معماری و صنعت گردشگری یا توریسم ارتباط عمیقی با یکدیگر دارند. اما این ارتباط از زمانی مورد توجه قرار گرفت که صنعت گردشگری به صورت یک نقطه قوت در کشورها مطرح شد. به طور کلی حدود 10  درصد از تولید ناخالص ملی در جهان صرف صنعت گردشگری می گردد. زیرا گردشگری باعث عوامل مثبت بسیاری گردیده است که به آن می پردازیم:

  1. ایجاد شغل های پایدار
  2. حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی
  3. حفاظت از ابنیه تاریخی و مکان های فرهنگی
  4. حفاظت از ارزش های فرهنگی

هدف از گردشگری

گردشگری با اهداف متنوعی صورت میگیرد. و انواع مختلفی دارد. به طور کلی گردشگری به سفرهای داخلی و یا خارجی تقسیم می شود.

اهداف یک گردشگر اعم از :

  • استراحت
  • دیدن مناظر طبیعی و استفاده از طبیعت
  • بازدید از بافت تاریخی و فرهنگی

و …

می باشد. که در شاخه های مختلف تقسیم بندی شده ی گردشگری قرار میگیرد.

شاخه های گردشگری:

  • گردشگری فرهنگی
  • گردشگری ماجراجویانه
  • گردشگری تفریحی
  • طبیعت گردی

گردشگری معماری در شاخه ی گردشگری فرهنگی و بازدید از بافت تاریخی و فرهنگی قرار میگیرد.

معماری و صنعت گردشگریاهمیت معماری در صنعت گردشگری

معماری و ساخت ابنیه جدید و همچنین مرمت بناهای گذشته همه و همه در صنعت گردشگری نقشی اساسی ایفا میکنند. به گونه ای که در سال های اخیر شاخه ای به نام گردشگری معماری به وجود آمده است. افراد در گذشته برای  بازدید از بناهای تاریخی به شهرها و کشورهای مختلف سفر میکردند تا با تاریخ سرزمین ها آشنا شوند. اما امروزه با گسترش انواع شیوه های گردشگری این مورد یکی از ده ها دلیل یک گردشگر برای سفر است.

یکی دیگر از دلایلی که می تواند موجب افزایش گردشگران و ترقیب آنها برای بازدید از شهر یا کشوری خاص شود، ایجاد بناهای جدید با سبک های مدرن منحصر به منطقه است. دیدن سبک های مختلف معماری و مقایسه ابنیه جدید و قدیم می تواند دلیل قانع کننده برای گردشگران باشد.

ساخت بناهای گردشگری جدید مانند ساختمان های تفریحی گردشگری نیز از مواردی است که باعث جذب افراد می شود. مانند دبی در سالهای اخیر که مشغول به ساخت عمیق ترین استخر جهان برای گردشگران بوده است. همه ی موارد گفته شده نیاز به دانش معماری دارند.

معماری و صنعت گردشگری در جهان

در جهان امروز و در کشورهای پیشرفته صنعت گردشگری و معماری پیوند عمیقی دارند. زیرا به معماری هم به عنوان زیرساخت و هم به عنوان جاذبه نگاه می شود.

زیرساخت های شهری و معماری برای افرادی که به شهر یا کشور شما سفر میکنند اهمیت دارد. رفت و آمد راحت و اسکان در هتل ها و اقامتگاه های تازه ساخته شده و یا مرمت شده. و بازدید از مکان های قدیمی به عنوان جاذبه های گردشگری و فرهنگی. همچنین استفاده از امکانات تفریحی جدید.

بنابراین در این کشورها معماری معاصر و مدرن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سبک معماری که فرد را مجاب میکند تا برای دیدن آن کیلومترها سفر کند.

افرادی که در کشورهای پیشرفته برای صنعت گردشگری فعالیت میکنند، هر ساله از جامعه ی معماران برتر دعوت به عمل می آورند تا در مسابقات مخصوصی شرکت کنند. و ایده و طرح خود را در رابطه با بناهای تفریحی و یا … مورد نظر بدهند. همین امر موجب می شود تا طرح های خاص از سراسر دنیا توسط معماران برگزیده بررسی شده و بهترین آنها انتخاب شود. اجرای طرح های خاص به صنعت گردشگری آن منطقه کمک شایانی می نماید. پس هزینه های انجام شده برای برپایی مسابقه و جایزه های آن و همچنین اجرای طرح برنده در سالهای بعدی در صنعت گردشگری به صورت چندین برابری وارد کشور می شود. و باعث اشتغال افراد بسیاری نیز می گردد.

سرمایه گذاری در گردشگری معماری می تواند در سالهای پس از آن سود روزافزونی داشته باشد. و جنبه های مختلف کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

طراحی معماری داخلیمعماری و صنعت گردشگری در ایران

اما در ایران چه میگذرد؟ صنعت گردشگری در ایران نوپا بوده و می توان گفت راه بسیار زیادی در پیش رو دارد. با توجه به پتانسیل های فراوان ایران می توان گفت که اگر به گردشگری معماری اهمیت داده شود پیشرفت های روزافزونی را شاهد خواهیم بود.

ایران در بین 10 کشور اول جهان از لحاظ ابنیه تاریخی و فرهنگی ثبت شده قرار دارد. اما هنوز بسیاری از فاراد در دنیا نام ایران را نشنیده اند. حتی در ایران نیز مردم به این آثار توجه چندانی ندارند. و نگهداری از این بناها و فضاها به طوری که باید صورت نمی پذیرد.

در ایران معماری معاصر و مدرن به سبک ایرانی وجود ندارد. و این مسئله ایست که شاید تاثیر زیادی بر افراد میگذارد. برعکس ما ابنیه تاریخی بسیار زیادی در شهرهای مختلف ایران داریم که بازدید از آنها خالی از لطف نیست. سبک معماری سنتی ایرانی بسیار جذاب است. و تا به امروز نیز تا حدودی توانسته در صنعت نوپای گردشگری ایران تاثیرگذار باشد.

طراحی و ساخت هتل ها و اقامتگاه ها نیز از مواردی است که در ایران به خوبی به آن پرداخته نمی شود. هتل های لوکس با سوییت های بسیار جذاب در ایران ساخته شده اند. اما هیچ کدام از آنها طراحی منحصر به فرد و کانسپت خاص به خود را ندارند. جاذبه های تفریحی نیز در ایران بسیار اندک است. و به آن پرداخته نمی شود. به طور مثال مجموعه تفریحی در ایران وجود ندارد. شهربازی های قدیمی و ناکافی و همچنین نبود مجموعه هایی که سینما، شهربازی، مجموعه تفریحی آبی و … در کنار یکدیگر وجود داشته باشد.

ایران کشوری است که دارای 4 فصل است. و در هر فصل هر منطقه از ایران دارای آب و هوای منحصر به فرد خود است. شما می توانید حتی در فصل تابستان به ورزش های زمستانی مانند اسکی دسترسی داشته باشید. و همچنین در فصل زمستان از آب و هوای معتدل و ساحلی جنوب ایران لذت ببرید. تمام این پتانسیل ها در ایران می تواند به صنعت گردشگری ایران ایده بدهد.

می توانیم با پرداختن تخصصی به معماری گردشگری در ایران اشتغال زایی نماییم. همچنین در ورود ارز به کشور موثر واقع شویم.