نورپردازی نمای ساختمان یکی از قسمت های طراحی نمای ساختمان است. به دلیل اهمیت بسیار آن تصمیم گرفتیم که به صورت جداگانه به آن بپردازیم. و انواع تکنولوژی های جدید را در طراحی نمای ساختمان و نورپردازی آن با فرید-ارجمند بررسی کنیم.

شتابزده شدن زندگی جوامع شهری موجب شده تا افراد به زمان بیش از پیش اهمیت بدهند. زندگی ۲۴ ساعته در بیشتر شهر های پر جمعیت و صنعتی در حال به وقوع پیوستن است. این روند از فروشگاه ها و سوپرمارکت های بزرگ که به صورت ۲۴ ساعته باز بودند شروع شد و رستوران ها و کافی شاپ هایی که در هر ساعت از شبانه روز آماده ی سرویس دهی به مشتریان بودند. مراکز تفریحی نیز به این مسئله واقف شدند که بشر امروزی نیازمند زمان بندی طولانی تری برای زندگی است.

با طولانی تر شدن زمان کار افراد، تفریحات و خرید و … همه به ساعات شب موکول می شود و قطعا زندگی ۲۴ ساعته شکل میگیرد.

نورپردازی نمای ساختماننورپردازی

نورپردازی زمانی اهمیت میابد که شما از نور طبیعی خورشید بی بهره اید. برای جذب افراد در ساعاتی از شبانه روز که نور کم است و یا تاریک است نیاز به نورپردازی درست و شکوهمند داریم. بنابراین نمای ساختمان ها از اولین مواردی است که نورپردازی می شود.

نورپردازی در داخل و خارج ساختمان ها به یک اندازه اهمیت دارد. اما نمای ساختمان ها اولین تاثیر را بر بیننده میگذارد.

شاید شما به عنوان یک شغل شبانه روزی نیاز داشته باشید تا با نورپردازی مناسب و جذاب مخاطبین خود را فراخوانید. پس این مقاله به شما کمک میکند تا با روش های نوین نورپردازی نمای ساختمان آشنا شوید.

نورپردازی نمای ساختمان با نوار نئون فلکس

نوار نئون فلکس جایگزینی برای لامپ های نئون شیشه ای می باشد. نوار های نئون فلکس یک تیوب از جنس پی وی سی هستند که قابلیت انتقال نور را دارند. این نوار ها به دلیل انعطاف پذیری بالا می توانند به هر شکلی خم شوند و همچنین می توان آن ها را از هر قسمتی برید. تیوب های نئون فلکس نور را به صورت یکنواخت پخش میکنند و چشم دچار خیرگی نمیگردد.

طول عمر بالا و ضد آب بودن این منبع نوری باعث شده تا نورپردازی نمای ساختمان ها با این تیوب ها ممکن شود. شما می توانید در هر قسمتی از نما این تیوب ها را نصب کرده و با مصرف بسیار پایین برق از نورپردازی فوق العاده بهره مند شوید. در ساختمان هایی که نمای آنها از ابتدا به صورت تخصصی طراحی می شود فضایی مخفی برای عبور این تیوب های نئون فلکس ایجاد می شود تا نورپردازی نمای ساختمان به صورت مخفی انجام شود.

LED های اشکی برای نمای ساختمان های تجاری

نمای ساختمان های تجاری و یا مراکز تفریحی نورپردازی متفاوتی نیاز دارند تا جلوه ی بیشتری داشته باشند. جلب توجه مخاطبین اولین عامل نورپردازی نمای این ساختمان هاست.

از ال ای دی های اشکی می توان برای نمای مراکز تفریحی و همچنین فضای سبز استفاده نمود. این چراغ ها به صورت تیوب هایی شامل چند ال ای دی در کنار یکدیگر تشکیل شده است که در مقابل آب و گرد و غبار و عوامل محیطی مقاومند.

