طراحی نمایشگاه اتومبیل برای صاحبین این کسب و کار اهمیت فراوانی دارد. هرچه نمایشگاه خودرو زیباتر و بهتر طراحی شده باشد مشتریان بیشتری را به خود جذب میکند. شاید در ایران از اتومیبل به عنوان کالایی لوکس یاد شود و خرید اتومبیل یک خرید لوکس و گران قیمت محسوب شود. پس بنابراین فضای نمایشگاه اتومبیل نیز می بایست فضایی لوکس و در عین حال مناسب باشد.

در این مقاله با فرید ارجمند همراه باشید تا نگاهی به طراحی نمایشگاه ماشین بیاندازیم و آن را از بیرون به درون بررسی کنیم.

طراحی داخلی نمایشگاه ماشینطراحی نمای نمایشگاه خودرو

معمولا برای نمایشگاه های ماشین فضاهای بزرگ در نظر گرفته می شود تا تعدادی خودرو را بتوان در آن پارک نموده و به نمایش درآورد. برای به نمایش در آمدن این خودرو ها از بیرون نیاز به نمایی تمام شیشه خواهیم داشت. پس نمای یک نمایشگاه خودرو نمایی شیشه ای است. بهتر است سعی کنیم تا نمایی یکدست و با نورپردازی نقطه ای برای هر اتومبیل طراحی نماییم. یادتان باشد که وجود تابلوی بزرگ برای نمایشگاه از ضروریات است. تابلویی که در شب نیز بدرخشد. اگر نمایشگاه مخصوص برند خاصی از اتومبیل است بهتر است تابلو نیز با آن همگام باشد. اگر نمایشگاه اتومبیل دارای فضای بیرونی قابل استفاده نیز باشد محوطه سازی برای قرار دادن تعدادی از خودرو ها در بیرون نمایشگاه و به نمایش در آوردن آنها می تواند ایده جذابی باشد.

طراحی داخلی نمایشگاه ماشین

نمایشگاه ماشین بسته به ابعاد و برند خودروهایی که در نمایشگاه به نمایش درمی آیند و مورد خرید و فروش قرار میگیرند طراحی می شود.

در ابتدا نام فضاهای ضروری و مورد نیاز هر نمایشگاه را باید یادداشت نمود و برای آن فضایی در نظر گرفت. به طور مثال در نمایشگاه های بزرگ، محلی به عنوان کانتر برای مشاورین فروش در نظر گرفته می شود. یک دست مبلمان راحت می تواند به صمیمی و دوستانه کردن فضا کمک شایانی نماید. سپس در قدم بعدی فضای کافی برای به نمایش در آوردن ماشین ها مورد نیاز است. فضا باید آزادانه طراحی شود تا هر فرد به راحتی دور تا دور اتومبیل را بچرخد و به راحتی داخل آن را نیز ببیند و سوار خودرو شود.

سپس فضایی برای مدیریت در نظر گرفته می شود. در این فضا اتاق مدیریت و در کنار آن نیز اتاقی برای برگزاری کنفرانس ها و عقد قرارداد ها باید در نظر گرفته شود.

فضاهایی مانند سرویس بهداشتی، آشپزخانه و فضای استراحت کوچکی نیز برای طراحی نمایشگاه اتومبیل مورد نیاز است.

در فضاهای بزرگ ممکن است اتاق عقد قرارداد با پارتیشن های شیشه ای از ما بقی سالن جدا شود. و یا حتی فضا دارای نیم طبقه برای اتاق های مخصوص باشد.

طراحی داخلی برای فضاهای کوچک

در فضاهای کوچک معمولا از آینه در جداره های نمایشگاه استفاده می شود. زیرا گاهی فضای کافی برای گردش دورتا دور اتومبیل ها وجود ندارد. بنابراین فرد طرف دیگر اتومبیل را در آینه خواهد دید. همچنین  پارتیشن بندی برای جداسازی فضاها ایده ی مناسبی نخواهد بود پس فضا به صورت کاملا باز در نظر گرفته می شود و  فضاها در یکدیگر ادغام می شوند.

