طراحی کاربردی نمای ساختمان به چه معناست؟ آیا نمای ساختمان را می توان سنبل فرهنگ و معماری آن شهر دانست؟ طراحی نمای ساختمان مسکونی به چه صورت انجام میپذیرد؟

برای پاسخ به این سوالات با فرید-ارجمند همراه باشید.

طراحی کاربردی نمای ساختمان

امروز قصد دارید با طراحی های کاربردی و روش طراحی نمای ساختمان آشنا شویم. در دانشگاه ها هر آنچه که در رابطه با طراحی و ساخت نمای ساختمان است را به صورت نظری می آموزیم. اما در هنگام کار با غیر عملی بودن آنها مواجه می گردیم. یک طراح و معمار موفق می بایست به صورت کاربردی و عملی طراحی کند.

نمای ساختمان طراحی شده با برنامه های مدلسازی سه بعدی می تواند بسیار زیبا باشد. اما در عمل و هنگام اجرا به دلیل جزئیات زیاد و توجه نکردن به ابعاد و یا بار ساختمان و یا تاسیسات پیشین ساختمان قابل ساخت نباشد.

پس یک طراح در ابتدا یک طرح عملی را در ذهن داشته و سپس با توجه به پتانسیل ها و محدودیت ها مدلسلزی سه بعدی خود را انجام میدهد.

طراحی نما ساختمان انواع نمای ساختمان کدامند؟

نمای ساختمان ها با توجه به سبک و متریال های استفاده شده تقسیم بندی می شوند. همچنین با توجه به کاربری هر بنا نمای آن نیز متفاوت می گردد. دسته بندی دیگری از ساختمان ها که بر روی طراحی نمای آن نیز تاثیرگذارند ویلایی بودن و یا چند طبقه بودن هر ساختمان است.

طراح در ابتدا با توجه به موارد گفته شده می بایست یک دیاگرام مخصوص تهیه کرده و ساختمان را بررسی نماید.

به طور مثال تقسیم بندی یک ساختمان از لحاظ سبک:

  • طراحی نمای مدرن
  • طراحی نمای کلاسیک
  • طراحی نمای نئوکلاسیک
  • طراحی نمای سنتی ایرانی

 

تقسیم بندی از لحاظ متریال:

  • نمای ساختمان سنگی
  • نمای آجری
  • نمای بتن اکسپوز
  • نمای کامپوزیت
  • نمای شیشه ای
  • و …

تقسیم بندی نما ساختمان از لحاظ تعداد طبقات:

  • نمای ساختمان یک طبقه
  • نمای ساختمان ویلایی
  • نمای آپارتمان
  • نمای برج

تقسیم بندی نما از نظر کاربرد ساختمان:

  • ساختمان های اداری
  • ساختمان های تجاری
  • ساختمان مسکونی

همانطور که در تقسیم بندی های بالا دیدیم برای طراحی کاربردی نمای ساختمان می بایست از گروه های بالا ساختمان مورد نظر را پیدا نموده و به طراحی آن بپردازیم. هر یک از موارد بالا اصول طراحی خاص به خود را دارد.

نما مدرنطراحی نمای ساختمان ویلایی:

برای طراحی کاربردی نمای ساختمان های ویلایی باید در نظر داشت که شما ارتفاع کمتری برای طرح مورد نظر خواهید داشت. اما از لحاظ انتخاب متریال و طرح به صورت آزادانه تری حق انتخاب دارید. پس از مشخص شدن سبک طراحی برای ساختمان های ویلایی خلاقیت اهمیت می یابد.

نمای ساختمان های یک طبقه و یا دو طبقه ویلایی شکوه و جذابیت خاص به خود را دارد. اگر سبک کلاسیک انتخاب شما باشد می توانید با نمای رومی و ستون های جذاب برای سردر شکوهمند بنا، طراحی را کاملتر نمایید. اگر سبک مدرن باشد سادگی و استفاده از متریال های چشم نواز و ایجاد خطوط منظم را می توان در نظر گرفت. به هرحال نمای ساختمان باید به گونه ای طراحی شود که وزن کلی ساختمان را بالا نبرد. همچنین اجرای آن با توجه به تکنولوژی روز ممکن باشد. بازشو ها و تاسیسات مورد نظر در طراحی نما در نظر گرفته شده باشد. نمای ساختمان باید قابل شستشو باشد.

