نمای آجری از جمله نماهایی است که امروزه برای ساختمان ها انتخاب می شود. آجر یکی از قدیمی ترین متریال های معماری به خصوص در ایران است. به دلیل شرایط اقلیمی ایران این متریال از گذشته تا به امروز یکی از محبوب ترین و مقاوم ترین متریال ها برای ساخت و ساز بوده است.

نمای ساختمان یکی از اصلی ترین و مهم ترین قسمت های یک ساختمان است. از لحاظ بصری نمای کلی یک شهر را ساختمان های آن می سازند. معمولا ساختمان ها با نمای خود از دید ناظران قضاوت می شوند. و از جهت سازه ای و مقاومتی و مصارف انرژی نیز نمای ساختمان نقش مهمی ایفا میکند. بنابراین مساله ی طراحی نما یکی از مهم ترین مسائل معماری می باشد.

با فرید- ارجمند همراه باشید تا با یکی از انواع نما، نمای آجری ساختمان بیشتر آشنا شویم:

طراحی نما ساختمان آجر و سبک نمای آجری

سبک در معماری حرف اول را میزند. برای هر یک از سبک های معماری مانند مدرن، پست مدرن، کلاسیک، معاصر و … می بایست طراحی خاص و متریالی ویژه در نظر گرفته شود.

اما از آجر در چه سبک هایی می توان استفاده کرد؟ متریال آجر خود به تنهایی تداعی کننده چه نوع از سبک های معماری می باشد.

در اولین قدم باید بدانیم که خلاقیت طراح و معمار می تواند در یک پروژه و طراحی به گونه ای باشد که از انواع متریال در طراحی خود بهره ببرد اما سبک مورد نظر خود را ایجاد نماید. به این معنی که متریال بتن و سیمان شاید مدرن و پست مدرن نامیده شوند اما طراح می تواند از آن به گونه ای استفاده نماید که سبک دلخواه خود را نشان دهد. استفاده از سیمان سفید در ایجاد نمای رومی یکی از این مثال هاست. طراح به جای سنگ از متریال مدرن تری استفاده نموده است اما حال و هوای پروژه و سبک آن رومی است.

اما نمای آجری چه سبک هایی را ایجاد میکند؟

نمای آجری در اولین قدم نمای سنتی ایرانی را تداعی میکند. از آجر می توان در نماهای مدرن و پست مدرن نیز استفاده کرد. در نمای کلاسیک کمتر از آجر استفاده می شود.

ویژگی های نمای آجری:

  • نمای آجری نمایی مقرون به صرفه

متریال آجر به دلیل سازگاری با اقلیم ما در ایران تولید می شود. بنابراین از لحاظ قیمت مقرون به صرفه می باشد. آجر نیز مانند هر متریال دیگری انواع مختلفی دارد. آجر های نما دارای شکل ظاهری متفاوتی هستند.

برخی از آنها متخلخل و برخی دیگر با اندازه های کوچک و یا بزرگ ساخته می شوند. آجر نما نیز دارای کیفیت های متنوعی است و قطعا نمونه ی با کیفیت آن هزینه ی بیشتری میطلبد. اما به طور کلی و در مقایسه با سایر متریال های نما، نمای آجری مقرون به صرفه می باشد.

  • صرفه جویی در انرژی

معماری صرفا ساختن یک سقف نیست. زندگی امروزه در دنیایی صنعتی و رو به رشد معماری رو به رشد نیز میخواهد. با از بین رفتن منابع انرژی و محیط زیست مفهوم صرفه جویی نقش مهمی در ساختمان سازی ایفا میکند. نمای آجری ساختمان در مصرف انرژی صرفه جویی میکند. نمای آجری عایق مناسبی در برابر سرما و گرما می باشد. به همین جهت در مصرف انرژی برای ایجاد دمای متعادل در داخل ساختمان صرفه جویی می شود.

  • پایداری و سازگاری با محیط زیست

نمای آجری با محیط زیست سازگار است. در ساخت این متریال مانند دیگر متریال آسیب چندانی به طبیعت وارد نمی شود. کارخانه های آجر امروزه از منابع سوخت غیر فسیلی مانند آزاد سازی گاز متان از سوخت زباله ها بهره می برند. به همین جهت آجر یک متریال سازگار و پایدار محسوب می شود.

