دفتر مدیریت شرکت فراسو توزین

اطلاعات پروژه

زیر بنا : 600 متر مربع

تعداد طبقات : 3

تعداد واحد : 1

مساحت لابی : –

سازه : بتونی

عکاس : –

موضوع : طراحی اتاق مدیرت شرکت فراسو توزین

آدرس : تهران، میرداماد، خ البرز، خ آناهیتای شرقی، نبش نیلوفر

مجری : شرکت معماری فرید – ارجمند

طراح : شرکت معماری فرید – ارجمند

تیم طراحی : مصطفی فرید – صابر ارجمند

کاربری : اداری

سال ساخت : 1396

موضوع : طراحی اتاق مدیرت شرکت فراسو توزین

آدرس : تهران، میرداماد، خ البرز، خ آناهیتای شرقی، نبش نیلوفر

مجری : شرکت معماری فرید – ارجمند

طراح : شرکت معماری فرید – ارجمند

تیم طراحی : مصطفی فرید – صابر ارجمند

کاربری : اداری

سال ساخت : 1396

زیر بنا : 600 متر مربع

تعداد طبقات : 3

تعداد واحد : 1

مساحت لابی : –

سازه : بتونی

عکاس : –

توضیحات

طراحی اداری

چه طور به طراحی اداری بپردازیم؟

در امر طراحی مجموعه ای از مبانی وجود دارند. که اهمیت شان کم تر از بقیه ی سبک های طراحی نمی باشد. مانند طراحی اداری و مخصوصا طراحی اتاق مدیریت که از زیر مجموعه های طراحی داخلی و به تبع آن دکوراسیون داخلی می شوند. یک شرکت معماری زمانی می تواند در همه ی زمینه ها فعال به حساب بیاید. که بتواند طراحی اداری و زیر مجموعه های متعلق به آن را انجام بدهد. در این مقاله خواهیم دید که طراحی زیبای یک محیط اداری می تواند درست به اندازه ی یک محیط مسکونی مهم باشد. چرا که دقیقا مانند همان محیط در چشم بینندگان خواهد بود. یکی از بارز ترین تاثیراتی که طراحی اداری بر افراد می گذارد. بالا یا پایین بردن راندمان کاری است؟

حال ممکن است بپرسید که وجود یک طراحی اداری خوب چه تاثیر مثبتی می تواند بر میزان راندمان افراد داشته باشد؟ خب این تاثیر مستقیم نیست. روال کار به این صورت می باشد که وقتی این طراحی خوب صورت بپذیرد. محیط از یک نواختی بیرون می آید. به مرور کارمند ها و حتی روسا از محیط خسته نمی شوند. و سپس اگر نگوییم میل شان به کار کردن بیشتر نمی شود. ولی حداقل کم تر هم نخواهد شد. یعنی به مرور از محیط کاری و کار شان خسته نخواهند شد. در باب تاثیر عوامل مختلف بر محیط کار مقالات بسیاری نوشته شده است. که خواندن آن ها را به خود تان می سپاریم.

طراحی اداری تاثیری مستقیم بر درآمد شرکت ها دارد

شاید در نگاه اول غلو کردن به نظر برسد. اما تحقیقات مختلفی توانسته اند ثابت کنند که نوع طراحی اداری می تواند در درآمد زایی یک شرکت هم تاثیر به سزایی را داشته باشد. یعنی اگر به شرکت هایی که میزان درآمد زایی آن ها نسبت به میزان مورد انتظار شان کم تر است. اگر نظری به طراحی محیط اداری و شغلی آن ها بیندازید. متوجه خواهید شد که انگار اهمیتی هم به زیبایی و پویایی محیط نداده اند. و بر عکس شرکت های بسیاری هم بوده اند که میزان درآمد زایی آن ها بسیار بوده است. و وقتی هم که به طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی آن ها نظری افکندیم به خوبی رد یک شرکت معماری را در آن دیده ایم که در این زمینه به خوبی عمل نموده است.

پس موضوع تاثیر محیط و زیبایی آن بر میزان درآمد زایی و پویایی کارمندان انکار نشدنی می باشد. این موضوع تا به آن جا پیش می رود که خیلی اوقات تبدیل به یکی از دغدغه های مدیران یک مجموعه و شرکت می گردد. یعنی دائما در این فکر هستند که چگونه می توان محیط پویا تر و تعاملی تر و شاد تری را برای کارمندان ایجاد نمود؟ اهمیت این موضوع تا جایی پیش می رود که حتی در دروس دوره ی دانشگاهی هم درسی با چنین مفهومی ظاهر می گردد. به نام درس رفتار سازمانی. در بخشی از همین درس شاهد تاثیر طراحی محیط بر راندمان کاری می باشیم.

اهمیت چه چیزی بیشتر است؟

می دانیم که در طراحی اداری پرامتر های بسیاری دخیل هستند. پارامتر هایی مانند نور و رنگ محیط و نوع پوششی که برای دیوار ها و بعضا سقف به کار برده می شود. و حتی چیدمان وسایل و صندلی ها و میز ها و غیره. تمام این المان ها و طراحی آن ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. و اولین اصل در طراحی آن ها رعایت اصل یک دستی و هماهنگی می باشد. چنان که مثلا اگر وسایل محیط را با طیف تیره قرار می دهیم. باید همین مورد را در پوشش دیوار ها و نور و سایر پارامتر ها نیز رعایت کنیم. تا بتوانیم به این وسیله یک محیط هارمونیک و پسندیده را خلق کنیم. به غیر از مواردی که گفته شد مدل مبلمان نیز مهم است. و رنگی که دارند. مبلمان نیز یکی از وسایل محیط محسوب می گردند.

