روف گاردن هتل ( پروژه همکاری )

طراحی روف گاردن هتل (پروژه همکاری با خانم مهندس چاکری)

اطلاعات پروژه

موضوع : طراحی روف گاردن هتل ( پروژه همکاری با خانم مهندس چاکری )

آدرس : –

مجری : –

آرشیتکت: خانم مهندس چاکری

طراح : گروه معماری فرید – ارجمند

تیم طراحی : مصطفی فرید – صابر ارجمند

کاربری : رستوران

سال ساخت : –

موضوع : طراحی روف گاردن هتل ( پروژه همکاری با خانم مهندس چاکری )

آدرس : –

مجری : –

آرشیتکت: خانم مهندس چاکری

طراح : گروه معماری فرید – ارجمند

تیم طراحی : مصطفی فرید – صابر ارجمند

کاربری : رستوران

سال ساخت : –

موضوع : طراحی رستوران ( پروژه همکاری با خانم مهندس چاکری )

آدرس : –

مجری : –

آرشیتکت: خانم مهندس چاکری

طراح : گروه معماری فرید – ارجمند

تیم طراحی : مصطفی فرید – صابر ارجمند

کاربری : رستوران

سال ساخت : –

زیر بنا : –

تعداد طبقات : –

تعداد واحد : –

مساحت لابی : –

سازه : –

عکاس : –

توضیحات

روف گاردن هتل ( پروژه همکاری )

طراحی روف گاردن چیست؟ و از آن چه می دانید؟

طراحی روف گاردن یعنی ریختن طرحی برای اجرای پروژه های زیبا سازی در بام منازل و یا هتل ها و مراکز بزرگ. اولین کاری که برای طراحی روف گاردن و محوطه سازی انجام می شود رفتن کارشناس ناظر برای بازدید از محل مورد طرح است. این بازدید به صورت رایگان انجام می پذیرد. تا یک ارزیابی اولیه از محل انجام پروژه صورت بپذیرد. در این ماموریت که توسط کارشناس ناظر صورت می گیرد، ممکن است عکس هایی هم از محل پروژه گرفته شود. این عکس ها بعدا توسط تیم طراحی و طراح ارشد مورد بازبینی قرار می گیرند. تا با ایجاد یک Pattern اولیه بتوانند شاخصه های مورد نیاز را به مرور به آن اضافه کنند. البته در این مسیر خواست های کارفرما هم در نظر گرفته خواهد شد.

سپس پیشنهاد هایی به او داده می شود. این پیشنهاد ها در غالب یک طرح اولیه ی مشاوره ای ارائه خواهد شد. پس از آن که هر دو طرف به یک تجمیع آراء برسند، قیمت داده می شود. یک پیش فاکتور صادر خواهد شد که در آن لوازم و وسایل مورد نیاز و متریال درخواستی نیز لحاظ می گردد. در صورتی که موافقت گردد کار شروع می شود. این طراحی روف گاردن می تواند هم به صورت دو بعدی و هم به صورت سه بعدی انجام بپذیرد. البته در صورتی که خود کارفرما بخواهد.

بیایید با تیم طراحی روف گاردن آشنا شویم

در این تیم، طراح اصلی و کارشناس ناظر و معمار و مهندس معمار دیده می شود. اولین مرحله ای که تیم به آن می پردازد چیدن پلان کاری می باشد. طرح های دو بعدی اولیه ساخته می شوند. طرح ها همان طور که گفتیم می توانند هم به صورت دو بعدی و هم به صورت سه بعدی به وجود بیایند. و هر کدام می تواند قیمت مخصوص به خود را داشته باشد. اگر کارفرما بخواهد می توان به او طرح های سه بعدی را نیز ارائه داد. قیمت کار با توجه به متراژ و سطح مورد نظر می تواند متغییر باشد. دومین فاکتور در اثر گذاری طیف قیمت ها میزان سختی کار است. و همان طور که گفته شد. باید دید آیا خود کارفرما نیز نیاز به طرحی سه بعدی نیز دارد یا خیر؟

