طراحی و دکوراسیون داروخانه امروزه بخشی از کسب و کار محسوب می شود. در گذشته شاید برای مشتریان یک داروخانه دکوراسیون آن اهمیتی نداشت. اما امروزه با رقابتی شدن تمام مشاغل قطعا دیزاین داروخانه ها نیز اهمیت یافته است. طراحی و دکوراسیون داروخانه ها به دو بخش تقسیم می شوند. بخشی که دارای ضوابط خاص است و بخشی که می تواند با سلیقه و با توجه به پتانسیل های موجود در فضا طراحی شود.

در ادامه به بررسی دقیق تر طراحی داروخانه خواهیم پرداخت.

ضوابط طراحی داروخانه

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم طراحی و دکوراسیون داروخانه ها به دو بخش تقسیم بندی می شود. بخش داخلی و بخش بیرونی. بخش داخلی شامل فضاهایی مانند انبار دارو و فضای استراحت پزشکان و پرسنل می شود. و بخش خارجی شامل پیشخوان داروخانه ها و سایر قفسه های دارویی و آرایشی و بهداشتی می شود.

بخش بیرونی می تواند با توجه به دکوراسیون دلخواه و مناسب طراحی شود. اما بخش داخلی باید با توجه به ضوابط باشد. طراحی انبار داروخانه با توجه به نوع داروهایی که در هر داروخانه تهیه و نگهداری می شوند متفاوت است. یخچال های مناسب و فضایی دارای تهویه برای انبار نمودن داروها جزو این ضوابط هستند. داروخانه ها با توجه به محلی بودن و یا تخصصی بودن دارای طراحی مخصوص به خود هستند. داروخانه های تخصصی قطعا دارای بخش داروسازی، بخش انبار داروهای سرد و بخش قفسه های دارویی گسترده ای هستند.

اگر دما، تهویه، نور در قسمت انبار داخلی داروخانه ها مناسب نباشد، مجوزهای لازم جهت بازگشایی داروخانه داده نمی شود.

دیزاین داروخانه

طراحی داخلی داروخانه

طراحی قسمتی از داروخانه که مشتریان رفت و آمد دارند و در دید است اهمیت فراوانی دارد. در ابتدا به طراحی کاربردی اشاره میکنیم.

طراحی کاربردی یعنی باید سیرکولاسیون مناسب در داروخانه رعایت شده باشد. معمولا کسانی که برای خرید دارو و … به داروخانه مراجعه میکنند با اندکی استرس وارد فضا می شوند. پس کانتر ها و پیشخوان های مناسب باید طراحی شده باشند. تا فرد به راحتی مسیر تهیه نسخه و … را پیدا کند و یا بتواند به راحتی به پیشخوان پزشک مراجعه کرده و درخواست و سوال خود را مطرح نماید. پس نوشته ها و فونت های خوانا برای هر کانتر حائز اهمیت است.

ارتفاع پیشخوان:

ارتفاع پیشخوان باید به گونه ای باشد که قد استاندارد اکثر افراد به راحتی به آن برسد. پیشخوان های بلند باعث نارضایتی مراجعه کنندگان خواهد بود.

قفسه محصولات:

در طراحی و دکوراسیون داروخانه باید به قفسه بندی محصولاتی که در دید هستند دقت کرد. زیرا علاوه بر پرسنل که می بایست به راحتی هر دارو را پیدا کرده و به مراجعه کننده برساند، مرتب بودن فضا از دید مشتری نیز اهمیت دارد.

در قسمت آرایشی و بهداشتی نیز قفسه هایی که با محصولات مختلف و با نظم چیده شده باشند به ذهن مشتری آرامش داده و باعث خرید مطمئن وی خواهند شد. گ

طراحی و دکوراسیون داروخانه های تخصصی

فضای داخلی داروخانه های تخصصی متراژ بالاتری دارند. معمولا این داروخانه ها شلوغ تر از داروخانه های عادی هستند. بنابراین نظم اهمیت بیشتری می یابد.

