چگونگی طراحی نمای رستوران

چگونگی طراحی نمای رستوران برای صاحبان این شغل از اهمیت زیادی برخوردار است.چرا که نمای جذاب رستوران در جذب مشتری بسیار کمک کننده است.طراحان و معماران جهت طراحی نمای رستوران ها در ابتدا باید از فضا دیدن کرده و پتانسیل های موجود در فضا را بسنجند.

ابتدایی ترین سوال ها جهت شروع طراحی ، نوع سبک رستوران و پتانسیل های موجود و نقاط ضعف آن می باشد.

مواردی مانند وجود پنجره و دید بیرونی ، فضای باز مانند روف گاردن و یا حیاط داخلی ، فضای نشیمن بیرون در رو به روی رستوران می تواند از پتانسیل های یک سایت باشد.

نمای رستوران چه پیغامی به بیننده میدهد؟

انسان ها به دلیل تکیه بر حس بینایی مخلوقاتی بصری هستند. معمولا افراد به چیزهایی که با چشم خود ببینند اعتماد بیشتری دارند تا چیزهایی که از بیرون برای آن ها بازگو شده و یا از منابع دیگری به دست آمده اند. بنابراین هرچه شما زمان بیشتری برای تبلیغات و وب سایت رستوران خود انجام دهید باز هم افراد با دیدن نمای رستوران شما از انتخاب خود مطمئن خواهند شد.

سبک در طراحی نمای رستوران

طراحی نمای رستوران پیرو سبک داخلی آن است و هماهنگ با آن پیش میرد. اگر رستوران شما به صورت کلی از سبک های کلاسیک پیروی میکند سبک نما نیز کلاسیک باید باشد و می توان به صورت نیمه رومی و یا رومی آن را طراحی نمود. اگر سبک شما مدرن باشد نیز باید نمایی مدرن داشته باشید. در ادامه برای هر کدام از سبک ها به صورت کلی چندین ایده در نظر داریم :

ایده هایی برای نمای رستوران کلاسیک

رستوران هایی با تم کلاسیک معمولا از دسته رستوران های مجلل و لوکس هستند. برای این رستوران ها که دکوراسیون داخلی آن ها کاملا کلاسیک طراحی شده است، نمای رومی در نظر میگیرند. برای طراحی نمایی آنها همانطور که قبلا در مقاله نمای رومی اشاره نمودیم باید از سرستون ها و نورپردازی استفاده نموده و کاملا جزئیات دقیق را رعایت کنیم.

رستوران های مجلل معمولا در فضاهای بزرگ اجرا می شوند و باید با اولین قدم در آن بیننده را کاملا به خود جذب کنند. درب های ورودی بزرگ چوبی به القای این حس کمک شایانی میکنند.

اما رستوران هایی هستند که فضای داخلی و تم کلی آن ها به سنگینی و شکوه رومی نیست اما به طور کلی نیز از این سبک جدا و دور نیستند. برای این رستوران ها نمای نیمه رومی در نظر گرفته می شود. طراحی این نماها به صورت ساده تر و با جزئیات کمتری است . تعادل در این سبک بیشتر رعایت میگردد.

اگر رستوران دارای فضای باز باشد و یا به صورت فضای بام و روف باشد ، طراحی نما کمی سخت تر خواهد بود. زیرا طراحی داخلی و نما ادغام میشوند. استفاده از سایبان هایی با سبک ایتالیایی و نورپردازی می تواند فضای کلاسیک را به محیط القا کند.

یادآور این نکته که برای فضاهای باز باید از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مناسب استفاده نمود نیز خالی از لطف نخواهد بود. شما می توانید این تجهیزات را متناسب با سبک انتخابی خود خریداری کنید.

طراحی نمای رستوران

ایده هایی برای نمای رستوران مدرن

نمای مدرن نیز از خط اصلی معماری مدرن پیروی میکند.خطوط صاف در نما ، اشکال هندسی ، سادگی و فرم هایی که در عین سادگی ویژگی های اصلی رستوران و سبک آن را نشان میدهد . استفاده از متریال روز دنیا و متریال هایی مانند چوب ، بتن ، شیشه و … که در سبک مدرن بیشترین استفاده را دارند . انتخاب رنگ ها در نمای یک رستوران باید هوشمندانه باشد و معمولا برای فضاهای مدرن از رنگ های ملایم و یکدست بهره میبرند.

