طراحی خانه های دوبلکس در دو نوع از فضا اهمیت می یابد. در ابتدا برای فضاهایی که متراژ بالایی را به صورت اختصاصی در اختیار داریم. و یا برای فضاهایی که متراژ مناسبی را برای ساخت نداریم و فضای ما محدود است.

این دو تعریف شاید بسیار گیج کننده باشد. اما با فرید-ارجمند همراه باشید تا به بررسی طراحی انواع خانه های دوبلکس بپردازیم.

در ابتدا میخواهیم با مفهوم خانه های دوبلکس آشنا شویم.

خانه دوبلکس مدرنخانه دوبلکس چیست؟

خانه دوبلکس به خانه هایی گفته می شود که فضای آنها شامل دو طبقه است که به وسیله پله به همدیگر متصل شده اند. طراحی خانه های دوبلکس می تواند به صورت های مختلف انجام گیرد. اتاق ها در طبقه ی بالا تعبیه شود و نشیمن و فضای عمومی در طبقه پایین. و یا به صورت ترکیبی و مکمل طراحی انجام پذیرد و سیرکولاسیون فضایی شکل گیرد.

خانه های دوبلکس دسته بندی های متنوعی از لحاظ نوع فضا و نوع طراحی دارند.

در چه فضاهایی خانه دوبلکس طراحی می شود؟

  • طراحی خانه های دوبلکس می تواند در طبقه ی آخر برج ها و ساختمان ها (پنت هاوس) باشد. معمولا متراژ این خانه ها بزرگ بوده و تقسیم بندی فضایی خوب و لوکسی می توان برای این خانه ها در نظر گرفت. دسترسی ورودی در دو طبقه می تواند باشد و به طور کلی طراحی این گونه ساختمان ها بسیار جذاب است.
  • نوع دیگری از خانه های دوبلکس در زمین های شخصی ساخته می شود. این زمین ها ممکن است ویلای شخصی باشد و متراژ بالایی داشته باشد. یا برعکس زمین کوچک باشد و برای داشتن فضای کاربری بیشتر از طراحی خانه های دوبلکس بهره گرفته شود.
  • گاهی اوقات برای برخی از آپارتمان ها می توان زیرزمین و طبقه اول را ادغام نمود و فضای دوبلکس طراحی کرد. این نمونه از خانه های دوبلکس بسیار محدودند.
  • گاهی اوقات طراحی به صورتی است که سقف خانه شیبدار است. فضای شیروانی می تواند با طبقه ی آخر ادغام شده و خانه ای دوبلکس را تشکیل دهد.

حال که بررسی انواع مدل هایی که ممکن است خانه های دوبلکس داشته باشند اشاره کردیم بهتر است به سراغ ویژگی های اصلی خانه دوبلکس برویم:

  • نور زیاد: نورگیر هایی که می توان برای یک خانه دوبلکس تعبیه نمود، به خصوص در حالتی که خانه در زمین های شخصی ساخته شود میزان قابل توجهی بیشتر از آپارتمان ها خواهد بود. همین امر به دلباز شدن خانه کمک میکند. نور طبیعی سطح انرژی ساکنین خانه را نیز تا حد زیادی افزایش میدهد.
  • پله : پله های اتصال دهنده دو طبقه در طراحی خانه های دوبلکس را دست کم نگیرید. این پله ها می تواند یک جاذبه برای منزل شما باشد. زیرا انواع مختلفی دارند. پله های گرد، پله های چوبی با نورهای هوشمند، پله های دو طرفه، پله هایی با طراحی های خلاقانه همگی می تواند به زیبایی صدچندان منزل دوبلکس شما کمک کند.
  • طراحی فضاهای مختلف خانه با توجه به نیازهای ساکنین: در زمان طراحی خانه های دوبلکس ابتدا نیازسنجی انجام میگیرد. با توجه به نیازهای هر خانواده فضاهای اصلی و فرعی انتخاب شده و جای آنها مشخص می شود. گاهی اتاق کار، اتاق مهمان و … می تواند در طبقه اول و در کنار فضاهای عمومی باشد. فضای خصوصی در طبقه دوم شکل گیرد. و گاهی برعکس این موضوع می تواند کمک کننده باشد.

