طراحی داخلی بوتیک و فروشگاه ها به جهت کسب درآمد اهمیت بسیاری دارد. طراحی داخلی مناسب باعث افزایش مشتری میگردد. برندهای لوکس سعی دارند تا طراحی داخلی بوتیک آن ها نیز مانند اثری هنری بدرخشد. در نهایت اولین دید هر فروشگاهی افزایش فروش با استفاده از رعایت استاندارد های تولید و طراحی داخلی مناسب است.

به طور کلی برای هر فروشگاه و برای هر تجارت تصویر سازی نقش اساسی دارد. دکوراسیون داخلی فروشگاه شما و همچنین ویترین آن این تصویر را به مشتری خواهد داد. طراحی داخلی بوتیک باید:

  • آزاد
  • سازماندهی شده
  • دارای سیرکولاسیون مناسب

باشد و حس راحتی را به مشتری بدهد.

دیزاین فروشگاهویترین در طراحی داخلی بوتیک

اولین چیزی که از فروشگاه شما با مشتری ارتباط برقرار میکند ویترین بوتیک است. اما این ویترین چگونه طراحی شود تا مشتری را به خود جذب کند؟

دقت داشته باشید که طراحی ویترین متناسب با شغل و کالای عرضه شده در بوتیک انجام میگیرد. پس نمی توان برای تمام مشاغل یک نوع روند طراحی را ارائه نمود. اما به نکات کلی آن میپردازیم:

  • بیش از حد ویترین مغازه را شلوغ نکنید. زمانی که فرد حس کند هر انچه را در داخل فروشگاه دارید در ویترین به نمایش گذاشته اید، برای ورود به فروشگاه شما ترغیب نخواهد شد. کالاهای منتخب را با چیدمان و سازماندهی درست داخل ویترین قرار دهید.
  • بسته به کالایی که عرضه میکنید ویترین را طراحی کنید. برای بوتیک های لباس کودک می توان از عناصر دکوراتیو و کودکانه استفاده نمود. برای بوتیک های کیف و کفش استند های جالبی را می توان در نظر گرفت. و به همین ترتیب برای هر بوتیک یک طراحی خاص انجام میپذیرد.
  • استفاده از عناصر غیر مرتبت در ویترین! در این مورد زیاده روی نکنید. اما در نظر داشته باشید اشیای تزئینی می توانند در ابتدا نظر مشتری را به خود جلب کنند.
  • به صورت فصلی و یا هر چند ماه یکبار ویترین خود را از نو طراحی کنید. ویترین بوتیک شما مانند بنر تبلیغاتی برای برند شما عمل خواهد کرد. طراحی و دیزاین ویترین فروشگاه خود را با توجه به مناسبت های ویژه و یا فصل ها و … تغییر دهید. به طور قطع مخاطبان برای دیدن طراحی بعدی شما مشتاق خواهند بود.

تاثیر چیدمان اجناس در طراحی داخلی بوتیک

چیدمان در طراحی داخلی بوتیک باید سازماندهی شده باشد. امروزه در فروشگاه های بزرگ لباس این سازماندهی را میبینیم. در برندهای پوشاک زنانه و مردانه رگال های لباس به صورت تفکیک شده در دو قسمت قرار گرفتند. طراحی داخلی بوتیک شما با توجه به کالایی که عرضه میکنید سازمان میابد.

سعی کنید کالا ها را با نظم و طبقه بندی شده داخل بوتیک خود قرار دهید. همچنین برای هر کالا از استند و جای مخصوص به آن استفاده نمایید. معمولا در طراحی داخلی بوتیک نیازمند طراحی المان های خاص مانند استند هستیم.

سبک دکوراسیون داخلی بوتیک

سبک طراحی بوتیک و فروشگاه شما می تواند مدرن، پست مدرن، کلاسیک، وینتیج و … باشد. اما در نظر بگیرید که فروشگاه ها و بوتیک هایی که بدون سبک طراحی شده اند چندان مورد توجه مخاطبین قرار نمیگیرند. امروزه افراد به سبک های مدرن در طراحی بوتیک بسیار روی آوردند. مخاطبان نیز استقبال بسیاری از این سبک نموده اند. اما یک طراح موفق با توجه به کالای قابل ارائه سبک طراحی را انتخاب می نماید. به طور مثال برای مغازه ای که عطر های مخصوص و با بوهای نستالژی ارائه میکند دکوراسیون مدرن چندان مناسب نخواهد بود. یک سبک وینتیج می تواند به فروش این کالا بسیار کمک نماید.

رنگ در طراحی داخلی مغازه

رنگ در طراحی بوتیک بیانگر احساسات است. زمانی که از رنگ صحبت میکنیم میخواهیم ارزش افزوده ای بر طراحی بیافزاییم. با توجه به ای موضوع که فروشگاه شما چه کالایی را عرضه میکند می توانیم در طراحی رنگ بیافزاییم. گاهی رنگ در کالاهای موجود است. به همین جهت می توانیم با استفاده از آنها دیزاین خود را تکمیل نماییم. گاهی نیز کالای ما تک رنگ بوده و می بایست با استفاده از رنگ های استند و طراحی المان های رنگی در فروشگاه بر جذابیت بصری بیافزاییم.

نمای خارجی بوتیک

بوتیک و فروشگاه می تواند داخل یک مجتمع تجاری باشد و یا به صورت مستقل فعالیت نماید. طراحی نمای هر کدام به صورت جداگانه دارای قوانین و قواعد خاص می باشد. در طراحی بوتیک هایی که به صورت مستقل فعالیت میکنند می توان نمای خاصی را نیز در نظر گرفت. نمایی که با طراحی داخلی بوتیک همخوانی داشته باشد.

اما در مغازه هایی که داخل مجتمع های تجاری قرار دارند معمولا نما همان ویترین بوده که به صورت یکپارچه طراحی می شوند.

سیرکولاسیون مناسب

نحوه ی چیدمان فضا باید سبب سیرکولاسیون مناسب شود. افراد در رفت و آمد و در هنگام خرید نباید با یکدیگر برخورد کنند. همچنین نباید طراحی  داخلی به گونه ای صورت بگیرد که سبب تجمع افراد در برخی فضاها شود در حالی که دیگر فضاها خالی است. کانتر و اتاق پرو و دیگر بخش های هر فروشگاه با توجه به متراژ کلی باید در بخش هایی طراحی شوند که موجب اختلال در رفت و آمد، کلافگی مشتری و … نگردد.

طراحی بوتیکنورپردازی

یکی از موارد پر اهمیت در بوتیک ها نورپردازی انهاست. نورپردازی مناسب به مشتری اجازه میدهد تا کالایی را به راحتی ببیند و انتخاب کند. گاهی پیش میاید که به دلیل نور بد و یا کم یک مجموعه فرد پس از خرید متوجه می شود که رنگ اصلی کالا با آنچه خریداری شده متفاوت است. همین امر موجب شکست در فروش بیشتر و بهتر می باشد. بنابراین نورپردازی باید متناسب با فضا، با درجه مناسب و رنگ مناسب باشد.

فضای سبز

همانطور که در طراحی انواع فضاها اشاره نمودیم وجود فضای سبز و گیاهان طبیعی موجب شادابی و حس زنده بودن می شود. در طراحی داخلی بوتیک نیز بهتر است از این امر غافل نشویم. استفاده از گیاهان مناسب فضای داخلی که با شرایط بوتیک طراحی شده سازگار باشند گزینه ی مناسبی خواهد بود.

برای طراحی داخلی بوتیک خود می توانید با طراحان فرید-ارجمند در ارتباط باشید.