سبک کلاسیک در طراحی داخلی

سبک کلاسیک در طراحی داخلی طرفداران بسیار زیادی دارد.سالهاست که این سبک به عنوان سبکی لوکس و اشرافی به مردم شناسانده شده است. در واقع سبک کلاسیک به دلیل برآمدن از معماری یونان و روم باستان و امپراطوری ها اشرافی و سلطنتی در نظر گرفته میشود.
اعتقاد بر اینکه لوکس بودن فضا فقط در سبک کلاسیک موجود است کاملا غلط بوده و سبک های دیگر معماری داخلی نیز مانند سبک مدرن میتوانند فضای داخلی لوکسی را پدید آورند.
در واقع استفاده از این سبک در دکوراسیون داخلی به تنهایی فضا را لوکس نمیکند بلکه المان های بسیاری نیاز است تا فضای داخلی شما تبدیل به فضایی کلاسیک و لوکس شود.

 

سبک کلاسیک در طراحی داخلی

 

 

ویژگی های اصلی سبک کلاسیک در طراحی داخلی

سبک کلاسیک از بیرون به درون نشات میگیرد.فضاهایی با تقارن و همگونی، تزئینات و جزئيیات بالااین سبک را میسازند.المان هایی مانند ستون که از بیرون به درون آورده شده و استفاده از رنگ هایی خاص و با تضاد کم در دکوراسیون داخلی از ویژگی های سبک کلاسیک در معماری داخلی می باشد.

  • تقارن

تقارن در سبک کلاسیک به معنی وجود المان های مساوی در دید بصری است. به طور مثال تزئینات متقارن بر روی دیوارها،چیدمان متقارن مبلمان و…این تقارن به توازن فضا کمک میکند و همچنین یکی از موارد اصلی این سبک که دقت بالا و سختگیرانه است را برآورده میسازد.

  • ستون

یکی از مواردی که در سبک کلاسیک به آن پرداخته میشود ستون است. ستون های یونانی و رومی که در نمای ساختمان ها نیز قابل مشاهده است.اگر از این ستون ها در فضای داخلی استفاده شود (در ابعاد کوچکتر)یک قدم به سبک کلاسیک در طراحی داخلی نزدیک تر شده ایم. البته باید توجه داشت که فضای داخلی صرفا به فضای مسکونی اطلاق نمیشود.

  • رنگ

به طور کلی رنگ یکی از ویژگی های اصلی هر فضاست.رنگ ها به فضا روح و شخصیت می بخشند.رنگ های استفاده شده در سبک کلاسیک سفید،کرم،طلایی،خاکستری روشن،آجری،هلویی،سبز سدری،قهوه ای میباشد.رنگ های انتخابی در سبک مدرن نباید تیز و خالص باشند و تضاد رنگی زیاد در رنگ ها مناسب سبک کلاسیک نیست.
در انتخاب رنگ برای سبک کلاسیک باید دقیت فراوانی به خرج داد زیرا این رنگ ها اگر درست و به جا انتخاب نشوند سبک پست مدرن را تداعی میکنند و اجرای نا آگاهانه این عمل ترکیب نامناسب دو سبک از طراحی داخلی میباشد.

  • نور

نورپردازی در فضای داخلی یکی از پر اهمیت ترین کارهاست.فضاهای کلاسیک به طور معمول نور زیادی دارند.برای نورپردازی در محیط های کلاسیک باید از لوسترهای کریستالی و برنجی استفاده کرد.لوسترهایی که انتخاب آنها نه تنها در ظاهر به سبک کلاسیک کمک کنند بلکه در نورپردازی نیز قوی عمل کرده و فضا رت پرنور کند.

 

  • تزئینات دیوار و سقف

در مورد متریال استفاده شده در سبک کلاسیک و تزئینات دیوار و سقف سخن بسیار است. سبک کلاسیک گره خورده در مجسمه سازی عصر یونان و روم باستان است.هنر مجسمه سازی در ابعاد کوچک خود در گچبری های روی دیوارها ،ستون ها، سقف و … تجلی می یابد.گچبری های خاص به طور متقارن در کنج سقف ها و روی دیوارها و به صورت قاب بندی در سبک کلاسیک دیده می شوند.این گچبری ها عمدتا با رنگ سفید،طلایی،کرم کار شده و با زمینه ی اصلی خود در تضاد آرامی هستند.این گچبری ها با دستان هنرمند استادکاران بر روی دیوارها و سقف نقش بسته و هرکدام تداعی کننده مفهوم خاصی هستند.