 اگر رنگ خاصی را برای دیوار ها به کار می بریم تا حد امکان نباید با رنگ وسایل محیط و مبلمان در تضاد باشد. در ضمن در انتخاب صندلی ها و مبلمان تا جایی که می توانید باید از لوازم استاندارد استفاده کنید. رعایت این نکته هم موجب سالم ماندن افراد است. و هم باعث به وجود آمدن یک انضباط بیشتر در محیط می گردد. و برای این که محیط را کمی با طبیعت هم آشتی دهیم می توان از گلدان ها و گیاهان مخصوص چنین محل هایی استفاده کرد.

به کار بردن گیاهان مناسب

در قسمت قبلی چنین گفتیم که به کار بردن گیاهان و گلدان های مناسب نیز می تواند عاملی برای شادابی و پویایی محیط اداری شود. حال به چند مورد از گیاهانی که می توانید از آن ها استفاده کنید می پردازیم. گیاهانی مانند پتوس و گیاه گندمی و فیکوس بنجامین و سانسوریا و فیکوس و زامیفولیا و شفلرا از جمله ی گیاهانی هستند که می توان از آن ها برای تزئین و طراحی اداری استفاده نمود. زیرا اساسا برای چنین محیط هایی استفاده می شوند. ولی به طور کلی هر گیاه که از آن در طراحی اتاق مدیریت و یا طراحی داخلی استفاده می کنیم. باید دارای شرایط خاصی باشد که در ادامه خواهیم گفت. شرط اول این است که همیشه سبز باشد. و دوره ی خزان نداشته باشد. مانند درخت کاج. دوم آن که حشرات را فراری بدهد.

و یا حداقل جذب شان هم نکند. سوم آن که بوی تندی نداشته باشد. چهارم آن که تا جایی که می شود خودش یک عامل تصفیه کننده ی هوای محیط باشد. نه این که دی اکسید کربن هم به آن اضافه کند. پنجم این که لازم نباشد دائما از آن مراقبت کنیم. ششم این که خودش موجب حساسیت پوستی نشود. و هفتمین و آخرین مورد این که تا جایی که امکان دارد رشد کمی داشته باشد. تا به این صورت دیر تر نیاز شود که گلدان آن را تعویض کنیم.

دکوراسیون داخلی
شرکت معماری

موارد مهم در زمان اجرای طراحی

روش کار تیم طراحی به این صورت می باشد که ابتدا یک بازدید از خود محیط خواهند داشت. تا در صورت نیاز عکس هایی را هم از آن تهیه کنند. سپس از خود کارفرما نظر خواهی و نیاز سنجی خواهد شد. تا ببینند دقیقا به دنبال چیست؟ مثلا این که چه سبکب را بیشتر دوست دارد؟ در این میان با توجه به وضعیت خود محیط و تجربیات سالیان گذشته پیشنهاد هایی را برای بهبود کار و هر چه زیبا تر شدن آن به کار فرما می دهند. حال ممکن است که کارفرما این پیشنهاد ها را تایید و یا رد کند. سپس طرح اولیه در کامپیوتر ساخته می شود. و به کارفرما ارائه می کنند. گاهی اوقات وجود نظم انضباط در نظر یک مدیر و عوامل مجموعه ی او به مراتب مهم تر از مبحث زیبایی صرف می باشد.

 و گاهی اوقات هم کارفرما ها هر دوی این ها را با هم طلب می کنند. سبک هایی را که می توان بر روی این محیط پیاده نمود بررسی نموده و هر یک از این ها هم بر روی طرح های اولیه ی کامپیوتری اجرا می گردد. توجه داشته باشید که افراد شاغل در محیط زمان نسبتا زیادی را در آن مشغول به کار خواهند بود. بنابر این تا حد امکان باید موجبات آسایش و تمرکز آن ها بر روی خود کار تامین گردد. در طراحی ای که صورت می پذیرد باید تمامی این اصول لحاظ گردد.

پویایی بیشتر چگونه ممکن می شود؟

تا جایی که امکانش باشد باید طراحی اداری طوری صورت بپذیرد که ارتباط بین بیرون و داخل یک محیط اداری به خوبی برقرار گردد. و راه ارتباطی این دو قطعا مبادی ورود نور خواهد بود. مانند پنجره ها. پنجره ها را که نمی توان تغییر داد. اما می توان با ترفند هایی به آن ها فرم های بهتری نسبت داد. از طرفی دیگر می توان با به کار بردن گیاهانی که مربوط به چنین محیطی هستند این ارتباط را تقویت نمود.گاهی یک آب نمای بسیار کوچک هم می تواند در این زمینه مهم جلوه کند. یعنی همین که صدای آب در محیط وجود داشته باشد بسیار می تواند پیام آور آرامش برای افراد حاضر باشد. صرف نظر از همه ی این ها می توان از متریال چوب تا جایی که می شود برای قفسه بندی های مرتب نیز استفاده نمود.

حتی میز مدیریت و همچنین کارمندان نیز می تواند از همین متریال باشد. و از همه مهم تر این که در حد لزوم از طرح های کلاسیک استفاده شود. البته سلیقه ی برخی از کار فرما ها بر استفاده از سبک های مدرن تر است. زیرا پویایی را در مدرنیته می دانند. حرف از متریال چوب شد. می توانیم از چوب به عنوان یک ویترین چوبی برای قرار دادن پرونده ها و پوشه ها نیز استفاده کنیم. اکثر مواردی که در این مقاله گفته شد در طرح های شرکت معماری فرید – ارجمند دیده می شوند.

دیگر پروژه ها

طراحی و دکوراسیون داخلی هتل

طراحی تجاریطراحی رستوران

طراحی کافه

طراحی تجاریطراحی رستوران

طراحی لابی

طراحی داخلیطراحی داخلیطراحی داخلیطراحی مسکونی