دکوراسیون دفتر کار با مدرن شدن کسب و کارها تغییر یافته و روز به روز شاهد طراحی دفاتر کار مدرن تر و پویاتری هستیم. طراحی و دکوراسیون دفتر اداری و محیط کار تاثیر مستقیمی بر روحیه ی شاغلین دارد. و نباید از آن غافل شد. زیرا سلامت روحی افراد و راندمان کاری هر دو به این امر وابسته هستند.

دکوراسیون دفتر کار هر شخص خواسته یا ناخواسته بر خلق و خوی وی نیز تاثیر میگذارد. اما چگونه؟

در این مقاله با فرید-ارجمند همراه باشید تا به جنبه های طراحی دکوراسیون دفتر کار بپردازیم:

در مرحله ی اول طراحی هر فضا با کارفرما مشورت های لازم انجام شده و نیازسنجی برای فضا انجام میگیرد. حال محیط های کاری علاوه بر رئیس کارمندان و شاغلین و نیاز های انها نیز باید در نظر گرفته شود. برای این امر بهترین کار تهیه یک چک لیست است تا بیشتر با افراد و نیازهایشان در محل کار آشنا شده و به بررسی انها پرداخته شود.

اما به طور کلی قواعدی وجود دارد که با رعایت آنها می توان به فضای اداری بهتری دسترسی داشت.

دکوراسیون دفتر اداری1.    طراحی فضای باز

شغل ها به چند دسته تقسیم می شوند. آنهایی که نیاز به کار و فعالیت گروهی دارند. شغل هایی که فعالیت فردی و تمرکز بیشتری احتیاج دارند و شغل های میانه که ترکیبی از هر دوی این موارد هستند. برای هر یک از آنها باید دکوراسیون ویژه ای در نظر گرفت. اما به طور کلی هر چه فضا بازتر طراحی شود تاثیر مثبت تری بر روحیه افراد دارد. کسانی که در یک اتاق کوچک و بدون ارتباط با دیگر افراد در حال کار هستند معمولا انرژی کمتری دارند و افسرده می شوند.

جدا سازی بخش های مختلف یک شرکت با پارتیشن بندی های شیشه ای و ایجاد فضایی برای گرد هم آمدن افراد از بهترین انتخاب ها برای دکوراسیون دفتر کار است.

بسته به نوع شغل می توان میزان پارتیشن بندی ها و فاصله ها را تعیین نمود. برای فعالیت های گروهی بهتر است یک اتاق یا فضای جداگانه نیز در نظر گرفته شود تا افراد به تبادل اطلاعات بپردازند.

2.    مبلمان ارگونومیک برای دکوراسیون دفتر کار

یکی از شرایط سلامت جسمی افراد داشتن مبلمانی ارگونومیک و متناسب با شرایط بدنی افراد است. شاغلین در دفاتر کار در طول روز ساعات بسیاری را پشت میز خود هستند. بنابراین ارتفاع میز و صندلی و شکل انها و همچنین قابل تنظیم بودن آنها برای هر فرد اهمیت ویژه ای دارد. راحتی فضای کار به سلامت و راندمان بالای کار کمک مینماید.

3.    نور طبیعی و مناسب

نورگیر های بزرگ و استفاده از نور طبیعی باعث نشاط افراد در محل کار می شود. علاوه بر نور دید بصری به بیرون از فضای کار می توانذ حس آزادی و شادی را در فرد تحریک کند. بنابراین از نورگیرهای بزرگ در دکوراسیون دفتر کار غافل نشوید. برای نورپردازی در شب نیز از نورهای بسیار زیاد و زننده استفاده ننمایید. این کار آسیب زیادی برای چشم افراد دارد.

4.    تهویه مناسب

در دفتر کار معمولا از سه نفر به بالا مشغول به کار هستند. بسته به تعداد افراد باید تهویه و همچنین سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب و قابل تنظیم وجود داشته باشد. این کار از کم شدن اکسیژن و بی حالی و خواب آلودگی افراد در محیط کار جلوگیری می نماید. دمای مناسب برای محیط های کار باید به گونه ای باشد که با لباس فرم افراد سازگاری داشته باشد. زیرا در برخی از شرکت ها لباس فرم نیز بخشی از دکوراسیون دفتر اداری محسوب می شود و افراد با پوشیدن کت و کاپشن و … نباید آن را مختل نمایند.

