طراحی نما به سبک پست مدرن

در خصوص طراحی نما به سبک پست مدرن مقالات بسیاری وجود دارد.سبک پست مدرن یکی از سبک هایی است که در ایران کمتر به آن پرداخته شده است و طراحی نما به سبک پست مدرن نیز مرسوم نیست.معماری و طراحی نما با انواع سبک های مختلف نیاز به دانش کاملی در ارتباط با سبک و تاریخچه آن دارد.همانطور که میدانید امروزه در ایران نماهای کلاسیک و نمای رومی بسیار پرطرفدار هستند. اما آیا تا به حال نمایی به سبک پست مدرن توجه شما را جلب نکرده است ؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید مشخصات پست مدرنیسم را بررسی نماییم:

مشخصات معماری پست مدرن:

معماری پست مدرن post modern از دو کلمه ی post(آینده) و mode(پیشین) تشکیل شده است.این سبک تلفیقی از گذشته و آینده است. در زبان فارسی پست مدرن به معنای فرامدرن و یا پسا مدرن می باشد. و در دوره های تاریخی معماری نیز این سبک پس از مدرن به وجود آمد. البته بسیاری معتقدند که سبک پست مدرن همراه با سبک مدرن و دوره های متفاوت آن پدید آمده است.

از مشخصات سبک پست مدرن می توان به طراحی های تلفیقی، آرمان گرایی و توجه به اندیشه های متفاوت اشاره کرد.اما تمام این موترد چگونه در طراحی منعکس می شوند؟

طراحی نمااز ویژگی های طراحی پست مدرن می توان به چند نکته اساسی اشاره کرد:

  1. معماری پست مدرن به ویژگی های معماری گذشتگان توجه می کند.همچنین معماری بومی هر منطقه در طراحی نما به سبک پست مدرن تاثیر به سزایی دارد.همین توجه به معماری بومی در جهات مختلف خود وجه تسمیه بین دو سبک مدرن و پست مدرن می باشد.
  2. اشکال هندسی و خطوط صاف یا منحنی منظم از مشخصه های سبک مدرن است. اما در سبک پست مدرن خطوط از قواعد خاصی پیروی نمیکنند . خطوط در به سبک پست مدرن تابع نوع و ذهنیت معمار و طراح هستند.
  3. استفاده از رنگ در این سبک نیز یکی از تفاوت های طراحی نما به سبک پست مدرن و مدرن می باشد. رنگ های خنثی مانند سفید ،طوسی و … در سبک مدرن بسیار استفاده می شود و یکی از ویژگی های بارز این سبک است. اما در سبک پست مدرن در طراحی ها استفاده از رنگ و توجه به بومی گرایی به کمک رنگ بسیار مرسوم است.
  4. یکی دیگر از ویژگی های سبک پست مدرن تلفیق نور و رنگ است.شما در طراحی نما به سبک پست مدرن از نورپردازی های درخشان و رنگی به راحتی می توانید استفاده کنید. و حتی از نورهای رنگی نئون مانند سبک هنری پاپ آرت نیز می توان در سبک پست مدرن استفاده نمود.در دیگر سبک های معماری شاید به سختی بتوان از نورپردازی نئون استفاده نمود. این نوع نورپردازی در لاس وگاس بسیار محبوب است اما در بسیاری از سبک ها نمی توان از آن استفاده نمود.
  5. طراحی نما به سبک پست مدرن از خصوصیات فرهنگی،اجتماعی، تاریخی، اقتصادی افراد آن محدوده نشات میگیرد. طراحان با توجه به خصوصیات شهری مانند خیابان، میدان، شرایط منطقه ای و اقلیمی مانند دریا،جنگل، سرما و گرما و … طراحی ویژه ای برای افراد انجام می دهند. به دلیل انعطاف فراوان سبک پست مدرن به راحتی می تواند با این سبک طراحی شود.