یکی از مواردی که به فضا نظم میدهد وجود صندلی های راحت برای انتظار مراجعه کنندگان می باشد. ردیف های صندلی به گونه ای که فضای رفت و آمد را اشغال نکند از ضروریات است.

دستگاه های نوبت دهی نیز در این داروخانه ها برای هر بخش به صورت جداگانه باید تعبیه شود تا داروهای تخصصی، داروهای عادی، بخش داروسازی و … به صورت جداگانه نوبت دهی شوند.

طراحی داخلی داروخانه

رنگ در دکوراسیون داروخانه

رنگ ها می توانند موجب آرامش و جذب افراد شوند. اگر به صورت صحیح رنگ ها در طراحی انتخاب شوند بهترین بازده ممکن فضا را خواهیم داشت. از طرفی رنگ ها می توانند به تفکیک هر فضا کمک کنند. و خود موجب راهنمایی افراد شوند.  رنگ در طراحی و دکوراسیون داروخانه ها را از یاد نبرید. رنگ های سبز و آبی و نیلی می توانند آرامش بخش باشند.

رنگ های زرد و طلایی به جسورانه شدن فضا کمک میکنند. پس از استفاده درست هر رنگ در جای خود بهره مناسب را ببرید.

نمای بیرونی داروخانه

نمای ساختمان ها اهمیت بسیاری دارد. حال نمای بیرونی یک داروخانه باید از چند نظر مورد توجه قرار بگیرد.

  1. داروخانه ها از موارد ضروری محسوب می شوند. پس ظاهر و نمای بیرونی آنها باید به گونه ای باشد که بتوان به راحتی آن را پیدا کرد. بهتر است ورودی یک داروخانه به گونه ای باشد که هر کسی با هر نوع از آسیب و یا قدرت بدنی بتواند وارد آن شود. پس پله های تزئینی و … می تواند به کسب و کار شما و همچنین دسترسی افراد آسیب بزند. وجود رمپ های مناسب به جای پله در ورودی داروخانه ها را در طراحی خود قرار دهید.
  2. نورپردازی و تابلوی داروخانه ها باید در ساعات روز و شب مشخص باشد. فونت تابلوی داروخانه باید کاملا خوانا باشد تا افراد به راحتی آن را پیدا کنند.
  3. نمای های مدرن و ساده تر به بهتر دیده شدن داروخانه ها کمک میکند. زیرا این فضا باید با فضاهای تجملاتی تفاوت داشته باشد.

هزینه طراحی و دکوراسیون داروخانه

هزینه های طراحی و دکوراسیون داروخانه ها به موارد زیادی بستگی دارد.

  • سبک داروخانه
  • متراژ داروخانه ، طبیعتا هرچه متراژ داروخانه بیشتر باشد هزینه های طراحی و اجرای آن نیز بیشتر خواهد بود.
  • متریال استفاده شده در داروخانه نیز بر کیفیت طراحی و اجرا و هم بر قیمت آن تاثیرگذار است. قطعا هرچه از از متریال های با کیفیت تر برای طراحی و دکوراسیون داروخانه استفاده شود هزینه های اجرا بالاتر خواهد بود.
  • هزینه و دستمزد طراح نیز در برآورد این هزینه ها دخیل است. شرکت های معماری با توجه به رزومه و کاری که ارائه میدهند قیمت های متنوعی را نیز دارند.
  • هزینه های جانبی اجرا که شامل حمل و نقل و هزینه کارگر و … است نیز بر هزینه های طراحی و اجرا افزوده خواهد شد.

بهتر است برای طراحی و دکوراسیون داروخانه خود از متخصصین کمک بگیرید. این کار بر رونق کسب و کار شما و راحتی مراجعه کنندگان همزمان تاثیر میگذارد. شرکت معماری فرید-ارجمند می تواند شما را در این زمینه یاری نماید.