پروژه طراحی کافه سنتی ایرانی

اطلاعات پروژه

زیر بنا : –

تعداد طبقات : –

تعداد واحد : –

مساحت لابی : –

سازه : –

عکاس : –

موضوع : طراحی سنتی ایرانی ( پروژه همکاری )

آدرس : –

مجری : –

طراح : گروه معماری فرید – ارجمند

تیم طراحی : مصطفی فرید – صابر ارجمند

کاربری : کافه سنتی ایرانی

سال ساخت : –

موضوع : طراحی کافه سنتی ایرانی ( پروژه همکاری )

آدرس : –

مجری : –

طراح : گروه معماری فرید – ارجمند

تیم طراحی : مصطفی فرید – صابر ارجمند

کاربری : کافه سنتی ایرانی

سال ساخت : –

زیر بنا : –

تعداد طبقات : –

تعداد واحد : –

مساحت لابی : –

سازه : –

عکاس : –

توضیحات

طراحی سبک ایرانی

چگونه می توان طراحی سبک ایرانی انجام داد؟

اغلب فاکتور هایی که در این مقاله ارائه شده اند را می توان در مجموعه ای مانند کافه سنتی ایرانی اجرا نمود. طراحی سبک ایرانی در برخی موارد دشوار به نظر می رسد. و آن هم می تواند به این دلیل باشد که تنها آموزش هایی که در مورد طراحی دیده ایم برای ما کارساز و راه گشا نخواهند بود. چرا که برای اجرای چنین مکان هایی باید به خیلی پارامتر های دیگری هم توجه لازم را داشته باشیم که ممکن است در موارد دیگر به کارمان نیایند. و تنها مخصوص همین نوع خاص طراحی گردند. به طور مثال پارامتر فرهنگ تاثیر بسیار ویژه ای در طراحی سبک ایرانی دارد. در حالی که در مواردی که قصد داریم طراحی های سبک مدرن انجام بدهیم ممکن است چندان هم به پارامتر فرهنگ توجه نکنیم.

و مشکل خاصی هم پیش نیاید. البته بد نیست که در تمام طراحی ها این پارامتر نیز لحاظ گردد. به هر حال در طراحی سبک ایرانی چیز هایی که ممکن است بیشتر به چشم بیایند. شامل چیز هایی می شوند که اغلب می توانند جای لوازم و ابزار مدرن را بگیرند. مانند استفاده از شیشه های رنگی در پنجره ها به جای استفاده از لامپ های هالوژنی که می توانند رنگی هم باشند. ولی ما معمولا در چنین سبک طراحی ای بیشتر می خواهیم به گذشته گریزی بزنیم. بنابر این چندان به ابزار جدید توجهی نشان نمی دهیم. همان طور که خود مشتریان هم خواهان دیدن چنین چیزی هستند. زدن طاق هم می تواند معرف طراحی سبک ایرانی باشد.

طاق ها در طراحی سبک ایرانی

از طاق ها همواره می توان در گوشه و کنار رستوران ها و کافه های سنتی بهره برد. آن قدر در این سال های گذشته به طراحی های صنعتی و مدرن توجه شده است که مردم دیگر دل شان برای سبک های ایرانیزه تر تنگ شده است. و میل بسیار بیشتری به طراحی سبک ایرانی پیدا نموده اند. در این نوع طراحی ها به ویژه از طرح گل و مرغ و یا بوته جغه استفاده شده است. و طراحی های دیگری مانند آن چه که در فرش های ایرانی شاهد آن هستیم. شاید این سوال پیش بیاید که آیا در طراحی سبک ایرانی می توان از مبلمان نیز بهره جست؟ بله. می توان به شرط آن که حال و هوای ایرانی بودن را به ما نشان دهد.

