طراحی نمای کافی شاپ به اندازه ی طراحی داخلی آن اهمیت دارد. اولین موضوعی که به چشم بیینده می آید نمای خارجی است. عوامل جذب کننده در نما و طراحی درست می تواند باعث جذب مشتری شود. و کافی شاپ شما را به مکانی خاص تبدیل کند که همواره افراد برای تجربه های جدید در ان قدم بگذارند. و یا به مکانی برای قرار های همیشگی تبدیل شود.

اما برای داشتن یک کافی شاپ جذاب چه باید کرد؟ چگونه باید یک نمای زیبا برای کافی شاپ طراحی کنیم؟

اصول طراحی کافی شاپ چیست؟

طراحی نمای بیرونی کافی شاپ

همانطور که میدانید برای طراحی نمای بیرونی مکان های تجاری و یا خاص قواعد متفاوت است. شما می توانید با استفاده از طراحی های نمای خاص و ایجاد بیرون زدگی ها و یا تو رفتگی های عجیب به فضای خود شکل دهید. طراحی نمای کافی شاپ ها با توجه به ایده ی اصلی صورت میگیرد. اما در ابتدا باید به پتانسیل های وضع موجود بنا و یا سایت مورد نظر توجه کنیم. به طور مثال این مورد که کافی شاپ در کجا ساخته خواهد شد؟ آیا دارای فضای روباز است؟ متراژ سایت چقدر است؟ منظره ی کافی شاپ رو به کجاست؟ در چه طبقه ای واقع شده است و آیا داخل مجموعه ی تجاری است و یا به صورت مستقل کار میکند؟

تمام این موارد داخل یک پرسشنامه در ابتدای طراحی مطرح خواهد شد و به تمام آنها با دیاگرام های وضع موجود پاسخ داده خواهد شد. سپس با توجه به کانسپت مطرح شده و دیاگرام های اولیه شروع به ایده پردازی های اولیه می شود. پس از ایده پردازی های اولیه و ساده و تایید یکی از آنها به ترتیب به بخش های کوچکتر طراحی پرداخته می شود. ایده کاملا به صورت طرح اجرایی فاز یک و سپس فاز دو تبدیل می شود.

اما میپردازیم به قدم اصلی در طراحی نمای یک کافی شاپ.

طراحی نمای کافی شاپکانسپت در طراحی کافی شاپ

واژه ی کانسپت تنها به معنی ایده و ایده پردازی نیست. بلکه گرداوری ایده های معماری و با استفاده از منبع الهام است. به طور مثال ساده ترین موضوع ها در طراحی منبع الهام قرار گرفتند و عینا تکرار شدند. ساختمانی به شکل سبد، ساختمانی به شکل میوه و … . کانسپت هایی که عینا پیاده شدند مد نظر نیستند و دیگر مورد استفاده و استقبال قرار نمیگیرند. منابع الهام طراحان همان عناصر طبیعی است اما پیاده سازی و گرداآوری انها در طراحی و ساخت به گونه ی دیگری شکل گرفته است.

به طور مثال می توانیم به دریا به عنوان منبع الهام و کانسپت نگاه کنیم:

در ابتدا می توانیم در طراحی از رنگ های طیف آبی و سفید و رنگ شنی استفاده کنیم. و طرحی منعطف مانند موج دریا ایجاد کنیم. اما آیا این طراحی با کیفیت و مطلوب است؟

یک طراح خوب برای ایده پردازی و کانسپ دریا تحقیقاتی انجام میدهد و به صورت جزئی تری به ساختار دریا نگاه میکند. مولکول های آب در کنار یکدیگر را بررسی کرده و علت آبی شدن رنگ دریا را میداند. پدیده ی جزر و مد را مورد بررسی قرار میدهد و همچنین علت تشکیل موج را به خوبی درمیابد. و از تمام این مسائل استفاده نموده تا طراحی با کانسپت دریا داشته باشد. ممکن است بسیاری از افراد زمانی که طرح را مشاهده کنند برداشت های متنوع و گوناگونی داشته باشند. و همین امر موجب جذاب شدن نمای بیرونی و یا فضای داخلی خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر درباره انواع کانسپت هایی که طراحان از آنها بهره میگیرند می توانید کانسپت در طراحی معماری را مطالعه نمایید.

