طراحی نما و محوطه سازی ساختمان مسکونی آزیتا

اطلاعات پروژه

زیر بنا : 1600 متر مربع

تعداد طبقات : 7

تعداد واحد : 10

مساحت لابی : 20

سازه : فلزی

عکاس : –

موضوع : طراحی نما مدرن و محوطه سازی ساختمان مسکونی آزیتا

آدرس : تهران، میرداماد، خ آزیتا، نبش هشتم

مجری : شرکت ساختمانی نادیا

طراح : گروه معماری فرید – ارجمند

تیم طراحی : مصطفی فرید – صابر ارجمند

کاربری : مسکونی

سال ساخت : 1396

موضوع : طراحی نما مدرن و محوطه سازی ساختمان مسکونی آزیتا

آدرس : تهران، میرداماد، خ آزیتا، نبش هشتم

مجری : شرکت ساختمانی نادیا

طراح : گروه معماری فرید – ارجمند

تیم طراحی : مصطفی فرید – صابر ارجمند

کاربری : مسکونی

سال ساخت : 1396

زیر بنا : 1600 متر مربع

تعداد طبقات : 7

تعداد واحد : 10

مساحت لابی : 20

سازه : فلزی

عکاس : –

توضیحات

اجرای نما

اجرای نما به سبک مدرن

در این مقاله می خواهیم به اهمیت و چگونگی اجرای نما و طراحی نما و مخصوصا در سبک طراحی مدرن اشاره ای داشته باشیم. طراحی معماری برای مجتمع های مسکونی و ساختمان های بزرگ عمدتا توسط یک تیم و شرکت معماری صورت می پذیرد. در این مقاله می خواهیم ببینیم که یک شرکت معماری معمولا به چه المان هایی در طراحی و اجرای نما توجه می کند. تا بتواند بهترین کار ممکن را ارائه بدهد؟ ابتدائی ترین چیزی که در یک ساختمان به چشم بیننده می رسد همان طراحی نما در آن می باشد. هر چه قدر این طراحی زیبا تر اصولی تر و دلنشین تر باشد نشان از هنر طراح آن خواهد داشت. و به صورت کلی مکان دلباز تر به نظر می رسد. اما هر چه قدر هم که داخل خانه بی عیب باشد.

اولین قضاوت افراد همیشه از روی اجرای نما و مدل بیرونی آن می شود. اگر مقصد فروش یک خانه و یا مجتمع مسکونی را دارید باید قبلا به فکر طراحی نمای آن بوده باشید. زیرا برداشت اولیه ی افراد معمولا از روی همین زیبایی نما می باشد. چه بسیار پروژه هایی که اصولی ساخته شده اند اما به دلیل نمای بد شان به قیمت های کم تر از حد استانداری فروخته شده اند. و بر عکس. چه بسیار پروژه هایی که امکانات وسیعی نداشته اند. اما تنها به خاطر نمای خوب شان مشتریان زیادی را جذب خود کرده اند.

اجرای نما می تواند یک چهار چوب اولیه برای بقیه اجزا باشد

به قسمت های بالای شهر ها و پایین شهر ها دقت کنید. واقعا چه چیزی باعث می شود که فضا و محیط شهری گاهی آن قدر خفقان آور و دلگیر و یا جذاب و آرامش بخش باشد؟ چرا حتی شهر داری ها خدمات خود را در یک منطقه بسیار بهتر ارائه می کنند؟ و در منطقه ای دیگر میزان خدمات و کیفیت شان کم تر است؟ این تفاوت عجیب می تواند ناشی از برداشت خود شهرداری از محیط هم باشد. گاهی دو منطقه در کنار هم خدمات متفاوتی را چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی دریافت می کنند. این همه تفاوت را می توان در سطح بینش افراد آن مناطق هم به خوبی مشاهده نمود. این جانب دارانه و سوگیرانه است که تنها به کیفیت خود شهرداری ها و قضاوت در مورد آن ها بپردازیم.

برای این که مطلب را بهتر و بیشتر درک کنیم. بد نیست قبل از قضاوت در مورد سبک کارکرد شهر داری ها کمی در مورد چیزی که خود مردم هر منطقه مسبب آن هستند بپردازم. یعنی همان نمای ساختمان. این نما ها در حقیقت تعیین کننده ی نوع برخورد نهاد ها با ما هستند. نمای یک ساختمان چیزی شبیه به لباس افراد است. وقتی ظاهر منحصر به فردی داریم انتظار خدمات بیشتر و بهتری را هم داریم. و وقتی ظاهر مان نا مناسب باشد. اغلب برای مان چندان هم مهم نیست که چه میزان خدمات دریافت کنیم.

موارد موثر بر یک نمای زیبا و خوب

موارد زیادی همچون نوع متریالی که در یک طراحی نما به کار برده می شود موثر هستند. یا این که پنجره ها چه شکل و یا چه خصوصیتی را داشته باشند هم می تواند بسیار مهم باشد. از چه مصالحی برای این کار استفاده شده است؟ آیا طراحی این نما ها بر اساس اصول مهندسی بوده است و یا یک چیز کاملا من درآوردی به حساب می آید؟ برای شروع کار در اجرای نما همیشه دو چیز از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی این که خود کارفرما چه سلیقه ای دارد. و از چه سبک هایی ممکن است خوشش بیاید؟ و دیگر این که شرکت معماری چه پیشنهادی به او در این راستا می دهد؟ هر چه قدر که این شرکت معماری تجربه ی کار بیشتری را داشته باشد. مسلما پیشنهادات بهتر و بیشتری را می تواند به کارفرما ارائه بدهد.