طراحی می تواند در 5 دسته وجود داشته باشد. مدل ساحلی و مدل ارگانیک و مدل لاکچری و مدل رویایی و در آخر مدل میناتوری. یک طیف از اقلام مورد مصرف را به کارفرما پیشنهاد می دهند و او می تواند از میان آن ها به انتخاب بپردازد. ام حداقل در مورد کیفیت اقلام بهتر است به پیشنهاد کارشناس پروژه عمل کند. زیرا حیف است که به خاطر کمبود کیفیت این حجم از کار زیر سوال برود. بعضا یک چهار چوب کلی برای اغلب کار ها به کار می رود. مانند این که از دک چوب پلاست کف برای طراحی مسیر های کانونی استفاده می گردد. در قسمت های دیگر این چهار چوب بندی شاهد استفاده از مواردی مانند شن تزئینی و قلوه سنگ تزئینی هستیم. به جهت پر تر نشان دادن فضای طراحی.

اغلب کارفرمایان از ما چه می خواهند؟

گفتیم که در یک شمای کلی ممکن است از چه موادی به کار گرفته شود. در کنار مواد و متریالی که گفته شد می توان از پلنترباکس به عنوان بستری برای ایجاد یک فضای سبز استفاده نمود. در این میان کارفرما ها ممکن است که از سبک های متفاوتی خوش شان بیاید. و از تیم طراحی تقاضا کنند تا بر اساس آن سبک شروع به کار کنند. ولی موقعیت ساختمان و کاربری آن به علاوه ی این که چه قدر فضا هم در اختیار داریم نیز می تواند بسیار در تعیین سبک طراحی مهم باشد. مانند این که اغلب اوقات وقتی می خواهیم طراحی روف گاردن بر روی بام یک هتل را انجام بدهیم معمولا از طراحی کلاسیک استفاده می کنیم. این موضوع در مورد رستوران ها هم می تواند صادق باشد.

چرا که وقتی فضای بام یک مجموعه زیاد باشد به راحتی می توان طراحی کلاسیک را انجام داد. طراحی کلاسیک بیشتر برای فضا های بزرگ مناسب می باشد. اگر چه می توان در فضا های کوچک تر هم اجرایش نمود. اما آن تاثیری را که در فضا های بزرگ دارد ممکن است در فضا های کوچک نداشته باشد. در قسمت بعدی کمی بیشتر در مورد نحوه ی کار و طراحی کلاسیک صحبت خواهیم نمود. در این مسیر یک شرکت معماری معمولا از مواردی همچون آلاچیق و آتریوم و آب نما نیز بهره می برد.

روف گاردن هتل ( پروژه همکاری )

چگونگی طراحی کلاسیک توسط یک شرکت معماری

در قسمت قبلی گفتیم که کاربرد فضا های بزرگ تر در طراحی کلاسیک مربوط به روف گاردن ها بیشتر می باشد. حال بیایید به این بپردازیم که این طراحی کلاسیک چگونه می تواند صورت بپذیرد؟ وجود آب نما در طراحی کلاسیک خیلی از اوقات ضروری می باشد. مگر آن که خود فضای موجود استعداد تعبیه ی چنین پارامتری را نداشته باشد. مورد بعدی استفاده ی معقولانه از گل و گیاه و چمن در فضای سبز است. این حجم از گل و گیاه نباید خیلی زیاد و افراط گرایانه باشد. و نه باید کم کاری در ایجاد آن دیده شود. وجود بارزه ی Discipline در طراحی روف گاردن آن هم سبک کلاسیک باید به خوبی دیده شود. وگرنه در غیر این صورت نمی توان به آن یک طراحی کلاسیک اتلاق نمود.