سبک طراحی خانه های دوبلکس

سبک طراحی خانه های دوبلکس اگر در ساختمان های بزرگ و برج ها باشد باید تابعی از طراحی کلی باشد. در غیر این صورت انتخاب سبک بر عهده کارفرما می باشد. سبک با توجه به سلیقه انتخاب می شود. اما در نهایت این گزینه را در نظر داشته باشید که اقلیم نیز بر روی انتخاب سبک تاثیرگذار خواهد بود. پس اگر در فضایی معماران با پیشنهاداتی شما را در انتخاب سبک یاری کردند بهتر است با آنها همگام شوید تا هزینه های ساخت و نگهداری را تا حد زیادی کاهش دهید.

سبک مدرن و کلاسیک هر دو هزینه های زیاد تا کم می توانند د اشته باشند و برآورد قیمت طراحی و ساخت در هر یک از سبک ها به عوامل گوناگونی بستگی دارد. از جمله متراژ فضا و امکانات و همچنین مصالح به کار برده شده در طراحی ساختمان ها.

طراحی داخلی خانه دوبلکس نمای ساختمان دوبلکس

نمای ساختمان های دوبلکس بخش مهمی از طراحی آن است. اولین یازخورد هر ساختمان با توجه به نمای آن است. بنابراین طراحی نمای مناسب به جذابیت ساختمان شما کمک میکند. نمای ساختمان های دوبلکس باید همسو با سبک ساختمان باشد. سبک طراحی و دکوراسیون داخلی نیز باید به صورت پیوسته از این دو تبعیت کند.

برای طراحی نمای ساختمان های دوبلکس می توانید از کارشناسان فرید-ارجمند کمک بگیرید.

نمای برج ها به صورت یکپارچه طراحی می شوند و قسمت پنت هاوس آن به صورت مجزا نمی تواند از سبک دیگری پیروی کند. گاهی اوقات خانه های دوبلکس در نما طوری طراحی می شوند که گویا دو طبقه مجزا هستند.

جزئیات در خانه های دوبلکس:

نکته اول:

گاهی اوقات توجه به چند جزئیات کوچک می تواند طراحی ما را چندین پله موفق تر نماید. یکی از این جزئیات همانطور که در بالا نیز به آن اشاره نمودیم طراحی پله های اتصال دهنده طبقات است. پله های گرد در نگاه اول بسیار جذاب هستند اما برای داشتن پله های گرد و محاسبه درست ابعاد ان شاید فضای پرت و اضافه تولید شود. این فضا در متراژ های بزرگ شاید مسئله ای نباشد اما بهتر است طراح برای متراژهای کوچک رعایت کند.

نکته دوم:

هوشمند سازی در بسیاری از خانه ها به کمک افراد می آید. این موضوع در خانه های دوبلکس بسیار پر طرفدار تر خواهد بود. شما همواره به سنسورهایی نیاز دارید تا روشنایی خانه شما را در دو طبقه و پله ها کنترل و تنظیم نماید. پله هایی که هنگام عبور از آن روشن می شوند یکی از این نمونه هاست. کنترل روشنایی اتاق ها با اپلیکیشنی در گوشی می تواند بسیار کمک کننده باشد تا فرد برای چک کردن روشن ماندن چراغ ها مجبور باشد پله ها را دوباره طی کند.

این موضوع برای سرمایش و گرمایش و دیگر عملیات در خانه های دوبلکس نیز مطرح است.

نکته آخر:

فرم و عملکرد در طراحی خانه های دوبلکس هر دو به یک اندازه حائز اهمیت هستند. پس بهتر است در هیچ کدام زیاده روی نکنیم.