از جمله ی مصالحی که می توان در طراحی یک نما به آن ها اشاره نمود آجر ها و سنگ های ساده و سنگ های تزئینی و سیمان های رنگی و گچ و چوب و ترمو وود ها و شیشه ها اشاره نمود. تازه این ها بخشی از متریالی هستند که می توان از آن ها در اجرای نما در یک ساختمان اشاره نمود. همه ی این ها در حالی است که صرف وجود متریال مورد نظر کافی نیست. باید حتما کیفیت لازم را هم داشته باشند. مثلا می توان در این مورد به آجر ها اشاره نمود. مورد مصالح را در پاراگراف بعدی بررسی خواهیم کرد.

کیفیت مورد استفاده از متریال مصرفی

همان طور که گفته شد کیفیت متریال مصرفی هم بسیار مهم و حائز اهمیت است. مانند این که آجر استفاده شده در اجرای نما حتما باید فاقد هر گونه ترک خوردگی و اصطلاحا شور زده بودن باشد. و هیچ گونه تماسی هم قبلا با مواد شیمیایی نداشته بوده باشد. و تازه این ها بخش اول کار ما می باشد. در قسمت بعدی باید متریال را زمانی به کار ببریم که دمای هوا هم نه زیاد سرد و نه زیاد گرم باشد تا به کیفیت آن در هنگام نصب آسیب نرسد. بعد از آن تغییر دما اصلا مهم نیست. ولی در هنگام نصب باید دمای هوا کاملا قابل قبول باشد. همه ی این ها به کنار. ما تنها از آجر ها برای طراحی نما استفاده نمی کنیم. بلکه از سنگ های تزئینی مانند سنگ های قیچی و مرمر و همین طور تراورتن هم بهره می بریم.

نکته ای که در مورد استفاه از تمام این سنگ ها وجود دارد. این است که باید هر کدام از آن ها میزان مقاومت شان در برابر دمای هوا و تغییرات مربوط به آن بالا باشد. این اصلا خوب نیست که در یک موقعیت که هوا گرم بود نصب شوند و چند ساعت بعد که دمای هوا پایین آمد ترک بخورند. این موضوع مخصوصا در مکان های کویری و دشتی به خوبی به چشم می آید. وقتی در آن جا از متریال سنگی بی کیفیت استفاده می شود. اغلب شاهد چنین ترک خوردگی هایی هستیم.

طراحی مدرن
مسکن مهر

استحکام نما و ارتباط آن با بدنه ی ساختمان

مهم ترین چیزی که در این باره می توان به آن اشاره نمود میزان استحکام و چسبندگی نما به بدنه ی اصلی یک ساختمان می باشد. چه بسیار بنا هایی بوده اند که نمای زیبایی داشته ولی به زودی نما از بدنه کنده می شود. به این منظور باید در حفظ یکپارچگی نما و بدنه ی ساختمان کاملا کوشید. این موضوع را هم می توان به خوبی در نمای برخی ساختمان ها و مجتمع هایی که به صورت سری و شرکتی ساخته شده اند مشاهده نمود. و معروف ترین آن ها برخی پروژه های مسکن مهر می باشد. در اجرای نما برخی از این پروژه ها از نوعی پلاستیک استفاده شده است که برای ماه اول زیبایی دلنشینی را به همراه دارد. اما با گذشت زمان و با وزش باد می بینیم که به سادگی از سطح ساختمان جدا شده و کم کم از بین می برند.

در این حالت نمای ساختمان بسیار زشت و جنگ زده به نظر می رسد. علت این امر می تواند خیلی موارد باشد. ناشی گری در طراحی معماری. یا استفاده از مواد و متریال نا مناسب در این محل ها. از طرفی توجه نکردن به شرایط جوی و آب و هوایی هم از طرف یک شرکت معماری می تواند دلیل بر چنین صدماتی بر نمای یک مجتمع و یا ساختمان شود.

توجه به شرایط محیطی و اقلیم شناسی در طراحی مدرن

همیشه یک عامل مهم که ما آن را شرایط اقلیمی می نامیم در طراحی مدرن نادیده گرفته می شود. همان طور که می دانیم طراحی مدرن زیبایی خاص خودش را برای بیننده دارد. اما این زیبایی نباید زودگذر باشد. از این رو ارجاع تان می دهیم به مثال جالبی که در بالا زدیم. در اکثر پروژه های مسکن مهر نیز شاهد اجرای نما با یک طراحی مدرن هستیم. اما فی الواقع توجهی هم به اقلیم منطقه نمی شود. اغلب این پروژه ها به دور از کانون اصلی شهر ها ایجاد می شوند. شاید به دلیل این که قیمت زمین و ارائه ی خدمات در آن ها کم تر است. اما این نباید باعث شود که از متریال نامرغوب هم استفاده گردد. و یا توجه لازم به شاریط جوی منطقه نگردد.

برای همین هم باید طراحی نما به گونه ای صورت بپذیرد که به خود بدنه ای اصلی الحاق شده باشد. اغلب اتفاقات ناگوار در پی این می افتند که چنین طرح ها و نما هایی اتصال خوبی به بدنه ی خود ساختمان ندارند. مانند سنگ های تزئینی که ناگهان از نما جدا شده و بر سر عابران در خیابان می افتند. آن قدر این موضوع وسعت پیدا کرده است که اخیرا بیمه ای تحت همین عنوان هم از طرف شرکت های بیمه ای ارائه می گردد. ولی حرف سر این است که اگر یک شرکت معماری که کارش طراحی معماری و اجرای نما است. چرا باید جوری کار کند که چنین طرح بیمه ای هم به وجود بیاید؟ وجود این بیمه نشان از کم کاری برخی طراحان دارد.