رنگ در دکوراسیون داخلی یکی از مهم ترین فاکتورهای زیبایی شناسی و روانشناسی می باشد. طبق تحقیقاتی که انجام شده است رنگ ها منشا انتقال احساسات هستند. در معماری نیز رنگ ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند زیرا به طور مستقیم بر انسان ها تاثیر میگذارند. دکوراسیون داخلی منزل هر فرد باعث انتقال احساساتی همچون آرامش، خشم، خستگی، شادی، غم و … می شود. به همین دلیل معماران و طراحان داخلی می بایست تلاش کنند تا فضای مطلوبی از لحاظ زیبایی و روانشناسی ایجاد کنند.

روانشناسی رنگ ها

همانطور که میدانید رنگ ها از سه رنگ اصلی زرد، آبی، قرمز تشکیل شده اند و مابقی از ترکیب این رنگ ها با یکدیگر ساخته می شوند. هر کدام از رنگ ها دارای آثار روانشناسی ویژه ی خود می باشند. که به طور مختصر به آنها می پردازیم:

رنگ در دکوراسیون داخلی

  • رنگ زرد:

رنگ زرد به دلیل شباهت به رنگ خورشید دارای انرژی زیادی می باشد. رنگ زرد با شادی و خوش بینی همراه است. امواج نور زرد بر سیستم عصبی تاثیر میگذارد و اعصاب را در عضلات فعال می نماید.

رنگ در دکوراسیون داخلی

  • رنگ سبز:

رنگ سبز باعث آرامش و صلح است و به طبیعت بسیار نزدیک است. سبز توسط افراد اجتماعی و خوش صحبت معمولا انتخاب می شود. همچنین امواج رنگ سبز به بهبود ضربان قلب و آرامش کمک میکند.

رنگ آبی

  • رنگ آبی:

رنگ آبی به رنگ آرامبخش معروف است. بسیاری از افراد در طی طحقیقات رنگ آبی را رنگ مورد علاقه خود معرفی نمودند. طیف های متنوع رنگ آبی جدیت، آرامش ، اعتماد را در انسان ایجاد میکند. برخی از طیف های آبی حس غم را نیز به مخاطب می رساند.

  • رنگ قرمز:

رنگ قرمز باعث افزایش هوشیاری شده و حس گرما را افزایش میدهد. همچنین برای جلب توجه و یا هشدار نیز از علائم قرمز استفاده می شود. حس هیجان با دیدن رنگ قرمز در انسان ایجاد شده و همچنین موجب افزایش اشتها می گردد.

  • رنگ بنفش:

رنگ بنفش حس اسرارآمیزی را منتقل می نماید. بنفش نشانه حساسیت و همچنین تفکرات عمیق است. امواج رنگ بنفش بر روی مغز تاثیر گذاشته و حس غرور را نیز منتقل می نماید.

  • رنگ نارنجی:

رنگ نارنجی نیز مانند دیگر رنگ های گرم تحریک پذیری و شادی را افزایش میدهد. همچنین در برخی موارد موجب انتقال حس اضطراب میگردد. طیف های گسترده ی نارنجی حس پاییز را منتقل میکند و میزان اکسژن رسانی به مغز را افزایش میدهد.

رنگ در دکوراسیون داخلی

  • رنگ قهوه ای:

رنگ قهوه ای رنگی است که چشم ما به دیدن آن عادت دارد. به همین دلیل حس یکنواختی را انتقال میدهد. تنه درختان و … همگی به رنگ قهوه ای بوده و کماکان این رنگ با طبیعت پیوند دارد. ذهنیت محدود از احساساتی است که این رنگ در انسان ایجاد می نماید.

  • رنگ مشکی:

رنگ مشکی نشانی از بی نوری است. این رنگ احساسات ضد و نقیضی ایجاد میکند. قدرت در این رنگ نهفته شده است. همچنین احساس محرمانه بودن را منتقل می نماید. این رنگ احساسات متفاوتی در زنان و مردان ایجاد میکند و بسیار پرکاربرد است.

  • رنگ سفید:

رنگ سفید نشانی از صلح و خلوص دارد. رنگ سفید درخشان بودن و حس وحدت را در افراد به وجود می آورد. رنگ سفید رنگی خنثی شناخته می شود.

 

نقش رنگ در فضاهای گوناگون

همانطور که میدانید رنگ در دکوراسیون داخلی به صورت رندوم انتخاب نمی شود و باید با توجه به ویژگی های فضایی انتخاب شود و همچنین نیاز های افرادی که از فضا استفاده میکنند. این مورد که هر رنگ در چه فضایی می تواند استفاده شود باید در نظر گرفته شود.

