اصول طراحی نمای رومی ساختمان

طراحی نمای ساختمان به عنوان اولین دید بصری و شناسنامه آن، این روزها طرفداران زیادی داشته و طراحان را برآن داشته تا اهمیت ویژه ای برای آن قائل شوند. با این شرایط خیلی دور از واقعیت نخواهد بود اگر بگوییم؛ افراد قبل از ورود به ساختمان مجذوب طراحی معماری نمای آن می شوند. حتی تلاش می کنند تا نسبت به سبک استفاده شده در آن نیز، اطلاعات بیشتری بدست آورند.

کمی فکر کنید تاکنون طراحی نمای یک ساختمان شما را به گونه ای جذب نکرده که به سراغ آشنایی با سبک آن بروید؟ باید بگوییم در طی سال های گذشته سبک های مختلفی در طراحی نمای ساختمان به دنیا معرفی شده که از جمله آنها میتوان نمای رومی اشاره کرد. چه تصوری پس از شنیدن این سبک در ذهن تان به وجود می آید؟ معمولا افراد آثاری از روم باستان را با توجه به اسم این سبک در ذهن مجسم می کنند. اما باید بدانید منظور از نمای رومی همان نمای کلاسیک است. مطمئنا با این جمله کمی دچار تناقص خواهید شد. از همین رو در نظر داریم در ادامه این مقاله توضیحات کاملی را خدمت شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با نمای رومی ساختمان

آشنایی با نمای رومی ساختمان

طراحی نمای رومی ساختمان که از آن تحت عنوان نمای کلاسیک نیز یاد می شود، برای اولین بار در دوره کلاسیک روم و یونان باستان به جهانیان معرفی شد. از شاخص ترین نمونه های بکار رفته این معماری در ایران میتوان به نمای شهری اشاره کرد. اما چگونه میتوانیم این نما را تشخیص دهیم؟

– اجرای قوس هایی به شکل گرد و عریض

– استفاده از المان ها و مجسمه ها در نما

– اجرای ستون ها به شیوه نمای رومی، قرنتی، یونیک و دوریک ( به طور کلی ستون های پرکار)

– متریال سنگ روشن

– قاب های پنجره پر از ابزار

– در اختیار داشتن جزئیات بیشتر نسبت به سایر نماها

تمامی این ویژگی ها میتواند به شما این اطمینان را دهد ؛ نمای ساختمانی که مشاهده می کنید، از سبک رومی پیروی کرده است. هر چند بهره گیری از چنین جزئیات و المان هایی نمیتواند اصلی ترین دلیل بر زیبایی و طراحی مناسب باشد. آن چیزی که بیش از همه اهمیت دارد چگونگی استفاده از این المان ها و همچنین ترکیب و چیدمان آنهاست. این موارد است که به شما تضمین یک اثر زیبا و کاملا معماری شده را می دهد. برای اینکه به چنین اثری دست پیدا کنید، توصیه داریم به بخش تماس باما سایت فرید ارجمند مراجعه کنید. متخصصان و تیم باتجربه فرید ارجمند به شما این اطمینان را می دهد با اجرای درست طراحی نمای رومی ساختمان یک نتیجه با ارزش را برایتان رقم بزند.

ارتباط معماری ایرانی و نمای رومی

نمای رومی ساختمان یا همان نمای کلاسیک را باید از آن دسته سبک های معماری بدانید که در تمامی دنیا به شهرت رسیده و طرفداران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. معمولا افرادی به این سبک علاقمند می شوند و به سراغ استفاده از آن می روند که معماری کلاسیک آنها را به وجد آورد. با توجه به این مسئله که در ایران طرفداران این سبک بسیار زیاد است، شاهد نمونه های بسیار فاخری از آن در سطح شهر هستیم.

ارتباط معماری ایرانی و نمای رومی

برخی از متخصصان بر این عقیده اند که برای طراحی نمای ساختمان باید فرهنگ کشور و جامعه مورد بررسی قرار گیرد. از همین رو نمای رومی با فرهنگ کشور سازگار نیست. اما اگر نگاهی به گذشته و ایران باستان بیاندازید و تاریخ ساختمان سازی ایران باستان مثلا تخت جمشید را مشاهده کنید، انطباق آن با سبک معماری کلاسیک را درک خواهید کرد. پس میتوان گفت نمای رومی با معماری ایرانی همسویی دارد.

اما آیا می دانید برای طراحی و ساخت این سبک نما باید به چه نکاتی توجه شود؟ چه مواردی باید در آن رعایت شود؟

نکات مهم طراحی نمای رومی ساختمان

به طور معمول به جهت طراحی معماری نمای کلاسیک از انواع سنگ های گران قیمت همچون سنگ چینی، کریستال، تراورتن، گرانیت و مرمر استفاده می شود. مطمئنا ساختمان های لوکس بسیار زیادی را دیده اید که از این سبک بهره گرفته اند. آیا مجذوب آنها نشده اید؟

برای اینکه چنین نمایی به واقعیت تبدیل شود متخصصان معمولا از ابزارها و تزئینات خاصی استفاده می کنند. به این ترتیب رسیدن به نمایی شکیل و باشکوه، تنها یک رویا نخواهد بود. هر چند که امروزه اکثریت ساختمان ها از طراحی معماری نمای کلاسیک استفاده می شود و نمونه های بارزی از انها در سطح شهر وجود دارد. اما مسئله اینجاست به دلیل تفاوت در ابزارهای استفاده شده، نمیتوان آنها را از یک نوع طراحی دانست. هرچند که از یک سبک هستند. به عنوان مثال در ساختمان های با نمای کلاسیک مجلل، استفاده از ستون ها و سرستون های بزرگ بهترین گزینه هستند. این سبک از نماها معمولا کارفرمایان را به سمت خود جذب می کنند. زیرا در طراحی معماری آن، روند طراحی با توجه به ابزارهای استفاده شده تقریبا پیچیده و در عین حال مجلل می شود.

نکات مهم طراحی نمای رومی ساختمان

نتیجه گیری

در این مقاله تا حد امکان توضیحاتی را در خصوص طراحی نمای رومی ساختمان خدمت شما ارائه دادیم. با این سبک های معماری به گونه ای نیستند که شما بتوانید آنها را تنها در یک مقاله خلاصه کنید. از همین رو اگر خواهان کسب اطلاعات بیشتر یا بهره گیری از آنها برای نمای ساختمان خود هستید، توصیه می کنیم به بخش تماس باما مراجعه کنید. کارشناسان و متخصصان شرکت فرید ارجمند آماده اند تا راهنمایی های دقیق و اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهند و در نتیجه ساختمانی زیبا، لوکس و باشکوه را برایتان فراهم آورند.