چگونه نمای رومی طراحی کنیم؟

طراحی نمای رومی امروزه بسیار پر مخاطب است. بیشتر کارفرمایان در نظر دارند که نما رومی زیبایی مطابق سلیقه عموم طراحی گردد.اما به دلیل ازدیاد این سبک در عصر ما طراحی نمای رومی که مطابق استاندارد های روز و زیبایی شناختی باشد کاری دشوار شده است.

در ابتدا برای طراحی نمای رومی باید با استاندارد ها و اصول طراحی نما آشنا شویم. سپس ویژگی های نمای رومی را با آن ادغام کنیم.

اصول طراحی نما

در طراحی نما چند نکته از اهمیت بسیاری برخوردار است. اولین نکته ضوابط شهرداری منطقه می باشد که در مقالات قبل به آن اشاره نمودیم و باید ها و نباید های طراحی نما را برشمردیم.

اما نکات دیگری که در ضوابط شهرداری ذکر نمی شوند و دانستن آنها با تجربه بدست میاید از اصول طراحی نماست و همین موارد است که نمای موفق را از نمای ناهنجار جدا می کند.

نمای رومینورپردازی در نما

الگوی نور در طراحی نما  اهمیت بسیاری دارد. نورپردازی مصنوعی یکی از مواردی است که طراحان به آن توجه دارند و به چگونگی دیده شدن نما در شب اهمیت میدهند. اما باید این نکته را به خاطر داشت که الگوی نور طبیعی خورشید و میزان نور و سایه در دیده شدن بهتر جزئیات نما نیز موثر است. گاهی اوقات طراحی نما به گونه ای صورت میگیرد که قسمت های برآمده و فرو رفته از نور و سایه خورشید به درستی بهره نمیبرند و دید بصری ضعیفی ارائه میدهند. بنابراین توجه به نور و سایه ایجاد شده توسط خورشید بر روی نمای ساختمان از اصول اولیه طراحی نما می باشد.

متریال و سبک در نما

فرایند طراحی نما با توجه به بودجه انجام میپذیرد اما در عین حال باید این نکته را به خاطر داشت که شلوغ کردن نما چشمان مخاطب را خسته خواهد کرد . در طراحی نما استفاده از انواع متریال و سبک های مختلف فقط به نازیبا شدن نما کمک میکند. کمیت ، کیفیت نما را تضمین نخواهد کرد.

شناخت متریال های مختلف نما و همچنین متریال های روز دنیا ، برای طراحان نما الزامی است. در هر رشته ی کاری اطلاعات به روز از جمله مواردی است که شخص به آن اهمیت میدهد و طراحی نما مستلزم دانش شناخت متریال است. پس آن را دست کم نگیرید.

نمای کلاسیک رومی در ایران

برای طرای نمای رومی اولین قدم مطالعه درباره نما کلاسیک است. اولین نماها به سبک نئوکلاسیک و رومی در یونان و روم طراحی شد.طراحی با سرستون های کرنتین و دوریک و یونیک آغاز شد و با جزئیات اجرایی مانند سنتوری در بالای ورودی و … تکمیل گشت. معماری کلاسیک در دوره های متنوع به تدریج کامل گشت و پس از دوره های گوناگون و سبک های مختلف ، اکنون در ایران دوباره این سبک از معماری طرفداران خود را پیدا کرده است. برای طراحی درست و چشم نواز نما رومی اولین قدم مطالعه درباره ماهیت و ویژگی های این سبک از طراحی است.

ویژگی ها و اطلاعات کامل درباره سبک معماری کلاسیک را می توانید در مقاله های قبلی ما مطالعه نمایید .

طراحی نمای رومی

نمای رومی یکی از باشکوه ترین نماهای ساختمانی در طول تاریخ است. نمای رومی نشانی از قدرت و عظمت دارد و یکی از دلایلی است که این سبک در دوران معاصر به عنوان نما ساختمان های لوکس به کار برده می شود. همه ما میدانیم که اولین چیزی که در طراحی ساختمان ها به چشم میخورد نمای آن است. نمای رومی که در عصر حاضر طراحی می شود تلفیقی از ویژگی های معماری رومی و معماری معاصر است.

نمای رومی با ستون ها و سرستون های خاص شناخته می شود. تلفیق رنگ های روشن با ستون ها و دقت در جزئیات نمای کلاسیک را می سازد.

طراحی نمانما رومی سیمانی

در دوران قدیم جزئیات بر روی سنگ ها در نما تراشیده می شد اما امروزه متریال های گوناگونی جایگزین سنگ شده است.به طور مثال نمای رومی سیمانی که بسیار باب شده است.در ابتدا از سنگ مرمر برای ساخت نمای رومی استفاده می شد اما به تدریج دیگر متریال ها جایگزین گشتند. استفاده از متریال های جایگزین جندین مزیت دارد: اولین آن می تواند پایداری متریال های جایگزین و افزایش عمر نما ساختمان باشد و دیگری کم کردن هزینه های ساخت نمای رومی.

نمای نیمه رومی چیست؟

امروزه طراحی سبک کلاسیک به گونه ای جدید شناخته شده است. رویکرد این سبک از طراحی به گونه ایست که در دوران معاصر ، ریتم و ظاهر به جا و عملکردی مناسب داشته باشد. به همین منظور نمای رومی با کمترین جزئیات و بسیار ساده تر از گذشته طراحی و اجرا میگردد که معمولا به نام نمای نیمه رومی شناخته می شود. نماهایی که به دلیل سادگی نمی توان آن ها را در گروه نماهای رومی دسته بندی کرد ولی از ستون ها و تزئینات کلاسیک بی بهره نیز نیستند و مدرن برشمرده نمی شوند.پس شاید بهتر باشد نام نما نیمه رومی را بر آن نهاد.

نمای کلاسیک

نسبت در نمای رومی

تعریف سبک کلاسیک دشوار است زیرا در بیشتر موارد منجر به محدود کردن اصل سبک میگردد. طراحی کامل نما رومی زمان انجام میگیرد که تمام عناصر در ساختار متعادل باشند. نسبت ها و قطعات در نمای رومی باید در سیالیت کامل بوده و از فرمول های ریاضی خاصی تبعیت نمایند.

نسبت سرستون ها به خود ستون و پایه ستون ها در طراحی نمارومی از این دسته هستند.

اهمیت سردر و ورودی در نمای رومی

نما رومی ، توجه به جزئیات و بخش بندی هاست.برجسته کردن عناصر و قسمت بندی ها از ویژگی های این سبک از معماری است. معمولا ورودی های نما رومی ، بخشی برجسته و قابل توجه هستند که با دو ستون در اطراف از باقی نما جدا می شوند. ورودی های با شکوه و مجلل نما رومی با درب هایی بزرگ و خاص طراحی می شوند تا جلب توجه کنند.

اهمیت رنگ در طراحی نما کلاسیک

نمای کلاسیک پالت رنگ ویژه و منحصر به فرد خود را دارد که اگر از آن خارج شویم سبک های دیگری را تداعی نموده ایم. رنگ سفید، کرم و رنگ هایی با تناژ رنگی روشن در این گروه قرار میگیرند. در نمای رومی رنگ های تیره فقط مختص بام هستند و بیشتر از رنگ طوسی تیره برای آن استفاده می شود. ترکیب رنگی اصلی ، از خانواده سفید و کرم هستند و شکوه یک فضا را کاملا بازتاب میدهند.