طراحی آشپزخانه کلاسیک در خانه هایی با دکوراسیون کلاسیک و نمای رومی یا نیمه رومی از اهمیت بالایی برخوردار است. معماری و طراحی داخلی دو عضو جدا نشدنی از یکدیگر هستند. معماری ممکن است از درون به بیرون شکل بگیرد و یا از بیرون به درون باشد. در هر نوع از این سبک های طراحی مرتبط بودن سبک داخلی و خارجی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آشپزخانه قلب یک خانه است. به خصوص برای زنان خانه دار این قسمت از خانه اهمیت بیشتری دارد. از انتخاب دکوراسیون و نوع کابینت تا چیدمان داخلی، همه و همه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.کاربردی بودن فضای آشپزخانه و دست و پاگیر نبودن وسایل در آن بسیار مهم است.

مثلث کار در آشپزخانه:

همانطور که قبلا به آن اشاره نمودیم مثلث کار در آشپزخانه از با اهمیت ترین موضوعات است. سه راس این مثلث را گاز، یخچال و سینک تشکیل میدهند.

داشتن فضای کاربردی در کنار هر یک از این وسایل حائز اهمیت است. زیرا کاربر باید در کنار گاز برای وسایل پخت و پز، در کنار سینک برای وسایل شستشو و در کنار یخچال برای گذاشتن وسیله های مورد نیاز و جا به جا نمودن آنها فضای کافی داشته باشد. همچنین در صورت استفاده همزمان دو نفر از فضای آشپزخانه عملکردهای اصلی نباید مختل گردد.

بنابراین مثلث کار باید در فضای آشپزخانه رعایت گردد. برای جزئیات بیشتر می توانید به مقاله طراحی آشپزخانه مراجعه فرمایید.

طراحی آشپزخانه کلاسیککابینت در طراحی آشپزخانه کلاسیک:

بخش عمده ی طراحی آشپزخانه به طراحی کابینت اختصاص می یابد. نحوه ی قرارگیری و چیدمان کابینت ها و عناصر اصلی آشپزخانه که طراح به آنها اهمیت میدهد.

جنس کابینت در طراحی آشپزخانه کلاسیک معمولا چوبی است. چوب به فضا بها میدهد و موجب لوکس شدن آشپزخانه می شود. اگرچه کابینت هایی با روکش طرح چوب نیز مورد استفاده قرار میگیردند. در دکوراسیون کلاسیک و رومی از رنگ های روشن مانند سفید، کرم، طلایی بسیار استفاده می شود. به همین منظور می توان برای دلباز تر شدن آشپزخانه کلاسیک از کابینت هایی به رنگ سفید استفاده نمود.

رنگ های لوکسی مانند سبز، طرح چوب و سفید با رگه های طلایی در کابینت های آشپزخانه کلاسیک استفاده می شود.

توجه به جزئیات در آشپزخانه کلاسیک:

در دکوراسیون کلاسیک و رومی یا نئوکلاسیک توجه به جزئیات و تزئینات داخلی اهمیت دارد. همانطور که شما یر روی دیوارها از گچبری های خاص و سرستون ها استفاده می کنید. در کابینت نیز می توانید جزئیاتی پدید آورید تا به لوکس شدن و کلاسیک شدن فضا کمک کند. حاشیه های خاص و ابزار هایی که بر روی چوب اجرا می شود تا کابینت دارای حاشیه و طرح گردد یکی از این موارد است.

دستگیره در طراحی کابینت ها ممکن است اصلا مورد توجه افراد واقع نشود اما از نقش آن در طراحی به سبک کلاسیک غافل نشوید.

در زیر کابینت ها می توانید از پاخورهای جذاب استفاده نمایید که به جای فضای خالی و دیده شدن زیر کابینت ها به آشپزخانه جلوه ای یکپارچه دهد.

نورمخفی به همان اندازه که در طراحی های مدرن اهمیت دارد به طراحی های کلاسیک نیز جلوه می بخشد. شما می توانید برای فضای داخلی کابینت ها و یا زیر کابینت های دیواری نورمخفی در نظر بگیرید.

