طراحی داخلی هایپرمارکت ها امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به نوظهور بودن این فروشگاه ها و گسترش روز افزون آن لزوم طراحی داخلی مناسب بیش از پیش احساس می شود. رقابت در بین نام های تجاری متنوع که هایپر مارکت ها را از هم متمایز می کند، باعث شده تا توجه به نوع طراحی داخلی و چیدمان و دکوراسیون داخلی هایپرمارکت ها بیشتر شود.

اما برای طراحی داخلی فروشگاه های هایپرمارکت چه چیزهایی نیاز است؟ روند طراحی چگونگی طی می شود؟ چه مسائلی می بایست در هایپر مارکت ها رعایت شود؟

هایپر مارکت چیست؟

هایپرمارکت ها فروشگاه های بزرگ زنجیره ای هستند که انواع مواد غذایی، شوینده و … را در خود جای دادند. سوپر مارکت های بزرگ با تنوع بسیار بالا را هایپر مارکت می گویند. در این فروشگاه ها سعی شده تا انواع نیاز های مشتری بررسی و رفع شود. مواد غذایی تازه، مواد شوینده، لوازم خانگی، لوازم آرایشی بهداشتی و .. همگی می توانند در هایپر مارکت ها وجود داشته باشند. با توجه به شعار و نوع فروشگاه های زنجیره ای دسته بندی کالایی صورت میپذیرد.

طراحی داخلی هایپرمارکتروند طراحی داخلی هایپر مارکت

بررسی سایت

در ابتدای هر طراحی باید سایت و پتانسیل های آن بررسی شود. متراژ فروشگاه و پلان موجود برداشت شده و امکان به وجود آوردن هرگونه تغییر در دیوارکشی ها و … را بررسی گردد.برای فروشگاه های زنجیره ای بهترین گزینه فلت بودن و یکپارچه بودن کل فضاست. پس اگر در سایت ما دیوارکشی های اضافه وجود دارد باید حذف گردد.

برندینگ و سیاست های آن

در مرحله ی بعد برندینگ و نام و لوگو فروشگاه و سیاست های فروش اهمیت دارد. کل طراحی هایپرمارکت ها با توجه به این سیاست ها انجام میپذیرد. دسته بندی کالاهایی که قرار است در فروشگاه قرار بگیرد در این مرحله می بایست انجام گیرد. تا بتوان فضاسازی مناسبی انجام داد.

رنگ سازمانی و طراحی لوگو که از کارهای اولیه است و موجب ایجاد کانسپت های اولیه طراح می شود.

سیرکولاسیون در طراحی داخلی هایپرمارکت

بخش سیرکولاسیون در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ بسیار پر جزئیات و مهم است. قرارگیری قفسه های محصولات، نوع چیدمان که حرکت افراد را در راه های مابین قفسه ها مشخص می کند. قرار گرفتن کالاهای مشابه در کنار هم، فضای مناسب برای سبد های خرید و صندوق ها، فضای مناسب برای چرخش و گردش ترالی های حمل و چرخ های خرید در کنار یکدیگر ودر نهایت رسیدن به صندوق ها و فضای ایستادن در نوبت برای خروج، همگی باید در سیرکولاسیون فضایی هایپرمارکت ها مشخص گردد.

اگر طراح در این قسمت سهل انگاری انجام دهد موجب ترافیک فضایی و گره خوردن مشتریان می شود. دیگر مشتریان تمایل به خرید از آن فروشگاه را نخواهند داشت.

ریز فضاهای هایپرمارکت ها

بررسی ریزفضاها در هایپر مارکت و بر روی کاغذ آودن آن باعث می شود تا در بخش طراحی پلان بتوان به تمامی فضاها ابعاد مورد نیاز را اختصاص داد. به طور مثال برای یک هایپر مارکت کوچک تا متوسط غیر از فضای اصلی برای چیدمان قفسه ها و محصولات متنوع، فضایی برای انبار، رختکن و محل استراحت کارکنان، سرویس های بهداشتی، فضای صندوق از فضاهای اصلی می باشند.

طراحی داخلی فروشگاهابعاد هایپرمارکت

معمولا هایپرمارکت ها در فضاهای بزرگ طراحی و ساخته می شوند. اگر این فروشگاه ها بسیار بزرگ باشند می بایست برای آن پارکینگ نیز در نظر گرفت و اگر کوچک باشند می بایست برای رضایت مشتری بهترین کالا ها را گردآوری کرد. سیاست گذاری در هایپر مارکت های کوچک بر روی کالای ارزان اما با کیفیت تمرکز دارد. در صورتی که در هایپر مارکت های بزرگ سیاست بر روی تنوع محصولات است.

توجه به حواس پنج گانه

حواس پنج گانه در طراحی داخلی هایپر مارکت ها اهمیت دارد. تعیین رنگ غالب و زیبایی های بصری برای حس بینایی. تهویه مناسب به خصوص در فضای فروش گوشت و مرغ و ماهی در هایپر مارکت ها برای حس بویایی. موزیک مناسب برای حس شنوایی در فضای شلوغ هایپرمارکت ها اهمیت دارد.

طراحی پلان هایپرمارکت

پلان داخلی هایپر مارکت به صورت پلان کف، پلان چیدمان وسایل و پلان سقف می باشد. تجهیزات مورد استفاده و یخچال ها و قفسه ها و ابعاد آنها باید به طور دقیق در پلان ذکر شود. زیرا اصلی ترین کار در طراحی پلان هایپرمارکت ها این مورد می باشد.

توجه به مبحث روانشناسی فروش

برای هر فضای فروشگاهی و کسب و کار اهمیت رونق و فروش مبرهن است. به همین جهت طراح داخلی اینگونه از فضاها می بایست با روانشناسی فروش آشنا باشد. در غیر این صورت یک حرکت غیر حرفه ای در طراحی ممکن است آسیب بزرگی به سرمایه شخص وارد نماید.

در بحث روانشناسی فروش یک معمار می آموزد تا از چه رنگهایی، چه اشکالی، چه نوری استفاده نماید تا بهترین حس را در مشتری به وجود آورد. حس راحتی در یک فرد موجب می شود تا بخواهد دوباره این احساس را تجربه نماید. همچنین اشتیاق و هیجان در خرید محصولات جدید بسیار اهمیت دارد. برای ایجاد تک تک این احساسات در فرد می بایست طراح با علم و دانش و دقیق عمل نماید.