سبک مدرن در طراحی داخلی

سبک مدرن در طراحی معماری در اواخر قرن 12 و اوایل قرن 20 بر اساس جنبش مدرنیسم شکل گرفت. این سبک بر پایه سادگی و نوگرایی بنا شد.
در این سبک شعار فرم تابع عملکرد به عنوان اصلی ترین منبع قرار گرفت.

ویژگی های سبک مدرن در معماری

در معماری مدرن اسکلت های فلزی با نمای شیشه ای جایگزین ساختمان های کلاسیک گردید.ساختمان های با تزئینات و ستون های سنگی و سر ستون های کلاسیک در این سبک از بین رفتند. آسانسور در ساختمان ها وارد شد . تزیینات کمتر و کمتر گشت تا جایی که عملا هر چیز به صورت کاربردی در جای خود قرار گرفت.همه چیز رنگ و بوی سادگی به خود گرفت.

پلان های آزاد طراحی شد.پلان هایی که از قواعد و قوانین خاصی پیروی نمیکردند و تقارن در آن ها رعایت نمیشد. تاسیسات ساختمان ها به صورت مرکزی تعبیه گردید.آسمان خراش ها طراحی و ساخته شدند.ساختمان های یک یا دو طبقه در سبک معماری مدرن اولیه جای خود را به ساختمان های بلند مرتبه و تکنولوژی ساخت آن ها داد.
متریال های جدید مانند بتن به صورت روکار استفاده شد.این ها تنها بخشی از خصوصیات بارز این سبک در معماری است.
سبک های دیگری با پیروی از سبک مدرن به وجود آمدند و شاخصه های جدیدی داشتند مانند مینیمالیسم که سبکی جدیدی از زیر مجموعه مدرنیسم است.
ساختمان هایی مانند برج ایفل که برای نمایشگاه ساخته شد از نمونه های اولیه این سبک بودند که ماندگار گشت.

دکوراسیون داخلی

 

سبک مدرن در دکوراسیون داخلی

وقتی سبک های معماری به طراحی و دکوراسیون داخلی وارد می شوند، ویژگی های ظاهری معماری را حفظ کرده و ویژگی های جدیدی برای دکوراسیون داخلی ایجاد می شود.
به طور کلی سادگی بخش مهمی از طراحی داخلی به سبک مدرن را تشکیل میدهد. استفاده از خطوط مستقیم در طراحی داخلی به سبک مدرن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
تزيينات در دکوراسیون به سبک مدرن به حداقل رسیده و حذف می شود. جزئییات غیر ضروری در سبک مدرن وجود ندارد. تمامی اقدامات و طراحی ها بر حسب ضرورت و هدفمند صورت میپذیرد. نظم کلی در معماری مدرن و طراحی داخلی اهمیت دارد.

نورپردازی در سبک مدرن

در دکوراسیون داخلی به سبک مدرن نور اهمیت زیادی دارد. در طراحی پلان های مدرن ، پنجره های بزرگ تعبیه میگردد که نور را به صورت طبیعی وارد محیط نماید. برای تغییر سبک در فضایی که قبلا طراحی و ساخته شده است و دارای پنجره های بزرگ نیست می توان از پرده های نازک و یا پنجره هایی بدون پرده استفاده نمود تا نور بیشتری به فضا وارد شود.
نورپردازی غیر طبیعی نیز در سبک مدرن به صورت نورهای اسپات لایت انجام می شود . نورهای نقطه ای و متراکم از سبک مدرن وارد طراحی داخلی شدند.

رنگ در سبک مدرن

سبک مدرن ،سبکی است که رنگ در آن نقش مهمی دارد. رنگ های سفید ،کرم ،طوسی ، و به طور کلی رنگ های خنثی همانقدر در معماری داخلی اهمیت دارند که رنگ های قرمز،زرد ،سبز و …
استفاده از رنگ ها به صورت ترکیب رنگ خنثی با رنگ های غیر خنثی می تواند نتایج چشمگیری در طراحی داخلی به سبک مدرن پدید آورد.
به طور مثال مبلمانی با خطوط صاف و به سبک مدرن با رنگ خنثی(طوسی )و کوسن هایی به رنگ قرمز یا نارنجی.از این ترکیب های رنگی نه تنها در وسایل و مبلمان میتوان بهره برد بلکه در رنگ آمیزی دیوارها و جدا سازی فضا می توان کمک گرفت.
طرح های روی انواع متریال در سبک مدرن ،طرح های ساده و هندسی هستند.به طور مثال در پارچه های متنوع استفاده شده ،کفسازی و … در دکوراسیون داخلی از طرح های هندسی با رنگ های متنوع استفاده می شود.

