همه چیز درباره طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان دانشی است که باید همواره به روز باشد.این دانش ترکیبی از مهندسی و خلاقیت است.

برای طراحی یک نما ابتدا باید دانش مهندسی شخص به چالش کشیده شود.و سپس با توجه به حیطه اختیارات و فضا و کاربری ساختمان خلاقیت و بعد هنری در نما اهمیت میابد.

طراحی نما با توجه به نوع ساختمان،تعداد طبقات،کاربری، شهر و یا شهرستانی که ساختمان در آن قرار گرفته است متفاوت می باشد.باید این نکته را یاد آور شد که نمای کاربردی برای ساختمان علاوه بر زیبایی باید دارای ویژگی هایی باشد که آن را در مقابل اقلیم ،شرایط ناگوار و … مقاوم سازد.

هویت ظاهری ساختمان نمای ان بوده و جمع آوری نقاط قوت در یک نما تخصص بسیار زیادی نیاز دارد.

همانطور که در مقاله طراحی نما به ویژگی های یک نمای مناسب اشاره کردیم و متریال های مورد استفاده در انواع نما را برشمردیم پیچیدگی های این امر را توضیح دادیم . اما برای درک بهتر این موضوع به چند تیتر دیگر درباره طراحی نما میپردازیم:

طراحی نمای ویلاطراحی نمای ساختمان ویلایی:

معمولا برای ساختمان های ویلایی نماسازی کار چندان دشواری نخواهد بود. در اولین بررسی ها محل قرارگیری ساختمان مورد توجه قرار میگیرد. اگر ساختمان ویلایی در شهرها و کلان شهر ها مانند تهران و در کنار ساختمان های بلند مرتبه قرار گرفته باشد،باید هماهنگی لازم جهت جهت مجوز های شهرداری صورت گرفته و طراحی بنا و نما با توجه به قوانین شهرداری منطقه انجام گیرد.

اما اگر ساختمان در محدوده های کوچکتر و ویلایی ساز باشد، می توان با توجه به سبک بنا ، علاقه کارفرما ، اقلیم، جهت نور و باد و … آن را طراحی و اجرا نمود.

در نظر داشته باشید زیبایی نما صرفا مورد توجه قرار نمیگیرد. کاربردی بودن آن در طول زمان و دوام آن حائز اهمیت است.به طور مثال اگر آنالیز ساختمان از لحاظ شدت و جهت تابش نور خورشید به درستی انجام نگیرد، تعداد پنجره ها و مکان قرارگیری آن ها در نما صحیح جایگذاری نمی شود و فضا بسیار تاریک و یا با نور بسیار زننده ای خواهد بود که برای مهار نمودن آن باید پرده های ضخیم استفاده گردد و عملا کاربری پنجره را نخواهد داشت.

در طراحی نمای ساختمان های ویلایی طراح معمولا از متریال های به روزتر و خاص تر و طرح هایی نوگرایانه تر استفاده می نماید تا امضای شخص خود را داشته باشد.

طراحی نمای ساختمانطراحی نمای ساختمان های آپارتمانی:

در طراحی نمای آپارتمان ها قوانین شهرداری بسیار مهم است.استفاده از متریال های مورد نظر طراح تنها با تایید همخوانی با باقی ساختمان ها صورت میگیرد. البته هنوز هم در شهرها و شهرستان هایی که قوانین شهرداری به طور کلی تر تنظیم شده است طراح می تواند راحت تر نمای ساختمان را طراحی کند اما نکته ای اهمیت میابد از لحاظ ظاهر شهری و چهره ی هر منطقه باید انتخاب نما و طراحی آن به دست افراد حرفه ای سپرده شود. زیرا تنها قانون تعیین کننده نیست و طراحان حرفه ای، خود ،اصالت هر منطقه و نوع نمایی که مناسب با آن باشد را در نظر خواهند گرفت.

طراحی نمای ساختمان ها آپارتمانی به دلیل بیشتر شدن ارتفاع، جذاب تر می گردد. زیرا طراح به چشم برگه ای سفید به ساختمان نگاه کرده و فضای بیشتری برای خلاقیت و طراحی خواهد داشت. چالش های هر نوع ساختمان برای طراحی نما بسیار متفاوت بوده ولی نمی توان گفت که کدام یک ساده تر است.

یکی از اصول طراحی نمای آپارتمان ها ، رسیدن از جز به کل است. نمای ساختمان های ویلایی به سبب طراحی حجم ابتدایی نمای اولیه نیز به صورت کلی و از کل به جزئیات می رسد. اما نماهای اپارتمانی عمدتا از جز به کل طراحی می گردند. چالش هایی مانند ترکیب متریال ها با یکدیگر، هماهنگی تراس ها و ایوان ها در نما، پوشاندن تاسیسات در نما و … همگی باعث می شود تا یک طبقه و یا جزئی از ساختمان ابتدا طراحی گردد و در طبقات دیگر تکرار شود.

نمای خلاقانه طراحی نمای ساختمان های اداری و تجاری:

ساختمان های اداری و تجاری به طور کلی با شکل ظاهری متمایزی تعریف می گردند.یکی از مسائلی که برای این ساختمان ها قابل تعریف است تمایز آن ها، نورپردازی بیرونی جهت جذب مخاطب و نورپردازی داخلی می باشد.