طراحی کافی شاپموارد مهم در طراحی

خلاقیت

این روزها یکی از مسائلی که در طراحی و ساخت هر فضایی اهمیت دارد خلاقیت است. طرح های تکراری و نماهای مشابه به قدری وجود دارند که افراد برای دیدن فضاهایی متنوع و تجربه ی حس آن جذب می شوند.

خلاقیت به معنی خلق یک اثر هنری است و فقط به معنی چیدمان عناصر عجیب کنار یکدیگر نیست. شاید در تهران صدها کافی شاپ در خانه های قدیمی بنا شده باشند و حس و حال سنتی به خود گرفته باشند. اما آیا این به معنی مشابه بودن حس تجربه ی آنهاست؟

هرکدام از فضاها به نحوی طراحی شده اند که دارای جاذبه های مخصوص به خود هستند و مخاطب خاص خود را دارد. نمای کافی شاپ شما ممکن است به نظر افراد گوناگون دارای ابعاد طراحی متفاوتی باشد. بنابراین پرداختن به یک سبک لزوما به معنی مشابه بودن و تکرار یک طرح نیست. همین امر موجب می شود تا بتوان هزاران هزار فضای متفاوت ایجاد نمود.

استفاده از رنگ

رنگ در طراحی اهمیت بسیاری دارد. به خصوص در طراحی نمای کافی شاپ ها می توان از رنگ های جذابی بهره برد زیرا فضای خاص محسوب می شود. رنگی بودن در بین یکنواختی ساختمان های شهر کمک به دیده شدن فضای شما میکند. اگر کانسپتی داشته باشید که بتوان در آن از رنگ های زنده و شاد استفاده نمود جذب مخاطب را ساده می نمایید. درست است که در بسیاری از طراحی ها به دلیل سبک و یا محدودیت ها نمی توان از رنگ های متنوع استفاده نمود اما طراحی فقط به رنگ بستگی ندارد. پس جای نگرانی نیست.

استفاده از متریال

انتخاب متریال در طراحی نمای کافی شاپ بسیار اهمیت دارد. و این موضوع نیز باز به کانسپت و سبک طراحی شما بازمیگردد. اما بهترین گزینه برای طراحی نمای کافی شاپ کسانی هستند که با انواع متریال های روز دنیا آشنایی دارند  و امکان تامین متریال را برای شما فراهم می آورند. به عنوان مثال شما می توانید برای دیوارهای بیرونی کافی شاپ خود از موارد بسیاری همچون سنگ، آجر، سیمان، فلزات و … استفاده کنید اما شاید کمتر کسی بتواند به شما بتن های شفاف و یا دیواره های گیاهی و سبک و … را پیشنهاد دهد.

طراحی نمای داخلی کافی شاپ

یادمان باشد که طراحی کافی شاپ فقط به نمای بیرونی ختم نمی گردد. و نمای داخلی و دکوراسیون داخلی نیز اهمیت دارد. کانسپت باید درون و بیرون یک فضا را پوشش دهد. پس این نکته را در نظر بگیریم که پرداختن فقط به یکی از انها (درون یا بیرون) کافی نیست. برای تداوم حس های به وجود آمده در فضا و جذب مخاطب نیاز به طراحی درست هر دو داریم.

 

و در آخر شما می توانید برای طراحی نمای کافی شاپ خود به گروه معماری فرید- ارجمند اعتماد کرده تا در کوتاهترین زمان ممکن با بهترین طراحی و اجرا شما را شگفت زده نمایند.