زیر بنا : –
تعداد طبقات : –
تعداد واحد : –
مساحت لابی : –
سازه : –
عکاس : –
موضوع : طراحی و دکوراسیون داخلی هتل ( پروژه همکاری با خانم مهندس چاکری )
آدرس : –
مجری : –
آرشیتکت: خانم مهندس چاکری
طراح : شرکت معماری فرید – ارجمند
تیم طراحی : مصطفی فرید – صابر ارجمند
کاربری : هتل
سال ساخت : –
موضوع : طراحی و دکوراسیون داخلی هتل ( پروژه همکاری با خانم مهندس چاکری )
آدرس : –
مجری : –
آرشیتکت: خانم مهندس چاکری
طراح : گروه معماری فرید – ارجمند
تیم طراحی : مصطفی فرید – صابر ارجمند
کاربری : هتل
سال ساخت : –
زیر بنا : –
تعداد طبقات : –
تعداد واحد : –
مساحت لابی : –
سازه : –
عکاس : –
توضیحات
طراحی و دکوراسیون داخلی و مبانی آن در شرکت معماری فرید – ارجمند
معماری کلاسیک، اثر جاودانهی عصر طلایی یونان و رم باستان، ریشهی اصلی شکلگیری سبکهای معماری پس از آن است. تناسبات از ارکان اصلی این سبک میباشد. در این دوره انواع ستونسازی وارد حیطه ساختمانها شد که مهمترین آنها «دوریک» و «یونیک»، الهام گرفته از تناسبات بدن انسان بودند. معماران طراحی فضاهای شهری بسیار جدی گرفتند و آکروپلیسها عضوی از شهرهای یونانی شدند. معابد سنگی، آمفی تئاترهای روباز و فضاهای جمعی شهری مثل آگوراها که محل تجمع و برگزاری مراسمها بودند، از مهمترین یادگارهای دورهی کلاسیک در تاریخ معماری جهان هستند.
سبکهای معماری زیادی از معماری کلاسیک الهام گرفتهاند و این مسئله باعث شکلگیری باز زنده سازی سبک های معماری همچون معماری نئوکلاسیک از میانه قرن ۱۹ و باز زندهسازی یونانی قرن ۲۰ ( نما رومی )در طراحی نما ، دکوراسیون داخلی و محوطه سازی شد.
اکثر سبکهای معماری که پس از رنسانس در اروپا زاده شدهاند میتوانند معماری کلاسیک محسوب شوند. این تعبیر گسترده از این اصطلاح توسط جان سامرسون در کتاب زبان کلاسیک معماری به کار گرفته شدهاست.
عناصر معماری کلاسیک در زمینههای معمارانه متفاوتی نسبت به زادگاه اصلیشان به کار گرفته شدهاند. شیوههای کلاسیک – دوریک ، یونیک و کرنتین – که در معماری سبک گرای قرن ۵ پیش از میلاد یونان معنی دارند در معماری قرن اول گالها دوباره به کار گرفته میشوند و از آن زمان بارها و بارها تجدید شدهاند.
ستون
ستون، شناختهشدهترین جزء معماری کلاسیک به حساب میآید و وزن سقف را تحمل میکند. ستونها به خصوص از لحاظ بصری، در نمای ساختمان نقش مهمی بازی میکردند و معمولاً از مجسمه و نقش برجسته برای دکور آنها کمک میگرفتند. یونانیها تقریباً تمامی ساختمانهایشان را با ستونهای عمودی و سقفهای مسطح میساختند؛ اما رومیها این سبک را توسعه داده و با استفاده از طاق توانستند تعداد ستونهای حامل را کاهش داده و فضای بیشتری را به نمای داخلی بنا اختصاص بدهند. شیوهی دوریک (Doric order) از جمله سبکهای مورد علاقهی یونان و مستعمرههای غربی آنها به حساب میآمد و شیوهی ایونی (Ionic order) در یونان شرقی توسعه پیدا کرد. هر دوی این شیوهها در بهترین دستاورد معماری یونانی، یعنی آکروپولیس شهر آتن قابل مشاهده است. این شیوهها در اواخر قرن پنجم قبل از میلاد بیشتر برای ساخت ایوان و سالن تئاتر کاربرد داشتند.
تناسبات
در روند طراحی معماری کلاسیک یکی از کلیدی ترین عناصر (( تناسبات )) است که عالی ترین نوع آن (( تناسبات طلایی )) است.
نسبت طلایی یا عدد فی (ϕ) (به انگلیسی: Golden ratio) در ریاضیات و هنر هنگامی رخ میدهد که نسبت بخش بزرگتر به بخش کوچکتر، برابر با نسبت کل به بخش بزرگتر باشد.
فی، نخستین حرف از نام «فیدیاس»، پیکرتراش زبدهٔ یونان باستان است که به احتمال زیاد این نسبت عددی را دهها سال پیش از اقلیدس، در شیوهٔ هنریاش لحاظ میکردهاست. بسیاری از مراجع علمی، حرف یونانی یا عدد فی را برای این عدد انتخاب کردهاند. مقدار عددی عدد طلایی برابر بهطور تقریبی برابر است با:
تناسبات در معماری
فیثاغورس، هندسه دانی که فرمول معروف فیثاغورس را به دست آورد، روی مباحث نسبت طلایی کار کرد و توانست ارتباط آن را با بدن انسان به دست آورد.
