سفتی و نرمی کفپوش اهمیت دارد. کفپوش مناسب از وارد شدن آسیب به پای فرد جلوگیری میکند. همچنین نرم بودن این کفپوش ها باعث می شود تا در صورت بروز حادثه آسیب جبران ناپذیری به شخص وارد نشود.

دوام کفپوش های ورزش بسیار بالا بوده و مقاومت آنها در برابر وزنه های سنگین زیاد است.

آنتی باکتریال بودن کفپوش ها نیز به نظافت آسان آن و همچنین سلامت افراد کمک میکند.

رنگ در طراحی باشگاه ورزشی

رنگ ها تاثیر روانی بسیاری بر افراد میگذارند. بهتر است برای هر ورزش از رنگ مخصوص به آن استفاده شود. به طور مثال برای یوگا و پیلاتس از رنگ های آرام تر مانند سبز و یا آبی و سفید استفاده می شود. برای ورزش های رزمی و به خصوص بوکس از رنگ قرمز به میزان زیادی استفاده می شود. برای سالن های بدنسازی بهتر است ترکیب رنگ طوسی و زرد یا طوسی و نارنجی استفاده کرد. البته در فضاهای کوچک توصیه می شود تا به جای رنگ طوسی از سفید استفاده شود.

بوفه

یکی دیگر از فضاهایی که در طراحی باشگاه ورزشی مورد نیاز است، بوفه است. فضای بوفه باید از فضای تمرین باشگاه جدا باشد. تهویه و بهداشت این فضا بسیار مهم است. زیرا مستقیما با غذا در ارتباط است. بوفه شامل تجهیزات آشپزخانه ای است.

کلام پایانی

برای طراحی باشگاه ورزشی بهترین گزینه مشاوره با کارشناسان معماری و همچنین کارشناسان ورزشی است. اگر از هردوی این تخصص ها بهره مند شوید بهترین طراحی را خواهید داشت.