طراحی نما مدرن یا کلاسیک ؟

طراحی نما مدرن یا کلاسیک، کدام یک بهتر است؟ شاید این سوالی باشد که شما به عنوان کارفرما و یا طراح در ذهن خود داشته باشید. برای پاسخ به این سوال شرکت طراحی نمای فرید-ارجمند به شما کمک میکند تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

طراحی نما از دو جنبه مورد بررسی قرار میگیرد:

  1. جنبه ی بازده مالی که برای کارفرما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نماهایی که به ارزش ساختمان می افزایند قطعا در کوتاه مدت بازده مالی بهتری دارند.
  2. جنبه بازده برندینگ که برای طراح بسیار اهمیت دارد. زیرا استفاده از المان هایی خاص برای طراحی یک نمای ساختمان می تواند امضای اختصاصی طراح باشد و در صورت مورد توجه قرار گرفتن اولین پروژه و موفقیت آن باعث برندسازی میگردد.

سبک شناسی در نمای ساختمان

در اولین قدم برای انتخاب بین طراحی نمای مدرن یا کلاسیک، باید با سبک های طراحی نما آشنا باشید.

امروزه در ایران از دو سبک مدرن و کلاسیک بیشترین بهره در طراحی نما برده می شود. و سعی بر آن است تا در سبک مدرن ویژگی هایی از معماری ایرانی نیز گنجانده شود. سبک کلاسیک که بیشتر به نمای رومی در ایران معروف است طرفداران بسیاری دارد. و به بازده مالی یک ساختمان کمک میکند. زیرا سلیقه ی عموم مردم به سمت نماهای رومی و نیمه رومی و کلاسیک سوق پیدا کرده است. اما نمای مدرن بیشتر می تواند وجهه بصری شهرها را زیبا و متناسب نماید. همچنین ایده های خلاقانه تری در پشت طراحی نماهای مدرن وجود دارد.

طراحی نما مدرن یا کلاسیکطراحی نما و کمیته نما

همانطور که در مقاله کمیته ی نما چیست به طور مفصل به آن پرداخته ایم، هر نما پس از طراحی توسط معماران و طراحان باید بسته به نوع کاربری ساختمان، متراژ آن و اهمیت بنا در کمیته های گوناگون تایید شوند. در صورت عدم تایید نما باید طرح توسط طراح اصلاح گشته و سپس اجازه ی اجرای آن داده می شود. امروزه میبینیم که طراحان و سازندگان برای اینکه به مقصود خود برسند طرح های ابتدایی را مطابق با طرح مصوب کمیته نما داده و سپس آن را با تغییر اجرا می نمایند. همین امر موجب میگردد تا جریمه های سنگینی بر دوش سازندگان باشد و برای گرفتن پایان کار ساختمان به مشکلاتی برخورد نمایند.

امروزه با اینکه طراحی نمای کلاسیک و نمای رومی بسیار پرطرفدار گشته است اما به دلیل عدم تطبیق با طرح مصوب کمیته نما به سختی قابل اجرا می باشد.

تفاوت های بارز نمای مدرن و نمای کلاسیک

طراحی نمای مدرن یا کلاسیک؟ پس بهتر است با تفاوت های این دو نما آشنا شویم. قطعا تفاوت های ظاهری بسیاری در نمای مدرن و نمای کلاسیک وجود دارد. اما به طور کلی در طراحی نمای مدرن از اشکال هندسی بیشتری می توان بهره برد. همچنین نیازی به قرینه بودن در نمای مدرن حس نمی شود. اما در طراحی کلاسیک قرینه بودن یکی از شروط اصلی است. نمای رومی با سر ستون ها و سر در کلاسیک. طرح های سنگی با برش های متعدد و تزئینات فراوان. نمای رومی که به صورت کلی با سنگ اجرا می شود و از تعدد متریال و رنگ در آن جلوگیری می گردد. بالعکس در نمای مدرن می توان دو متریال را با یکدیگر تلفیق کرد.

همین تفاوت های کلی در طراحی نما مدرن یا کلاسیک باعث می گردد تا تشخیص دو سبک به راحتی امکان پذیر باشد.

خلاقیت در طراحی نمای کلاسیک و رومی

برای طراحی نمای رومی نمی توان از واژه ای به نام خلاقیت استفاده نمود. زیرا هر تغییر فاحشی در نوع نمای کلاسیک می تواند باعث تغییر سبک از کلاسیک به نئوکلاسیک یا پست مدرن گردد. و همچنین شما نمی توانید نمایی طراحی نمایید که ویژگی های نمای کلاسیک را دارا باشد اما تزئینات، سرستون و اغراقات و همچنین دیتیل های پر رنگ رومی را نداشته باشد.

نمای نیمه رومی:

تنها تغییری که معماران ایرانی در این سبک از طراحی نما به وجود آوردند تبدیل نمای رومی به نمای نیمه رومی بوده است. طراحی نمای نیمه رومی به دلیل ضوابط فرهنگی و بسته بودن دست معماران در طراحی با جزئیات و تزئينات فراوان به وجود آمد. زیرا نماهای طراحی شده در کمیته ی نما به مشکل برمیخوردند.

بنابراین نمای نیمه رومی توسط معماران ایجاد شد. نمیتوان نام نمای نیمه رومی را خلاقیت گذاشت.

طراحی نما مدرنخلاقیت در طراحی نمای مدرن

برای طراحی نمای مدرن می توانیم از خلاقیت بهره ببریم. درست است که سبک مدرن نیز دارای چهارچوب های خاص خود می باشد و رنگ ها و نماد های خاصی دارد. اما توجه به این نکته که می توان سبک مدرن را در متریال های جدید و همچنین طراحی های هندسی اما بدون اصرار بر ایجاد یک طرح متقارن ایجاد کرد، کمک شایانی به خلاقیت در طراحی نما به سبک مدرن می نماید. سبک سنتی ایرانی مدت هاست که فراموش شده است. اما سبک پست مدرن در ایران به دلیل توجه به ریشه های فرهنگی نزدیک ترین سبک می توانست باشد.

سبک مدرن میانه ای بین سبک کلاسیک و سبک پست مدرن است. می توان از این سبک برای ایجاد نماهایی متعادل، قابل قبول و نزدیک تر به فرهنگ ایران استفاده نمود.

طراحی نما مدرن یا کلاسیک ؟

و در آخر باز هم به سوال اول بازمیگردیم. طراحی نما مدرن یا کلاسیک؟ برای پاسخ به این سوال باید به منطقه ی بنا و ضوابط شهرداری دقت کنیم. نظر کارفرما و سلیقه ی طراح و همچنین بودجه ی موجود نیز تعیین کننده خواهد بود. شرکت طراحی نمای فرید-ارجمند می تواند بهترین مشاوره ها و طراحی ها را برای شما به ارمغان آورد.

به طور کلی طراحی نماهایی که به سبک و فرهنگ ایران نزدیک تر باشد و لطمه ای به ان وارد ننماید اولین گزینه ی مناسب خواهد بود. اما به دلیل محبوبیت فراوان برخی از سبک ها در ایران مانند سبک کلاسیک و طراحی نمای رومی بهتر است اینگونه نماها با ضوابط شهرداری اصلاح شده تا در زمان اخذ پایان کار توسط کارفرما از شهرداری به مشکل برنخوریم.