همچنین در هنگام تخریب یک نمای آجری، باقی مانده ها و زباله های ساختمانی که آجر هستند نیز با طبیعت همسو هستند و باز هم به چرخه ساخت بازمیگردد.

  • دوام نمای آجری

نمای آجری می تواند تا سالها دوام داشته باشد. نگهداری از نمای آجری بسیار ساده بوده و نیاز به مواد رنگی و نگهداره های خاص ندارد. خانه های آجری از سالهای گذشته وجود دارند که هنوز هم پا برجا هستند و مقاومت کافی دارند. طبیعتا استفاده از آجرهای با کیفیت در نما این مقاومت را بیشتر می نماید.

نمای آجری چه معایبی دارد؟

نمای آجری مزایا و معایبی دارد که مزایای آن را در غالب ویژگی بیان نمودیم. اما هر متریال معایب خاص به خود را نیز دارد.

از آجر برای نمای ساختمان ها در مکان هایی که طوفان شدید می شود نمی توان استفاده کرد. زیرا نمای آجری تحمل قدرت طوفان را به خوبی نخواهد داشت و شاید حادثه آفرین باشد.

در اقلیم های بسیار مرطوب بهتر است از آجر استفاده نشود زیرا باعث شوره زدن ظاهری می شود و سریع تر زیبایی خود را از دست میدهد. البته در مورد آجر نمی توان این موارد را عیب دانست زیرا تمام متریال ها باید در جایگاه و اقلیم درست و منحصر به خود استفاده شوند.

نمای آجری متفاوت

نمای آجری در تمام طراحی ها یکسان نیست. چینش آجر مانند یک پازل به طراح این امکان را میدهد که از یک متریال بتواند صدها طرح متنوع ایجاد کند. با آجر نما می تواند طرح های برجسته و سه بعدی ایجاد نمود.

همچنین ابعاد و اندازه و تخلخل های متنوع در آجر به طراح این امکان را میدهد که در نمای یک ساختمان از انواع مختلف آن بهره ببرد.

رنگ آجر ها نیز متنوع بوده و طیف های روشن و تیره دارد. همین موضوع این امکان را به طراح میدهد تا با ایجاد سایه روشن در نمای ساختمان خلاقیت خود را نشان دهد.

نمای هتل هیو تایوان

در بازسازی نمای هتل هیو تایوان از آجر و شیشه در کنار یکدیگر استفاده شده است. برای بازسازی این هتل که یکی از قدیمی ترین و مراکز مهم گردشگری برای تایوان محسوب می شود، سازه ای بر روی نمای قدیمی تعبیه شده که در فاصله های متفاوت از یکدیگر بتوان آجرها را قرار داد. این نحوه ی چینش آجر در نمای هتل، باعث جذابیت و ایجاد سایه هایی ما بین آجر ها در نما می شود. همچنین یک نمای جذاب سه بعدی را جلوه گر میگردد. آجر نه تنها بافت منطقه ای و بصری ناحیه ای که هتل در آن قرار گرفته را تخریب نمیکند بلکه کاملا با آن سازگار است.

ساخت تونل های پیاده روی با آجر

در فضاهای باز با آفتاب سوزان می توان با استفاده از آجرهای متخلخل راهروهایی ایجاد کرد که سایه مناسبی داشته باشند. این راهرو ها معمولا در پارک های مناطق گرمسیری یا مسیر های داخلی هتل ها و فضای گردشگری ایجاد می شود تا راه رفتن در فضای باز با وجود زاویه تابش آفتاب و سوزان بودن آن راحت تر شود.

تونل آجری

نمای آجری و ایجاد فضای خصوصی

در شهرهای بزرگ داشتن فضای آرام و خصوصی در تراس با توجه به فاصله همسایگی و دید مستقیم عملا غیر ممکن است. اما همین مورد می تواند با خلاقیت و طراحی مناسب یک طراح حل شود. بالکن های بیرونی از فضای نمای یک ساختمان محسوب می شوند. این فضاها اگر با چیدمان درست آجر احاطه شوند هم نمای آجری به درستی اجرا می شود. هم میزان زیادی از دید تراس ها میکاهد. همین امر موجب بهینه شدن این فضا و داشتن فضای اختصاصی می شود.

تراس آجریشرکت معماری فرید-ارجمند می تواند شما را در طراحی و ساخت انواع نمای ساختمان به خصوص نمای آجری یاری کند.