طبق مشاهدات او اعضای بدن نیز این نسبت را با هم دارند و این کشف در هنر یونانی ها تأثیرگذار بود.
نسبت طلایی در برج و میدان آزادی:
طول ۶۳ عرض ۴۲ تناسب آن ۱٫۵ =۴۲: ۶۳ است.
نسبت طلایی در قلعه ی دالاهو، کرمانشاه:
طول دو و نیم کیلومتر عرض چهار متر ۱٫۶=۵/۲: ۴ تناسب آن است.
نسبت طلایی در بیستون از دوره هخامنشی، کرمانشاه:
طول ۵ کیلومتر عرض ۳ کیلومتر اعداد۵و ۳هر دو جزو دنباله فیبوناتچی هستند تناسب۱٫۶ =۵:۳ است.
نسبت طلایی در پل ورسک در مازندران:
بلندی این پل ۱۱۰ متر است طول قوس آن ۶۶ متر میباشد تناسبات (۱٫۶ = ۶۶: ۱۱۰)
نسبت طلایی در مقبره ی ابن سینا:
آرامگاه تناسبات (۶/۱=۹/۱: ۲/۳) طول تالار کتابخانه ۴۵/۹ متر عرض آن ۷۵/۵ متر است تناسبات (۶/۱=۷۵/۵: ۴۵/۹)
در وسط، تالاری مربع شکل قرارگرفته که پله مدور (مارپیچ فیبوناتچی) و پایههای دوازده گانه ی برج را احاطه کردهاند. ایوان دری به ارتفاع ۲/۳ متر عرض ۹/۱ متر
نسبت طلایی در میدان نقش جهان و مسجد شیخ لطف الله:
نسبت طلایی توسط طراحان میدان نقش جهان هم مورد استفاده قرار گرفته است.
مرد ویترویوسی
مرد ویترویوسی که از آثار معروف لئوناردو داوینچی، هنرمند ایتالیایی است دارای ابعاد ۳۴٫۴x۲۵٫۵ سانتیمتر است.مرد ویترویوسی (به ایتالیایی: Uomo vitruviano) احتمالاً در سال ۱۴۸۷ میلادی کشیده شدهاست و طرحی تمام قد از ویترویوس، معمار ایتالیایی است.
این طراحی، بدن برهنه ی مردی را در دو حالت نشان میدهد که درون یک دایره و مربع محاط شده است.
مطابق مشاهدات لئوناردو داوینچی، نقاشی بهعنوان توصیفی از تناسبهای موجود در بدن فرد مذکر به تصویر در آمده است. تناسبات بدن مرد ویترویوسی در زیر آورده شده است: (لازم به ذکر است که داوینچی واحد شمارش خود را برای بیان این تناسبات، عضوهای کوچکتر بدن در حالات مختلف در نظر گرفته است.)
استفاده از تناسبات در شرکت معماری فرید ارجمند
این شرکت معماری در کلیه طراحی های کلاسیک خود تلاش کرده تا از تناسبات کلاسیک در سطح وسیعی در طراحی نما ها و دکوراسیون داخلی های کلاسیک استفاده مفید کند.
این تناسبات در اکثر تقسیم بندی ها و تناسبات قوس ها و سنتوری ها طرح های مختلف اعم از طراحی نما و دکوراسیون داخلی و حتی تقسیمات محوطه سازی در این شرکت معماری به چشم میخورد.
شهر فلورانس در ایتالیا را مهد رنسانس میدانند. معماری رنسانس سعی دارد تا شیوههای سبک کلاسیک را احیا کند و در عین حال، سبکی مختص به خود را داشته باشد.
رنسانس بهطور کلی به بازهی زمانی بین قرن ۱۵ و اوایل قرن ۱۷ میلادی اشاره دارد. این دوره در ایتالیا آغاز شد و به مرور زمان به سراسر اروپا انتقال پیدا کرد. معماران رنسانس، پیچیدگی، غیرمتقارن بودن و حالت قائمی و عمودی ساختمانهای سبک گوتیک را نمیپسندیدند و در مقابل سعی میکردند سادگی و ابعاد دقیق و متقارن سبک کلاسیک را دنبال کنند. طاقهای گرد، گنبدها و شیوههای معماری کلاسیک دوباره در این دوره احیا شدند. در واقع نام رنسانس در زبان فرانسوی به معنی «تولد دوباره» یا «نوزایش» است و به دورهی بیداری و پیشرفت در ایتالیا و اروپای شمالی برمیگردد. معماران رنسانس معتقد بودند که جهان در درجهی کمال قرار دارد و قوانین آفرینش بر پایهی اصول ریاضی بوده و دقیق و حساب شده است. در پی این اعتقاد، آنها موفق شدند ساختمانهایی را بسازند که هماهنگی و تناسب دلنشینی را در مخاطب القا میکرد.
محدودیت مالی
با توجه به قرار گیری این بنا در منطقه 5 و کشش کمتر منطقه نسبت به مناطق بالاتر، در این طراحی نما رومی و محوطه سازی آن سعی در کاهش هزینه اجرایی شده. به این ترتیب که از ابزار های تراشیده شده ی سنگی استفاده نشده و تماما در طراحی نما از سنگ چهل طول با ضخامت دو سانتیمتر استفاده شده
هرچند در برخی ابزار ها از سنگ تراشیده شده ی طولی استفاده شده اما ان سنگ تفاوت قیمت فاحشی با سنگ 40 طولی ندارند.