معماری پست مدرن به دلیل ویژگی های ظاهری و تفاوت بسیار زیاد با دیگر سبک ها، قابل تشخیص تر است. در سبک پست مدرن نیز مانند باقی سبک ها بناهای شاخصی وجود دارد. این بناها معرف سبک خود هستند و هر زمان حرفی از سبک پست مدرن به میان بیاید قطعا به عنوان نمونه به آنها اشاره خواهد شد.

اشاره به ویژگی های اصلی سبک پست مدرن نیز می تواند برای مخاطبان فرید-ارجمند خسته کننده باشد. زیرا در بسیاری از مقالات به انها پرداختیم. برای اطلاعات کامل درباره معماری پست مدرن می توانید به صفحات زیر مراجعه کنید:

امروز قصد داریم تا به بررسی نمونه های شاخص معماری پست مدرن در جهان بپردازیم:

موزه گوگنهایم

موزه گوگنهایم در بیلبائو اسپانیا قرار دارد. داستان طراحی و اجرای این موزه به سبک معماری پست مدرن جذاب است. اولین چیزی که درباره ساختمان موزه گوگنهایم به ذهن خطور میکند، این موضوع است که بنای موزه خود یک اثر هنری بزرگ است. سایت موزه محل جمع آوری زباله های دریایی بود. فرانک گری معمار کانادایی تصمیم گرفت تا بنایی با الهام از ماهی ها و کشتی ها احداث کند. پلان این بنا نیز الهام گرفته از همین موضوع است. کاشی های تیتانیومی سطح نمای موزه نیز منعکس کننده نور است که از فلس بدن ماهی ها الهام گرفته شده است.

ساختمان موزه گوگنهایم به تنهایی یکی از بزرگترین و برجسته ترین آثار معماری پست مدرن محسوب می شود.

موزه گوگنهایممعماری پست مدرن مرکز جیمز آر تامپسون

مرکز جیمز آر تامپسون در محله لوپ شیکاگو واقع شده است. این ساختمان ۱۷ طبقه با نمای شیشه ای که اجازه میدهد مردم از بیرون تمامی طبقات را به خوبی ببینند یکی از آثار هلموت جان است. این اثر پست مدرن با شیشه های منحنی و طراحی خاص در زمان احداث بسیار سر و صدا کرد و مورد نقد قرار گرفت. معماری متفاوت ساختمان نظرات مثبت و منفی بسیار زیادی را داشت. اما تا به امروز به عنوان یکی از آثار برجسته پست مدرن در جهان شناخته می شود.

طراحی ساختمان M2 توسط کنگو کوما

زمانی که سفارش طراحی ساختمان M2 در توکیو به کنگو کوما داده شد دغدغه ی اصلی وی چگونگی قرارگیری ساختمان در شهر آشوب زده ی توکیو بود. توکیو شهری شلوغ با معماری نامتقارن است. پس کوما به این نتیجه رسید که ساختمان نیز به تبعیت از ناهماهنگی شهری می بایست خاص باشد. همین موضوع وی را به طراحی پست مدرن سوق داد.

هتل قو و هتل دلفین والت دیزنی

والت دیزنی محل معماری های خاص است. معماری فضاهای انتزاعی و کارتونی. در دیزنی لند هر معماری غیر از معماری پست مدرن جای تعجب خواهد داشت. هتل های قو و دلفین دارای فضاهای داخلی بسیار خاصی هستند. همچنین در نمای ساختمان یک قو و یک دلفین بزرگ به چشم می خورد که خود مهر بزرگی برای پست مدرن بودن این ساختمان هاست. معماری پست مدرن گاهی در تقابل با آنچه در واقعیت شکل میگیرد عمل میکند. درست شبیه کارتون هایی که برای کودکان و نوجوانان ساخته می شود.

معمار این هتل ها مایکل گریوز است. او میگوید این هتل ها برای دنیای دیزنی طراحی شده اند بنابراین می بایست دارای جزئیات فراوان باشند. طرح موج و برگ موز بر روی رنگ شنی نمای ساختمان و همچنین آبنمایی با طرح صدف همگی از ویژگی های معماری پست مدرن در این ساختمان ها می باشد.

معماری پست مدرنساختمان پورتلند، معماری عظیم پست مدرن

مایکل گریوز که اثر دیگری از وی را بررسی کردیم از معماران سبک پست مدرن است. ساختمان پورتلند را شاید اثری کاملا پست مدرن ندانند. اما بررسی های انجام شده و عدم شباهت به سایر سبک های دیگر این اثر را پست مدرن نموده است. ساختمانی ۱۵ طبقه و اداری که ترکیب رنگی نمای ساختمان اولین موردی است که ان را بی شباهت و متمایز از فضای شهری اطرافش میکند. تزئینات روی ساختمان و علائم بزرگ آن نیز وجه تمایز دیگری با سبک های مدرن و کلاسیک است که نمی شود آن را نادیده گرفت.

این ساختمان در سال ۱۹۸۲ افتتاح شد و از آن روز یک اثر پیشگامانه پست مدرن تلقی می گردد.

خانه وانا ونتوری

خانه وانا ونتوری از معروف ترین و ساده ترین آثار پست مدرن محسوب می گردد. البته سادگی در طراحی باعث نمی گردد تا توجه ما به ظرافت خلاقانه در طراحی ونتوری جلب نشود.

خانه ونتوری در فیلادلفیا یکی از اولین آثار پست مدرن شناخته شده در جهان است. روبرت ونتوری این خانه را برای مادرش طراحی کرد. سقف شیبدار، دودکش تاکید شده، طاق و عناصر ساده اما جذاب آن هر ساله موجب جذب گردشگران بسیاری از سرتا سر جهان می شود.

سخن پایانی

همانطور که در نمونه های بالا مشاهده کردید اولین آثار شناخته شده در معماری پست مدرن شاید از ساده ترین آنها بوده اند. و یا مانند ساختمان پورتلند دارای منتقدین بسیاری در زمان خود بوده که ان را به سبک کلاسیک نزدیک می دانسته اند. اما امروزه ما با یک نگاه به آثار معماری در صورتی که علم معماری را بشناسیم می توانیم این ساختمان ها را در دسته بندی معماری پست مدرن جای دهیم. همین امر جا افتادن این سبک را به اندازه ی دیگر سبک های معماری مشخص می نماید.

برای طراحی پروژه های خود به انواع سبک ها مورد نظر گروه معماری فرید-ارجمند می تواند شما را در طراحی و ساخت یاری نماید.