در این خصوص می توان روکش هایی را برای مبلمان ها انتخاب نمود که به مانند فرش های ایرانی می مانند. همچنین نورپردازی محیط باید به گونه ای باشد که ما را به دوران قبل از اختراع لامپ های پروژکتوری ببرد. آن لامپ ها در طراحی سبک ایرانی جایی ندارند. زیرا اساس کار در چنین طراحی ای نمایش دادن یک حس مالکیت به افراد است. یعنی باید افرادی که وارد چنین محیط هایی می شوند این احساس را پیدا کنند که قبلا در آن مکان بوده اند. یا احساس کنند که مانند خانه ی خود شان می باشد. پس بنابر این انجام چنین طراحی هایی نیازمند این است که بتوانیم به جزئیات بیشتری توجه کنیم. در این مورد حتی باید به کفپوش ها و آویز های زینتی نیز توجه موکدی گردد. قرار دادن یک آویز زیبا که متناسب با فرهنگ ایرانی است می تواند موضوع مهمی تلقی گردد.

از چه نوع مبلمانی استفاده کنیم؟

همان طور که در قسمت قبلی نیز به حضور تان رساندیم. می توان از مبل هایی استفاده نمود که روکشی فرش نما دارند. و یا روکش های چرمین که یاد آور سی سال گذشته می باشند. می توانید آن قدر هم که ما می گوییم توجه تان را به گذشته ندهید. می توانید زمان حال را هم لحاظ کنید. اما تا حد امکان از نمایش مد های غربی باید جلوگیری شود. تا با استفاده از جلوه های بصری محیط طراحی را تا حد ممکن ایرانیزه نشان دهیم. گاهی می توان از یک فرش هم در محیط استفاده نمود. زیرا فرش خودش یکی از نماد های ایرانی می باشد که حتی در غرب نیز طرف داران زیادی را دارد. این فرش ها هر چقدر قدیمی تر و با اصالت تر جلوه کنند مفید تر خواهند بود.

در مورد طراحی سبک ایرانی تا می توانید باید نماد گرایی به خرج بدهید. و از نماد های ایرانی استفاده کنید. و به شدت از استفاده از اثرات سوررئال بپرهیزید. زیرا مردم آمده اند که یک محیط واقعی را تجربه کنند.

چگونگی طراحی کافه سنتی

گاهی با توجه به مکانی که در اختیار دارید می توانید حتی از یک خانه نیز به عنوان یک کافه ی سنتی استفاده کنید. می توانید تجهیزات کار را در یک خانه برپا نمایید. در مناطق عرب نشین کشور حتی می توان از وسایلی که برای اعراب آن جا جالب توجه است نیز در طراحی کافه سنتی استفاده نمایید. لوازمی همچون دله که برای اعراب نامی آشنا می باشد. یا استفاده از مخدع و پشتی برای راحتی هر چه بیشتر میهمان ها و مشتری ها. در طراحی کافه سنتی هر چه قدر که به فرهنگ مردم احترام بیشتری بگذارید. استقبال از اثر شما بیشتر خواهد بود. زیرا مردم برای این به یک طراحی کافه سنتی اهمیت می دهند که می خواهند فرهنگ خود شان را دوباره ببینند.

 پس وقتی که می خواهید اقدام به طراحی کافه سنتی کنید باید به دنبال اشاعه ی فرهنگ مردم همان منطقه باشید. استفاده از متریالی مانند چوب هم می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. پس نوع متریال هم به اندازه ی کافی در طراحی کافه سنتی نقش دارد. قرار دادن طاقچه و طاق های کوچک یا استفاده از پا دری و هشتی می تواند بسیار در اقبال عموم مردم تاثیر گذار باشد. برای همین گاهی برخی از طراحان نمای داخلی در چنین مکان هایی به صورت اغراق آمیزی از این دو ( طاق و طاقچه) بهره می برند.

