تفاوت نمای رومی با کلاسیک در چیست؟ امروزه که بسیاری از نمای ساختمان ها به سبک های رومی و کلاسیک ساخته می شود درک تفاوت میان این دو سبک شاید برای بسیاری سخت باشد.

بنابراین ما در مقاله ای دیگر از وبلاگ فرید-ارجمند تصمیم داریم تا در ارتباط با تفاوت ها و شباهت های نمای رومی با نمای کلاسیک صحبت کنیم.

اگر شما هم تصمیم به ساخت و یا بازسازی نما را دارید بهتر است با ما همراه باشید. نمای ساختمان ها امروزه به سبک های متنوعی طراحی و ساخته می شود. سبک مدرن، کلاسیک، رومی، معاصر و سنتی ایرانی از انواع سبک های طراحی نمای ساختمان هستند. در طراحی نمای ساختمان های مسکونی امروزه اغلب از نمای کلاسیک و نمای رومی استفاده می شود. زیرا روحیه ی جمعی به سمت تجمل گرایی در حال گرایش است.

نمای رومی به افراد حس کاخ نشینی و مجلل بودن را القا میکند. فارغ از بحث درست یا غلط بودن این نگرش و سلیقه ی جمعی قصد داریم تا بیشتر به نمای رومی و کلاسیک بپردازیم.

طراحی نماتفاوت نمای رومی با کلاسیک در چیست؟

نمای رومی همانطور که از نامش پیداست متعلق به رومیان باستان است. ستون های دوریک و یونیک، سردر های مجلل، ایوان ورودی و سنگ تراش ها همگی از جمله معماری های رومیان است. نمای رومی نیز از این سبک رومیان سرچشمه میگیرد. به دلیل عظمت و ابهت ساختمان ها و کاخ های روم و یونان، نمای رومی برای ساختمان ها نشانی از مجلل بودن و عظمت است.

نمای کلاسیک دارای ظرافت بیشتری نسبت به نمای رومی می باشد. ستون ها در نمای کلاسیک نیز دیده می شوند ولی نه به سبک دوریک و یونیک بلکه با تزئینات متفاوت تر و با جزئیات بیشتر اما ظریف تر. در سبک کلاسیک  پنجره هایی با انواع شکل های مختلف دیده می شود. پنجره ها و بازشوهای ساده و یا طاق دار.

سبک کلاسیک شاید بیشتر بیانگر اصالت باشد و تاثیرگذاری بیشتری در هنر امروزی در آن بتوان یافت. اما سبک نمای رومی به دلیل اجرای زیاد و نادرست در ساختمان ها حس ابهت و استداد کاخ نشینان را به افراد میدهد.

نمای کلاسیک برای ساختمان های مسکونی

همانطور که گفته شد امروزه نمای رومی معمولا به هر سبک دیگری ترجیح داده می شود. اما طراحان ماهر شما را به ساختن نمای کلاسیک دعوت می کنند. نمایی اصیل با چهره ای ظریف. کنده کاری ها و گل و برگ های زیبا، ایوان جلویی، ستون هایی با سطح مقطع کمتر و کوتاهتر از نمای رومی.

نمای رومی ممکن است روزی از مد بیفتد اما نمای کلاسیک همواره مورد توجه می ماند.

استفاده از نمای رومی برای ساختمان های مسکونی با متراژ کم توصیه نمی شود. اما به جای آن می توان از نمای کلاسیک ساده و یا نمای نئوکلاسیک استفاده نمود.

نمای ویلایی یک طبقه

ساختمان های ویلایی یک طبقه بهتر است نسبت به اقلیم و منطقه ای که در ان ساخته می شوند از طراحی نمای ویژه ای برخوردار شوند. مصالح و متریال های استفاده شده در نما در هر اقلیم به صورت بومی انتخاب شوند. همچنین طراحی نما به گونه ای باشد که به بافت منطقه ای آسیب نرساند.