5.    فضای ذخیره سازی

در دکوراسیون هر دفتر کاری باید برای هر کارمند کمد یا کشو برای گذاشتن وسایل شخصی و یا وسایل کاری پیش بینی شود. این کار از شلوغ شدن میز هر فرد جلوگیری میکند و به فضا آرامش میدهد. کمبود فضای ذخیره سازی در دفاتر اداری موجب بهم ریختگی ظاهری و همچنین بهم ریختگی ذهنی افراد می شود.

دکوراسیون داخلی6.    روانشناسی طرح و رنگ در دکوراسیون دفتر کار

روانشناسی رنگ در دکوراسیون تمام فضاها استفاده می شود و دکوراسیون دفتر کار نیز از آن مستثنی نیست. همه میدانیم که برخی رنگ ها موجب نشاط و شادی، برخی دیگر موجب آرامش و برخی باعث پویایی و فعالیت می شوند. و همینطور تمامی رنگ ها تاثیر منحصر به فرد خود را دارند. بنابراین با توجه به نوع کار و دفتر اداری باید به چیدمان رنگ ها و طرح ها بپردازیم و از افراط و تفریط در استفاده از یک رنگ به دلیل سلیقه ی شخصی دوری کنیم.

در هنگام انتخاب رنگ و طرح های خاص برای دفاتر اداری باید به نور و تاثیر آن در رنگ ها نیز توجه کنیم.

7.    تلفیق کار و طبیعت

یکی از مواردی که به فضا روح میبخشد طبیعت و گیاهان هستند. ایجاد فضایی سبز باعث آرامش می گردد. استفاده از گیاهان با توجه به سبک فضا و همچنین انتخاب گیاهانی که با شرایط آب و هوایی و دفتر کار شما انطباق داشته باشند گزینه ی مناسبی در دکوراسیون دفاتر اداری است. گیاهان علاوه بر شاداب تر نمودن فضا و زنده کردن دفتر کار در سبز شدن دفتر کار شما نیز تاثیر دارد. قرار دادن گیاهان در جای مناسب می تواند باعث صرفه جویی در انرژی نیز بشود.

8.    چیدمان صحیح دکوراسیون دفتر کار

هر فضایی نیاز به چیدمان مخصوص به خود را دارد. اما برای علاقه مندان به بررسی چند چیدمان فضایی و سیرکولاسیون در دکوراسیون دفتر کار میپردازیم.

برای دفاتر اداری که فعالیت ها به صورت گروهی و نیمه گروهی انجام می شود نیز حریم خصوصی تا حدودی نیاز است. بهتر است برای افراد میز مشترک در نظر گرفته نشود و یا در صورت بودن میز مشترک فضا به اندازه ی کافی برای هر شخص موجود باشد. قرار دادن اتاق های کنفرانس ما بین اتاق ها و فضای شخصی گزینه ی مناسبی برای جداسازی فعالیت ها و پویایی فضاست.

بهتر است مسیری مشخص برای دسترسی به فضاهای عمومی در نظر گرفته شود. این مسیر از هر میز یا اتاق باعث جلوگیری از هرج و مرج و حواس پرتی می شود.

در نظر گرفتن اتاق استراحت در دکوراسیون دفتر کار گرچه می تواند از دید کارفرما و یا رئیس و رهبر یک شرکت نقطه ی ضعف باشد و راهی برای کم کاری افراد. اما فراهم کردن زمان کوتاهی برای استراحت و حتی دور هم جمع شدن افراد و گفت و گو با یکدیگر می تواند انرژی از دست رفته ی روز را جبران نماید و فرد را دوباره آماده به کار کند.

در آخر

بهتر است طراحی دکوراسیون دفتر کار خود را به دست طراحان و معماران با سابقه و کاربلد بسپارید تا علاوه بر داشتن محیطی زیبا از کاربردی بودن آن نیز اطمینان حاصل نمایید. و راندمان کاری مورد نظر را داشته باشید.