 

3 ویژگی تاثیرگذار در طراحی نمای رستوران

  • وضوح
  • انسجام
  • تمیزی

 

وضوح:

هر المان در طراحی نمای رستوران باید پیامی خاص و واضح داشته باشد. نمای خوب به طور واضح حسی را که شما در درون رستوران تجربه خواهید کرد را به شما انتقال میدهد. طراحان نما ، احساسات را با دیزاین درست به مشتری القا میکنند. به طور مثال :

نمای شبکه ای ، حس رسمی بودن به فضا میدهد و شما انتظار دارید تا خدمات ارائه شده به شما در آن فضا کاملا سفارش شده باشد.

استفاده از لایه های طراحی زیاد ، رنگ ها و نورهای بدون برنامه ریزی ممکن است مشتری شما را در تشخیص نوع ارائه خدمات گمراه کند. ( رستوران ، کافی شاپ ، قهوه خانه و … قابل تشخیص نباشد)

انسجام :

انسجام در نمای رستوران به منظور انسجام المان های طراحی بیرونی با یکدیگر و همچنین انسجام نمای بیرونی با طراحی داخلی است. حس منوی رستوران شما و جو داخلی آن باید از نمای خارجی مشخص باشد.

ممکن است رستوران شما یک غذاخوری ساده با منویی باز و یک دکور زنده باشد، برای طراحی نمای این رستوران بهترین پیشنهاد یک نما با رنگ های روشن و کنتراست بالا و با متریال ساده است. فونت نوشته های نما باید فونت دوستانه ای داشته باشد و رسمی نباشد.استفاده از متریال براق و برجسته و طراحی های خشک و رسمی صاف برای نمای این رستوران صحیح نیست.همچنین ورودی حس تحمیل کنندگی نباید داشته باشد.

تمیزی :

شاید نظافت داخلی رستوران یک موضوع بسیار پیش پا افتاده باشد و نیاز به اشاره آن نباشد. اما نمای رستوران باید قابل نظافت باشد و همواره در روز و شب مناسب دیده شود. استفاده از متریال و طراحی که امکان نظافت نما را به راحتی داده و کمتر آلودگی را به خود جذب نماید یکی از عناصری است که کمتر به آن توجه می شود اما توجه مشتری را به خود جلب میکند.

ارتفاع در طراحی نما :

عرض ورودی ، ارتفاع سقف ، ارتفاع نما و حالت ورودی ساختمان پیغامی را به مشتری میدهد که میتواند بسیار غافلگیرکننده باشد. ساختمان های کم ارتفاع و ورودی های بیرون زده از نما ، رستوران های غیر رسمی و عادی را تداعی میکنند.

رستوران هایی که فضایی در پیاده رو های باریک دارند معمولا به عنوان رستورانی دنج شناخته می شوند.

طراحی ارتفاع وردی کم به افراد حس صمیمیت داده و ارتفاع بلند ورودی حس لوکس و مجلل بودن میدهد.

رنگ در طراحی نما :

طبق تحقیقات بیشتر مردم بر این باورند که رنگ های گرم مانند قرمز ، طلایی، نارنجی و … تحریک کننده هستند و رنگ های سرد مانند آبی و سبز آرامش بخش هستند.

تاثیر رنگ ها در نمای ساختمان ها به خصوص برای رستوران ها متفاوت تر از حس فردی رنگ هاست. به طور مثال طبق آمار و تحقیقاتی که از مردم شده بود وقتی رستورانی با نمایی آبی ساخته می شود نظر اکثر افراد این است که رستوران تم دریایی و غذای دریایی دارد.اگر نمای رستوران با نور آبی رنگ نورپردازی شده باشد به نظر اکثر افراد در نگاه اول آن مکان یک کلوپ یا یک کافی شاپ است.

بیشترین موردی که در مطالعات و آمار از نظرات مردم به آن اشاره شده است ، حسی است که استفاده از نور پردازی بسیار زیاد و رنگ هایی با کنتراست بالا و رنگ های قوی به آنها منتقل میکند. اکثر افراد نمایی با این ویژگی را نمای رستوران های عادی و فست فودهای معمولی می دانند.

رستوران هایی با نمای بدون رنگ (به رنگ متریال اصلی) مانند نمای سنگی ، شیشه و بتن حس رسمی و شیک بودن به رستوران میدهد و درجه رستوران را بالا می برد.

نماهای چوبی علاوه بر شیک و مجلل بودن ، حس صمیمیت را در فضا بیشتر میکند.