تفکیک فضایی در نمایشگاه اتومبیل

در طراحی نمایشگاه اتومبیل تفکیک فضایی با جداره ها و پارتیشن بندی انجام نمیپذیرد. بهترین راه برای تفکیک فضایی ایجاد اختلاف سطح های کم اما به جاست. به طور مثال یک فضای بالاتر برای مدیریت و عقد قرارداد های مهم و فضاهای پایین تر برای نمایش اتومبیل ها. همچنین سکوی گردان و یا اختلاف سطح برای نمایش خودرو ها نیز می تواند ایده ی مناسبی برای نمایشگاه خودرو باشد.

نورپردازی در نمایشگاه ماشین

برق روی ماشین ها و نور های منعکس شده از سطح صیقلی آنها بسیار جذاب است. پس بهتر است به هر ماشین مانند آثار هنری نگاه کنید. برای هر ماشین به صورت نقطه ای نورپردازی کنید. نور با رنگ طبیعی را فراموش نکنید. ایده آل ترین نور برای نمایشگاه ماشین تنالیته نور طبیعی است. برای دیده شدن رنگ اصلی خودرو ها در نور طبیعی می بایست نور مصنوعی در شب نیز نزدیک به نور طبیعی روز باشد.

بهترین سبک طراحی نمایشگاه ماشین

بهترین سبک برای طراحی نمایشگاه خورو، سبک مدرن و مینیمال است. زیرا در این سبک خودرو مانند جواهری در فضا خواهد درخشید. استفاده بیش از حد از جزئيات و تزئینات در فضای داخلی نمایشگاه، تمرکز فرد را از روی خرید اتومبیل کم خواهد کرد. وجود رنگ های خنثی در سبک مدرن باعث می شود تا انعکاس نور و رنگ روی خودرو ها طبیعی باشد. استفاده زیاد از رنگ موجب اختلال در دید درست فرد خواهد شد.

بنابراین بهتر است از سبک های ساده اما جذاب مانند مدرن برای طراحی نمایشگاه ماشین استفاده نمایید.

نمایشگاه خودرومتریال در طراحی نمایشگاه خودرو

متریال هایی که به راحتی می توانید در نمایشگاه خود از انها بهره مند شوید متریال های مدرن و ساده و بدون نقش و نگار و الگو هستند. سنگ های اصلب ساده و با رگه های محو و کم می تواند گزینه ی مناسبی باشد. همچنین برای قسمت هایی از طراحی با ترکیب دیواره های سفید ساده می توان از تایل های بتن اکسپوز بهره برد. رنگ طوسی بتن اکسپوز علاوه بر رنگدهی به فضا، سادگی آن را نیز حفظ میکند.

جداره هایی با آجرهای تزئینی دیواری به رنگ سفید ساده نیز پیشنهاد می شود.

در نهایت عنصر چوب یک عنصر همواره ساده و در عین حال گرم و صمیمی است. بنابراین می توان از دکوراسیون های چوبی برای بخش کانتر و یا بخش مدیریت استفاده کرد.

استفاده از نور مخفی در لا به لای نوارهای چوبی حس شیک بودن و در عین حال ساده بودن به فضای نمایشگاه خواهد بخشید.

رنگ در طراحی

همانطور که بررسی کردیم استفاده از رنگ های زیاد موجب گیج شدن فرد می شود. همچنین انعکاس نور و رنگ در جداره ها و فضا موجب می شود تا رنگ اصلی خودرو به آسانی قابل تشخیص نباشد.

اگر میخواهید در فضا از رنگ استفاده کنید بهتر است از رنگ های خنثی بهره بگیرید. همچنین اگر محصولات برند خاصی را عرضه میکنید می بایست از رنگ سازمانی و لوگوی برند در طراحی استفاده نمایید.

در صورتی که نمایشگاه برای شخص خاصی طراحی می شود می بایست با توجه به لوگوی برند شخص انتخاب رنگ صورت گیرد.