نقاشی های دیواری بر روی دیوارها و سقف ها نیز از دیگر المان سبک کلاسیک در طراحی داخلی هستند.گنبد های ساخته شده، داخل طاق ها، سقف اتاق ها،داخل قاب های تزئینی روی دیوار ها همه و همه از مکان هایی هستند که در طراحی کلاسیک به دست استادان نقاشی میشدند.
در فضاهای خاص استفاده از پارچه های دیواری نیز مرسوم بود. این پارچه ها با سبکی خاص بر روی دیوار نصب میشد و نوع پارچه ها از گرانترین و خاص ترین دوره ی خود بود.

  • کفسازی

کفسازی در سبک کلاسیک با متریال های طبیعی انجام میشود.پارکت های چوبی مقاوم و سنگ های مرمر طبیعی از جمله متریال های کف در این سبک هستند.طراحی کف با استفاده از رنگ های متنوع سنگ در این سبک صورت میگیرد که در آن تقارن نیز دیده می شود. به طور مثال برای کفسازی نشیمن با استفاده از سنگ معمولا فضای کادر مانندی را در وسط به نشانه ی نقطه کانونی با رنگ دیگر ی از سنگ مزین میکردند.استفاده از موزاییک هایی با طرح های شلوغ نیز در سبک کلاسیک باب بوده است.
برای انتخاب متریال نهایی برای قسمت های از فضا به سبک کلاسیک از فرش و موکت استفاده میشد. استفاده از موکت در اتاق به صورت سرتاسری برای کفسازی یکی از ویژگی های سبک کلاسیک برای عصر جدید آن است.

  • مبلمان

قسمت اعظمی از دکوراسیون داخلی را مبلمان تشکیل میدهد.مبلمان های سبک کلاسیک معمولا از دو بخش پارچه ای و چوبی تشکیل می شوند.بخش چوبی مبلمان کلاسیک باید از مرغوب ترین چوب ها باشد. در اکثر مبلمان های کلاسیک قسمت های چوبی دارای طرح هستند. پارچه ی مبلمان کلاسیک نیز از گل ها و طرح های خاص با رنگ هایی که در بالا گفته شد،داراست.
اغلب مردم گمان میکنند مبلمان کلاسیک فقط نوعی از مبلمان هستند که استیل می نامند اما طراحان داخلی برای ایجاد سبک کلاسیک از مبلمان درست با سبک های لوئی 15،16 ،کویینان و … استفاده میکنند.برخی از مبلمان کلاسیک برخلاف تصور عموم می تواند ترکیبی از چوب و پارچه نبوده و مانند مبلمان راحتی امروز تمام پارچه باشد.

  • اکسسوری و لوازم تزئينی

اگر یک دکوراسیون کامل به سبک کلاسیک میخواهید نباید از اکسسوری های کلاسیک غافل شوید. اکسسوری هایی که تداعی کننده تندیس های رومی هستند و یا تزئیناتی که یادآور معماری یونان باشند.
در انتخاب اکسسوری باید دقت کرد تا زیاده روی صورت نگیرد و فضای داخلی را به موزه شبیه نکند. استفاده به جا از اکسسوری به محیط سنگینی و ارزش میدهد.