برای طراحی نمای رومی یک طبقه باید در نظر داشت که ارتفاع ستون ها به اجبار کوتاه خواهد بود. پس از سر ستون های دوریک و یونیک باید به وضوح استفاده نمود. همچنین رنگ سفید و سنتوری های بالای پنجره ها را می توان به صورت واضح تری در طراحی نمای رومی یک طبقه یا ویلایی استفاده کرد.

برای طراحی کلاسیک دست طراح بسیار بازتر خواهد بود. تزئینات گل و برگ پیچیده در ستون هایی ظریف و استفاده از چندین متریال در کنار یکدیگر در نما می تواند یک نمای کلاسیک جذاب یک طبقه به وجود بیاورد.

نمای ساختمان های اداری

ساختمان های اداری و تجاری بهتر است از نمای کلاسیک یا رومی استفاده نکنند. تکنولوژی برای ساختمان های اداری در اولویت است. پس از بهترین گزینه های برای ساختمان های اداری و تجاری مینیمال یا مدرن است. نمای مدرن بسیار کاربردی تر خواهد بود.

تفاوت نمای رومی و نمای کلاسیک در انواع ساختمان های مسکونی به تفکیک قابل اجراست. حتی در ساختمان های ویلایی و یک طبقه نیز می توان از آنها بهره برد. اما بهتر است در ساختمان های اداری از آنها استفاده نشود. همچنین ساختمان های اداری دارای ارزش قیمتی بالاتری نسبت به ساختمان های مسکونی مشابه می باشند. ایجاد نمای رومی و یا نمای کلاسیک با هزینه های بالا باعث بالا رفتن قیمت های واحد اداری می شود و گاهی باعث می شود تا افراد رغبت کمتری برای استفاده از واحد های اداری در ساختمان هایی با نمای کلاسیک و یا نمای رومی داشته باشند.

نمای رومیمصالح ساختمانی در نمای رومی و کلاسیک

متریال ها و مصالح مختلفی در طراحی و اجرای نما به کار میرود. چوب ترموود، سنگ، سیمان، آجر، بتن اکسپوز، شیشه، کامپوزیت و … همگی در دسته متریال های قابل اجرا بر روی نما قرار میگیرند.

اما انتخاب شما برای نمای رومی کدام یک از موارد بالاست؟

همانطور که در مقالات قبل نیز به تفضیل پرداختیم نمای رومی دارای رنگ های روشن و خنثی است. رنگ های روشن ابهت و عظمت بیشتری به ساختمان میدهد. برای نشان دادن عظمت در ساختمان سازی در گذشته رومیان و یونانیان از سنگ های یک تکه و صیقلی استفاده میکردند. در آن زمان جا به جایی این سنگ ها بسیار سخت بود. ساختن نمای رومی و ساختمان های بزرگ با سنگ های اصلب و یک تکه باعث میشد تا پادشاهان قدرت خود را به رخ دیگر کشورها بکشند.

امروزه در نمای رومی از سنگ های اصلب استفاده می شود. با این تفاوت که این سنگ ها در کارخانه ها و با ضخامت کمتری تولید می شوند. سبک تر هستند. حمل و نقل آسانتری دارند و از تنوع بیشتری برخوردارند.

برای کمتر شدن هزینه ها در هنگام ساخت طراحان از سیمان سفید نیز استفاده میکنند. این امر موجب می شود تا تمام جزئیات ابتدا ساخته شده و سیمان سفید روی آن را پوشش دهد. این کار هزینه های ساخت نمای رومی را تا حد زیادی کم میکند. اما هزینه های نگهداری را بیشتر می نماید زیرا نما در سال های بعد احتیاج به رنگ پیدا خواهد کرد.

برای نمای کلاسیک رنگ های روشن خنثی و همچنین رنگ سفید کاربرد دارد. اما در کنار آنها رنگ های گرم خانواده ی نسکافه ای و کرم را می توان به راحتی جای داد. متریال هایی که اصیل باشند مانند چوب نیز در نمای کلاسیک جای خود را پیدا میکنند.