بازسازی و تعمیرات ساختمان

بازسازی به عملی گفته می شود که در آن فضاهایی در ساختمان تعمیر شده و یا تغییر داده می شوند.واژه های بازسازی ،نوسازی ،مرمت ،همگی دلالت بر تغیییراتی دارند که جهت بهینه سازی فضا انجام میگردد.بازسازی معمولا جهت انجام تعمیرات و نوسازی بیشتر بر تغییرات داخلی دلالت میکند. واژه ی مرمت برای ساختمان های تاریخی و با ارزش استفاده میگردد. اما فراموش نکنیم که در اصل این ها واژه هایی با معانی تقریبا یکسان هستند.

 

بازسازی ساختمان

انواع بازسازی برای ساختمان ها

بازسازی ساختمان می تواند درجه بندی خاصی داشته باشد که در ادامه به آن میپردازیم :

  • ساختمان ها و فضاهای داخلی ، که بیشتر امر نوسازی و تغییر دکوراسیون در آن ها مد نظر قرار میگیرند از کوچکترین نمونه ها هستند. فضای داخلی مسکونی ،اداری ، تجاری (فروشگاه ها و مغازه های کوچک) که به دلیل فرسودگی نیاز به تعمیرات دارند . یا به دلیل یکنواختی با تغییراتی در فضا محیط جذاب تر خواهد شد.
  • در درجه ی بعدی بازسازی ساختمان به صورت جامع تری مد نظر است. علاوه بر تغییرات و تعمیرات فضای داخلی ، فضاهایی که نسبتا کلی تر و بیرونی مد نظر هستند. به طور مثال فضاهایی مانند لابی ساختمان ها و هتل ها ، زیرساخت ها مانند تاسیسات الکتریکی و مکانیکی ، رستوران ها و کافی شاپ ها ، و در کل فضاهایی که به طور تخصصی تری نیاز به بازسازی دارند.
  • در درجه آخر نوعی از بازسازی مد نظر است که علاوه بر فضاهای داخلی ،فضای خارجی و یا به عبارتی نمای ساختمان مورد تغییر و تعمیر قرار میگیرد. گاهی یک ساختمان به دلیل سن ساخت بالا،نیاز به تعمیرات اساسی دارد. و می توان گفت که به غیر از تیغه های اصلی ساختمان هرچه را که مد نظر باشد می توان تغییر داد و نوسازی نمود.

بنابراین هرچقدر میزان عمقی بودن تعمیرات ، متراژ فضا و میزان تخصصی بودن کار بیشتر باشد بازسازی نیز وارد مرحله ی جدیدی می شود.گاهی به دلیل فرسودگی قسمتی از بنا تعمیرات شروع شده و در انتها به فضاهای دیگر تعمیم پیدا میکند.

[ipano id=”3″]

 

تغییر عملکرد در بازسازی ساختمان ها

یکی از تغییراتی که در بازسازی ساختمان ها ممکن است صورت بگیرد ،ایجاد تعمیرات به منظور تغییر رویکرد فضاست. شاید شما هم از قدم زدن و نوشیدن قهوه در فضای خانه های سنتی و قدیمی لذت ببرید . این همان نمونه ای از تغییر عملکرد فضاست. تبدیل خانه های سنتی و قدیمی به کافی شاپ ها و رستوران ها که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته اند نیز نوعی بازسازی محسوب می شود.

این نوع از بازسازی نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دلایل اصلی آن کم کردن هزینه های ساخت و ساز است.صرفه جویی در زمان و همچنین در متریال نیز از دیگر مزیت های این نوع از بازسازی می باشد.امروزه معماری پایدار و همسان با طبیعت مورد توجه تمام جهانیان قرار گرفته است. با کم کردن زباله های ساختمانی و مصرف متریال های ساختمانی قدمی در این راه برداشته ایم.از ویژگی های دیگر تغییر عملکرد فضا، می توان به حفظ شدن فرهنگ و سبک یک بنا اشاره کرد.

برای تغییر رویکرد فضا ،درجه سوم از بازسازی یعنی بازسازی کلی مورد نیاز است.

بازسازی رستوران

اقدامات مورد نیاز برای بازسازی

برای انجام عملیات بازسازی و نوسازی در هر مرحله ای نیاز است اقدامات خاصی صورت بگیرد .