مثلا ممکن است که دور تا دور حاشیه ی کافه سنتی را از طاق های گچی پر کنند. در نمای بیرون هم که می توان از آجر های ریز تر استفاده نمود. آجر های سفالی و آجر های قرمز قطعا در این مکان ها نقشی نخواهند داشت. مگر این که اصلا دیده نشوند و در بدنه ی طراحی قرار داشته باشند.

بیایید کمی در طراحی ایرانی اغراق کنیم

می توان در طراحی ایرانی پا را کمی فراتر نهاد . در این مورد به خصوص دست ما باز است. می توانیم حوز های کوچکی را درست وسط محل آمد و رفت مردم قرار بدهیم. حوز هایی با کاشی های آبی رنگ و ریز. حرف از کاشی شد. خود کاشی هم می تواند به عنوان یک نماد در طراحی ایرانی به کار گرفته شود. زیرا همان طور که می دانید کاشی از گذشته تا به الان همواره در طراحی ایرانی تاثیر گذار بوده و وجود دارد. کاشی ها رنگ های مختلف و طراحی های متفاوت و اندازه های منحصر به فردی دارند. اما در میان آن ها انواع خاصی هستند که کاربرد شان برای کار ما مهم تر از بقیه می باشند. مانند آن ها که رنگ آبی یا فیروزه ای دارند. در این بین هیچ گاه کاشی ای را نخواهیم دید که رنگ قرمز داشته باشد.

و یا حتی رنگ سفید هم تا حد امکان کمتر از آبی و فیروزه ای مصرف می گردد. رنگ سرمه ای و سبز کم رنگ نیز هر کدام به ترتیب جایگاه خود را در طراحی ایرانی دارند. اغلب اوقات طرح خاصی روی این کاشی ها نیست. و خیلی ساده طراحی شده اند. یاد تان باشد که در هنگام طراحی ایرانی سادگی همیشه جایگاه ویژه ای دارد. هر چه قدر طرح هایی را که می زنید ساده تر باشند مردم استقبال بیشتری از اثر شما خواهند نمود. زیرا آمده اند که سادگی زندگی روزمره ی ایرانی را شاهد باشند. و به دنبال امکانات بسیار ویژه و عجیب و غریب نیستند.

می توان چنین برداشت نمود که هنر طراحی ایرانی درست نقطه ی مقابل طراحی های سبک مدرن و پسا مدرن می باشند. زیرا در نهایت سادگی خلق می شود.

 

قدرت خلق اثر در طراحی نما

چنان که در قسمت گذشته به عرض تان رسانده شد. هر چه قدر طراحی نما و طراحی داخلی در مورد هنر ایرانی ساده تر و بی تکلف تر باشد. بیشتر هم مورد پذیرش مردم خواهد بود. بنابر این در این مورد از به کار بردن هر اثر دگرگون شده و سوررئالی پرهیز می کنیم. مثلا به کار بردن کاشی های بسیار ریز و کاملا ساده می تواند بهتر از کاشی های بزرگ و طرح داری باشد که به طور معمول استفاده می شوند. در این میان حتی گاهی اجازه داریم از ترکیب چسباندن کاشی های شکسته در یک سطح که جلوی چشمان مردم باشد نیز استفاده کنیم. وجود گلدان گل شمعدانی و یا هر گلدان دیگری نیز می تواند به هر چه طبیعی تر ساختن مکان مورد نظر کمک شگرفی کند.

حتی می توانیم از دیوار های موقت کاه گلی هم استفاده کنیم. تا مشتریان را کمی به گذشته ببریم. این موارد خیلی باعث جذب مشتری بیشتری می گردد. شرکت معماری فرید – ارجمند می تواند در این مورد به مشتریان مشاوره بدهد یا پروژه ی آن ها را راه اندازی نماید.

دیگر پروژه ها

طراحی کافه

طراحی تجاریطراحی تجاریطراحی رستورانطراحی رستوران

طراحی لابی

طراحی داخلیطراحی داخلیطراحی داخلیطراحی مسکونی