در این بخش از معماری بناهای شگفت انگیز قصد داریم شما را با بناهایی جالب و به یاد ماندنی آشنا کنیم. این ساختمان ها از لحاظ معماری و ساختار خاص هستند و کانسپت های جالبی دارند. ساختمان های شگفت انگیز گاهی به دلیل کاربری و گاهی به دلیل جذابیت ظاهری معروف شده اند.

با فرید-ارجمند همراه باشید تا به بررسی چند نمونه از معماری های خاص بپردازیم:

خانه رقصانخانه رقصان در جمهوری چک

خانه رقصان در پراگ یکی از معروف ترین ساختمان های جمهوری چک است. سبک ساختمان های پراگ گوتیک، باروک و آرت نوو است. بیشترین ساختمان های ساخته شده در پراگ یا این سبک ها و مشابه آنها ساخته شده است. بنابراین وجود ساختمانی متفاوت همواره شگفت انگیز خواهد بود.

معماری خانه رقصان

خانه رقصان به دلیل معماری خاصش به این نام مشهور شد. نام های دیگری که به این ساختمان نسبت میدهند کینگر و فرد، ساختمان مست، ساختمان رقص است. این ساختمان به پیشنهاد رئیس جمهور جمهوری چک طراحی و ساخته شد. طراحی این ساختمان را فرانک گری و ولادو میلونیک بر عهده داشتند. البته بعد از ساخت این ساختمان اعتراضاتی از سمت مردم برای ناهماهنگی این ساختمان با دیگر بناها که به سبک های گفته شده بود صورت گرفت. اما در نهایت ساختمان رقصان در جمهوری چک به یک نماد تبدیل شد که بر روی ویرانه های ساختمانی که بر اثر بمب گذاری از بین رفته بود ساخته شد.

در نهایت این ساختمان به دفاتر کار چند شرکت چند ملیتی تعلق گرفت و در طبقه ی آخر آن نیز یک رستوران وجود دارد.

ماچوپیچومعماری بناهای شگفت انگیز ماچوپیچو

ماچوپیچو یکی از عجایب هفتگانه در پرو است که هنوز رازهای زیادی از آن کشف نشده است. ماچو پیچو یک شهر ساخته شده به دست اینکاها می باشد که در ارتفاع ۷۹۷۲ فوتی ساخته شده است. همین امر که یک شهر چگونه در این ارتفاع در بالای کوه بنا شده است خود برای آن دوران به صورت رازآلودی باقی مانده است.

از دلایل ساخت این شهر در بالای کوه، حفاظت اینکاها از خاندان سلطنتی گفته شده است. اینکاها قومی بودند که بسیار نسبت به زمانه ی خود جلوتر بودند و علم بالایی داشتند.

شهر ماچوپیچو چگونه ساخته شد؟

طبق تحقیقات انجام شده این شهر از ۲۵۰ سازه جداگانه ساخته شده است. چیزی که هنوز مشخص نیست این است که چگونه با ابزار ها و تکنولوژی های آن دوران چنین شهری ساخته شده است.

حدود ۳۰۰۰ پله در اطراف و دسترسی های سازه ی بالای کوه پیدا شده است. محققان بر این باورند که از این پلکان برای کاشت سبزیجات استفاده می شده است.

سیستم آبیاری پیچیده ای برای ماچوپیچو ساخته شده بود که با آن می توانستند کل باغچه ها و مراتع آبیاری نمایند. هنوز تکنولوژی این سیستم آبیاری به صورت کامل توسط دانشمندان کشف نشده است.

ماچوپیچوی ضد زلزله

سازه های ضد زلزله چندین سال است که در کشورهای پیشرفته ساخته می شوند. مکانی که این شهر در آن احداث شده به خصوص بالای کوه مکانی است که از نظر زلزله بی ثبات است. مشخصا از سالهای گذشته تا به امروز زلزله های زیادی در این مکان رخ داده است. اما سالم ماندن بیشتر این سازه ها نشان از تکنولوژی ساخت بالای آن دارد.

اینکاها در ساخت ماچوپیچو از سنگ های خاصی استفاده کردند که به آن سنگ رقصان میگویند. این سنگ ها در زمان زلزله تکان میخوردند و از هم فاصله میگرفتند و سپس به جای خود بازمیگشتند. استفاده از سنگ های خاص و ضد زلزله ساختن شهر باعث می شود تا به عنوان معماری بناهای شگفت انگیز شناخته شود.

ژرژ پمپیدومرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو در پاریس

ژرژ پمپیدو نام نخست وزیر فرانسه در زمان جنبش کارگری و ریاست جمهوری فرانسه در سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ بود. پیشنهاد ساخت یک کتابخانه و مرکزی برای مطالعه که عموم بتوانند از آن استفاده کنند توسط جولین کین ارائه شد و در زمان ریاست جمهوری پمپیدو مکان مناسبی برای آن در نظر گرفته شد.

برای طراحی و ساخت این بنا مسابقه ای برگزار شد که در حدود ۶۰۰ نفر در آن شرکت کردند. از این ۶۰۰ نفر دو نفر با نام های رنزو پیانو و ریچارد راجرز که ناشناخته بودند با طرحی عجیب برنده ی مسابقه شدند. سایت انتخاب شده برای احداث بنا در مرکز شهر پاریس و در یک کیلومتری کاتدرال و موزه لوور بود. این سایت شامل مجموعه‌ای از بلوک‌های ساختمانی و یک پارکینگ شهری بود.

این طراحی شروع سبک های-تک بود.

های-تک چیست؟

سبک های-تک بیش از هرچیز شبیه به اسکلت بدون پوشش یک جانور بود. معماری های-تک تکنولوژی را یادآور می شود. دقیقا ساخت یک ماشین شبیه به ساخت یک بنای های تک است. ماشینی بدون پوشش که روند ساخت آن و تکنولوژی عملکرد آن برای عموم آشکار است.

ساختمان ژرژ پمپیدو دقیقا یک مکعب مستطیل ساده است که تمامی عناصر آن کاملا از بیرون مشخص است. تاسیسات به صورت اکسپوز کار شده است. یک راه پله ی ارتباطی درست در بیرون ساختمان و چسبیده به آن ساخته شده است که شگفتی افراد را بر می انگیزد. از بیرون لایه ها و طبقات ساختمان به طور واضحی مشخص هستند.  در معماری های – تک پروسه ی ساخت بنا به صورت آشکار معلوم می شود. تکنولوژی های ساخت نیز برای عموم به نمایش درآورده می شود.

استفاده از رنگ های خاص مانند قرمز و آبی برای لوله ها و تاسیسات و یا پله ها و راه های ارتباطی مسئله ایست که در معماری های-تک برای برجسته کردن عناصری که در سبک های دیگر سعی در پنهان کردن آن وجود داشت وجود دارد.

معماری مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو از معماری بناهای شگفت انگیز محسوب می شود.