طراحی بوتیک هتلطراحی بوتیک هتل از مواردی است که با گسترش صنعت گردشگری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما بوتیک هتل چیست و از چه مفاهیمی الهام گرفته است؟ چه ویژگی هایی نیاز است تا به یک هتل نام بوتیک را بدهیم؟ آیا در ایران بوتیک هتل داریم؟

پاسخ تمام این سوالات را می توانید در مقاله زیر بخوانید. همچنین برای طراحی بوتیک هتل می توانید از طراحان شرکت فرید-ارجمند کمک بگیرید.

مفهوم بوتیک هتل چیست؟

بوتیک به تنهایی محلی است برای نمایش کالاهایی که عرضه و فروخته می شود.اما وقتی این کلمه در کنار واژه ی هتل قرار میگیرد قرار است چه مفهومی را برساند؟

بوتیک هتل ها علاوه بر محل اقامت باید دیزاین و طراحی قابل عرضه داشته باشند. به این معنا که طراحی این فضاها یا به صورت کاملا مدرن و سراسر با تم رنگ یا دیگر تم های خاص صورت میگیرد. و یا به صورت سنتی و تاریخی است. که در هم آمیخته با تاریخچه ی ساختمانی است که  تبدیل به هتل شده است. معماری و دکوراسیون اتاق های یک بوتیک هتل شبیه به هم نیست.

ویژگی های بوتیک هتل

  • بوتیک هتل ها فضایی نه بسیار بزرگ دارند و نه کوچک. در بوتیک هتل ها تعداد اتاق ها محدود است. همین موضوع باعث راحتی بیشتر افرادی که در ان فضا اقامت میکنند نیز هست.
  • طراحی هر اتاق از بوتیک هتل منحصر به فرد است و هیچ یک مانند دیگری نیست و از قانون خاصی تبعیت نمیکند. طراحی اتاق ها تابع سبک انتخابی است. و افرادی که برای اقامت به بوتیک هتل مراجعه می کنند می توانند در اتاق دلخواه خود با دیزاین مخصوص اقامت داشته باشند.
  • سرویس دهی و ارائه خدمات در بوتیک هتل ها بسیار بیشتر و جذاب تر از هتل های عادی است. به طور مثال شما در یک بوتیک هتل غذاهای متنوع تر و با کیفیت بالاتری می توانید صرف کنید. هر بوتیک هتلی می تواند خدمات ویژه ی خود را داشته باشد. گاهی این بوتیک هتل ها خدماتی مانند شستن لباس و یا خدماتی را که در هتل های دیگر با صرف هزینه انجام میدهند را به طور رایگان در اختیار شما میگذارند.
  • فضای بوتیک هتل ها از محدودیت های کمتری برخوردارند و راحتی اقامت در منزل شخصی را تداعی می نمایند. به طور مثال استفاده از فضای حیاط خانه های تاریخی در یزد و کاشان در هر ساعتی ممکن است و سرویس دهی راحتی نیز دارد.
  • معمولا بوتیک هتل ها در لوکیشن هایی احداث می شوند که بافت منطقه برای گردشگران جذاب باشد و دسترسی راحتی به اقصا نقاط گردشگری داشته باشد.

به طور کلی هزینه ها در بوتیک هتل ها به نسبت هتل های چند ستاره پایین تر است اما خدمات بسیار خوبی در کنار آرامش به شما ارائه میدهند.

دیزاین هتلطراحی بوتیک هتل و ایده های جذاب

شما قرار است در طول اقامت در یک بوتیک هتل حس های متفاوتی را تجربه کنید. شاید یک هتل با تم شخصیت های کارتونی دیزنی لند بنا شود. پس شما قرار است در دنیای کارتون ها قدم بگذارید و با ورود به هر اتاق حس کارتون مورد علاقه ی خود را تجربه کنید.