معماران معروف سبک پست مدرن :

از معمارن مخصوص سبک پست مدرن در طراحی نما ، طراحی داخلی و … می توان به افراد زیر اشاره نمود؛

  1. رابرت ونچوری
  2. چارلز مور
  3. استنلی تایگرمن
  4. فیلیپ جانسون

و… که می توانید با مراجعه به رزومه آنها در مورد سبک پست مدرن و طراحی های پست مدرن اطلاعات بیشتر کسب نمایید.

پست مدرن در ایران:

در ایران در دهه های پنجاه شمسی سبک پست مدرن شکل گرفت. و تا دهه های 60 و 70 هجری شمسی نیز ادامه یافت. در آن دوران جو مدرنیستی و روشنفکری در ایران جاری بود.طراحان و معمارانی که به سبک مدرن در حال فعالیت بودند با طراحانی که سعی در زنده نگه داشتن سنت در حوزه معماری بودند در تضاد قرار گرفتند.در این بین تفکری پدید آمده بود که خواهان تلفیق معماری مدرن و سنتی بودند. در این گروه با الهام از سبک پست مدرن شروع به عرضه افکار خود نمودند.سبک پست مدرن این امکان را به معماران میداد تا طراحی نما و طراحی داخلی را با الهام از سبک های سنتی و با در نظر گرفتن فضای بومی منطقه به انجام رسانند.

در همین دوران معماران مهمی از جمله لویی کان که خود یکی از معماران سبک پست مدرن بود به ایران آمده و همایشی نیز برگزار نمودند.

طراحی به سبک پست مدرن امروزه نیز به معماران این امکان را میدهد تا از جز به کل طراحی کنند و در طراحی خود از داستان سرایی و تاریخ گذشتگان و سنت های بومی غافل نشوند. شاید در نگاه اول سبک پست مدرن ساده انگارانه و سطح پایین توصیف شود اما دغدغه های پست مدرن ژرف تر و عمیق تر به رویه های جامعه می باشد.

طراحی نما به سبک پست مدرنطراحی نمای پست مدرن:

پست مدرن تلفیقی دلخواه و گزینشی از هر سنت به سبک و سیاق خود می باشد. معمولا در طراحی نما به سبک مدرن، آثاری کنایه دار خلق می گردند.که در آن کشمکش سنتها به وضوح مشخص است. از نظر معماران بزرگ سبک پست مدرن، یک ساختمان نمی تواند سبکی بین المللی داشته باشد. زیرا باید به زمینه های فرهنگی و تاریخی و بستر اصلی سایت و شرایط افراد ساختمان توجه نمود و سپس ساختمانی درخور طراحی کرد.

همانطور که گفته شد پست مدرنیسم انتقادی به مدرنیته است. بنابراین در طراحی نما به سبک پست مدرن بومیت و سنت و تاریخچه ی منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نمای ساختمان ها باید بیانگر شرایط افراد باشند. نمای ساختمان هایی که به سبک پست مدرن ساخته می شوند، می توانند از تقارن بهره مند نباشند. یا در عین وجود تقارن ، دچار عدم تقارن گردند. یا حتی یک ساختمان در چند وجه می تواند نماهای مختلفی داشته باشد.

طراحی نما به سبک پست مدرن در ایران:

شاید به راحتی در ایران نتوانید نمونه های بارزی از طراحی نما به سبک پست مدرن را پیدا کنید. زیرا در شهرهای بزرگ و پر جمعیتی مانند تهران که آپارتمان نشینی و ضوابط و قواعد طراحی توسط مراجعی تایید می شوند نتوان ساختمان هایی با این سبک پدید آورد.اما برای برخی از کاربری ها به راحتی می توان این سبک را به کار برد. همچنین برای افرادی که در شهرهای کوچکتر و با قوانین آزادتری زندگی می کنند شاید بسیار جالب تر باشد تا طراحی نما به سبک پست مدرن صورت گیرد تا بومیت منطقه نیز حفظ گردد ولی در عین حال یک ساختمان و نمایی متفاوت جلوه گر شود.

 

برای طراحی نمای ساختمان می توانید با گروه تخصصی معماران فرید-ارجمند در ارتباط باشید.