  1. اولین قدم برای ایجاد تغییرات به صورت اصولی و بهینه نقشه برداری است.نقشه برداری در مرحله اول صرفا اندازه گیری ابعاد دقیق است و پس از آن به صورت کاملا دقیق دیوار ها و ستون ها ،محل قرار گیری تاسیسات ،سیم کشی ها و … نیاز به بررسی و  تعیین مکان دارد.
  2. قدم دوم برای بازسازی ، طراحی پلان آن است. طراحی پلان از تغییرات جزئی تا تغییرات کلی را شامل میگردد. برای کوچکترین تغییرات نیز نیاز به تهییه پلان می باشد. اگر تغییر عملکرد برای فضا مورد نیاز باشد باید حتما محل جدید تاسیسات و تمام زیرسازی ها و پلان فاز دو آن نیز مشخص باشد. در این مرحله اگر بازسازی به صورت حرفه ای و یا دکوراسیون داخلی نیز انجام میگیرد معمولا شرکت های معماری رندر و تصاویر سه بعدی از حالت نهایی پروژه تهییه کرده و به تایید کارفرما میرسانند.
  3. بعد از طراحی پلان و به تایید رساندن آن از طرف کارفرما با مطابقت نیازها،نوبت به مرحله تخریب خواهد رسید. نوسازی و بازسازی به صورت کوچکترین عملی نیز نیاز به تخریب های جزئي دارد.گاهی اوقات بازسازی های اصلی با تخریب زیادی صورت میگیرد.به طوری که در نگاه اول شاید به نظر بیننده برسد که ساختمان به طور کل تخریب خواهد شد. اما این نوع بازسازی نیز مزیت هایی که بالا به آن اشاره نمودیم را دارد و اصولا برای تغییر عملکرد از این نوع بازسازی استفاده می شود.
  4. بعد از تخریب ، عملیات زیرسازی صورت میگیرد . بهتر است بدانیم که حتی برای ایجاد کوچکترین تغییری مانند کاغذ دیواری نیز نیاز به زیر سازی خاص داریم . در مرحله زیرسازی و ایجاد زیرساخت اگر ستون ها و ساختمان نیاز به تقویت داشته باشند و استحکام ساختمان باید بیشتر گردد،در این مرحله انجام میگیرد.
  5. بعد از زیرسازی، مرحله نهایی یعنی انجام تغییرات به صورت کامل صورت میپذیرد.اگر در بازسازی چیدمان و دیزاین داخلی نیز مد نظر باشد در آخرین مرحله انجام خواهد شد.

مهندسین معمار و کنترل پروژه در سرتا سر بازسازی باید حضور مثبت داشته باشند. عدم توجه به جزئيات ممکن است در هنگام بازسازی و یا بعد از تحویل پروژه به کارفرما ایجاد مشکلاتی بزرگ نظیر خرابی و ترکیدگی لوله ها و تاسیسات ، مشکلات الکتریکی و برق گرفتگی و … شود.

بازسازی داخلی ساختمان

خدماتی که شرکت های معماری جهت بازسازی ساختمان ارائه میدهند:

  • مشاوره جهت بازسازی و ساخت و ساز
  • نقشه برداری
  • ارائه نقشه و طراحی فضای جدید
  • تخریب ساختمان
  • آجرکشی و ساخت تیغه ، ساخت انواع دیوار و سقف کاذب
  • سفید کاری و نصب سرامیک و کاشی و …
  • ارايه خدمات نماسازی
  • خدمات دکوراسیون داخلی

 

نکاتی که باید قبل از بازسازی بررسی نمایید :

در ابتدا باید بدانید که هدف از بازسازی ساختمان چیست ؟ کدام بخش های ساختمان نیاز به تعمییر و کدام یک فقط نیاز به تغییر دارد؟سبک انتخابی شما برای فضای بازسازی چیست؟ انتخاب سبک برای ایجاد تغییرات اهمیت ویژه ای دارد و به طراحان و معماران کمک شایانی مینماید.در هر قسمت از ساختمان چه قسمت هایی اضافه یا کسر می شود؟ باید بدانیم چه فضاهایی و عملکرد هایی مورد نیاز بوده و چه چیزهایی حذف می شود.و در آخر باید بدانیم که بودجه ما برای انجام بازسازی و تغییرات چقدر است؟

با توجه به بررسی موارد بالا می توانیم به خود و به معمار پروژه کمک شایانی نماییم.

نوسازی لابی مسکونی

هزینه بازسازی ساختمان ها

هزینه بازسازی ساختمان ها از مواردی است که بسیار متغییر است زیرا بسته به میزان تعمییرات و تغییرات هزینه متفاوت میگردد. اما باید این موضوع را در نظر داشت که برای هر تغییری علاوه بر هزینه متریال ، هزینه طراحی و دستمزد کارگر ها ،هزینه کارشناسان و مهندیس پروژه نیز باید در نظر گرفته شود.

بازسازی ساختمان هزینه کمتری نسبت به تخریب و ساخت دوباره دارد و بنابراین گزینه مناسب تری می باشد.

 

انتخاب شرکت های معماری برای خدمات بازسازی

برای انتخاب بهترین شرکت جهت بازسازی فضای خود بهتر است در ابتدا انتظارات خود را مشخص کرده و یادداشت نمایید . شرکت های معماری با خدمات مشاوره دقیق از بهترین ها هستند. بعد از خدمات مشاوره شرکت ها باید نقشه های اجرایی و براورد هزینه درست و اصولی به شما ارايه داده و متریال های پیشنهادی و انتخاب های خود را با توجه به سلیقه شما انتخاب نمایند.

برای خدمات بازسازی شرکت هایی را انتخاب کنید که علاوه بر طراحی و معماری ، عملیات پیمانکاری را نیز به صورت کامل انجام دهند.

شرکت معماری فرید-ارجمند آماده برای ارائه انواع خدمات بازسازی ساختمان ها ،ویلا ،هتل ها ،فروشگاه ها و … با بهترین کیفیت و خدمات است .