ممکن است یک بنای تاریخی از قرون گذشته نیز تبدیل به بوتیک هتل گردد. در این نوع از طراحی بوتیک هتل سعی می شود تا نوع زندگی گذشتگان همراه با راحتی یک هتل فراهم شود. ما در ایران از انواع بوتیک هتل های سنتی در شهر های کاشان، یزد، اصفهان و شیراز و … داریم. بناهایی زیبا که شاید در قدیم نیز کاروانسرا بودند. و یا شاید خانه ی یک خان بوده اند.

طراحی یک ساختمان قدیمی با سبک مدرن و یا پست مدرن و تبدیل آن به بوتیک هتل نیز جذاب خواهد بود. طراحی در این فضا می تواند به گونه ای باشد که فضای بوتیک هتل حتی در حالتی نیز مانند گالری آثار مدرن نیز عمل نماید. و حس بودن در یک فضای کاملا هنری را به اقامت کنندگان بدهد.

با توجه به نوع سبک و تم مورد نظر می توانید بوتیک هتل های متنوعی را طراحی نمایید. برای هتل های ساحلی و جنگلی نیز بوتیک هتل قطعا ایده ی بهتری نسبت به هتل های عادی و معمول می باشد. طراحی این بوتیک هتل ها به دید بصری آسیب نمیزند و می تواند کاملا هماهنگ با محیط اطراف باشد.

یادمان نرود که بوتیک هتل ها علاوه بر خاص بودن در طراحی، راحتی را برای گردشگران فراهم می آورند و سازگار با محیط هستند.

طراحی دکوراسیون هتلتاریخچه بوتیک هتل

اولین بار در سال ۱۹۸۱ بوتیک هتل ها درب های خود را بر روی عموم گشودند. این هتل ها در لندن و سانفرانسیسکو بودند. تازگی این نوع از معماری و طراحی برای افراد جذاب بود. همچنین ویژگی هایی که برای اقامت کنندگان با سلایق خاص ایجاد شده بود.

می توان گفت که تاریخچه ی این نوع از هتلداری و طراحی هتل طولانی نیست. اولین بوتیک هتل ها به صورت تاریخی و در شهرهایی بنا شدند که بناهای تاریخی آنها امکان اقامت به گردشگران را میداد. شهرهایی که خانه های تاریخی نسبتا بزرگی با چندین اتاق داشت و فضای سنتی ایرانی را تداعی می نمود.

اما امروزه میبینیم که طراحی بوتیک هتل ها در ایران نیز پا فراتر گذاشته و به شکل بهتری در حال ظهور است.

بوتیک هتل در تهران

در تهران چندین بوتیک هتل وجود دارد که از زیبا ترین آنها می توان به هانا بوتیک هتل اشاره کرد. این هتل در مرکز شهر واقع شده وجایزه ی معماری را نیز به خود اختصاص داده است. یکی از ویژگی های این هتل کافه آن است که برای تمام افراد در دسترس است و گالری آن که افرادی از بیرون و بدون اقامت داشتن در هتل نیز می توانند از ان بازدید نمایند.

سخن پایانی

صنعت هتلداری و گردشگری علاوه بر درآمد زایی و ایجاد اشتغال برای افراد این مرز و بوم باعث ارز آوری می شود و در حیطه ی بین المللی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. طراحی هتل ها و اقامتگاه ها نیز بخشی از این صنعت را شامل می شود. با درک بهتر مفهوم انواع هتل و نحوه ی طراحی آنها می توانیم قدمی مثبت در این راه بزرگ برداریم.

به طور کلی معماری و صنعت گردشگری با یکدیگر در ارتباطند که در مقاله ای با همین نام به آن پرداختیم. اما شاید بهتر باشد دانش آموختگان امروز کشور ما نیز با انواع مفهوم ها آشنا باشند و بخشی از مارکت و بیزنس معماری را به دست بگیرند. و در کنار آن به صنعت گردشگری نیز کمک نمایند.