معماران همواره در تلاشند که هر روز پیشرفت داشته باشند. بهتر بیاندیشند و بهتر طراحی کنند. خلاقیت خود را پرورش دهند و هر روز دیدگاه متفاوتی ددرباره روند طراحی معماری داشته باشند.

اما در سال ۱۴۰۱ گروه معماری فرید-ارجمند سعی دارد تا به نکاتی در ارتباط با پرورش و تقویت ذهن معماران بپردازد. امید است که در سال جدید نمونه های بهتر و زیباتری از طراحی معماری را مشاهده کنیم.

معمارانه بیاندیشیماما چگونه می توانیم معمارانه بیاندیشیم؟

بهتر ببینیم:

دیدن اولین حس در ارتباط با خلاقیت است. هرچه بیشتر و با دقت تر به اطراف و پدیده ها نگاه کنیم به نتایج جالب تری خواهیم رسید. نگرش تنها به بناها و ساختمان ها ختم نمی شود. به تمام پدیده ها و تمام جزئیات با دقت تر باید نگریست. کانسپت بسیاری از بناهای معماری از طبیعت سرچشمه گرفته است. طبیعتی با جزئیات بی پایان. گیاهان، جانوران و انواع پدیده ها مانند باران یا برف که هرچه در آنها دقیق تر شویم شاید به کانسپت های بهتری برسیم.

در بیشتر اوقات بررسی پدیده های طبیعی منجر به شکل گیری حجم و یا نمای ساختمان می شود. اما با دقت در نحوه ی عملکرد هر جز در طبیعت می توان قسمتی را برای ساختمان اضافه نمود. عملکردی در راستای پایداری ساختمان و صرفه جویی در مصرف انرژی. به طور مثال در رابطه با گلبرگ گلها که در شب بسته و در روز باز می شوند. چنین عملکردی را برای صفحه های آفتابگیر روی ساختمان می توان استفاده کرد. تا از هدر رفت انرژی و مصرف بی رویه آن جهت خنک کردن ساختمان ها در شهرهای گرمسیری جلوگیری شود.

بیشتر مطالعه کنیم:

مطالعه بیشتر برای هر فرد مفید است. اما برای اینکه خلاقیت خود را بیشتر کنید گاهی بد نیست کتاب هایی با موضوعات تخیلی بخوانید. موضوعات تخیلی گاهی می تواند ذهن انسان را که به صورت منطقی کار میکند به سمت کارهایی خلاقانه سوق دهد. نویسنده کتاب های تخیلی خود انسانی خلاق است. او توانسته با ذهن خود چیزهایی را بسازد که در واقعیت وجود ندارد. معمار نیز باید با ذهن خود چیزهایی را بسازد و ساخت آنها را در واقعیت امکان پذیر کند.

مطالعه و بررسی و معرفی آثار برگزیده معماری:

آثار برتر و برگزیده جهان را بیشتر مطالعه کنید. هر یک را بررسی کنید و جنبه های مثبت و منفی خود را برای هر یک بیان کنید. اما بهتر از تمام موارد گفته شده اگر بتوانید در محافلی دوستانه این آثار را به اشتراک گزاشته و از دید چندین نفر بررسی کنید به نکاتی پی خواهید برد که شاید در دید اول شما به آنها توجه نکرده باشید. دیدن وجوه مختلف و نظرات موافق و مخالف متنوع دیدگاه شما را بازتر خواهد کرد. شاید نظری از سمت یک فرد بتواند جرقه یک ایده جذاب در ذهن شما باشد.

نرم افزار های روز دنیا را بیاموزیم:

هر طراحی با توجه به علاقه و نوع طراحی از نرم افزار مخصوص به خود استفاده میکند. تری دی مکس، رویت، راینو و … همگی از نرم افزار های محبوب معماری محسوب می شوند. اما به طور تخصصی هر طراح با یکی از این نرم افزار ها کار میکند.

یادگیری نرم افزار های جدید می تواند به فعال شدن قسمت خلاقیت مغز نیز کمک کند. زیرا هر نرم افزار قابلیت هایی را در دسترس معمار میگذارد که شاید محدودیت هایی را که در ذهن معماران است برطرف سازد.

به طور کلی همواره یادگیری هر چیز جدیدی مغز را به چالش وا میدارد و بنابراین منجر به خلاقیت میگردد.

سبک های جدید را کشف کنید:

همه ما سبک های اصلی و بیشتر شناخته شده ی معماری را میشناسیم. سبک مدرن، کلاسیک، پست مدرن و شاخه های آن ها را به خوبی بررسی کردیم. اما از سبک های محلی شکل گرفته شده در آفریقای جنوبی شاید بی خبر باشیم! برای تقویت معمارانه اندیشیدن بهتر است با سبک های کوچک و کمتر دیده شده ارتباط بگیریم.  این سبک ها می تواند شروع ایده های جدید باشد. شروع بهترین طراحی ها باشد.

مسابقات معماری جهانی را دنبال کنید:

در سال جدید سعی کنید بیشتر پیگیر مسابقات معماری جهانی باشید. مسابقاتی که در کشورهای دیگر تدارک داده می شود را دنبال کنید. فکر کنید که شما نیز یکی از شرکت کنندگان هستید و به موضوع و چالش های این مسابقه بیشتر بیاندیشید. طرحی را ارائه دهید. حتی اگر در این مسابقات شرکت نمیکنید با اینگونه کارها می توانید بسیار به پرورش خلاقیت در معماری کمک کنید.

دیدن طرح های ارائه شده و همچنین بررسی طرح نهایی برنده مسابقه نیز دقیقا مانند یک کلاس درس برای طراحان و معماران خواهد بود.

کلام آخر:

خود را به روز نگه دارید. سطح اطلاعات خود را بالا ببرید. از خلق کردن نترسید. خلق طرح هایی که شاید هیچ کس به خود جسارت بیان کردن نمیدهد یکی از مواردی است که بینش شما را بالا میبرد.

سعی کنید کمی متفاوت قدم بردارید. و در نهایت همه چیز را از بعد معمارانه نبینید. نگرش عادی شاید بتواند کمک بیشتری به شما بکند!