معمولا ساختمان های تجاری دارای نماهایی چشمگیر و جذاب هستند تا مخاطب متوجه حضور این ساختمان ها در بین ساختمان های دیگر باشد.همچنین طراحی نمای ساختمان های تجاری باید به گونه ای صورت گیرد تا هجو بصری ایجاد نکند. نورپردازی یکی از پر اهمیت ترین بخش های نماهای تجاریست. نما باید به گونه ای تعریف شود تا کاملا قابل نورپردازی باشد همچنین نوع نورپردازی باعث مختل نمودن دید نگردد.

امروزه یکی از پر طرفدار ترین نوع نما برای ساختمان های اداری و تجاری نماهای شیشه ایست. یکپارچگی و عدم استفاده از چندین متریال در نمای تجاری می تواند به طراح کمک کند تا نمایی زیباتر داشته باشد. ساختمان های تجاری تا حدودی می تواند از قوانین خارج باشد زیرا زیربنای بیشتری داشته و کاملا جداگانه طراحی می شوند. اما نما تابعی از حجم کلی ساختمان بوده و به دلیل نیاز به استفاده از حداکثر فضا در ساختمان های اداری و تجاری نما به صورت جداگانه تعریف نمی گردد.

طراحی نما رومیسبک در طراحی نما:

در مقاله های گذشته به انواع سبک در طراحی نما به صورت کامل پرداختیم.

  1. سبک مدرن
  2. پست مدرن
  3. کلاسیک
  4. نئوکلاسیک
  5. سبک معاصر

همه ما در گذر از کوچه و خیابان ها حتما به نمای ساختمان ها دقت کردیم. گاهی اوقات نماهایی جذاب چشم ما را چندین ثانیه بیشتر به خود مشغول ساخته و حتی دوست داشتیم فضای داخلی را نیز ببینیم و آن را تصور کردیم.امروزه بیشتر ما ساختمان هایی با نمای رومی را در جای جای شهر تهران دیده ایم. نماهایی که لوکس بودن را یادآوری میکنند و یا حتی با طراحی و قرارگیری در مناطقی نادرست نه تنها چشم نواز نیستند بلکه زننده به نظر می آیند.

یکی از وظایف یک طراح انتخاب سبک درست جهت طراحی نما می باشد. پس از انتخاب سبک باید به درستی آن را مطالعه نمود و بیشتر اوقات باید از آن سبک الهام گرفت و دقیقا هرآنچه که در آن بوده را پیاده سازی نکرد تا عنصری متناسب با زندگی معاصر خلق نمود.

 

نرم افزارهای طراحی نما:

مهندسین برای طراحی نما از نرم افزارهای معماری استفاده می کنند تا طراحی دقیق تری داشته باشند. همچنین می توانند به وسیله این نرم افزار های سه بعدی ساز خروجی نهایی طراحی خود را مشاهده نموده و به تایید کارفرما برسانند.

همواره نرم افزارها به روزتر و تخصصی تری وارد بازار می گردند و نرم افزار های قدیمی جای خود را به این نرم افزارهای جدید با قابلیت های بهتر میدهند.

اما امروزه با سه نرم افزار بیشترین طراحی ها صورت میگیرد. نمی توان گفت که کدام نرم افزار برای کار بهتر است و کدام یک بدتر. انتخاب از بین این نرم افزار ها با معمار و طراح بوده و ممکن است با هریک از آن ها ارتباط بهتری برقرار نماید.

  1. 3Dmax
  2. Revit
  3. Rhino

این سه نرم افزار امروزه بیشترین کاربرد را دارند. نرم افزار 3دی مکس سه بعدی سازی است که در ابتدا برای انیمیشن سازی از آن استفاده می شد و سپس به دلیل قابلیت های بسیار آن معماران نیز سه بعدی سازی را با آن انجام دادند.

سپس نرم افزار های رویت و راینو نیز به صورت سه بعدی ساز وارد بازار شدند. این نرم افزار ها به دلیل کاربرد آسانتر محبوب شدند و به سرعت جای خود را در بین معماران گشودند. به طور کلی نمی توان از بین این سه نرم افزار یکی را به عنوان بهترین انتخاب نمود . اما برای افرادی که قصد ورود به بازار معماری و طراحی را دارند پیشنهاد می شود که یکی از نرم افزار ها را به خوبی و به طور تخصصی بیاموزند.

 

قیمت طراحی نما:

به طورکلی طراحی و معماری دارای نرخ ثابتی نیست و نمی توان آن را به طور دقیق تخمین زد. اما اگر قصد دارید تا طراحی نمای ساختمان خود را به مجموعه ای بسپارید حتما چند نکته را به خاطر داشته باشید:

  1. از حرفه ای بودن شرکت معماری اطمینان حاصل نمایید.با دیدن نمونه کارهای طراحی و اجرا شده می توانید این مورد را بررسی نمایید.
  2. از شرکت هایی که به طور رایگان مشاوره میدهند کمک بخواهید تا حتما شما را از روند طراحی آگاه سازند و به شما در انتخاب سبک و … کمک نمایند.
  3. دقت داشته باشید که شرکت معماری مجوز های لازم را دارا باشد.
  4. برای طراحی نما قرارداد های لازم را تنظیم نمایید و به دقت آن را مطالعه نمایید.

 

شما می توانید با رعایت نکات بالا به راحتی به طراحی مورد نظر خود رسیده و آن را اجرا نمایید.

جهت طراحی نمای خود می توانید با شرکت معماری فرید-ارجمند مشاوره نمایید.