استفاده از رنگ های نارنجی و قرمز در دکوراسیون داخلی:

به دلیل ویژگی های اشاره شده برای این دو رنگ، از این رنگ ها برای فست فود ها و رستوران ها می توان استفاده کرد که هم موجب فعالیت بیشتر می گردد و هم اشتها را افزایش میدهد. باشگاه های ورزشی نیز می توانند به دلیل ایجاد تحرک و حس هیجان از این رنگ ها در دکوراسیون داخلی خود استفاده نمایند. برندهایی که به جلب توجه علاقه دارند و یا می خواهند محرک چشم باشند نیز در لوگو و یا طراحی داخلی خود به صورت محدود و نقطه ای می توانند از این دو رنگ بهره ببرند.

در دکوراسیون داخلی برای فضاهایی با سقف بسیار بلند دیواری از طیف رنگ قرمز(زرشکی) استفاده می شود تا فاصله سقف و دیوار را در صورت نیاز کوتاه تر نشان دهد.

استفاده از رنگ زرد در دکوراسیون داخلی :

رنگ زد در دکوراسیون داخلی فعالیت و پویایی افراد استفاده کننده را افزایش میدهد. استفاده از این رنگ برای افزایش راندمان کاری به خصوص کارهایی که نیاز به فعالیت های بدنی دارند را می تواند مناسب باشد.دقت داشته باشید که استفاده بیش از حد از رنگ زرد می تواند موجب دلزدگی شود و تاثیرات روانی بدی داشته باشد.

استفاده از رنگ سبز و آبی در دکوراسیون داخلی:

رنگ سبز و آبی در دکوراسیون داخلی آرامش و خونسردی به همراه می آورند. برای فضاهایی مانند اتاق های خواب و استراحت می توان از این رنگ ها به راحتی بهره برد. فضاهای پزشکی مانند اتاق عمل ها نیز از رنگ سبز و آبی روشن برای استراحت چشم پزشک و همچنین مشخص شدن هرچه بهتر خون استفاده می نمایند. برای فضاهایی که نیاز به جنب و جوش دارد نباید از رنگ آبی استفاده نمود.

استفاده از رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی :

سابقه رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی بسیار طولانی است. در قدیم از رنگ بنفش برای ترسیم چهره و هاله های نوری بر روی دیوار ها استفاده می شد. اگر از رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی بیش از اندازه استفاده شود کسل کننده خواهد بود. اما زمانی که در فضای خود و به صورت اکسسوری و .. باشد باعث ایجاد جذابیت 2 برابری خواهد شد.

استفاده از پالت رنگی در دکوراسیون داخلی

رنگ در دکوراسیون داخلیرنگ در دکوراسیون داخلی معنا و مفهوم بخشیدن به فضاست. اما چگونه باید از رنگ در دکوراسیون داخلی استفاده نمود؟

در پاسخ به این سوال باید به پالت های رنگی اساره نمود. طراحان داخلی برای انتخاب رنگ در فضا از یک رنگ اصلی و غالب شروع نموده و سپس آن را در ترکیب با رنگ های مکمل و خنثی قرار میدهند و ترکیبی از این رنگ ها در فضا به کار میبرند. برای این موضوع از یک پالت رنگی استفاده نموده و از کنار هم قرار دادن رنگ ها به نتیجه ی مطلوب می رسند و آنها را انتخاب می نمایند.

به عنوان نمونه شما تصمیم میگیرید که در فضای خود از آبی اقیانوسی استفاده کنید. این رنگ در ترکیب با نارنجی و یا رنگ کرم زیبایی دوچندانی می یابد. ترکیب این دو رنگ در کنار رنگ خنثی سفید می تواند پالت رنگی شما را تشکیل دهد. رنگ غالب آبی اقیانوسی بر روی دیوار و رنگ های کرم یا نارنجی در جزئیات به کار برده می شوند و دکوراسیون داخلی شما را تکمیل می کنند.

کلام آخر

یادمان نرود که دکوراسیون و طراحی داخلی علاوه بر سلیقه، نیاز به دانش تکمیلی نیز دارد تا بهترین احساسات را در افراد به وجود آورد. پس بهتر است برای طراحی دکوراسیون داخلی خود با مشاورین فرید-ارجمند در ارتباط باشید.