تیوب دیجیتال در نورپردازی نمای ساختمان

تیوب دیجیتال بر پایه ی منبع نور ال ای دی طراحی شده اند. تیوب های دیجیتال نوع پیشرفته ای از منبع های نوری هستند که برنامه پذیرند. و قابلیت اجرای هر نوع افکت و طرح و رنگ و حتی کلیپ های ویدیویی را دارند. تیوب های دیجیتال به دلیل طول عمر بالا و مقاومت در برابر آب و عوامل محیطی گزینه ای مناسب در نورپردازی نمای ساختمان ها می باشند. به خصوص زمانی که نمای ساختمان شما طرحی خاص را به نمایش گذاشته است. گاهی یک ساختمان بر اساس ایده ای طراحی می شود که در شب تداعی کننده شی یا موجود خاصی باشد. یا نمای ساختمان بر اساس تغییر در روز و شب ساخته می شود تا المان مهم شهری محسوب شود. در این موارد نیاز به نورپردازی هایی هوشمند داریم که امروزه در دسترس ما قرار گرفته اند.

نورپردازی سه بعدینورپردازی سه بعدی

نورپردازی سه بعدی نسل جدیدی از انواع نورپردازی است. از این نوع نورپردازی استفاده بسیاری برای تبلیغات می شود. این نوع نورپردازی ساختمان را به مثابه یک بوم در نظر میگیرد و بازتاب نور بر روی آن تصویرهایی ایجاد میکند و مانند یک فیلم تبلیغاتی عمل می نماید.

این نوع نورپردازی بر روی نمای ساختمان های بزرگ شهر و در محل های تجاری انجام میگیرد. زیرا مخاطبین بسیاری در حال خرید هستند و برایشان این نوع نورپردازی تبلیغاتی جالب است. شاید شما نیز به تازگی حتی تبلیغات تیزر های فیلم های معروف که بر روی ساختمان ها نمایش داده می شود را دیده باشید.

مکانیزم نورپردازی سه بعدی نمای ساختمان

اما نورپردازی سه بعدی نمای ساختمان کمی متفاوت تر از انواع سیستم های نورپردازی که در بالا به ان پرداختیم می باشد. در این نوع نورپردازی هیچ گونه عدواتی بر روی نمای ساختمان نصب و پیاده سازی نمی شود. نحوه ی عملکرد آن به صورت تابشی می باشد.

برای این نوع نورپردازی، ساختمان مورد نظر برداشت می شود. معماران از ساختمان یک الگو و نقشه برداری می کنند و جای برش ها و بازشوهای ساختمان را به دقت بررسی می نمایند. پس از برداشت کامل نمای ساختمان کار سه بعدی سازی آغاز می شود. در این مرحله که با همکاری معماران و انیمیشن سازان صورت میگیرد طرح نمای ساختمان سه بعدی سازی شده و تمام زوایا بررسی می شود. سپس طرح تبلیغ و نورپردازی مورد نظر با توجه به نمای موجود برنامه نویسی می شود. این مدل سازی و بعد سازی به گونه ای انجام میگیرد که تابش نور و بازتاب آن بر روی نمای ساختمان موجب ایجاد تصاویر سه بعدی گردد.

در بسیاری از کشورهای اروپایی امروزه این نوع از نورپردازی نمای ساختمان بسیار مورد توجه قرار گرفته و در ابعاد بزرگ اجرا می شود. تبلیغات با این نوع نورپردازی موجب بازگشت هزینه های اولیه نیز می شود.

 

کلام آخر :

نورپردازی نمای ساختمان علاوه بر زیبا سازی نقش مهمی در بیزنس و کسب و کارها دارد. تبلیغات زنده بر روی نمای ساختمان های مهم شهر می تواند از ایجاد بیلبورد های اضافی جلوگیری کند و همچنین جذابیت خاص و بازخورد چندین برابر داشته باشد. اطلاعات دقیق درباره انواع سیستم های نورپردازی می تواند نمای ساختمان منحصر به فردی به شما هدیه دهد.