طراحی سقف کاذب شاید کمترین توجه را به خود جلب کند اما تاثیر بسزایی در دکوراسیون داخلی هر فضا میگذارد. سقف های بلند، سقف خانه های مدرن، سقف خانه های کلاسیک و … هر یک دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. طراحی سقف برای فضاهای عمومی، برای سرویس بهداشتی و یا حمام، سقف پاساژها و گالری ها، سقف پارکینگ ها و هر فضای خاصی باید از قوانین و سبک ها پیروی نماید.

سقف کاذب چیست؟

سقف ها به دو دسته سقف اصلی و سقف کاذب تقسیم بندی می شوند. در اکثر فضاهایی که روزانه در آن قرار میگیریم از سقف کاذ استفاده شده است. سقف اصلی وظیفه تحمل بار و عبور تاسیسات را بر عهده دارد. به منظور زیبا نمودن سقف و پوشاندن تاسیسات از پوشش ثانویه ای با فاصله از سقف اصلی استفاده می شود که به آن سقف کاذب می گویند. این سقف می بایست چند ویژگی اصلی داشته باشد.

  • سبک باشد تا به وزن ساختمان اضافه نکند.
  • مقاوم باشد.
  • قابل شکل گیری باشد تا طرح های متفاوتی بتوان با آن ایجاد نمود.
  • دسترسی به تاسیسات را ممکن نماید.
  • برای فضاهای خاص باید از متریال ضد آب استفاده شود.

سقف کلاسیکطراحی سقف کاذب برای منازل مسکونی

در منازل مسکونی معمولا ارتفاع سقف مشخص است.طراحی سقف کاذب در اکثر خانه ها با کناف انجام می شود. ورق های کناف با پیچ ها و ریل های مخصوص نصب می شوند و در انتها روی آنها گچ و رنگ قرار میگیرد و دقیقا مانند دیوارها جلوه میکند. ورق های کناف قابل برش هستند و به راحتی شکل میپذیرند. از ورق های کناف علاوه بر سقف کاذب در دیوارهای کاذب و پارتیشن بندی نیز استفاده می شود.

سقف کاذب مدرن

در خانه های مدرن طراحی سقف کاذب به صورت طرح های ساده انجام میگیرد. با توجه به نحوه نورپردازی در سبک مدرن، می توان از چراغ های ریلی استفاده کرد و با استفاده از کناف در سقف حفره هایی مستطیل شکل پدید آورد و چراغ های ریلی را در آن قرار داد. این طراحی از سقف بسیار مورد پسند افراد قرار میگیرد.

در سقف های مدرن می توان به جای حفره ها از سطوح صاف استفاده کرد و تمامی نورپردازی ها به صورت اکسپوز انجام شود.

سقف کاذب کلاسیک

در سبک های کلاسیک جزئیات اهمیت فراوانی دارد. قاب بندی ها به خصوص برای هر نورپردازی نقطه ای و یا خطی طراحی می شوند. گاهی محل رسیدن سقف به دیواره ها با گچبری های خاص تزئین می شوند. سقف کاذب کلاسیک در خانه های با ارتفاع سقف معمول ساده تر از خانه هایی با ارتفاع سقف بلند طراحی می شوند.

سقف مدرنطراحی سقف کاذب برای فضاهای خیس و مرطوب

برای فضاهایی که رطوبت بسیار بالایی دارند مانند استخرها و یا برای سرویس های بهداشتی و حمام می بایست از متریال ضد آب استفاده نمود. همچنین توجه به این نکته که لوله ها و تاسیساتی که از سقف عبور میکنند باید به راحتی قابل دسترسی باشند مورد مهمی در طراحی سقف کاذب این فضاهاست.

به دلایلی که در بالا اشاره شد بهترین گزینه برای سقف اینگونه فضاها تایل ها می باشند. تایل های سقفی با ابعاد متنوع به صورت سفارشی و یا غیر سفارشی ساخته می شوند. این تایل ها می توانند از جنس پی وی سی ساده و یا انواع دیگر آن مانند پی وی سی های طرحدار و یا برش خورده باشند.

تایل ها قابلیت جا به جایی آسان را دارند. همچنین سبک هستند. تایل های طرحدار که به آن آسمان مجازی نیز گفته می شوند در طراح های سفارشی برای خانه ها و استخر ها استفاده می شوند.

تایل های برش خورده و یا به اصطلاح سی ان سی در بازار وجود دارند که با انواع طرح های مدرن و اسلیمی با توجه به درخواست شما برش میخورند. رنگ این تایل ها با توجه به رنگ پی وی سی های موجود قابل تغییر است. اما معمولا در رنگ های سفید و طلایی سفارش داده شده و اجرا می شوند.

تمامی موارد بالا ضد آب هستند و به راحتی قابل شستشو نیز هستند. بنابراین برای فضای خیس مناسب ترین گزینه خواهند بود.

طراحی سقف کاذب برای پارکینگ های عمومی

پارکینگ های عمومی سقف های بلندی دارند. همچنین امکان عبور تاسیسات به صورت اکسپوز از روی سقف اصلی وجود دارد. بنابراین در اکثر موارد سقف های ساده و بدون سقف کاذب ترجیح طراحان می باشد.

اما اگر در شرایطی خاص مجبور به داشتن سقف کاذب بودیم بهترین گزینه ها کناف و یا تایل های ۶۰*۶۰ پی وی سی سفید ساده خواهد بود.

سقف هایپر مارکت ها

حتما شما نیز داخل هایپرمارکت ها به طراحی سقف ها توجه داشتید. سقف های ترکیبی یکی از بهترین گزینه ها برای سقف کاذب هایپرمارکت های می باشد. ترکیبی از تایل ها و لوور های چوبی و یا ترکیبی از کناف و تایل می تواند گزینه های مناسبی باشد.

کلام آخر

برای طراحی سقف کاذب هر فضایی نیازمند دانش کافی هستیم. اینکه چه شرایطی در فضا حاکم است، چه تاسیساتی از سقف عبر میکنند و دسترسی به آنها باید چگونه باشد. سبک فضایی ما چیست و هزاران شرایط دیگر که  باید به درستی بررسی شود و سپس نسبت به طراحی سقف اقدام گردد.