کابینت های ویترینی ممکن است مورد پسند بسیاری از افراد باشد. این کابینت ها با طرح های متنوع سی ان سی شده ی چوبی می تواند گزینه ی مناسبی برای آشپزخانه های کلاسیک باشد.

وسایلی مانند یخچال، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و … به دلیل ساده بودن و داشتن ظاهری مدرن ممکن است در طراحی آشپزخانه کلاسیک اختلال ایجاد کند. به همین دلیل طراحان معمولا برای این وسایل نیز کابینت های مخصوص تعبیه میکنند. درب کابینت های کلاسیک پوشش مناسبی برای وسیله های مدرن است.

جزیره در سبک کلاسیک:

کابینت های طرح جزیره در آشپزخانه های کلاسیک انتخاب مناسبی است. در جزیره ی آشپزخانه می توان سینک و یا گاز را با هود های مخصوص نصب نمود. تا عملکرد سوم در این جزیره اتفاق بیفتد. کابینت های جزیره ای می توانند محل مناسبی برای سرو غذا و یا جمع شدن افراد به دور آن باشند. جزیره می تواند جایگزین مناسبی برای میز های کوچک داخل آشپزخانه باشد.

طراحی آشپزخانهآشپزخانه تمیز و آشپزخانه کثیف:

اگر شما در خانه ای با متراژ بالا زندگی میکنید پیشنهاد ما به شما داشتن آشپزخانه تمیز و کثیف است.

اما این به چه معناست و هرکدام از فضاها چه کاربردی دارند؟

در صورتی که فضای آشپزخانه شما بزرگ باشد طراح آنرا به دو بخش تقسیم میکند. بخش داخلی پوشیده و دارای دیوار می باشد و معمولا درون آن سینک و گاز قرار میگیرد. در این محل که از دید افراد به دور است آشپزی انجام میگیرد و ظروف کثیف به آن انتقال پیدا میکند. این فضا به آشپزخانه کثیف معروف است.

در قسمت بیرونی که اوپن است فضایی شیک و لوکس طراحی میشود. این فضا نیز می تواند دارای سینک و گاز باشد اما به صورت محدود از ان استفاده شود. تا ظاهر آشپزخانه همواره تمیز و مرتب باشد.

در زمینه ی تفکیک آشپزخانه تمیز و کثیف از یکدیگر این موضوع را در نظر بگیرید که آشپزخانه کثیف نقش انبار را ندارد. در آن قسمت بیشتر فعالیت ها صورت میگیرد اما به دلیل پوشیده بودن آن از هرج و مرج و بهم ریختگی فضای اصلی جلوگیری می شود به خصوص زمانی که مهمان در منزل است.

تفکیک دو قسمت آشپزخانه از هم به افراد خانه کمک میکند تا دغدغه ی کمتری برای تمیز و مرتب نمودن خانه و آشپزخانه داشته باشند.

مبلمان آشپزخانه:

در دکوراسیون برخی از اشپزخانه ها میز نهارخوری در نظر گرفته می شود. برای آشپزخانه های کوچک می توانید از میزهای ساده تر استفاده کنید که صندلی هایی نیمکت مانند داشته باشد. برای ایجاد حال و هوای کلاسیک در میز نهارخوری آشپزخانه می توانید از رنگ سفید و یا همرنگ بدنه ی کابینت ها در ساخت میز و نیمکت مخصوص ان استفاده کنید.

طراحی دکوراسیون آشپزخانه به ظاهر ساده است. اما به دلیل جزئیات فراوان باید توسط طراحان حرفه ای انجام شود. انتخاب درست جزئیات، رنگ و طرح کابینت ها، ایجاد تعداد کافی کابینت در فضا برای قرار گیری وسایل آشپزخانه، طراحی به جای تهویه و … همه به نگاه تیزبین و طراحی به جای یک معمار و یا طراح داخلی نیاز دارد.

شرکت معماری فرید-ارجمند با طراحی های لوکس و کلاسیک می تواند فضای منزل شما را بیاراید.