طراحی غرفه های نمایشگاهی از چندین جهت حائز اهمیت است. نمایشگاه ها برای اهداف مشخصی برپا می شوند. یکی از اهداف نمایشگاه ها برندسازی و جذب مخاطب برای فروش کالا و خدمات است. هزینه های برپایی نمایشگاه نیز بالا بوده و به همین دلیل طراحی غرفه های نمایشگاهی بسیار اهمیت دارد.

در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با قوانین ساخت غرفه های نمایشگاهی و همچنین طراحی انواع غرفه ها صحبت کنیم. با فرید-ارجمند همراه باشید.

برپایی انواع نمایشگاه ها و دلایل آن

در دنیای مدرن امروز، با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی روزانه تحولات بسیاری در تمام علوم رخ میدهد. این تحولات منجر به ساخت محصولات و دستگاه های جدید و یا روش های اجرایی جدید و همچنین نحوه ی خدمات دهی نوین می گردد. حال در هر حوزه برای شناخت اولین ها و برترین می بایست نمایشگاه هایی برای معرفی دایر شود. شرکت های بسیاری ممکن است یک محصول مشابه را تولید نمایند. رقابت برای فروش بالاتر و جذب مخاطب می تواند از طریق نمایشگاه ها صورت بگیرد. کم کردن فاصله ی بین تولید کننده و مصرف کننده نیز می تواند از اهداف برپایی انواع نمایشگاه باشد.

نمایشگاه ها انواع مختلفی دارند :

  • نمایشگاه های عمومی
  • نمایشگاه های تخصصی
  • نمایشگاه های فروش و عرضه مستقیم کالا
  • نمایشگاه های غیربازرگانی و اکسپو

با توجه به انواع نمایشگاه های نام برده شده باید بدانیم که چه طراحی هایی برای هر کدام از غرفه های نمایشگاهی مناسب است.

طراحی غرفهبررسی انواع غرفه های نمایشگاهی

غرفه های نمایشگاهی برحسب محل قرارگیری در سایت نمایشگاه طراحی می شوند. همچنین با توجه به نوع نمایشگاه از متریال های خاصی در ساخت آنها استفاده می شود. نمایشگاه های عمومی و تخصصی نیازمند غرفه سازی های جذاب اما سبک و قابل جمع آوری هستند. نمایشگاه های فروش و عرضه مستقیم کالا بیشتر شبیه به مغازه های کوچک طراحی می شوند و در نمایشگاه های غیر بازرگانی و اکسپو به خصوص در عرصه بین المللی به گونه ای ساخته می شوند تا جذاب ترین باشند. و بتوانند فرهنگ و یا تکنولوژی را به نمایش بگذارند. پس طراحی غرفه های نمایشگاهی نیازمند اطلاعات اولیه در رابطه با نوع نمایشگاه است.

همانطور که گفتیم محل قرارگیری غرفه در سایت نمایشگاهی نیز در طراحی غرفه نقش مهمی دارد. به طور مثال غرفه های جزیره و از ۴ سو باز برای وسط سایت نمایشگاهی بهترین گزینه می باشند. از ۴ طرف مخاطبین با غرفه ارتباط میگیرند. غرفه هایی که در گوشه های هر سایت قرار میگیرند بهتر است به صورت L شکل طراحی شوند تا فضای دید بیشتری به افراد بدهد. غرفه های دیگری نیز با توجه خلاقیت و ایده پردازی طراحان طراحی می شود.

قوانین طراحی غرفه های نمایشگاهی

قوانین برای طراحی غرفه های نمایشگاهی در هر یک از انواع نمایشگاه و سایت های آن متفاوت است. در اکثر نمایشگاه های موقت که در سالن های متعدد برپا می شوند زمان ساخت، متریال و … دارای قوانین مشخصی می باشد که در زمان انتخاب و رزرو محل غرفه به شرکت ها گفته می شود.

به طور مثال در نمایشگاه های معمول برپا شده در مصلی تهران، یکی از مهم ترین قوانین در طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی عدم آسیب رسانی به سایت نمایشگاه می باشد. غرفه ها باید با سازه هایی ساخته شوند که پیچ و یا میخی بر روی زمین و یا دیوار اصلی از خود برجای نگذارند.

دلیل این کار نیز مشخص است. در طول سال صدها نمایشگاه در سالن های متعدد این فضا برپا می شود. هر یک از غرفه ها بخواهد آسیبی بر جای بگذارد پس از یک سال محل نمایشگاه ها تبدیل به ویرانه خواهد شد.

یکی دیگر از قوانین مهم در طراحی و ساخت نمایشگاه ها رعایت خطوط عبور و مرور می باشد. راهرو های در نظر گرفته شده برای عبور و مرور بازدیدکنندگان می بایست آزاد باشد و هیچ گونه سدمعبری نداشته باشد.

همچنین غرفه ها به راحتی قابل جمع آوری باشد تا در روز اختتامیه سریعا جمع شده و برای برگزاری نمایشگاه های بعدی سالن آماده شود.

طراحی و اجرای غرفهموارد مهم در طراحی غرفه های نمایشگاهی

در طراحی غرفه های نمایشگاهی در ابتدا قوانین اصلی می بایست رعایت شود. سپس طراحی شروع می شود. استفاده از رنگ می تواند باعث جذب مخاطب شود. این رنگ می بایست رنگی تاثیرگذار باشد و معمولا رنگ سازمانی هر برند برای استفاده در طراحی انتخاب می شود تا در ذهن مخاطب نیز بماند.

در طراحی غرفه های نمایشگاهی کمتر از بنرها و نوشته ها می بایست استفاده شود. اما برای جذب مخاطبین برای لحظه های بیشتر بهترین گزینه قرار دادن مانیتورهایی است که تبلیغات بصری جذاب سازمانی در آن پخش شود.

استفاده از گیاهان در طراحی غرفه می تواند به غرفه شما روح ببخشد.

همچنین نورپردازی درست می تواند غرفه ی نمایشگاهی شما را متمایز نماید. نور های عادی جهت روشن نمودن فضا و محصولات وجود دارند. اما نورپردازی کانتر و یا لایت های زمینی می تواند به جذاب تر شدن غزفه ی شما کمک کند.

سبک در طراحی غرفه

غرفه های نمایشگاهی معمولا به صورت مدرن طراحی می شوند. تعداد محدودی از غرفه ها با توجه به کانسپ های نمایشگاه به صورت کلاسیک و یا سنتی طراحی می شوند. به طور مثال در نمایشگاه ویژه محصولات پزشکی قطعا سبک مینیمال و مدرن سبک غالب خواهد بود. اما در نمایشگاه های گردشگری این طراحی به سمت سنت و فرهنگ هر یک از خطه های کشوری سوق پیدا میکند.

در نمایشگاه های معماری و طراحی داخلی می توان ترکیب فرهنگ، سنت، مدرنیته و سبک کلاسیک را مشاهده نمود. زیرا هر شرکت با توجه به نمونه کارها و محصولات خود قطعا سبک متفاوتی برای طراحی غرفه دارد.

سخن پایانی :

طراحی غرفه های نمایشگاهی می تواند باعث شناخت شما و محصولات و خدمات شما باشد. قطعا اگر این طراحی به درستی انجام نگیرد افراد بی توجه به غرفه شما عبور خواهند کرد و هزینه های گزاف نمایشگاه و طراحی و ساخت غرفه بی نتیجه خواهند ماند. پس بهتر است از متخصصین طراحی برای نمایشگاه کمک بخواهید تا در فرصت های پیش آمده بتوانید برند سازی و معرفی سازمان خود را به درستی انجام دهید.