تحمل وزن تجهیزات هم مهم است

یکی از چیز هایی که اکثر طراحان تازه کار و بی تجربه به آن توجهی نمی کنند. این است که آیا ساختمان و بام آن می توانند تاب وزن تجهیزاتی را که می خواهیم بر روی آن ها نصب نماییم بیاورند؟ قسمت اعظم تجهیزاتی را که می خواهیم بر روی بام نصب کنیم قبلا ساخته شده اند. بنابر این یک شرکت معماری به خوبی می داند که جمع کل اقلام به کار برده شده می خواهد چه قدر باشد. آن هم قبل از شروع عملیات. حداقل تخمین این اوزان ممکن می باشد. پس ما با علم به این که هر المان چه قدر می تواند بر وزن ساختمان رستوران یا هتل بیفزاید اقدام به طراحی روف گاردن می کنیم.

طبق یک قانون از مجموعه ی قوانین ملی ساختمان حداقل بار زنده برای بام های تخت و با شیب کم برابر یکصد و پنجاه دکانیوتن بر متر مربع است. از طرفی بیش ترین وزنی را که یک سازه ی از پیش ساخته شده می تواند داشته باشد هرگز بالای پنجاه کیلوگرم نخواهد بود. پس به این ترتیب هیچ گاه اضافه بار به پیکره ی ساختمان تحمیل نخواهد شد. خب حالا به بحث زیر سازی در طراحی روف گاردن می پردازیم. اگر چه به نظر می رسد که وجود یک زیر سازی برای تمامی ساختمان های اعم از رستوران یا هتل لازم می باشد. اما در حقیقت می توان بدون زیر سازی آن چنانی در تمام ساختمان ها، اقدام به محوطه سازی و سپس اجرای روف گاردن در آن ها نمود.

 توجه داشته باشید که بام ها یا موزائیک شده هستند و یا ایزوگام شده. ما کار را به سادگی بر روی موزائیک بام انجام می دهیم. اما در مورد ایزوگام موضوع کمی فرق دارد. با ما همراه باشید.

طراحی روف گاردن

بستر کار را چه کنیم؟

خب در قسمت قبلی گفتیم که اگر سطح بام ایزوگام شده باشد کار ما کمی تفاوت خواهد داشت. چگونه؟ به این صورت که روی ایزوگام را با لایه ای از ملات لیس ای 3 سانتی متری می پوشانیم. و بعد از آن است که نسبت به اجرای روف گاردن و تجهیزات آن اقدام می کنیم. همان طور هم که گفتیم تجهیزات ما از قبل ساخته شده اند. موقع ایجاد یک فضای سبز هم بیشتر به مواردی همچون  فلاور باکس ها، تری باکس ها و پلنتر باکس ها خواهد بود. لایه های بیرونی را که به آن ها نما هم می گوییم با ترموود یا چوب پلاست پوشش می دهیم. لایه های داخلی تر را نیز با متریالی مانند ورق گالوانیزه ای با رنگ پودری و کوره ای پوشش می دهیم. این اقلام نیز باید حتما ضد اکسایش و زنگ زدگی باشند.

از این گذشته درون هر فلاور باکس را لایه ی فیلتر و زه کش قرار می دهند. این قسمت ها باید دارای خصوصیت لایه ژئو سنتتیک و محافظ خاک و لایه ی نگهدارنده ی آب و هوادهی ریشه باشد. زیرا با وجود چنین بستری گیاهان مجال رشد و نمو را پیدا خواهند نمود. وجود این مواد و لایه ها باعث می شود که آب مازاد فلاور باکس ها به بیرون منتقل شود. و به این ترتیب نیازی نیست تا پنج سال آینده دست به خاک محل بزنند. و یا بخواهند آن را عوض کنند. در این حالت آب راکدی را هم نخواهیم داشت. و به این ترتیب گنداب هم وجود ندارد.

حال بیایید با هم به مواردی بپردازیم که یک شرکت معماری می تواند آن ها را به کار ببرد. مواردی مانند مبادی خروجی آب در کلیه پلنتر باکس ها و بستر کاشت فضای سبز به دلیل خروج آب اضافه. وجود شیب برای خروج آب و …

دیگر پروژه ها

طراحی کافه

طراحی تجاریطراحی تجاریطراحی رستورانطراحی رستوران

طراحی لابی

طراحی داخلیطراحی داخلیطراحی مسکونی