طراحی ویلا امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بیشتر افراد برای دور شدن از فشار کاری و استرس ها و مشغله شهرنشینی به ویلا سازی در حومه ی شهر خود روی آوردند.

طراحی ویلا با توجه علایق و نیازهای مخاطب صورت میگیرد. سبک ساخت ویلا نیز با توجه به اقلیم و علاقه فرد صورت میپذیرد. عملکرد ویلای مدرن و ویلای کلاسیک بسیار مشابه است. هر دو بر اساس نیاز افراد به نزدیکی با طبیعت ساخته می شوند. برای طراحی ویلا با هر سبک می توانید به مقالات قبلی فرید-ارجمند مراجعه کنید.

طراحی پلان ویلاطراحی پلان ویلا

ابتدایی ترین مرحله از طراحی ویلا پس از نیاز سنجی طراحی پلان آن است. در این مرحله پلان ویلا به صورت عملکردی و با توجه به سیرکولاسیون انجام میگیرد. توجه به این امر که نمای ویلا نیز از پلان طراحی شده تاثیر میپذیرد حائز اهمیت می باشد.

در رابطه با جزئیات طراحی پلان ویلا نمی توان صحبت کرد. زیرا این بخش از طراحی به میزان زیادی با بودجه و نیاز های کارفرما در ارتباط است. طراحی استخر و سونا و چند طبقه بودن بنا و … همگی به میزان بودجه فرد بستگی دارد.

بهترین گزینه برای انتخاب معمار و طراح مناسب جهت طراحی ویلا دیدن نمونه کارها و اجرای آنهاست. زیرا گزینه هایی که مربوط به بودجه ی فرد است می تواند به بهترین نحو اجرا شود.

 به طور مثال:

فرض میکنیم که یک کارفرما با حداقل بودجه به ما مراجعه نموده است و ویلای کوچکی مد نظر دارد. حداقل فضایی که ما می توانیم برای وی در نظر بگیریم شاید ۶۰ متر مربع باشد. اما در این ۶۰ متر می توانیم به راحتی امکانات و فضای تفریحی نیز ایجاد کنیم. کافیست که معمار در طراحی ویلا به اثر فضای مثبت و منفی دقت کند و با فضای پر و خالی بتواند بهترین ها را طراحی نماید.

تاییدیه نقشه

تاییده نقشه ویلا از شهر یا شهرستانی که ویلا در آن ساخته می شود می بایست اخذ گردد. در برخی از شهرستان های دور گاهی نیاز به تاییدیه پلان نمی باشد. نقشه های فاز یک و فاز دو جهت اخذ تاییدیه نقشه لازم هستند.

برای گرفتن تاییدیه نقشه بهتر است مقاله اصول طراحی ویلا را مطالعه بفرمایید.

طراحی تا اجراطراحی ویلا تا اجرا

تجهیز کارگاه/ خاک برداری/ پی ریزی

پس از مشخص شدن ابعاد و طول و عرض زمین و تجهیز کارگاه، برای خاکبرداری ابتدا باید خاک زمین مورد نظر بررسی شود. زمین های ماسه ای و یا زمین های سخت هر کدام برای خاکبرداری و پی ریزی قوانین بخصوص را دارند.

در مواردی که ویلا در وسط زمین باشد به راحتی گود برداری صورت میگیرد. اما اگر در مجاورت و همسایگی ویلاهای دیگر باشد باید شمع زنی و استحکام صورت گیرد. سپس بسته به نوع خاکبرداری با نظر ناظر و یا پیمانکار توسط بیل مکانیکی و یا لودر و کامیون عملیات خاک برداری انجام می شود.

در آخر مقدار 10 الی 25 سانتی متر از زمینی که قبلا توسط بیل و لودر خاک برداری شده به صورت دستی و توسط بیل و کارگر انجام می شود، دلیل این کار نیز به علت سست شدن دانه های خاک و جدا شدن آن ها از یکدیگر توسط شانه های بیل یا لودر می باشد.

پس از گودبرداری نوبت به تسطیح زمین میرسد. در این مرحله از بتن مگر استفاده می شود.

قالب بندی

برای طراحی ویلا قالب بندی را به چند صورت فلزی، چوبی، فایبرگلاس یا آجری اجرا می کنند. در صورتی که قرار باشد قالب بندی به صورت فلزی یا چوبی یا توسط لایه های فایبر گلاس انجام شود، ابتدا باید آرماتور بندی انجام شود.

پس از قالب بندی بتن ریزی صورت میگیرد. بتن ریزی تحت نظر مهندس ناظر انجام می شود. و بسته به اقلیم حداقل ۴۸ ساعت بعد قالب ها باز می شوند. پس از بتن ریزی فونداسیون نوبت به اجرای ستون های اصلی می شود. ستون های اصلی توسط خاموت های از پیش گذاشته شده قابل تشخیص است.

اگر سازه ویلا در طراحی ویلا بتنی در نظر گرفته شده باشد، بتن ریزی ستون ها ادامه دارد.پس از اجرای ستون ها، سقف و در صورت نیاز شیروانی ، دیوارچینی انجام میگیرد.

دیوارچینی

قسمت های مختلفی که در پلان ویلا طراحی شده اند مانند جایگاه آشپزخانه و سرویس بهداشتی و اتاق ها و … همگی در این پلان مشخص می شوند. پس از دیوار چینی ویلا شروع به گچ کاری دیوارهای داخلی می کنیم و پس از آن لوله کشی گاز و آب و تاسیسات در داخل دیوارها، توسط تاسیساتی و برقکار ماهر کار گذاشته می شود. پس از آن سرامیک کردن و کاشی کاری سرویس و حمام و آشپزخانه انجام می شود، پس از آن پنجره و درب بیرونی کار گذاشته می شود، پس از تکمیل گچ کاری و انداختن شیرهای فلکه، داخل حمام و دستشویی، کلید و پریزها کار گذاشته می شود، در نهایت رنگ آمیزی واحد انجام می شود و نمای ساختمان نیز تکمیل می شود.

در پایان

از نکات پایانی برای طراحی و اجرای صفر تا صد ویلا، توجه به انتخاب شرکت معماری است که بتواند تمامی این مراحل را پوشش دهد. اگر شما برای طراحی ویلا به شرکتی اعتماد کنید که اجرای آن را انجام نمیدهد قطعا طراحی و اجرا متفاوت خواهند بود.

گروه معماری فرید ارجمند می تواند شما را در زمینه طراحی ویلا و اجرا و نظارت یاری کند.