نمای رستوران

نورپردازی در نما:

در طراحی نمای رستوران نورپردازی اهمیت بسیاری دارد. اگر نورپردازی به طور صحیح انجام گیرد چندین درجه نمای رستوران شما بهتر و چشمگیرتر خواهد بود. به طور مثال نورپردازی با نور های مخفی در پیاده رو و حتی در ارتباط با گیاهان استفاده شده در ورودی و همچنین نورپردازی هایی از کف نمای رستوران شما را مجلل تر خواهد نمود . استفاده از نورهای فلورسنت و رنگی در نما ، رستوران شما را تبدیل به فضایی عادی و غیر رسمی خواهد کرد.

نورپردازی غیر اصولی و با نورهای صنعتی باعث غیر محبوب شدن نمای رستوران شما خواهد شد.

پنجره ها و بازشو ها در نما:

در طراحی نمای رستوران جایگاه قرارگیری پنجره ها و اندازه آنها به شما اجازه میدهد تا میزان زیادی دید مهمان از داخل به خارج و برعکس را تعیین نمایید. همیچنین پنجره ها در اندازه مناسب به مشتریان اجازه استفاده از منظره بیرون و لذت بردن از آن را میدهد. بیشتر افراد دوست دارند تا قبل از ورود به رستوران اتمسفر و جو داخلی آن را بسنجند و میزان شلوغی و یا دکوراسیون آن را دیده و برای حضور در آن مکان تصمیم بگیرند.

بعضی از کانسپت ها و ایده های طراحی ، حس کنجکاوی مخاطب را برمی انگیزد و نیاز است برای این نمونه طراحی ها نما تا حد زیادی بدون بازشو و پنجره باشد.

بیشتر مردم نماهای شیشه ای را لوکس میدانند اما باید در میزان استفاده از شیشه در طراحی نمای رستوران نیز دقت نمود تا حس تنگ ماهی را برای مخاطب القا نکند.

طراحی رستوران

تابلو ، علامت یا اسم رستوران در نما:

تابلو و لوگو و اسم رستوران شما قرار است برند شما باشد پس بسیار اهمیت داشته که چطور آن را در نمای رستوران به کار گیرید .نوع علامتی که انتخاب میکنید و محلی که آن را نصب میکنید مشتری را به قضاوت وامیدارد.

ابعاد لوگو و نوشته شما رابطه معکوسی با درجه مجلل بودن آن دارد.یک علامت کوچک و به قاعده بسیار شیک تر از یک لوگوی بزرگ دیده میشود.

اگر رستورانی مقرون به صرفه دارید بهتر است از تابلوها و علامت هایی استفاده کنید که با نور پس زمینه روشن شده اند . برای رستوران های ساده بهتر است که نام رستوران با فونتی بزرگ روی درب شیشه ای جلوه کند.

فونتی که با آن نام رستوران نوشته می شود نیز خود دارای پیامی است.فونت هایی که دارای علامت های نگارشی خوش نویسی هستند برای رستوران های لوکس و مجلل بهترین انتخاب هستند.فونت های رسمی برای رستوران های عادی و متوسط به کار گرفته می شود. فونت هایی که شبیه دست خط بوده ممکن است خوانایی کافی را نداشته باشد و مشتری به راحتی با آن ارتباط برقرار نکند.

طراحی نما

تئوری همخوانی در طراحی نمای رستوران:

حسی که مخاطب با دیدن نمای رستوران شما احساس میکند باید با حسی که درون رستوران شما تجربه میکند یکسان باشد.گاهی اوقات ممکن است شما برای یک وعده عادی به رستورانی قدم بگذارید که نمایی ساده و عادی دارد و با منویی مجلل و گران قیمت رو به رو شوید. در واقع در این نمونه رستوران از تئوری همخوانی پیروی نکرده است.

حال ممکن است در این تناقضات دو مورد پیش بیاید: یا تجربه داخل رستوران نسبت به حس نمای بیرونی برای مشتری بهتر بوده و آن را به دیگران پیشنهاد میکند و یا برعکس آن اتفاق بیفتد و تجربه ای منفی داشته باشد که ضرر بسیار بزرگی برای صاحبان رستوران های این چنینی خواهد بود.

به صورت کلی در طراحی رستوران ها و نمای آن ها درست و یا غلط کلی وجود ندارد. تا زمانی که شما نمای خوبی طراحی کنید و موارد بالا را رعایت نمایید و همچنین دکوراسیون داخلی مناسبی داشته باشید و در کار خود حرفه ای عمل کنید شما موفق هستید.

شرکت معماری فرید-ارجمند با تخصص کافی در زمینه طراحی نما به شما کمک میکند تا حرفه ای عمل کرده و بهترین باشید.