طراحی داخلی مدرن

 

کفسازی در سبک مدرن

کفسازی در معماری داخلی از جمله مواردی است که در سبک شکل گیری دکوراسیون تاثیر فروانی دارد.در سبک مدرن کفسازی معمولا از متریال طبیعی و ساده و با ابعاد بزرگ استفاده می شود. مانند پارکت و لمینیت ، سرامیک و سنگ در ابعاد بزرگ.
در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مدرن کفپوش هایی در ابعاد کوچک استفاده شده و قسمت های بسیاری بدون کفپوش (فرش ،موکت و…) می ماند.زیرا همانطور که گفته شد در طراحی داخلی به سبک مدرن ضرورت استفاده و عملکرد هر چیز در نظر گرفته میشود و از تزئينات اجتناب میگردد.

مبلمان در سبک مدرن

هر سبک، مبلمان مخصوص خود را دارد.مبلمان مدرن از ویژگی های اصلی معماری مدرن پیروی میکند .خطوط صاف و سادگی از ویژگی های بارز این مبلمان است.استفاده از پارچه های تک رنگ و یا با طرح های هندسی ، چرم و فلز در مبلمان این سبک به وضوح دیده می شود.
حتی مبلمان نیز در این سبک فرمی کاملا عملکردی و به دور از تزئینات دارد.

طراحی داخلی

 

چیدمان در طراحی داخلی به سبک مدرن

سبک مدرن بر خلاف سبک کلاسیک که بر پایه تقارن بود، سبکی نامتقارن است. چیدمان در این سبک نیازی به مساوی بودن المان ها در دید بصری ندارد. به صورت نمونه چیدمان در طراحی داخلی به صورت L وC  انجام میشود.

متریال در طراحی داخلی به سبک مدرن

در معماری مدرن متریال هایی استفاده شد که در دکوراسیون داخلی نیز نفوذ پیدا کرد. اسکلت های فلزی ساختمان ها ، استفاده از فلز را در طراحی داخلی باب کرد.فلزات درخشان در اکسسوری ها مانند چراغ ،لوستر و آباژور ،پایه مبل و صندلی ها، کمد ها و … استفاده شد.
چرم متریال دیگری بود که به صورت خاص به طراحی داخلی به خصوص در مبلمان راه پیدا کرد.

سطوح شیشه ای ، از نمای شیشه ای ساختمان های مدرن به طراحی داخلی آورده شد و به صورت کاربردی در وسایل و طراحی فضا استفاده شد.
بتن از جمله متریالی بود که در ابتدا برای بدنه ساختمان ها استفاده میشد و سپس روی آن با متریالی دیگر پوشانده میشد.سپس در سبک مدرن از بتن به صورت روکار استفاده شد و از آن به عنوان متریالی کاربردی بدون نیاز به تزيینات یاد شد.
پس از آن بتن به طراحی داخلی در سبک مدرن آورده شد. دیواره های بتنی ، اشیایی ساخته شده با بتن و …

طراحی داخلی مدرن

 

بخش های مختلف در طراحی داخلی

برای طراحی داخلی به سبک های متنوع هر فضا بخش بندی میشود و با توجه به محیط ،اندازه و کاربرد طراحی میگردد. برای طراحی به سبک مدرن نیز همین روند طی می شود.
طراحی بخش های مختلف محیط مسکونی اعم از نشیمن ،آشپزخانه،اتاق ،سرویس بهداشتی و … به سبک مدرن با توجه به ابعاد و عملکرد صورت میگیرد.
باید توجه داشت که به صورت کلی به متریال ،نحوه چیدمان،مبلمان و خط مشی مدرن اشاره نمودیم اما ظرافت و دقت در این سبک باید رعایت گردد.
اما فضاها فقط به بخش بندی مسکونی محدود نمی شود. برای طراحی فضاهای اداری،تجاری،هتل ها،رستوران و کافی شاپ ها ، فروشگاه ها و بوتیک ها می توان از سبک مدرن استفاده کرد.

زیرمجموعه های سبک مدرن

سبک های دیگری در معماری و معماری داخلی  پس از سبک مدرن به وجود آمدند که آفرینش آن ها برگرفته از سبک مدرن اولیه بود.
سبک های مینیمالیسم ،شیکاگو ،هنر نو،کانستراکتیویسم از زیر مجموعه های این سبک هستند.برای دیزاین و طراحی داخلی از این سبک ها نیز به عنوان سبک مدرن استفاده میشود.
باید دقت داشت که جزئیات بسیار کوچکی در تعیین سبک هر فضا می تواند تاثیرگذار باشد.اگر در طراحی دقت و دانش کافی به عمل آورده نشود سبک مدرن و یا کلاسیک تبدیل به سبک پست مدرن میشود. و یا سبک ها از حالت اصلی خارج شده و هارمونی نخواهند داشت.

معماری داخلی مدرن