طراحی نمای ساختمان مسکونی:

اگر بخواهیم طراحی نمای کاربردی ساختمان مسکونی را انجام دهیم بهتر است در اولین قدم به قوانین و ضوابط شهرداری دقت کنیم. زیرا بیشترین دغدغه برای طراحی کاربردی نمای ساختمان ها در آپارتمان های مسکونی ساخته شده در کلان شهرها ضوابط شهرداری و کمیته نما می باشد.

ساختمان های مسکونی به خصوص آپارتمان هایی که امروزه در سطح شهر میبینیم باید یکنواختی و دید بصر شهر را حفظ نمایند. در اولین قدم با اقلیم شهر سازگار باشند و سپس در طراحی آنها به منطقه و همخوانی همسایگی ها دقت شود. در غیر این صورت محله ها بیشتر شبیه به جعبه ای شلوغ خواهند شد. اما در آپارتمان های مسکونی رنگ و درصد متریال و سبک آنها مشخص است.

نمای سنگی:

نمای ساختمان ها با متریال های متنوعی ساخته می شود. امروزه از نمای سنگ در انواع کاربری ها و سبک ها استقبال می شود. می توان در نمای رومی از سنگ های اسلب استفاده نمود. یا در نمای مدرن از سنگ های روشن یکدست بهره برد. بیشتر آپارتمان ها امروزه از نمایی با درصد بالای سنگ ساخته شده اند. زیرا سنگ ویژگی های اصلی یک متریال مناسب برای نما را دارد. زیبایی ظاهری، کیفیت بالا، مقاومت بالا در مقابل رطوبت، برف، باران، باد، نور خورشید و … را دارد. ماندگاری و طول عمر آن زیاد است. همچنین قابل نظافت و شستشو می باشد.

مشاوره طراحی نمای ساختمان:

در یک ساختمان برای طراحی کاربردی نما موارد بسیاری دست به دست هم میدهند. یک مشاور و شرکت طراحی نمای مناسب می بایست بهترین مشاوره را در ارتباط با طراحی نمای ساختمان شما بدهد.

بهترین مشاوره شامل دسته بندی های بیان شده در ابتدای مقاله است. یک شرکت طراحی نما ابتدا باید بررسی کند ساختمان شما در کدام دسته بندی ها قرار میگیرد. سپس متناسب با آن برای شما طراحی های کاربردی و حرفه ای ارائه دهد. چنانچه طراحی نما به درستی انجام نشود اجرای آن نیز ممکن نخواهد بود.

قیمت طراحی نما

طراحی نما در سالهای اخیر به دست معماران و طراحان حاذقی انجام میپذیرد. شاید در ابتدا دستمزد یک طراحی کاربردی و درست به نظر بالا بیاید. اما در صورت غیرحرفه ای طراحی شدن نما هزینه های جانبی و خسارات وارده بیشتر خواهد بود. اگر کمیته نما طراحی را تایید نکند هزینه های اصلاح طرح اولیه و همچنین عقب افتادن از زمان بندی کار را به دنبال خواهد داشت. همچنین در صورت تایید شدن و اجرای مشکل یک طرح نیز هزینه های هنگفتی بر عهده کارفرما خواهد بود. هزینه های زیاد برای اجرای نما و یا انتخاب دوم هزینه های کمتر اما اجرای غیر حرفه ای و ظاهر نازیبا همراه با مشکلات، از تبعات طراحی غیر حرفه ای نما خواهد بود.

شرکت معماری فرید-ارجمند بهترین مشاور در زمینه طراحی و اجرای نمای ساختمان است. می توانید برای اطلاع از هزینه ها و طراحی و مشاوره با ما در ارتباط باشید.