 

دکوراسیون داخلی

 

 

سبک کلاسیک در انواع فضاهای داخلی

همانطور که در ویژگی های سبک کلاسیک در طراحی داخلی گفته شد،این سبک فقط مخصوص فضای داخلی مسکونی نیست. از این سبک برای طراحی رستوران ها،لابی ساختمان ها،هتل ها،فضای دفاتر اداری و … استفاده می شود.
برای آراستن محیط مورد نظر به سبک کلاسیک باید در ابتدا پتانسیل فضایی در نظر گرفته شود.به این معنا که ابعاد،ارتفاع سقف،نحوه قرارگیری فضا،نورگیری فضا،سبک طراحی خارجی فضا و کاربری فضا سنجیده شود و سپس نسبت به طراحی آن با المان های سبک کلاسیک اقدام شود.
به طور مثال برای طراحی رستوران به سبک کلاسیک نیاز است که ابعاد فضا تا حدودی بزرگ باشد، ارتفاع سقف بلند بوده و اقداماتی برای نورگیری مناسب آن انجام شود. همچنین نمای بیرونی رستوران باید از این سبک تبعیت کند.

 

طراحی داخلی

 

 

سبک کلاسیک امروزی

امروزه سبک کلاسیک در طراحی داخلی کمی با سبک اصلی فاصله پیدا کرده است. پیشرفت متریال های معماری داخلی،سبک ساختمان سازی،سلیقه مردم،فرهنگ و … همگی باعث تغییر این سبک در ابعاد خاص شده است.
به طور مثال فقط در پروژه های اندکی از معماران ما سبک اصیل کلاسیک را مشاهده میکنیم که شامل نقاشی دیواری های استادانه ،مبلمان با چوب طبیعی و تزيينات دیواری گچکاری شده توسط استادان باشند.زیرا تمام موارد گفته شده نیازمند هزینه و زمان فراوان میباشد.همچنین سلیقه ی افراد خاصی را جلب میکند.
متریال هایی که امروزه بسیار در سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی کاربرد دارند را برمیشماریم.

 

طراحی داخلی کلاسیک

 

  • کاغذ دیواری

استفاده از کاغذ دیواری های لوکس طبیعی یکی از گزینه هایی است که جایگزین نقاشی های دیواری شده است.کاغذ دیواری هایی با طرح های متنوع کلاسیک در فضاهایی که برای نقاشی دیواری تزئين و آماده شده اند استفاده می شود .

  • پنل های پارچه ای

این پنل ها جایگزین پارچه دیواری ها و لمسه کوبی های کلاسیک شده اند. این پنل ها در ابعاد متنوع و با رنگ ها و پارچه های مختلف تولید میگردند و تا حدودی توانسته اند نیاز طراحان داخلی برای ایجاد فضای کلاسیک را رفع نمایند.

  • ابزارهای آماده گچبری

ابزارهای گچبری که به صورت آماده تولید میشوند، طرح گل ها و قاب بندی های کلاسیک است. این ابزار به نسبت گچ سبک تر و همچنین ضد آب هستند .

  • مبلمان

مبلمان کلاسیک با طراحی های منحصر به فرد اکثرا جای خود را به مبلمانی با پارچه ها و چوب ارزان قیمت و در دسترس عموم داده است.

 

 

دکوراسیون داخلی

 

از مزایای تمام موارد بالا می توان سرعت بالای اجرای پروژه را نام برد.نصب آسان و تولید کارخانه ای این محصولات به پروژه سرعت عمل می بخشد. از دیگر مزایای آن قیمت به پایین تر است.دنیای امروزی به سمت صنعتی شدن رفته و ساخت و ساز با سرعت فراوانی صورت میگیرد.به تبع آن خرید و فروش نیز باید با سرعت بالاتری صورت بگیرد.اگر قیمت پروژه ها بالا باشد خرید و فروش دچار رکود می شود.همچنین همانطور که گفته شد بسیاری از مردم فقط به دلیل لوکس نامیده شدن پروژه های کلاسیک مایل خرید آن هستند اما در واقع طرفدار سبکی از طراحی داخلی لوکس هستند که به سمت مدرن گرایش دارد.

استفاده از برخی متریال امروزی در فضای سبک کلاسیک ،سبکی میسازد که امروزه افراد به آن گرایش دارند.
اگر سبک کلاسیک را برای دکوراسیون داخلی منزل خود در نظر دارید ،پیشنهاد ما به شما این است که به دست افراد متخصص آن را طراحی و اجرا نمایید تا به درست ترین و زیبا ترین شکل ممکن فضای شما طراحی شود.